• Rengöring

  • Svar på vanliga frågor som rör NES.
Svar på vanliga frågor som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #467946  by Jacke
 
Segasonic, tror snarare att han menar A och B som variabler.

Kan även tipsa om att Label off finns hos Kjell också.
 #467949  by segasonic
 
Vad skulle han annars mena? ;)
 #467963  by Tronin
 
Kanalknappen funkade inte, så får helt enkelt öppna upp åbäket när tillfälle ges.
 #467966  by Ufouria
 
Du kan ha konsolknappen i vilket läge som helst. Enda skillnaden är att du måste söka ny kanal (om den är inställd på det andra läget) om du använder RF-kabeln. Har du RCA-kablar eller liknande så spelar det ingen roll i vilket läge knappen står i.
 #467967  by Tronin
 
Jahapp, du hade jag ju kunnat strunta i den. Men nu vet jag iaf vad den är till för :P
 #468152  by Tronin
 
Är det något särskilt jag bör tänka på när jag öppnar upp maskinen? Bara dra ut strömmen och skrida till verket?
 #468162  by Lindholm
 
bara ut med sladden och lite vanligt sunt förnuft räcker gott
 #468175  by Ufouria
 
Hålla reda på vart den långa skruven ska sitta. Har för mig att det är en eller två skruvar som är längre än de andra.
 #468182  by Lindholm
 
två stycken är det, känns som man märker var de ska vara utan att hålla reda på det...
 #468223  by segasonic
 
Jorda dig innan du pillar på elektroniken!!!
Ta i ett element eller något.
 #468225  by Lindholm
 
tycker det e helt överskattat så länge man inte pillar på väldigt känslig elektronik, samt om "ta i ett element" ska göra någon nytta måste man typ vara helt stilla efter det då statisk elektricitet laddas upp väldigt snabbt... vill man vara väldigt säker så ska man använda antistatiskt armband (men lär inte behövas på en nes som tål löjligt mycket)
 #469612  by QRS
 
Kort fråga angående öppnandet av kassetter (Kan inte hitta någon info om detta):

Jag har en gamebit så jag kan öppna de vanliga neskassetterna. Jag har dock ett par Amerikanska (och även ett par PAL) kassetter med helt andra skruvar. Någon som vet hur man skruvar upp dessa? Känner inte igen vad för typ av skruvar det är. Någon som vet vad jag menar?

Angående NES och öppnandet av konsollen:

Kan vara bra att trycka på power knappen en gången efter att man dragit ur nätsladden och innan man pillar i konsollen. Så man får ur den sista strömmen som finns lagrad så att säga (Blir ett kort rött blink bara) Har läst att det är bra att göra så i vilket fall :) Annars håller jag med...Datorer och konsoller och annan elektronik är inte så känsliga som man kan tro.
 #469694  by QRS
 
Doh! Ok, nu skäms jag haha! Du har så rätt så, Retroliv! Var så insnöad på att det måste vara en specialskruv (eftersom det så ofta är det när det gäller olika konsoller och kassetter verkar det som...) så jag tänkte inte ens på det. Det kombinerat med min syn som verkar bli sämre och sämre.. Läsglasögonen hjälper knappt längre haha! Inga problem att få upp den med en vanlig liten skruvmejsel :)

Tack för hjälpen! Hade säkert tagit dagar eller veckor innan jag fattat det annars hehe.

Föresten, någon som vet om det finns gamebits att köpa för de så kallade "Tri wing" skruvarna? Har sett sådant på GBA kassetter och gbc konsollerna. Vill hellre ha bits än en hel skruvmejsel.
 #471623  by Jacke
 
Rengjorde 3 kassetter med suddgummi och elektronikspray varianten. Ingen utav de startade dock efter rengörningen.
Just de där spelen kändes lite slappa när de trycktes in i connectorn.
Kan det vara så att pinsen behövs tryckas ut på connectorn eller ska jag bara fortsätta att rengöra kassetterna (eventuellt med hårdare metoder)?
 #471657  by Ufouria
 
Så du fick upp kassetten med gamebiten antar jag. :good:

Testa att rengöra en gång till. Kretskortets kontaktyta måste ibland vara helt fri från små "rost" fläckar för att funka. Kan räcka med en liten prick som är kvar så startar inte kassetten. Om ingen kassett funkar iaf efter ytterliggare rengöring kanske det är connectorn som är skitig.

Jag har märkt att svarta serien oftast har tjockare kretskort och är trögare att stoppa in i konsolen.
 #471890  by Jacke
 
Ja den fungerande utmärkt iaf på de tre kassetterna jag testade på :)

Gick in i rond 2 mot de tre kassetterna alldeles nyss och tog med mig en scotch brite som hjälpmedel.
Efter lite gnuggandet så gick alla tre igång inom 3 försök. Så nu ska jag bara ge mig på alla andra kassetter men det blir en annan dag.
 #471899  by Ufouria
 
:good:
Det är ganska jobbigt att rengöra kassetter, iaf om de är skitiga.
 #487638  by Tronin
 
Tänk att det kan ta 15+30+25 minuter kokning för att få liv i en connector. Det är galet! Men samtidigt är det bra mkt roligare att få den gamla skiten att vakna till liv än att köpa en ny connector :)
 #487956  by i<3zelda
 
Så det går alltsÅ fixa sin gamla conector. Ska no ge det ett försök då, finns det nån guide eller så ? :D
 #487969  by Lindholm
 
i<3selda: behöver du en guide för kokning så läs bak på typ snabbmakaronförpackning hur man gör men byt ut makaronerna mot en connector och låt den ligga i längre...
 #487984  by i<3zelda
 
Lindholm tack så mycket för den sarkastiska men än dock mycket hjälpfulla kommentaren :p
 #487986  by Lindholm
 
;) :D


Men för att vara lite seriös, bara att skruva upp och koka, glöms inte att rengöra kontaktytorna på moderkortet innan du sätter tillbaka connectorn och skruva inte ihop det för hårt (kan bli problem med att få ner släden då)
 #487992  by i<3zelda
 
Okej tack till tusen :)
 #488144  by Tronin
 
Kan också vara så att du behöver böja tillbaka piggarna på connectorn. Annars är det bara till att koka på.
 #490521  by Tronin
 
Nu har jag kört fast med ett NES. Har rengjord både kontaktytorna på moderkortet och fixat till connectorn, men ändå får jag inte igång åbäket. Jag lyckas inte komma längre än att få en fast grå bild, istället för blinkandet. Några tips?
 #490522  by Japanspel
 
steg två är att öppna upp och rengöra kretskortet
 #490540  by Tronin
 
Det var det jag menade med "kontaktytorna på moderkortet".

Edit: Och jag har såklart rengjort kontaktytorna på själva spelet (som fungerar).
 #490610  by Japanspel
 
så du kallar spelets kretskort för moderkort? mycket märklig terminologi.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 15

Instagram #sndb.se