• Diskussionstråd till FAQ: Paketering av spel.

  • Svar på vanliga frågor som rör NES.
Svar på vanliga frågor som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #390348  by Lalle-Man
 
Finns folk som inte kan paketera, så jag tänkte visa lite lätt hur man gör för att packa säkert.

Det du behöver är:

Tejp
Bubbelplast
En stadig kartong.

Ofta händer det att man inte har sånt hemma. Tejp brukar finnas i de flesta hushåll, annars rekomenderar jag att köpa det.

Så, har du inte bubbelplast liggandes så har du förhoppningsvis en rulle toapapper.

kommer illustrera med lite bilder för att underlätta min FAQ

sålde precis lite saker och hade brist på kartonger i rätt storlek, så jag hitta en karting bit och plockade fram saxen.
Image

plockade även fram spelen jag skulle skicka (ber om ursäkt att det inte är NES spel)
Image

virade in dem i bibbelplast, bubbelplast runt spelet, la på nästa spel och vira runt tills bubbelplasten tog slut.
Image
resultatet blev inte vackert, men väldigt stabilt.


eftersom jag inte hade någon kartong i rätt storlek, så blev det att bygga min egen kartong, därav tejpen.
rekomenderar att ni har:
en sax, tejp och grövre modell av tejp.
Image


så, efter lite klippande och tejpande fick jag mig tillslut en liten kartong där spelen passade perfekt.
Image

ser som sagt inget vacker ut, men hållbarheten är destå bättre.

Efter att ha klippt och tejpat färdigt, med många varv tejp för att inte riskera att tejpen kommer släppa, blev paketet klart.
Inte stort men stabilt.
Image

sen den återstående detaljen.. adressen ja! den får vi inte glömma.
även här kommer tejpen till nytta, och du behöver en bit vanligt skrivpapper och en bläckpenna.
Image
den riktiga adresslappen är fast tejpad på paketet och denna fake adress har jag bara lagt på paketet för att illustrera hur det kan se ut.

spelen väger 20 gram tillsammans.
denna paketering gav en vikt på 44 gram och då har jag inga frimärken på.

Jag kommer att uppdatera hur man gör för att skicka kompletta spel i Mint skick

det viktigaste att tänka på är att inte vara snål när det gäller frakten. köparen står oftast för frakten och då bör ni påpeka att emballaget kan få vikten att stiga vilket medgör att eventuellt fraktpriset kommer att stiga.


Sen vore de bra om fler ville hjälpa till att bygga på me lite olika knep dom har för att skicka säkert :)
 #390349  by Ufouria
 
Om man ska skicka något sällsynt och/eller väldigt dyrt så är det "dubbelboxing" (dubbelkartong) som gäller.

Det kan se ut så här:
Image

Alltså man virar in spelet i antingen bubbelplast, toapapper eller något annat emballerande material (dock ej tidningspapper direkt runt spelet för då får det trycksvärta).
Lägger det lilla knytet i en mindre kartong, dock tillräckligt stor så att spelet inte riskerar att klämskadas i kartongen när man stänger igen.
Därefter lägger man kartongen i en större kartong och lägger ihopknöglade tidningspapper (frigolitchips eller bubbeplast) under, vid sidorna och ovanför den lilla kartongen.

Här är en annan variant på bra packetering.
Image

Man måste se till att det finns emballage runt alla sidorna av spelet så att det inte ligger direkt mot kartongen som det packas i. Sedan inte "packa för hårt" utan emballaget måste kunna "svikta" något.

Om man inte har en kartong kan man försöka få tag på kartong t ex från en skobutik (skokartonger är oftast relativt kraftiga) eller bokhandel (?). Alternativt skicka med DHL och packa i deras lådor.
 #390354  by Japanspel
 
Snacka om overkill för att skicka två GBA spel. Som om man inte har något bättre att ägna sin tid åt. Är paketet skrymmande?

Jag tycker ni på nesdb är alldeles för petiga.

Jag virar in det i bubbelplast och sen i ett vanligt kuvert. Kan inte förstå vad som skulle kunna hända?

Trots allt har jag 5,0 i alla kolumner på tradera (över 400 omdömen) så nåt rätt bör jag väl ha gjort.
 #390356  by s_o_n_y
 
Mmm... mina GBA spel =)

Bra paketerat men som sagt så behövdes inte så avancerat. Men det är bra att ni visar hur det ska se ut.
Får se hur det ser ut när det kommer fram =D
 #390357  by Ufouria
 
Skickar man kassetter så är det inte så himla noga... då duger det med lite bubbelplast eller vadderat kuvert (om det inte är något värdefullt spel).
Däremot att skicka ett spel med kartong inlindat i endast bubbelplast och i ett vanligt kuvert = FAIL i 99.9% av fallen (det kan ha änglavakt). Om kartongen däremot är halv- eller helmosad redan från start så spelar det inte så himla stor roll om det mosas lite till. Att skicka en mosad kartong i dubbelboxing är overkill. :lol:
 #390367  by XIAOYANGGUANG
 
Först lite papper så att mot all (och då menar jag all) förmodan att det skulle få någon statisk elektricitet från bubbelplasten...
Image
Image

sedan ett varv med bubbelplast..
Image
kanske 2 varv till (Minst!, skall vara helsäkert med 3 varv som allt, fast vill man vara ännu säkrare kan man ta ett fjärde men tre som jag gjorde är helt okej!)
Image
Sedan så att det blir extra skyddat på sidorna.
Image
Lite papper som man kan skriva address på..
Image
Klippa till den och tejpa..
Image
Nästan klar!
Image
Klar
Image

Om man nu är så rädd för att kasetten skall gå sönder.. då är det nog bäst nästan att köpa fler saker än bara en.. då det isf oftast skickas i stor kartong laddat med massor av bubbelplast eller dylikt, men som sagt det här är ett snabbt och effektivt sätt, tycker då jag iaf.

Skall tillägga att allt förrutom nes kassetten väger runt 10 gram eller så, vet inte om vågen visar helt perfekt, men run 8-13 antar jag så det är en jäkla liten extra vikt för skyddet
 #390423  by Japanspel
 
Kan tipsa om att inte alla kuvert håller måttet. Jag har tidigare haft kuvert som har gått sönder, men de jag nu köpt i en bokhandel har funkat bra. Begagnade fönsterkuvert håller dock också bra om man tejpar igen dem.

Ja, dubbelboxning är viktigt för de speciella spelen.... Man får använda sitt omdöme. Om spelet är värt 20 kr behöver man kanske inte lägga 48kr på frakt.

Här är lite tips från Schenker: http://www.schenker.se/servlet/se.ement ... guage.id=1
 #390561  by Ufouria
 
Videon från Schenker va bra (och rätt rolig, ffa bowlingklotet)! Kanske man skulle skicka till sina säljare. :D
 #390577  by XIAOYANGGUANG
 
Jo det var en rätt bra video, äntligen ett företag som fattat :D
 #390638  by Ufouria
 
Synd bara att de är efterblivna på resten (lång leverans, uråldrigt att behöva skriva ut en lapp hemma för att sätta på paketet).
Schenker har iofs kartonger som man kan köpa. Frågan är om de finns att köpa på alla Schenkerombud. Mitt närmaste Schenkerombud är en pytteliten kiosk nästan ute i öknen. Tror knappt det finns kartonger hos dem.
 #390752  by Snutteliten
 
Skickade ett paket med Schenker i tisdags eftermiddag. Mottagaren hämtade ut det i fredags förmiddag. Så lika sakta som postens paket i såna fall.
 #390855  by Ufouria
 
Postens grejer kommer till 99% fram dagen efter att man skickat, förutsatt att man skickat innan brevtömningen och ej som ekonomibrev förstås.
 #391125  by Gixen
 
Paketerings-chips skyddar helt klart bäst, dock inte alltid så lätt att få tag i kanske...

Image

Image

Image
 #391127  by Gixen
 
Kassetter packar jag såhär och återanvänder sedan ett kuvert. Eller så tar jag kopieringspapper....
Har jag jiffys hemma så använder jag dock de i första hand.
Det ska till mycket våld om en kassett ska skadas i postgången....

Image
 #391198  by Japanspel
 
Snutteliten wrote:Skickade ett paket med Schenker i tisdags eftermiddag. Mottagaren hämtade ut det i fredags förmiddag. Så lika sakta som postens paket i såna fall.
Det gick snabbt i så fall. Vill man ha snabb leverans bör man välja ett snabbare fraktalternativ, det borde vara allmänt känt vid det här laget (hoppas jag).

Gixen:
Man kan ta olika typer av papper att vira runt också. Kopieringspapper vet inte om det alltid håller 100%? Hur slitstarkt är det?

Det finns inslagspapper att köpa. Jag vet inte inget jättebilligt, men det finns på ICA i alla fall.

Imorgon tänkte jag testa att använda en påse från konditoriet som inslagspapper. Har även använt papper från ett sånt där stort knäckebrödspaket.

Man kan nog vara rätt kreativ, men det är viktigt att man tejpar ordentligt runt om så att det inte sticker ut bitar som kan fastna nånstans och rivas sönder. Paket ska helst inte heller ha oregelbundna former heller.

Egentligen vet jag inte hur viktigt det är med bubbelplast vad gäller kassetter. Har man ingen bubbelplast, gissar jag att det går lika bra om man skrynklar en bunte tidningarpapper och virar runt om. Kompletta spel eller ömtåliga bör väl däremot ha bubbelplast.
 #399429  by Ufouria
 
Blir så sömning när jag kollar på filmen när MXS packar megisen. Tror det är ljudet från bubbelplasten etc som gör en sömnig. Typ en sån här film borde man skicka med när man köpt ett nyskicksspel av en icke-samlare som inte vet hur man packar.
Dock tror jag inte många har sån där tjockare bubbelplast så då kanske de blir förvirrade och inte vet hur man ska packa iaf. Man borde göra en film där man bara har ett par lager bubbelplast runt spelet och sedan stoppar ner den i en kartong och fyller ut med tidningspapper (som alla kan få tag på) på botten, sidorna och sedan ovanpå.

Hur kunde MXS filma detta? Hade han en kamera/mobilen och hur ställde han den så att man ser så där bra?

Edit: Om säjaren inte ens har bubbelplast hur gör man då? En till film där man först lindar in spelet i toa/hushållspapper och sedan ner i kartong med tidningspapper runt.
 #411394  by Ufouria
 
Fick ett SFC spel packat så här. :D Plastlådor är stabilare än pappkartonger. Denna plastlåda var dessutom supermysig, ser ut som en liten verktygslåda. Den ska jag spara och lägga något trevligt i. Vet dock inte vad jag ska förvara i den ännu. :-k

Image
Image
 #413801  by instinqt
 
Jag fick ett paket emballerat i motsvarande plastbytta...fast helt utan papper/emballerande material runt så man såg precis vad som fanns i plastburken :lol:
 #413868  by Ufouria
 
Fick oxå ett sånt nyligen. Spel som låg i en genomskinlig godislåda. Det var däremot tidningspapper runt spelet så man såg det inte när man kikade in. Men plastbox är helt klart ett stabilt fraktalternativ.
 #417076  by Pinge
 
ett sånt fick jag för ett par år sedan!
 #418178  by Japanspel
 
Packade detta, det borde komma fram bra. La en kartongbit underst. Hade jag packat allt i en kartong hade det kostar +24 kr.
Dessa boxarna är rätt tåliga, och inget jättehögt värde heller (134 kr för båda spelen).

Image
 #438238  by Mippy
 
Antar att alla här tycker att bubbelplast är bra att paketera med och det är det ju men hur är det med annat emballagematerial som Fill-Air (luftkuddar av plast), räfflad wellpapp, tunnare plast av den typen som till exempel skyddar nya TV-apparater och så vidare? Använder ni det någon gång? I vilka paketeringssammanhang passar det bra att använda sådant?
 #438290  by Lindholm
 
mippy: lär funka med sånt med, så länge det e någorlunda mjukt och kan ta upp "impact loads" (kommer inte på svenska ordet för det)

Instagram #sndb.se