• Inringat T på manualer

  • Svar på vanliga frågor som rör NES.
Svar på vanliga frågor som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #592968  by SuperGamer
 
Jag hittar inte det här någonstans så det får bli en ny tråd.

På många manualer finns det ett T med en ring runt nere till höger på framsidan. För vissa spel finns det manualer både med och utan sådant T.

Det jag har kommit fram till är att det verkar ha införts 1990 och att det inte har med SCN att göra. Mega Man (utgivet 1989) och Mega Man 2 (utgivet 1990) har båda SCN-manualer, men inringat T saknas på Mega Man och finns på Mega Man 2-5. Sen så finns det inte på de manualer till Mega Man 6 som jag har sett, märkta USA-1. Men amerikanska Final Fantasy finns både med och utan inringat T på manualen.

Många frågor och oklarheter alltså.
 #592996  by Sonefors
 
SMB 2, Rescue: The Embassy Mission, Kid Icarus, RC Pro-Am, SMB/DH, Mario & Yoshi, Little Samson (ESP), High Speed samt Knight Rider är de jag får fram genom en sökning på ordet "inringat".
 #594067  by SuperGamer
 
Inringat T är mycket vanligare än så. Det verkar finnas på merparten av spelen som gavs ut i Sverige 1990-94. Däremot inte på Aladdin och Lion King, som gavs ut 1995. Jag har inte heller hittat det på något spel från 1989 eller tidigare.
 #597827  by SuperGamer
 
Anledningen till att jag tog upp det här är att jag har två exemplar av Final Fantasy och manualerna ser ut så här:

Image

Jag vill veta vilken som gavs ut först och om det är värt att behålla båda. Manualerna ser även olika ut på "sidan 0", vänster sida på första uppslaget.
 #601387  by Sol
 
Det har att göra med rättigheter till kretskortlayout.

Instagram #sndb.se