• Port på undersidan av nes:et

  • Svar på vanliga frågor som rör NES.
Svar på vanliga frågor som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #41531  by gotia
 
Hej! På undersidan av mitt nes finns det som ett plastlock som man kan trycka in två saker på sidan och lyfta upp och när man tagit bort den finnns det ett lock som sitter fast men under på moderkortet finns en port som jag undrar vad den är till?
Jag vet att det blev ganska rörigt men det ska nog gå att förstå :D

 #41537  by BelfegorC4
 
Nintendo hade tänkt att använda sig av den :P
Och gjorde detta med ett modem, fast modemet kom bara till US marknaden.
http://humaninbox.blogspot.com/2005/12/nes-modem.html
Hittade en till rolig länk om modemet.
http://www.nesworld.com/nesmodem.htm
Sen finns det folk som har lyckats att modda en kabel som fungerar till porten på undersidan, kommer bara inte ihåg vad den moddningen gjorde :oops:

 #41552  by Anders
 
Hmm, jag drabbas av den geniala(?) idén att börja tillverka modem till NES och starta upp ett globalt nätverk - låt oss kalla det interNES - så att folk över hela världen kan spela Blades of Steel mot varandra...
Någon som är på? :)

 #41555  by BelfegorC4
 
Anders wrote: - så att folk över hela världen kan spela Blades of Steel mot varandra... Någon som är på? :)
Det kan vi via Emulator och USB adapter till NES kontrollen :P
Men om du vill skriva orginalspel, bygga modem och på någotsätt brygga det till bredbandet så säger jag lycka till 8)

 #41558  by WERY
 
Annars vore det najs o få tag i US modem till våra USA nes och sedan på nån spelträff simulera en linje där vi ansluter våra modem o LANar

 #41559  by Anders
 
BelfegorC4: Men ditt förslag innebär ju att man använder datorer istället för NES. Inte alls tillräckligt oldskool för mig. 8)
Förresten borde jag varumärkesskydda "interNES"...

 #41563  by BelfegorC4
 
Ja du borde skydda namnet :) För det var ett bra namn:
Ok förslag över vad som behövs? För i mina ögon behövs det massor av jobb :P

 #41565  by WERY
 
Ni får bygga nån slags hub o anpassa uttagen för telefon sladdar. Huben skall vara programerad så att modemet uppfattar uppkopplingen som en tele linje och då ska man kunna LANa på på ett simulerat televerk. den enda som kostar en är effekten som huben drar. inga telekostnader :D

 #41567  by BelfegorC4
 
Men för att få det att funka med Blades of Steele behövs lite mer jobb ;)
Vi behöver någon slags aparat som man kan koppla in sin neskontroll i och sen skickas dom signalerna till motståndarens nintendo (2:a spelar porten)

Någon som förstår vad jag menar? :roll:

 #41571  by Nystroem
 
Ni och era idéer :P

 #41575  by BelfegorC4
 
Nystroem wrote:Ni och era idéer :P
Hjärnaktivitet när den är som högst, hur man ska få ut mer nöje ur NES burken =D

 #41578  by pcx
 
BelfegorC4 wrote:Men för att få det att funka med Blades of Steele behövs lite mer jobb ;)
Vi behöver någon slags aparat som man kan koppla in sin neskontroll i och sen skickas dom signalerna till motståndarens nintendo (2:a spelar porten)

Någon som förstår vad jag menar? :roll:
Hehe, känns som att signalerna borde lagga ganska rejält på vägen fram till NESet. Det borde kunna bli två helt olika matcher på de två maskinerna som man kopplar ihop, där den som sitter lokalt alltid vinner ;)

 #41579  by BelfegorC4
 
PCX: Ja det händer nog :( Då får man skriva om hela spelet :P
Eller göra egna spel, eller så är det omöjligt :cry:

 #41656  by WERY
 
Men det finns ju ett USA spel som man kunde LANa på. Om inte det så gäller famicom spel med en converter

 #41672  by BelfegorC4
 
Klippt från mina länkar :)
" The Teleplay system included a "pack-in" game called "Terran Wars" which is a space head-to-head action shooter. More games would be developed for the system when it was released."

Vilket spel menar du Wery? Om inte modemet själv har ett program som kopplar samman två spelare in i spelet så måste en server göras, med ett program som gör detta. Ungefär som gamespy eller battle.net

 #41719  by WERY
 
Du svarade nog på min fråga. Det där spelet du nämde där, Terran Wars är möjligen det spelet jag menade

 #41729  by gotia
 
LÅter mkt intressant!
 #186394  by Ampli
 
Hej Hej!
Någon som vet vad kontakten under NES konsollen är till för?

/Ampli
Last edited by Tawny on 03 Sep 2009, 20:38, edited 1 time in total. Reason: förtydligade rubriken lite
 #186406  by Tawny
 
den sattes dit för att de tänkte göra massa tillbehör som skulle kopplas in där, det finns nåt modem som man kunde typ koppla upp sig och spela typ lotto och sånt "online"
 #186408  by Ampli
 
Alltså helt värdelös sak å inget att bry sig om. tack för svaren.
 #186569  by Pinge
 
Faxandu wrote:Var väl till Miracle Piano som släpptes i USA?
Nepp! Pianot har inget med det att göra!
 #186649  by Gsmhacker
 
svar i nintendo magasinet om jag inte minns helt fel typ

framtida tillbehör , något jox så man skulle kuna spara banorna i excite bike

svaga minnen dock
 #186756  by WERY
 
Expansion porten på undersidan var till för att koppla ihop enheten med modemet. Det var format efter enhetens undersida och fortsatte slutta diagonalt

Instagram #sndb.se