• Skillnader i spelen mellan regionerna

  • Svar på vanliga frågor som rör NES.
Svar på vanliga frågor som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #55409  by BelfegorC4
 
Nu menar jag inte, musikhastigheten, 60hz eller 50hz. Texten i spelet.
Utan dom riktiga skillnaderna där spelet skiljer sig. Ta Zelda 2 som till exempel. I DAS versionen kan man inte åka igenom nyckelhålet med älvan.
SMB2 JP borde inte nämas då det är ett helt annat spel. =)

Zelda 2 - I DAS versionen kan man inte åka igenom nyckelhålet med älvan.

Tecmo cup - I denna version av Captian Tsubasa spelet är animationerna och spelarna i manga. Detta förekommer inte i resten av världen.

Super Mario Bros 3 (JP) I den japanska versionen så är spelet svårare. Har man lövet eller en eldblomma, tar en träff av fienden så är man liten mario. Medans i resten av världen är man stor mario.

Bionic Commando - I den japanska versionen slåss man mot Hitler och nazister. Väggarna är prydda av hakkors.
I den amerikanska/europeiska versionen slåss man istället mot Master-D och Badds. Väggarna är prydda av örnar.

Rygar
Skillnad i "tone" (= styrka). Det går att få 4 ggr så mycket "tone" i NTSC versionen (4000) jämfört med PAL (1023). Detta leder bl a till att Ligar dör efter betydligt färre träffar (1/4??) i NTSC versionen

Ice Climber
I den japanska versionen klubbar man säl, det gör vi inte i väst.
Last edited by BelfegorC4 on 15 Jun 2008, 15:42, edited 2 times in total.

 #55416  by rogerxy
 
Kul idé :)

Bionic Commando - I den japanska versionen slåss man mot Hitler och nazister. Väggarna är prydda av hakkors.
I den amerikanska/europeiska versionen slåss man istället mot Master-D och Badds. Väggarna är prydda av örnar.

 #55429  by Tawny
 
inget jätteskillnad men, i punch out så har don flamenco en ros i munnen på en del spel och i andra inte, nån som vet vilka?

 #55506  by Ufouria
 
Rygar
Skillnad i "tone" (= styrka). Det går att få 4 ggr så mycket "tone" i NTSC versionen (4000) jämfört med PAL (1023). Detta leder bl a till att Ligar dör efter betydligt färre träffar (1/4??) i NTSC versionen.

 #63319  by Nagai
 
Zelda 2 FDS: Musiken i grottan är inte densamma som USA,Europa har.

Werewolf: Japanska versionen "Warwolf" banornas design är helt olik från den version vi och resten av världen har.

 #63320  by rogerxy
 
Kan lägga till en på Werewolf, slutbilden är inte densamma i den japanska och den västerländska utgåvan

 #63345  by nes_nerd_no_1
 
Mr. Dreams Punch-Out! går aningen långsammare än Mike Tyson´s .
Därav blir det lättare att klara då man snabbare kan förutse motståndarnas nästa drag.

Edit: Nåja, nu var det här exemplet ingen regionsskillnad utan en skillnad på två olika utgåvor...

Och det här med Contra & Probotector behöver vi väl inte ens nämna?... :roll:

 #63348  by Pinge
 
aha, då ska jag skaffa mr dreams PO, för jag har aldrig klarat det.
Samma med ett ntsc rygar, har kommit till ligar 20ggr men där tar det stopp.

Sen e det ngra frågor:
Zelda II till fds, fiendera i övervärlden, eller vad man ska säga ser dom ut som på nes? På min disk e dom i lite olika färger o ser annorlunda ut (keep in mind att jag har en HK-kopia)

Bubble bobble fds: Spelade detta idag, och kan inte minnas nes versionen som jag inte haft på 10år, men på arkadverran så får man extraliv vid 30k och 100k, men inte på min fds, hur e det med NES? liv eller inte?

 #63349  by nes_nerd_no_1
 
På NES så får man extraliv vid 30 000 poäng iaf.

 #63442  by WERY
 
Har ju ju föreslagit comparisons förut som vi borde ha i dbn så man kan gå dit o läsa skillnaderna mellan utgåvorna.
 #194338  by SuperGamer
 
BelfegorC4 wrote:Super Mario Bros 3 (JP) I den japanska versionen så är spelet svårare. Har man lövet eller en eldblomma, tar en träff av fienden så är man liten mario. Medans i resten av världen är man stor mario.
Gäller detsamma om man har groddräkt, tanookidräkt eller hammardräkt? Det är ganska hårt att man blir liten direkt, samt att man bara blir stor när man tar en blomma eller ett löv när man är liten.
 #194350  by Chefren
 
Är det inte massa ljud i Zelda 2 på FDS som inte är med i NES versionen? Kanske mer räknas som hårdvarurelaterat.
 #194358  by Pinge
 
nej det är trevligt ljud! :yes:
 #194466  by Smart Cat
 
Tawny wrote:det är annat ljud, skitjobbigt ljud är det
Trodde du älskade allt med Zelda 2.
BelfegorC4 wrote:Zelda 2 - I DAS versionen kan man inte åka igenom nyckelhålet med älvan.
I det Zelda 2 jag hade som 18-åring kunde man göra det och åka hiss som fe men i de Zelda 2 som jag har nu kan man inte göra något av det.
Det har diskuterats i en tråd, fö en av de första trådarna jag skapade härinne.
viewtopic.php?f=2&t=3571
viewtopic.php?f=2&t=3573
Omröstningen var kanske lite klumpigt utformad, det skulle nog ha varit bättre att fråga om vad man kunde göra i sitt SCN-spel men sånt var jag lyckligt ovetande om då. :D

Ett trådbidrag:
Ice Climber - I den japanska versionen klubbar man säl, det gör vi inte i väst.

Re:

 #198690  by rocc
 
rogerxy wrote:Kul idé :)

Bionic Commando - I den japanska versionen slåss man mot Hitler och nazister. Väggarna är prydda av hakkors.
I den amerikanska/europeiska versionen slåss man istället mot Master-D och Badds. Väggarna är prydda av örnar.
Lite kul med tanke på vem japanerna var allierade med 8)

Instagram #sndb.se