• Fråga angående PAL-A

  • Svar på vanliga frågor som rör NES.
Svar på vanliga frågor som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #94686  by Nagai
 
Det är en fråga som stört mig rätt mycket och det är:

Spel från PAL A går de i samma hz som NTSC eller går PAL-A spelen i samma hz som våra PAL-B spel..

Om frågan är otydlig så ska jag försöka formulera det bättre :lol: :wink:

 #94694  by Ufouria
 
Det har jag aldrig funderat på.. men nu när du säger det är det en bra fråga.
Är rätt så säker på att PAL A spel går i samma hz som PAL B eftersom det (väl?) aldrig är något problem att spela PAL A spel på en moddad PAL B konsoll. Rätta mig om jag har fel.

 #94695  by Bonomaul
 
Nej, det stämmer Sanna. Pal är Pal, A och B är dumheter som Nintendo hittat på.

 #94711  by Ufouria
 
Ja just ja, PAL A och B gäller enbart NES. För SNES, MD etc finns det ju inte någon sådan urbota dum uppdelning.

 #101908  by Nagai
 
När jag spelade mitt Godzilla Pal A UKV så går det precis som NTSC verran..
Så det spelet går alltså inte i 50hz som PAL B spel gör.

 #101935  by Smart Cat
 
Sanna wrote:Är rätt så säker på att PAL A spel går i samma hz som PAL B eftersom det (väl?) aldrig är något problem att spela PAL A spel på en moddad PAL B konsoll. Rätta mig om jag har fel.
Men det är väl inga problem att spela NTSC-spel på en moddad PAL-maskin (bortsett från hastigheten). :koopa:

 #101941  by Ufouria
 
Jo vissa NTSC spel är det problem med om man spelar dem på moddad PAL-B konsoll. Final Fintasy t ex, blir väl något skumt med texten.

 #102000  by BelfegorC4
 
Nagai wrote:När jag spelade mitt Godzilla Pal A UKV så går det precis som NTSC verran..Så det spelet går alltså inte i 50hz som PAL B spel gör.
Det går fortfarande i 50hz :)
Vissa spel är anpassade, så det är ingen skillnad i musik och rörelser.

 #102037  by Nagai
 
BelfegorC4 wrote:
Nagai wrote:När jag spelade mitt Godzilla Pal A UKV så går det precis som NTSC verran..Så det spelet går alltså inte i 50hz som PAL B spel gör.
Det går fortfarande i 50hz :)
Vissa spel är anpassade, så det är ingen skillnad i musik och rörelser.
Okej, ja just det ja såsom att Mega man spelen musiken är ju inte pitchade såsom andra Pal B spel :oops: tänkte inte på det.

Fast med Duck Tales har man pitchat en ljudeffekt t.ex låten när man klarat av en bana, den är ju pitchad
:D
 #117787  by Wezper
 
Lånar din tråd lite!Kändes onödigt att göra en ny.

UKV Spel fungerar dom om? man moddar konsolen som man gör för usa lir.

Instagram #sndb.se