BBOOTS

sndb.se
  • Borttagning av klistermärken/prislappar

• Svar på vanliga frågor som rör NES.
Svar på vanliga frågor som rör NES.

Moderator: Moderatorer

av Andreas No 1
 26 jun 2017, 14:52
Tack för bra tips! Ja, kemisk ren bensin ska du också kunna köpa på Apotek, ffa på Apoteket. Ska prova kemiskt ren bensin framöver. :good:
 av Ufouria
 26 jun 2017, 16:25
Samma här när min Label Off från Biltema tar slut. Är ju inte så att man har Biltema runt hörnet. Har dock ett svagt minne av att jag köpte min Label Off från Clas Ohlson sist och den butiken har jag tillgång till. Biltema brukar annars ligga lite off och har man inte bil så går det inte att köpa därifrån.
 av Andreas No 1
 28 jun 2017, 15:52
Sanna: Det är därför det heter BILtema. :lol:

Sone: Right you are! Har provat Biltemas Label off fem gånger och det har sugit varje gång. ](*,)
 av Ufouria
 28 jun 2017, 16:32
Ja eller hur.

På vilket sätt har ni misslyckats med Biltemas Label Off? Det har fungerar till 100% perfekt för mig på alla NES och SNES kartonger. Det enda det inte fungerar på är GB spel med regionskoden EUR då de kartongerna inte är "blanka/glansiga" på ytan (skadade en Lucky Luke kartong pga detta - många år sedan)
 av Andreas No 1
 30 jun 2017, 13:59
Ja, vart ska man börja? "Sörjan" från Biltema går in i trycket/pappret och "mosar"/ändrar dess karaktär, vilket leder till färgskav och fuktskada/or. Och när jag väl fick av "Ellos-blafforna", trots försiktigt och metodiskt agerande, så fick dessa med sig färg och papp. ](*,) Jag har använt helt normala mängder, varken mer eller mindre än vad man ska göra. Använder numera sörjan bara till klisterrester osv på Sega Mega och Master-fodral, och andra plastfodral. Dock har de en tendens att bli flammiga, så där föredrar jag amerikanska Goo Gone, ger en fräsch citrondoft med. :good:
 av Ufouria
 30 jun 2017, 14:54
Flammiga har jag varit med om - det får man dock bort genom att bara ta lite mer label off på en bomullstuss och tvätta bort.

Även Label Off har fräsch citrondoft, fast det kanske finns olika märken med varianter på innehåll och lukter.

Undrar hur lukten blir efter kemisk ren bensin. Blir det lukt av gammalt garage eller spritkök tro :) Gissningsvis blir det ingen lukt alls då allt troligen avdunstar.
 av Ludu
 19 jul 2017, 13:44
Jag köpte just denna pärla:
Bild
Nu kanske ni tror att det är JPspel-märket jag vill ta bort men det tycker jag bara är charmigt. Nä det jag tänkt försöka mig på är cirkeln med klisterrester som fått diverse damm och smuts på sig, den till vänster om Launch Octopus fejs.

Men lite läskigt är det, vad tror ni är bästa sättet att angripa det här? Det bör ju gå att "gnugga" bort men använder jag mina naglar eller en kniv är jag rädd för att ta bort översta lagret på kartongen oxå. Om jag använder en fuktad tops känns det som att allt kan bli buckligt. Är det sättet OJJE beskriver med sin konsolkartong som gäller även för den här typen av rengöring? :)
 av Omega Supreme
 19 jul 2017, 15:00
Lite label off på en bomullstuss så är det där klistret borta lätt som en plätt. Torka uppåt och håll dig borta från de turkosa delarna av kartongen. Kommer bli hur bra som helst.
 av Ludu
 19 jul 2017, 16:39
Tack för tipset! :D Jag kör på det när tillfälle ges!