• Dammskydd - olika varianter

  • Svar på vanliga frågor som rör NES.
Svar på vanliga frågor som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #97519  by Ufouria
 
Det finns åtminstone 5 olika varianter av dammskydd (se nedan).
Tänkte göra en sammanställning över vilka spel som kom med de olika dammskydden.
Har ni något nytt spel och är relativt säkra på att dammskyddet inte har bytts ut får ni gärna rapportera här vilket typ av dammskydd som levererades med spelet.

1. Marmorliknande svart
Image

2. Marmorliknande med Nintendo logga (finns mjuk och hård variant)
Image

3. Vävliknande svart
Image

4. Vävliknande med Nintendo logga
Image

5. Vävliknande med Nintendo logga i metallic
Image

1. Marmorliknande svart
Life Force (Konami)
Mega Man (Capcom)
Ghosts n’ Goblins (Capcom) ??

2. Marmorliknande med Nintendo logga
Super Mario Bros 1 (Nintendo)
Ice Climber (Nintendo)
Pinball (Nintendo)
Slalom
Wrecking Crew (Nintendo)
Kid Icarus (Nintendo)
Top Gun (Konami) (väv/marmor?)
Rush n Attack (Konami) (väv/marmor?)
Track & Field II (Konami) (väv/marmor?)
Turtles (Konami/Palcom) (väv/marmor?)

3. Vävliknande svart
Duck Tales (Capcom)
Gargoyles Quest II (Capcom)
Gun Smoke (Capcom)
Lolo 3 (Hal)
Ufouria (Sunsoft)

4. Vävliknande med Nintendo logga
Ghosts n’ Goblins (Capcom) ??
Guardian Legend (Nintendo Europa / Irem Japan)

5. Vävliknande med Nintendo logga i metallic
Yoshi's Cookie (ganska säkert)
Mario & Yoshi (ganska säkert)
Kirby's Adventure ??
Mega Man 4 ??
Last edited by Ufouria on 08 Dec 2008, 22:21, edited 6 times in total.

 #97523  by rogerxy
 
Var det alltid samma typ av dammskydd till en speltitel då?

 #97534  by Ufouria
 
Näe det är inte säkert.. men det är säkert någon variant som är mer vanlig till ett visst spel. Kanske även beror på vilken utgåva. Vore därför bra om man även anger vilken utgåva av spelet det är. T ex GnG kom ju både med rund Seal of Quality (äldre utgåvan) och oval SoQ (nyare). Big box eller small box etc.

 #97570  by rogerxy
 
Det är ju dock väldigt svårt att veta, såvida man inte köpt spelet själv i butik eller inplastat. Inte ens på mina gamla butiksköpta spel så vet jag inte säkert, man har ju fipplat runt en hel del med dammfodralen

 #97581  by Tawny
 
dessutom tror jag det var ganska random..
särskilt här i sverige där det liksom plockades friskt..
de första svarta serien kanske är enhetligt eftersom det var samma i hela europa, men det kan man inte lite på heller..

 #97612  by Ufouria
 
Esch va ni var pessimistiska då... Jag får väl göra listan själv. :)
Om t ex 5 st rapporterar in att Duck Tales kom med ett svart marmorerat dammskydd tycker jag ändå att det känns ganska stabilt att det spelet vanligtvist kom med det dammskyddet.

 #97635  by Smart Cat
 
Lycka till. Du kanske hittar en del matnyttigt i den här tråden:
http://www.nesdb.se/forum/viewtopic.php?t=13 :wink:

Jag inkommer gärna med information när jag har någon som jag känner är tillräckligt tillförlitlig. Har ännu inte så många spel som jag känner att jag kan lita på.

 #97636  by Ufouria
 
Det var den tråden jag "började" ifrån. ;)
Tyckte informationen borde samlas på ett mer systematiskt sätt.
Tackar för hjälpen på förhand! :)

 #97654  by Gixen
 
Vad jag inte tycker om med den här tråden är att jag antagligen förr eller senare kommer plocka fram mina nya spel och kolla. De vill jag absolut inte öppna upp och fingra på allt för mycket..... :?
Det var ingen bra idé det här Sanna....

:lol:

 #97665  by Ufouria
 
Haha, precis som mig då... Hade en enorm ångest när jag plockade ut GQII. Min nyfikenhet övervann ångesten.

Har precis gjort dagens goda gärning och kikat på Ufouria. Spelet hade ett svart vävliknande dammskydd.

 #97679  by Smart Cat
 
Sanna wrote:Det var den tråden jag "började" ifrån. ;)
Tyckte informationen borde samlas på ett mer systematiskt sätt.
Tackar för hjälpen på förhand! :)
Misstänkte nästan det. Skulle tycka att det var märkligt om du hade missat den. :) (men man vet ju aldrig). :)

 #97681  by Smart Cat
 
Jag tror inte att det är random vilka dammskydd som är med i de olika utgåvorna men dammskydden var det jag brydde mig minst om när jag var i tonåren och om jag råkade förväxla några mellan olika spel så var inte det hela världen och jag tror inte att jag är/var den enda som resonerade så.

Lägg till det faktum att olika fabriker tillverkade samma spel och när Nintendo bestämde sig för att byta typ av dammskydd så måste lagren av de gamla ha tagit slut vid olika tillfällen i serien. Om du förstår vad jag menar.

Med det inte sagt att jag inte är nyfiken. :)

 #97707  by Ufouria
 
Hmm... det är ju ett nummer instansat på baksidan av varje spel, t ex 11, 8 etc. Numret anger ju tillverkare/fabriks ID.
Undrar om det finns något samband mellan numret på kassetten och dammskydd. :?:

 #115580  by Ufouria
 
Uppdaterade första inlägget.
Verkar som spel utgivna av Nintendo kom med dammskydd med Nintendo tryck.
Även många (alla?) Konami-utgivna spel tycks ha kommit med dammskydd med Nintendo tryck.
Medans Capcoms spel kom med svart dammskydd.
Undantag finns, sanna eller falska återstår att bevisas.

Re:

 #277347  by ekan
 
Sanna wrote:Uppdaterade första inlägget.
Verkar som spel utgivna av Nintendo kom med dammskydd med Nintendo tryck.
Även många (alla?) Konami-utgivna spel tycks ha kommit med dammskydd med Nintendo tryck.
Medans Capcoms spel kom med svart dammskydd.
Undantag finns, sanna eller falska återstår att bevisas.

Vad jag minns av det här med dammskydden, för jag har funderat över det också, så har jag alltid trott att alla Nintendo's tillverkade spel var med logga och resterande 3dje-partare utan loggo. Dock kommer jag väl ihåg att Super Off Road var med logo. Tradewest är det väl som gjorde spelet, kanske de var nån division av Nintendo? För vissa spel+kartong som kom runt 1991 och framåt (Super Off Road, SMB3 mfl) har en större röd Nintendo Entertainment System-loga på kartongens rygg och de verkar alla ha varit med Nintendo-dammskydd.
Även om jag själv varit hyffsat noga med att ett visst damskydd hört till "sitt" spel så har ju spelen blivit utlånade genom åren (framförallt när jag var yngre) och mina kompisar var inte hälften lika noga eller intresserade som jag var. Så de har nog ändå blivit en del rotering så att säga.
 #418336  by Ufouria
 
Det finns ju 7 olika varianter! Förutom de som nämnts i första inlägget så finns det två hårdare dammskydd - ett med Nintendotryck och ett helt svart!

Vet ni vilka spel som kom med hårda dammskydd? De hårda med Nintendotryck har jag oftast fått tillsammans med SS spel.
 #509816  by Ufouria
 
Mmm.. jag har skrivit hårt fodral på Pro Wrestling och Gumshoe. Jag har dem nya så jag antar att jag skrivit till det efter att jag fått hem dem. Tror även mitt begagnade Gumshoe hade hårt fodral (det kan iofs vara ihopplock).
 #527481  by Zelda
 
Jag har dammskydd till alla mina kassetter, men ett utav dem skiljer sig från mängden. Nintendo-loggan är i en mörkare röd och glänser/glittrar... Kan inte minnas var jag fått det ifrån, tillhör det något speciellt spel?

Haha, kvittar vad man är ute efter så finns det redan :)
Last edited by Zelda on 20 May 2012, 13:15, edited 1 time in total.
 #527487  by Ufouria
 
Tror Yoshis Cookie och/eller Mario & Yoshi kom med ett sådant dammskydd.

Edit: Ja de två spelen samt Kirbys Adventure och Mega Man 4 (samt MM 6) har ofta setts med det dammskyddet.
 #527494  by Lindholm
 
som påpekats tidigare i tråden så är det troligtvis väldigt random ang vilket dammskydd som är i spelet, och en lista över vilka som kom till vilket spel är med andra ord helt onödig...

Instagram #sndb.se