• Vilken reklam följde med olika spel

  • Svar på vanliga frågor som rör NES.
Svar på vanliga frågor som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #102340  by Ufouria
 
Vilken reklam som följde med olika spel vill vi väl alla veta, iaf så är jag nyfiken. :D
För att ett spel ska bli HELT komplett måste reklambladen som medföljde spelet vid inköp vara med.

Har ni något nytt spel får ni mer än gärna rapportera här (eller bifoga bild) vilken reklam som följde med.

Med reklam menas t ex medlemskortansökningsbladen, blad med spel som utgivits till NES, Konamis silvriga "Congratulations" blad etc..

--------------------------------
Medlemsansökningskort NES-SCN
Ice Hockey + Mängder med spelkassetter (SCN-GP)

Medlemsansökningskort NES-SCN-1
Castlevania (1988-12-19) + Konamiblad

Medlemsansökningskort NES-SCN-3
Fester's Quest (1990-09-14) + Tipsblad
Life Force (1989-11-22) + Konamiblad
Tetris (1990-02-23) + Urval av spel och kassetter (SCN-GP-1)
To the Earth + Urval av Nintendo spel och kassetter (SCN-GP-2)

Medlemsansökningskort NES-SCN-4
Guardian Legends (1992-02-20) + Urval av Nintendo-titlar (NES-SCN-3)
Shadow Warriors (1991-08-15)

Medlemsansökningskort NES-SCN-5
Gargoyles Quest 2 (1993-06-17) + Epilepsiblad
Maniac Mansion (1992-10-22) + Tipsblad

Medlemsansökningskort NES-SCN-7
Jetsons (1993-08-26) + Epilepsiblad

Övrigt
Hogans Alley, reklam Mängder med spelkassetter (SCN-GP)
Last edited by Ufouria on 26 Nov 2008, 21:03, edited 4 times in total.

 #102366  by Sunking
 
Denna tråd skall bli riktigt intressant! :)
Lägger upp lite bilder så fort jag kommer hem imorgon.
 #102910  by Sunking
 
Reklam som medföljde NES-spel 1
(Finns ingen baksida)
Image

Reklam som medföljde NES-spel 2 (fram)
Image

Reklam som medföljde NES-spel 2 (bak)
Image

Reklam som medföljde NES-spel 3 (fram)
Image

Reklam som medföljde NES-spel 3 (bak)
Image

Reklam som medföljde NES-spel 4 (fram)
Image

Reklam som medföljde NES-spel 4 (bak)
Image
 #102913  by Sunking
 
Sen vet jag inte om vi ska försöka sammanställa alla dessa?:

Image

Finns säkerligen i en mängd olika versioner med olika bokstäver och siffror nere i högra hörnet (röd inringning).

 #102920  by rogerxy
 
Najs, perfekt att lägga in i en framtida databas. Antar att du har högre upplösning på bilderna också

 #102922  by Sunking
 
Ja de finns i högre upplösning. När jag lägger upp dem på sidan så förminskar jag dem lite eftersom de ska upp här. Kanske skulle gjort dem ännu mindre förresten... äsch, det är nog lagom :)
 #102924  by Sunking
 
Hittade även några spel som hade med sig annan slags "reklam". (Vet inte om man ska benämna varninglappen för epilepsi, som medföljde The Jetsons, som reklam direkt.)
Image



Orkar inte rota fram bladet och fota om nu, men här syns lite av Palcom's reklamblad:
Image



Sen har vi Konami's reklamblad:
Image

 #102962  by Ufouria
 
TOPPEN! :D
Detta är mycket intressant.

 #102969  by Sunking
 
Tack, man får ju dra sitt strå till stacken :wink:

 #102980  by Ufouria
 
Reklambladen med urval av nintendo spel har man ju kikat på otaliga gånger som barn. *nostalgisk*
Har kikat på dem en bra stund nu och drömt mig tillbaka, haha.

 #103051  by Smart Cat
 
Eftersom ambitionen är att lägga in allt som har med Nes att göra så undrar jag om Nintendo Videospelklubbladen kan vara intressanta?
Jag har köpt några av "Den där Marcus" och håller på att scanna in dem för att inte slita på dem i onödan

 #103052  by Smart Cat
 
Sanna wrote:Reklambladen med urval av nintendo spel har man ju kikat på otaliga gånger som barn. *nostalgisk*
Har kikat på dem en bra stund nu och drömt mig tillbaka, haha.
Ja, de är fina. Tycker att det mesta som har med Nintendo från den här tiden är något speciellt... *suckar nostalgiskt*
 #103056  by Gixen
 
Sanna wrote:Vilken reklam som följde med olika spel vill vi väl alla veta, iaf så är jag nyfiken. :D
För att ett spel ska bli HELT komplett måste reklambladen som medföljde spelet vid inköp vara med.

Har ni något nytt spel får ni mer än gärna rapportera här (eller bifoga bild) vilken reklam som följde med.

Med reklam menas t ex medlemskortansökningsbladen, blad med spel som utgivits till NES, Konamis silvriga "Congratulations" blad etc..
Har ett gäng nya spel, men jag är väldigt anti att öppna dem och kolla.

Öppna ditt Mega Man 5 och kolla vad som följde med det.... :twisted:

 #103072  by Sunking
 
Smart Cat wrote:Eftersom ambitionen är att lägga in allt som har med Nes att göra så undrar jag om Nintendo Videospelklubbladen kan vara intressanta?
Jag har köpt några av "Den där Marcus" och håller på att scanna in dem för att inte slita på dem i onödan
Njaa, jag tycker nog det är bättre att göra lite indelningar vad gäller Nintendo-relaterad pappersexercis.
Dvs. en tråd till reklam som medföljde spel (denna tråden alltså), en tråd till Nintendo Magasinet, en tråd till Nintendo Videospelklubb, en tråd till Club Nintendo osv.
Inte allt i en tråd, blir för grötigt.
 #103075  by Sunking
 
Gixen wrote:Har ett gäng nya spel, men jag är väldigt anti att öppna dem och kolla.
Finns absolut inget tvång att man skall öppna sina nya spel och kolla efter :lol:

 #103080  by Tawny
 
Smart Cat wrote:Eftersom ambitionen är att lägga in allt som har med Nes att göra så undrar jag om Nintendo Videospelklubbladen kan vara intressanta?
Jag har köpt några av "Den där Marcus" och håller på att scanna in dem för att inte slita på dem i onödan
jag vill gärna läsa de så släng upp bilderna bara :)
 #103084  by Gixen
 
Sunking wrote:
Gixen wrote:Har ett gäng nya spel, men jag är väldigt anti att öppna dem och kolla.
Finns absolut inget tvång att man skall öppna sina nya spel och kolla efter :lol:
Phew.....
Blev lite orolig där ett tag. Trodde jag skulle bli bannad ifrån sidan annars, och vad skulle jag då göra om dagarna... :D

Så högt som SCN-7 på registreringskorten har jag aldrig sett innan. Vet du med vilket spel det kom?

 #103088  by Smart Cat
 
Sunking wrote:
Smart Cat wrote:Eftersom ambitionen är att lägga in allt som har med Nes att göra så undrar jag om Nintendo Videospelklubbladen kan vara intressanta?
Jag har köpt några av "Den där Marcus" och håller på att scanna in dem för att inte slita på dem i onödan
Njaa, jag tycker nog det är bättre att göra lite indelningar vad gäller Nintendo-relaterad pappersexercis.
Dvs. en tråd till reklam som medföljde spel (denna tråden alltså), en tråd till Nintendo Magasinet, en tråd till Nintendo Videospelklubb, en tråd till Club Nintendo osv.
Inte allt i en tråd, blir för grötigt.
Nja, det var inte så jag menade heller. Faktum är att om det finns i db'n så behöver man kanske inte heller en tråd till det.
Det var mer att jag ville höra mig för om det fanns något allmänt intresse av dem?
 #103163  by Sunking
 
Gixen wrote:Så högt som SCN-7 på registreringskorten har jag aldrig sett innan. Vet du med vilket spel det kom?
Japp, jag har det rareaste registreringskortet ever 8)
Nej, jag vet tyvärr inte vilket spel det medföljde.

Smart Cat wrote:Nja, det var inte så jag menade heller. Faktum är att om det finns i db'n så behöver man kanske inte heller en tråd till det.
Det var mer att jag ville höra mig för om det fanns något allmänt intresse av dem?
Aha, uppfattade det som du skulle dumpa allt här. Ja men att det finns ett intresse kring Nintendo Videospelklubb är där ingen tvekan om :)
Jag hade gärna kunnat lägga till bilder i databasen men jag vet inte hur man gör. Är det ingen som kan lära en? Det finns ju uppenbarligen minst en som kan eftersom vi har upplagda bilder på spel t.ex. :)
 #103179  by Ufouria
 
Jag tycker att vi dumpar allt här och att bilderna sedan läggs in i databasen (om möjligt).

NES-SCN-7 kortet kanske tillhör Aladdin eller Lion King.

Bidrar här med ett par bilder..

Image

Image

 #103181  by Pinge
 
jag skulle tippad på att scn-7 kortet inte ens är nes, eller?!?

 #103185  by Sunking
 
pinge80 wrote:jag skulle tippad på att scn-7 kortet inte ens är nes, eller?!?
Jodå, det tror jag.
Du menar att jag skulle vagit det från nått N64-spel?
Kollade samtliga medlemskortsansökningsblad till min N64-spel, och på dem finns bara en bokstavsserie, inga siffror.
Kanske kan vara SNES... men det är jag väldigt lite av, sen byter jag inte innehåll spel emellan.

 #103188  by Ufouria
 
Det måste väl var till NES eftersom det står NES-SCN-7 på det.

Edit: Nästan hundra på att det är till Aladdin.

 #103196  by Sunking
 
Sanna wrote:Det måste väl var till NES eftersom det står NES-SCN-7 på det.

Edit: Nästan hundra på att det är till Aladdin.
Hehhe, smart 8)

Jag har ju ett nytt Aladdin, ska se om jag vågar ta mig en titt de kommande dagarna.

 #103204  by Smart Cat
 
Come on. YOU C A N DO IT, SUNKING
Det är väl inte för inte som du är en solkung. :wink:

 #103209  by Sunking
 
mmm :wink:
Nu kom jag inte ihåg om plastpåsen var igentejpad på baksidan. De spel som är det kommer jag inte öppna, är påsen öppen kan det gå an :)

 #103232  by Ufouria
 
Näe att öppna dem om det är tejp på påsen och aldrig någon kikat på innehållet tidigare går inte.
Men man kan säkert se vad som ligger i utan att öppna påsen, numret kan iofs vara svårt att se om bladet inte ligger "rätt" till i påsen.

 #103300  by Tawny
 
apropå databasen går det inte att lägga in sånt nu.. bara scans på spel boxar och manualer, men en omarbetning av databasen är förhoppningsvis på G snart, och då hoppas jag vi kan lägga in sånt här också :)

 #103528  by Ufouria
 
I Martins Nintendo8bok står det att Nintendoklubben startades våren 1986 och att Nintendo övertalas att lägga ner ett medlemsansökningskort i varje spelförpackning.
Lappen skickades med både själva konsolen och spelen.

Eftersom NES lanserades sept 1986 så följde förmodligen medlemsansökningskortet med varje spel redan från starten.

 #103566  by Smart Cat
 
Nintendoklubben startade alltså ett halvår innan konsolen introducerades i Sverige... :koopa:
Har jag förstått det hela rätt?
Vem gick med i en klubb utan att ha provat konsollen eller spelen? :)

Instagram #sndb.se