• Vilken reklam följde med olika spel

  • Svar på vanliga frågor som rör NES.
Svar på vanliga frågor som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #103578  by Bonomaul
 
Ulf Elfving.. uppenbarligen. :)

 #103594  by Sunking
 
Kanske lika bra att starta klubben före lanseringen än efter. Tar väl tid att fixa och dona med en nystartad klubb kan tänkas.
Kanske just därför de kunde skicka med medlemskort redan vid lanseringen av NES, för att de startat upp allt med klubben i förväg.

 #103621  by Smart Cat
 
Bonomaul wrote:Ulf Elfving.. uppenbarligen. :)
Ja, han måste ju ha hängt på låset.

 #104778  by Tawny
 
meh!
har ni inte läst martins bok?
ulf elfving var inte alls medlem 1, han fick det som "hederstitel" för att han skrev rönikor ju :)

 #104789  by rogerxy
 
Ja, då var han väl medlem 1? Spelar väl ingen roll hur man nu fick den :)

 #104807  by Vigdul
 
Tawny wrote:meh!
har ni inte läst martins bok?
ulf elfving var inte alls medlem 1, han fick det som "hederstitel" för att han skrev rönikor ju :)
Så vem är the real #1? Om han existerar så måste han känna sig smått bitter på Uffe som stal all uppmärksamhet.

 #104809  by Vigdul
 
rogerxy wrote:Ja, då var han väl medlem 1? Spelar väl ingen roll hur man nu fick den :)
Nej, han kan inte ha varit #1. Han kom ju med i bilden först senare, så nån annan måste ha tilldelats det numret. Såvida dom i bergsala inte satt och höll på det förstås.

 #104812  by Vigdul
 
Jag tror det inte förrän jag får se hans medlemskort.

Nintendo magasinet står det en jävla massa ljug i.

 #104818  by rogerxy
 
Jo det känns ju som att de har stor anledning att ljuga om vem som har vilket medlemsnummer

 #104833  by Vigdul
 
rogerxy wrote:Jo det känns ju som att de har stor anledning att ljuga om vem som har vilket medlemsnummer
Jag tycker mig ana en gnutta ironi i din kommentar.

Men om man läser i Martins bok så står det ju faktiskt att Owe frågar Uffe SENARE om han vill bli hedersmedlem i nintendoklubben även kallad medlem nummer ett. Elfving dyker inte upp som medlem #1 förrän i januarinummret från 1989 av nintendoklubb-bladet, i samma nummer konstaterar ordförande Jens att medlemsantalet "nu är uppe i fantastiska 70 000."

Nej jag tror inte ett skit på att Elfving är medlem #1. Han är fejk. I en intervju i ett nummer av tidningen Level från 2006 antyder dessutom Jens följande: "Om jag säger så här, det var inte alltid Ulf Elving som skrev sina krönikor..."

Edit: I vilket nummer av NM har det besvarats att Ulf är medlem #1?

 #104860  by Tawny
 
ja medlem nr 1 var han, men han var inte den första som blev medlem
 #104882  by Vigdul
 
fuskmedlem nummer 1:

Image

 #104892  by rogerxy
 
Ja, alltså, att Ulf Elving inte hängde på postlådan & skickade in sin medlemsansökan först av alla råder det ju ingen tvekan om. Han blev inbjuden att få #1 som en PR-grej, det står ju i Martins bok.

 #111023  by Ufouria
 
Ok, medlemsansökningsbladen följde förmodligen med alla spel redan från starten.

Men hur är det med "Urval av Nintendo Spel och Kassetter" bladet. De som Sunking laddat upp på första sidan.
Följde något av dessa med alla spel?

 #112544  by Sunking
 
Det känns ju som om de bladen bara skulle medfölja de första NES-spelen. Dvs. svarta serien, och några titlar till som släpptes efter. För det är ju bara svarta serien-spel + några spel till som släpptes efter som är med på själva bladen, och då känns det ju konstigt att det skulle komma ut reklam för de tidigaste spelen i exempelvis 1994:as NES-spel.

Det ovanstående verkar logiskt för mig.
MEN, nu är det så att jag har ett exemplar av The Jetsons där "Reklam som medföljde NES-spel 3" finns med, och detta är som bekant inte ett av de tidigare spelen. Så hela resonemanget faller på det :)

Nu har jag inte ägt detta exemplar sedan det köptes nytt, så någon kan ju lagt dit det. Men det blir lite långsökt att spekulera i det känns det som.

 #112571  by Bonomaul
 
Är det inte du som har dalapowers gamla exemplar? Det köpte väl han i så fall från 1up! vill jag minnas, så det det kanske går att spåra någon information genom de två källorna.

 #112572  by Tawny
 
det är så roligt när folk vet var folks spel kommer från i flera led :)

 #112788  by Ufouria
 
Sunking wrote:Det känns ju som om de bladen bara skulle medfölja de första NES-spelen. Dvs. svarta serien, och några titlar till som släpptes efter. För det är ju bara svarta serien-spel + några spel till som släpptes efter som är med på själva bladen, och då känns det ju konstigt att det skulle komma ut reklam för de tidigaste spelen i exempelvis 1994:as NES-spel.
Mycket rimligt.
Chessmaster (1992-03-26) är det nyaste spelet som finns med på bladen (blad NES-SCN-3).
Troligtvis följde dessa reklamblad bara med spel som släpptes t om 1992.

 #113749  by Ufouria
 
EFTERLYSES!
Någon som sett medlemsansökningskort som det står NES-SCN-2 eller NES-SCN-6 på?

Jag har bara sett NES-SCN-1, NES-SCN-3 (1 och 3 samma storlek som en maual), NES-SCN-4, NES-SCN-5 och NES-SCN-7 (4, 5 och 7 mindre blad).

 #114073  by Sunking
 
Bonomaul wrote:Är det inte du som har dalapowers gamla exemplar? Det köpte väl han i så fall från 1up! vill jag minnas, så det det kanske går att spåra någon information genom de två källorna.
Ja det är nog sant, Posten77 köpte Dalas va? För jag köpte mitt av Posten77.
Tawny wrote:det är så roligt när folk vet var folks spel kommer från i flera led
Ja det får vara de mest inbitna nördarna i vårt avlånga land till det :)
Men häftigt är det hahah

 #114075  by Sunking
 
Sanna wrote:
Sunking wrote:Det känns ju som om de bladen bara skulle medfölja de första NES-spelen. Dvs. svarta serien, och några titlar till som släpptes efter. För det är ju bara svarta serien-spel + några spel till som släpptes efter som är med på själva bladen, och då känns det ju konstigt att det skulle komma ut reklam för de tidigaste spelen i exempelvis 1994:as NES-spel.
Mycket rimligt.
Chessmaster (1992-03-26) är det nyaste spelet som finns med på bladen (blad NES-SCN-3).
Troligtvis följde dessa reklamblad bara med spel som släpptes t om 1992.
Vad grymt att du pallade kolla upp det :)
Jag funderade på det men övergav snabbt tanken.

Men som du säger, det låter rimligt. Men det hela sabbas lite av Jetsonsspelet jag har ju?
Du har väl nått "nytt" spel med reklambladet kvar? Som kom ut sent alltså?

 #114102  by Ufouria
 
Sunking wrote:Men som du säger, det låter rimligt. Men det hela sabbas lite av Jetsonsspelet jag har ju?
Du har väl nått "nytt" spel med reklambladet kvar? Som kom ut sent alltså?
De enda nya spel jag har som släpptes relativt sent är Mega Man 5 och Gargoyles Quest 2.
Gargoyles Quest 2 hade epilepsiblad och medlemsansökningsblad men inget reklamblad.
Mega Man 5 vet jag inte, har aldrig öppnat locket. Vem vet, kanske det ligger en A Boy and His Blob kassett i kartongen. :lol:

 #114115  by Smart Cat
 
Sanna wrote:
Gargoyles Quest 2 hade epilepsiblad...
Vad hade den sa du?
Kollade bland mina ansökningskort som jag köpte löst och där finns det en variant som är omärkt. Det har manualstorleken och har ingen regiosnbeteckning alls. Eftersom det är löst så har jag inte en aning om vilket spel det kom till. :(

 #114116  by Ufouria
 
Å spännande! Kan ha kommit med Svarta Serien spelen, de första som inte hade någon regionskod.
 #115221  by Bonomaul
 
Sen finns ju den här varianten också:
Image

Jag kollade igenom mina och hittade SCN-2. Den var av den mindre varianten.
Såg även en variation i koden på SCN-4 bladen. Återkommer om det.

 #115224  by Ufouria
 
Toppen! Gärna bild om det går att ordna.

 #115241  by Bonomaul
 
Ska fixa det någon gång i framtiden, ja. :)
Har vi någon tråd dedikerad till endast medlemsansökningskorten? Det borde vi ha, det är ju en hel vetenskap i sig.
T ex. så ändras Bergsalas adress fram och tillbaka, utan logisk koppling till versionsnumren på korten.. :?

 #115539  by Tawny
 
jag har 1 ansökningslapp..

svenska, finska, norska och danska
nes-scn-4

svarspost
410136500
s-43401 kungsbacka
sverige

vill ni ha de utländska adresserna också?

Instagram #sndb.se