• Önskemål om uppstyrning av rörig FAQ.

  • Svar på vanliga frågor som rör NES.
Svar på vanliga frågor som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #103133  by Smart Cat
 
Eftersom Roger har hintat om att databasen ska göras om från/i grunden så skulle jag vilja framföra ett önskemål (gärna till diskussion).
Jag tycker att FAQ INTE ska innehålla några som helst diskussionstrådar.

Varför? Jo:
Det ska vara lätt sökbart, så klart. Varje tråd i FAQ ska ha en tydlig rubrik och innehålla ett låst inlägg som sammanfattar vad man har kommit fram till.
Vidare så inlägget länka till en annan tråd där själv diskussionen pågår/har ägt rum. Diskussionstrådarna ska ligga under andra avdelningar.

Jag tycker att det här ska vara en guldgruva för övrig information och då tycker jag att det ska vara extremt lätthittat. Man ska inte behöva läsa igenom en massa inlägg.

Vad tycker ni?




Nu startar jag en diskussionstråd själv i FAQ och innan några hinner göra sig lustiga över det vill jag bara säga att den här tråden med fördel kan låsas och kastas om man kommer fram till att upprensningen är en bra idé.

/Mr Cat

 #103134  by rogerxy
 
Jag gjorde ett upprensande för ett tag sedan så som du säkert ser så är det allra flesta trådarna inga diskussionstrådar utan låsta med enbart info i sej.

Tanken är att det inte skall finnas några diskussionstrådar i FAQ men innan man gör en "ren" FAQ-tråd så måste man ju diskutera fram vilken info den skall innehålla & som jag förstått det så anses det väl att det görs lättast här för att tråden är lättare att hitta än om den skulle legat i t.ex. "Allmänt"-forumet. Jag vet inte, är folk av en annan åsikt?

 #103145  by Bonomaul
 
Jag tycker både ja och nej. Det är ju snyggare (och tanken) att ha det som smart cat säger, men samtidigt är det rätt smidigt att göra som roger säger också. Hmm.. nej, jag vet inte. :)

Vad jag där emot skulle vilja se är att FAQ i framtiden också finns att tillgå på t ex sidans startsida.

 #103152  by Smart Cat
 
Jag ser inte direkt någon motsättning i vad Roger skriver. Jag tolkar det som att man diskuterar i FAQ till man börjar komma fram till något och då flyttas tråden till en lämpligare avdelning men sammanställs i FAQ´n.

 #103169  by Sunking
 
Man kan väl göra som vi gör nu, dvs. diskuterar tills vi kommer fram till vad som gäller.
Sen skrivs själva infon i förstainlägget, därefter följer diskussionen nedanför.
Då har man den väsentliga infon och diskussionen som gjorde att man kom fram till den väsentliga infon på samma ställe.
Ett snyggt och prydligt förstainlägg som sammanfattar det viktiga, för den som "bara" vill åt informationen, och sen diskussionen efter, för den som är intresserad.

Nu kan jag nog inte skriva det på fler sätt, vill ju vara tydlig :P

 #103177  by Ufouria
 
Håller med Sunking.
Funderar på hur vi gör med t ex tråden med reklambladen. Kommer ju att bli rejält med bilder tillslut. Hur löser man det smidigast med bilderna.
Sen finns det ju alltid en risk att bilderna plockas bort från den sida där de laddas upp eller om sidan försvinner eller ligger nere som pici gjorde länge, då kommer även bilderna att försvinna.

I första inlägget skulle man kanske kunna skriva en sammanfattning om vilken reklam som följde med varje spel.

T ex:
Castlevania:
- Konamis Congratulations blad
- Medlemskortsansökningsblad (NES-SCN-1)

Plus att man har bilderna på varje reklamblad som finns, de som Sunking lagt till i början av tråden.

 #103180  by Sunking
 
Ja just med tanke på att bildvisnings-sajter kan försvinna så borde vi ju ha bilderna på databasen, inte sant?
Hur detta omsätts praktiskt kan jag inte.

Vad gäller medlemskortsansökningsblad (shit vilket ord) så kanske det är lite mer komplicerat? Det kanske följde med olika versioner av medlemskortsansökningsbladet till samma spel? Om inte, hur utesluts det?

 #103190  by rogerxy
 
Smart Cat wrote:Jag ser inte direkt någon motsättning i vad Roger skriver. Jag tolkar det som att man diskuterar i FAQ till man börjar komma fram till något och då flyttas tråden till en lämpligare avdelning men sammanställs i FAQ´n.
Då har du tolkat helt rätt

Annars kan vi ju skapa en ny forum-del Bono, "FAQ-diskussion" ;)

Sunking/Sanna
Som det är nu så bryts diskussionerna loss till en ren diskussionstråd. Det är lättast om man vill uppdatera FAQ:n i framtiden & dessutom så slipper man "skitsnacket" i FAQ-tråden. Lättare att bara lägga en länk till diskussionstråden i resp. FAQ-tråd
Last edited by rogerxy on 21 Oct 2008, 18:27, edited 1 time in total.

 #103193  by Ufouria
 
Angående medlemskortsansökningsbladen (jobbigt ord.. :lol:) så fanns det säkert olika versioner till samma spel, iaf till de spelen som finns i olika utgåvor som t ex GnG (rund och oval SoQ). I sånt fall kan man skriva alla olika varianter av blad (t ex NES-SCN-1 och NES-SCN-2).

Fanns det bladet alltid med, till alla spel? Inte till de allra första svarta serien spelen kanske?

 #103197  by Smart Cat
 
Det är just det som jag vill åt. Vi kan snacka hur mycket skit som helst i alla andra avdelningar men FAQ tycker jag ska vara ren, kort och faktaspäckad (eller i de fall vi inte kommer fram till några belagda fakta: presentera olika alternativ/falanger/trosinriktningar. Se tråden om rengöring av spel där olika förslag presentaras i första inlägget).

Förövrigt tror jag nog att ordet ska vara: Medlemsansökningskort och inte medlemskortsansökningsblad. Det blir liksom lite tårta på tårta att använda både kort och blad... :wink:

 #103198  by Smart Cat
 
Sanna wrote:Fanns det bladet alltid med, till alla spel? Inte till de allra första svarta serien spelen kanske?
Ja, jag tror att det ska finnas med i alla Bergsalaspel, det låg väl i deras intresse att ragga medlemmar.
Vet dock inte hur det är med de allra tidigaste spelen. Martin skriver något om detta i sin bok men just nu har jag det inte färskt i minnet. Någon annan som minns... ?

 #103199  by Sunking
 
roger: Slippa skitsnacket gör man ändå inte om man är intresserad av att läsa diskussionen och därmed klickar på länken. Skitsnacket finns väl där oavsett.

Sanna:
Det finns ju ett äldre blad också (vad jag fått för mig är äldre i alla fall), det avlånga där det står "SVARSPOST" på, you know?
Det kanske medföljde de tidigare spelen.... men samtidigt har jag inte sett svarta serien spel med något sånt tror jag. Jag har tre nya svarta serien spel, får kolla dem nån gång.

 #103201  by Sunking
 
Smart Cat wrote:ren, kort och faktaspäckad
Men det är just det förstainlägget ska vara tycker jag. Sen att den tillhörande diskussionen följer nedan gör ju inget, det är valfritt att läsa.

Smart Cat wrote:Förövrigt tror jag nog att ordet ska vara: Medlemsansökningskort
Tack! Vi övergår till det ordet ögonaböj! Pew! :)

 #103202  by Smart Cat
 
Sunking wrote:roger: Slippa skitsnacket gör man ändå inte om man är intresserad av att läsa diskussionen och därmed klickar på länken. Skitsnacket finns väl där oavsett.
Nej, det gör man inte men man håller den utanför FAQ-delen och om man sen vill läsa om hur diskussionen har gått till så är ju det fritt valt.

 #103205  by Sunking
 
Smart Cat wrote:om man sen vill läsa om hur diskussionen har gått till så är ju det fritt valt.
Typ vad jag har stått och sagt hela tiden ja.
Det har varit, är och kommer alltid att vara VALFRITT.

 #103210  by Ufouria
 
Ja just det, det finns medlemsansökningskort som är längre och de som är kortare.
Såg två som jag hade löst här, ett långt med numret 3 och ett kort med numret 4. Kanske innebär att de kortare korten har numret 4-7.

Ska kolla i Martins bok sen om det stod något om när Bergsala slängde med dessa.

 #103518  by BelfegorC4
 
Nu har jag klistrat alla låsta trådar =)
Så nu är det en klar delning mellan pågående FAQ trådar / snacktrådar och färdiga FAQ trådar :)

 #103521  by Snutteliten
 
=D>
bra gjort Belfe. :D

 #103523  by nes_nerd_no_1
 
Mycket bra Belfe! Du förtjänade verkligen den där frigoliten! ;)

 #103545  by Gixen
 
Här ser ju riktigt organiserat ut!
Mycket bra jobbat! Image

 #103565  by Smart Cat
 
Bra jobbat. Vi kan väl ha det så här ett tag och sen begrunda om vi vill ha det så eller på något annat sätt.

 #103593  by Sunking
 
Nice Belfe! =D>
Ser fint ut!

 #104780  by Tawny
 
men alla FAQ-trådar kommer, (hoppas jag), implementeras i den nya databasen, så man behöver inte anstränga sig så mycket för att hålla forumssektionen ren och snygg..

Instagram #sndb.se