• Vilket lim är bäst att limma etiketter?

  • Svar på vanliga frågor som rör NES.
Svar på vanliga frågor som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #117216  by Snutteliten
 
Ja, som sagt vilket lim é bäst när man ska limma fast etiketter på kassetterna?
Nåt som int förstör o så vidare...
Funkar Karlsson´s??

 #117267  by Filurkatten
 
Om etiketten har lossnat menar du?

Då brukar jag använda trälim/hobbylim och en tandpetare för att få in det ordentligt.

 #117379  by Tawny
 
ta karlssons klister, och sen när du är klar lägger du lite i en påse som du andas i ett tag. för att fira liksom :)
 #261010  by Leopardkungens
 
Nu väcker jag en gammal tråd. Det finns ju mycket kunskap härinne så jag antar att någon har ett bättre svar än att man kan boffa limmet :lol: .
Så hur gör ni när etiketten släppt från kassett, vad för lim använder ni?
Jag har ett lim som heter Expresslim från casco som det är en pensel som man använder, är dock tveksam till att använda snabblim då det brukar bli så stelt o då är väl risken att etiketten förstörs, eller?

Så tips behövs!!!
 #261091  by WERY
 
Nu har jag inte lagat etiketterm en en kartong som var lite sönder på vissa ställen och det blev skitbra. Använd epoxylim så kommer etiketten sitta som berget
 #261104  by Ufouria
 
Går det verkligen att limma fast etiketter som har släppt? Tänkte eftersom själva plasten på kassetten är ganska "fet". Jag har provat olika sorters lim men etiketten har alltid släppt igen. :/
Kanske finns något lim som gör att papper fastnar på fet-plast?
 #264422  by Pinge
 
jag har aldrig ens tänkt tanken på att limma fast ngn, har iofs ingen som e så lös!
kör ngt lim och testa, e det kass så testa ngt annat, osv

E väl ingen amerikansk S.E kassett du ska limma ändå? :)
 #264435  by Leopardkungens
 
Nä! Jag har två North and South som etiketterna är helt perfekta förutom att på båda har den släppt likadant på ovansidan. Är det en slump eller är det just något med det spelet?
 #264440  by Pinge
 
var väl en batch av det spelet där "limmarna" slappade på jobbet!

finns en hel del aladdin kassetter med samma problem, typ alla
 #264472  by Ufouria
 
Leopardkungens: Det kan inte vara en slump! Jag har nämligen bara haft ett par kassetter där etiketten släppt på toppen, den ena var just North & South. Sålde den för länge sedan till någon okänd på Tradera så det kan omöjligt vara den kassetten du har.
 #264484  by Leopardkungens
 
Så här ser mina två ut:
Image

Image

Fast jag har då försökt pressa ner dem utan lim, så de stod ännu mer upp etiketterna.
 #267822  by Leopardkungens
 
Jag har nu limmat ner med Scotch universal lim och det gick väldigt bra, men då var det etiketter som var 100% hela som bara hade släppt. Jag kan inte säga hur det blir med etiketter som är trasiga.
 #338625  by Ufouria
 
Jag har idag lyckats med att limma fast en etikett som lossnat på toppen. Limmade imorse och den sitter fortfarande fastklistrad. Hoppas det håller i sig. Det var något slags superlim på en liten flaska. Skulle ha det för att limma fast plupparna i ett hyrfodral men det gick dock inget vidare. Men det tycks vara en höjdare på att limma fast kant/toppetiketter som lossnat.
 #338627  by 3gengamern
 
Prövade superlim en gång men det gick inget vidare. Limmet gick rakt igenom etiketten och skapade fula mörka fläckar på utsidan. :cry:


Edit: Kom på att en polare till mig också har haft en Nord & Syd kassett där etiketten släppt sådär på ovansidan.
 #338630  by Ufouria
 
Aladdin samt North & South som lider av det fenomenet!

Jag har inte sett några konstiga fläckar på etiketten ännu. Ska hålla kassetten under uppsikt några dagar.
Det här limmet heter "Super Attak" universellt snabblim.
 #338668  by smid
 
En etikett har släppt längst upp på ett ospelat smb jag har, lite synd då kassetten är extremt fin utöver det. Vet inte om man ska våga sig på att limma, etiketten är styv och bubblig nästan som att den torkat i fel läge. Kanske ska skänka den till någon som kan ta hand om den, Pinge tar väl god hand om smb-kassetter :)
 #338922  by 3gengamern
 
Med tanke på den fräna lukten verkar plastlim vara rätt starka grejer, som kanske också kan gå igenom och missfärga etiketten. Sedan är ju frågan om limmet överhuvudtaget har någon vidhäftande effekt på något annat än plast mot plast.

Om inget annat skulle funka kan man ju alltid ta till sista utvägen och limma med epoxylim. Vet inte hur snygg det blir efteråt men etiketten sitter garanterat som berget. :lol:
 #357170  by Kreese
 
Sanna wrote:Det var något slags superlim på en liten flaska. Skulle ha det för att limma fast plupparna i ett hyrfodral men det gick dock inget vidare.
Ett litet tips som jag använt en gång när jag skulle laga ett Famicom plastfodral. Jag tog en tunn liten plastbit och satte över det som skulle limmas ihop så det funkade som en "stötta". Det höll jättebra då, med sånt snabblim.
_____
###][###

Vet inte om den där figuren beskriver limmningsprocessen sådär jättebra men strecket ovanför ska symbolisera den extra plastbiten. Satte alltså lim både mellan plastbitarna och sen på "stöttan"...

Instagram #sndb.se