• Bättre bild på Nes

  • Svar på vanliga frågor som rör NES.
Svar på vanliga frågor som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #150207  by AlmostOriginal
 
Hejsan

Jag tycker att bilden på min nes blir bättre med rf men ljudet blir sämre.
Medans med komposit så blir ljudet bättre och bilden blir lite för skarp och upplevs lätt pixligt.
(Andvänder mig av en nyare 50 hz bildrörs tv)

Så till min fråga går det att löda in ett 70 omhs motstånd i komposit kabeln så man får "rätt" mot stånd så bilden blir "bättre" eller har 70 oms motståndet i rf kabeln inget med bilden att göra? :?

För jag upplever att det är någe specielt med dessa "lådor" i rf kabeln som förbättrar bilden.

Tack på förhand
Last edited by AlmostOriginal on 29 Sep 2009, 19:19, edited 2 times in total.
 #150334  by WERY
 
Du får kolla på lite moddar. Om du har detta chippet så kan du byta ut PPUn mot detta så får du RGB från Neset.
Image
Du hittar det i nåt rare arkadkabb så hittar du ett, tveka inte o slakta det direkt :P

Annars så kan du säkert modda den befintliga PPUn så den ger ut S-video. Det borde gå men jag vet inte så fråga nån som vet hur man S-Video moddar ett nes
 #150364  by AlmostOriginal
 
Rgb modden känner jag redan till :yes: Men tyvärr så skulle ett sådant bygge kosta/kräva så pass god kunskap att det vore rimligare att leta upp en titler och bara andvända den.

Däremot finns det ingen som förstår min teori eller är jag bara ute och cyklar? :?
 #171510  by nes-fan
 
Upptäckte nu när jag plockade fram mitt NES om började spela att bilden blev väldigt väldigt pixlig. Spelar på en 37" LCD, förrut spelade jag på en 32" WS "tjock-tv" och där var inte bilden lika pixlig av förklarliga skäl. Finns det ingen specialkabel eller låda som kan lösa detta?
 #171521  by AlmostOriginal
 
Prova köra med komposit kablar :) Nes fungerar trotts allt relativt bra på lcd. :birdo: ´

Annars är det nog det enda som kan göras är att köpa en titler eller göra Rgb modden. :/

Host emu host
 #172374  by nes-fan
 
Jag fick mycket bättre bild genom att sänka skärpan på TV:n. Brukar ha den inställd på ca 30/100 i normala fall men när jag spelar NES har jag nu endast ca 5-10. Bilden blev då betydligt bättre :)
 #172452  by nes-fan
 
Just ja, det stämmer. Jag sänkte även kontrasten och färgerna och det ser riktigt bra ut. Provade att växla tillbaka till föregående inställningar och det är en rejäl skillnad! Nu kan man njuta av den underbara grafiken mycket bättre :good:
 #172783  by WERY
 
Håller med. Gillar speciellt att spela USA spel på våran lcd HD-TV. Bilden blir snygg även om jag inte prövat dessa inställningar som ni har gjort. Att Tvn är widescreen är bra för då fyller dom utdragna NTSC spelen ut kanterna på skärmen. Spel som Power Blade och Castlevania är riktigt snygga

Finns tydligen en del dåliga TV-apparater som inte klarar av retrospel utan en omskalare. Man kanske skulle göra en FAQ om detta där man listar olika TV modeller samt märken och skriver in i 2 listor, dom som är bra och dom som är dåliga så atyt folk vet vilken TV dom ska köpa om dom vill kunna spela sina gamla spel utan krångel
 #209186  by AlmostOriginal
 
Provade idag igen att experimentera fram bättre bild på nes:

Rf: Rätt färger och linjer upplevs lite suddig och inte fullt skarp.
Komposit: Kantigt och färgerna ändras till en mörkare ton känns inte helt rätt.

Fortfarande är bilden bättre via rf men en sak som jag även märkte var att det är stor skillnad mellan en ny tjock tv (Komposit) och en gammal (Rf).
Tvn jag prova var en Mark 50hz med skrytande logon "färg tv" (Ja så j*vla gammal) Den har även en glas skiva framför bild ytan! Bättre bild har jag sällan skådat! Knäpper både min nyare tjock tv och platt tv. Enda nackdelen är att bilden är inte 100 % skarp. Tydliga skillnader i färger och linjer.
Komposit ingången känns verkligen som den inte vart klar i tid utan mer av en sista minuten bygge. Någon som kanske ska börja tillverka special kablar? :roll:

http://nescenter.de/features_sharpfctitler_rgb.jpg
Denna bild beskriver väldigt bra skillnaden mellan min gamla tjock tv och min nya. Fast den är inte lika skarp som den rgb moddade utan lite suddigare.
(Ja jag vet det är rgb modd bilden)
 #287875  by Skogur
 
Märks det någon förbättring om man använder guld-sladd?
Last edited by Skogur on 19 May 2010, 12:02, edited 1 time in total.
 #287883  by 0LD5K00L
 
Någon har lyckats med att modda komponerad S-video
ser ganska komplicerat ut :yes:
 #288107  by WERY
 
Coolt. Det skulle vara den stora utmaningen att fixa RGB. Som han sa så var NES det svåraste formatet att få ut RGB från. Jävla jobb med att fixa allt det där som han visade.
Själv hade jag nog placerat det nya videokortet ovanpå moderkortet på högersidan där det finns ventilationshål. Blir ju rätt tajt annars om man ska ha det på undersidan
 #382218  by Lindholm
 
själv spelar jag nes på en 50" tv, (visseligen inte lcd utan plasma) och aldrig märkt någon sämre kvalité än men liten tjock-tv
 #386840  by alex_wutang
 
Testade att sänka skärpan, kontrasten och färgen. Bilden blev bättre precis som ni sa :D. Vet någon vad "Game Mode" på en Samsung 32 tum gör?
 #386907  by XIAOYANGGUANG
 
Jag kör då med rca kabel till scart dosa och får perfekt bild :) Rf ger ju typ kass bild i jämförelse men då kör jag med pal nes, vet inte hur det är med dom andra. Rf ger kanske 20% mer suddighet plus sämre ljus, fast "rca" (vet att det är kabeln som kallas det) ger lite för ljus bild men fortfarande mkt bättre för mig iaf. Pixligt kommer det ju vara om bilden är bra :) Nes är pixligt! Gillar man det så gillar man väl inte retro?
 #387001  by Mr.Unknown
 
alex_wutang wrote:Testade att sänka skärpan, kontrasten och färgen. Bilden blev bättre precis som ni sa :D. Vet någon vad "Game Mode" på en Samsung 32 tum gör?
Inte mycket. En så kallad färdig instälning som samsung anser vara "Game mode". Oftast är fabriks lägena dåliga. Blir mycket bättre om man får ratta själv. ;)
Lindholm wrote:själv spelar jag nes på en 50" tv, (visseligen inte lcd utan plasma) och aldrig märkt någon sämre kvalité än men liten tjock-tv
Antingen har du en väldigt bra Plasma tv eller en väldigt dålig tjock tv :o :s Rf bilden enligt mig knäcker Komposit bilden. (Beroende på vilken TV du använder så klart)

Förresten vilka ljud kablar kör ni med? Enkel RCA mono? RCA splitter (Mono/Mono) :-k
 #408192  by Ludu
 
Är inte Game Mode för att synken ska bli bättre? Om man försöker spela NES på en samsung LCD utan det så går det knappt att klara första banan i SMB. Det är någon halvsekunds reaktionstid på då man trycker på hoppknappen exempelvis. I game mode fungerar det däremot felfritt men bilden är liiiite lite sämre.

Vad skulle ni rekommendera att jag köper för kabel?
Är en sån här något att hänga i granen månntro? http://www.tradera.com/A-V-KOMPOSIT-KAB ... _133896741
Jag nöjer mig egentligen med den medföljande RF-kabeln på en tjockTV men det ser ut som att jag måste lira NES på en 32' Samsung LCD och man kan inte ställa in det redan nämnda Game Mode på de vanliga kanalerna utan det måsta vara ext1/component/hdmi för att alternativet ska finnas och synken känns halvviktig.

Jag är inte intresserad av att mixtra å löda utan bästa möjliga kabel som går att köpa färdig är jag nöjd med :P
 #408331  by Mr.Unknown
 
Jag skulle inte köpa den av komposit kabeln från spelfyndet eftersom kabeln har röd/vit anslutningar och att kablarna är lika tjocka. Vilket troligen gör den till en billig ljudkabel. Har redan provat detta och vad som händer med bilden är att du får störningar pga fel motstånd i flätan vilket resulterar i ghosting. Ett annat problem med dessa kablar är att koppar flätan inte orkar hålla ut elektromagnetiska fält vilket ytterligare försämrar bilden.

Minimum kraven för en bra bild kabel är : 75 Ohm , Låg kapacitans , Dubbel skärmad (Koppar fläta och folie) Vill du dock inte bygga själv köp: Supra eller Monster kablar.

Det sjuka med Nintendos original RF kabel är att den är så pass tunn men presterar ändå sjukt bra. Då denna har ett inbyggt filter som kompenserar störningarna och presterar bättre RF än att bygga en egen "super kabel" Dock går det att jaga några millimeter till om man nu vill det. Ska man dock ha bästa RF bild fixa fram en Super Nintendo/N64/Gamecube Rf Kabel (Den lilla)
 #408336  by Ludu
 
Nu är det ju dock inte RF som är av intresse då jag måste spela i Game Mode och man inte kan använda det med RFsource-kanalerna.

Vad bör jag köpa? Scart, komposit etc och vilken specifik sladd som är bra vore dessutom trevligt att få utpekat. Jag är inte så videofil att jag måste ha den allra fetaste ljud- och bildkvalitén, men om jag ändå ska lägga pengar på en ny sladd så är det ju onödigt att köpa en sladd för ett visst pris om en billigare av annan sort i slutändan ger bättre bild :yes:
 #408350  by Mango
 
Köp en billig kompositkabel på eBay :) Blir kanonfin bild!
 #435717  by Mr.Unknown
 
Fick denna kabel av :birdo: AlmostOriginal :birdo: som han har tagit fram för att få bästa möjliga komposit bild och än så länge har inget varit ens i närheten av denna pärla. Ger oavkortat bästa tänkbara komposit bild. :good:
Image
 #463545  by nes-fan
 
Har någon något tips på vad för komposit-kabel av hög kvalitét man ska investera i? Något liknande som Mr.Unknown visar här ovanför? Jag kopplar NES till Reciever och vidare till Projektor och jag vill ha så bra bild som möjligt. Just nu kör jag med en "vanlig" tunn kabel med gula kontakter. Det går bra och spela så men jag undrar alltså om det finns möjlighet att förbättra bilden ytterligare.
 #463549  by Mr.Unknown
 
Det kan vara svårt att hitta en bra och billig kabel. Men kabeln bör minst vara dubbel skärmad, så kort som möjligt och ska helst kopplas från nesen till tvn. (Ej via något)

Instagram #sndb.se