• Grund till Bergsala-FAQ (Owe berätter 20/11-09)

  • Svar på vanliga frågor som rör NES.
Svar på vanliga frågor som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #214512  by Gixen
 
På den översta reklamen står dock att det är tryckt i Sverige:
viewtopic.php?f=10&t=4576

Det går dock inte utläsa på denna, men jag kan skanna lappen imorrn.
 #214535  by Smart Cat
 
Fast å andra sidan var Owe också glasklar över att de tog in alla spel ur svarta serien...
Och att det bara var 4 spel som släpptes 860901.

Jag sa emot honom och påpekade att det var åtminstone 2 spel ur SS som inte kom ut i Sverige: Urban & DK Jr Math.
Jag fick uppfattningen att han inte visste vilket spel DK Jr Math var men att han ville minnas att han hade spelat Urban Champion.
Jag berättade att det hade stått i Klubbladen att Bergsala inte skulle ta in DK Jr Math för att de ansåg att det var för enkelt men jag tror inte vi fick någon mer reaktion på det.
rogerxy wrote:Som jag förstod det som så var det Jens Ohlin som var "mest" ansvarig att bestämma vilka spel som skulle släppas i skandinavien
Det här kommer jag inte ihåg. Vad sa han?
 #214571  by rogerxy
 
Jag ställde ju frågan hur processen gick till när de valde ut vilka spel som skulle släppas i Skandinavien & som följdfråga frågade jag ju om han personligen hade del i det utvalet då han svarade nåt i stil med "Ibland, men Jens hade ju väldigt bra koll på det"
 #214674  by WERY
 
Sanna wrote:Spännande det där med att det troligtvis inte var Bergsala som tog in ESP spelen utan Yapon. Om det är sant så skulle det innebära att alla som är ute efter en komplett Bergsala samling kan skita i att få tag på spel som Panic Restaurant, HH, Shadow Warriors II etc.
Jippi :D

Ja Owe dementerade ju alla fulimporter så det måste innebära tt någon hobbypulare fixade A4 bladen eller så gjorde butiker i Sverige det som köpte in spelet hit. Verkar som man kan gå ner på 200 i sin samling av SCN då... :good:
 #214686  by instinqt
 
På några av "extramanualerna" till SNES står det ju faktiskt Bergsala-gruppen och Bergsala. Så att de aldrig någonsin skulle genomfört en "fulimport" har jag svårt att tro.

Bergsala-gruppen kan dock Yapon egentligen använda sig av om de ingick i någon form av Bergsala-koncern. Men jag tvivlar på att Yapon släppte alla spel med A4/Extra-manual till SNES ivf.
 #214689  by Gixen
 
Så de importerade inte de övriga ESP-spelen till Sverige heller (Zelda, Kid Icarus, m.fl. som ingår i Golden Classics)?

Av de spel som släpptes 94 är det 6 av 16 som har SCN-kod, merparten uppföljare med en potential att nå 5000 sålda ex (3000)...av dessa är det kanske bara Shadow Warrior 2 som oxå borde fått det.
Men vem skulle då importerat dessa, och varför börjar någon importera NES-spel med en marknad som är så gott som död vid tidpunkten. Låter inte som nån vidare smart affärsidé....

Ärligt talat så tror jag inte Bergsala har 100% koll. Det går liksom inte ihop i slutänden....

Sen har jag köpt en ny Goal-cart av GG för över 4 år sedan som kom ifrån Bergsalas lager (samma veva han sålde en uppsjö av nya manualer, samt nåt nytt Zelda Alttp).
 #214747  by Hundägaren
 
Både jag och gumman min var i kontakt med en produktansvarig på Bergsala för flera år sedan angående det Zelda 2 ESP med svensk manual som gumman hitta i ett fyndpaket. Det var sålt på Åhlens, tror jag det var, enligt prislappen.
Han sa då, om inte minnet sviker nu, att Bergsala typ köpte ett lager från spanska agenten med flera olika titlar. Detta finns skrivet om här på forumet men jag orkar inte söka rätt på det nu.

Tvivlar starkt på att denne anställde skulle ha ljugit totalt för både mig och gumman då han var säker och rakt på sak om detta.
 #214813  by nes_nerd_no_1
 
Jag frågade Owe hur det kom sig att amerikanska NES-spel var inplastade men inte de Skandinaviska, varpå Owe svarade att "amerikanarna ville ha det så för att de troligen var rädda för att folk skulle plocka ur kassetterna innan försäljning".
Så som jag förstod det så var det alltså ett aktivt val av Bergsala att inte plasta in de skandinaviska NES_spelen!

Sen så sa väl Owe ändå att Ulf Elving skrev den första spalten i klubb-bladet, och inte allihopa, eller? :koopa:
 #214821  by Smart Cat
 
Jag fick uppfattningen att Owe sa att UE skrev alla krönikor men att GG sa att UE bara skrev den första.
Det är ju egentligen skitsamma vem som sa vad, vi vet ju hur det egentligen gick till.

Var det inte snarare ett aktivt val av amerikanarna för att få spelen inplastade?
 #214831  by Pinge
 
Smart_cat: Ove kände ju efter några sekunders tänkande till Dk Jr Math, han mumlade ju ngt om att "det var där man skulle klättra och räkna!" :lol:
 #214839  by Smart Cat
 
Hehe! Jo, och så sa han ju att han var säker på att han hade spelat UC men det är ju inte samma sak som att de tog in det.
Det kanske var ett av de där spelen som han provade och sen bestämde att de inte skulle ta in. Han gjorde ju det faktiskt "ibland".
 #214847  by GameGenie
 
Om ni har några kompletterande frågor så samla gärna ihop, och skicka dem till mig så skall jag försöka få svar på dem. :good:
Kul att ni hade trevligt under ert besök hos oss!
Last edited by GameGenie on 23 Nov 2009, 10:59, edited 3 times in total.
 #214882  by Pinge
 
Gixen wrote:På den översta reklamen står dock att det är tryckt i Sverige:
det vore ju inte en omöjlighet att dem är tryckta i sverige och sen skickade till Nes-fabriken i Japan.

GG: Toppen om vi kan komplettera med lite frågor framöver! Besöket var sjukt bra genomfört :good:
 #214967  by Martin
 
Kul att se bilder och läsa. Eller tråkigt att Owes hus brann ner och en stor del försvann, hade faktiskt aldrig hört detta tidigare.

Angående ESP-spelen, de fanns väl med i klubbtidningarna? D.v.s. Panic Restaurant och Hammerin' Harry som nämns samt Golden Classics? Jag har själv en spansk NES-enhet i SCN-förpackning som kom med ihopvikt manual på svenska (Den där Marcus dokumenterade den med sin kamera). Jag köpte den på Domus i Kristianstad, deras sista enhet någon gång 95 eller 96. Det var när jag fick för mig att jag skulle köpa tillbaka NES och samla på mig en del klassiker som jag saknade. Så allt pekar ju på att Bergsala köpte en omgång NES-spel från Spanien.
Men man glömmer ju saker med åren. Jag pratade här om dagen med en vän om några resor som vi gjorde med Microsoft för att titta på Xbox på några event som kallades X01, X02, som var europeiska mässor för Xbox. Märkte att vi blandade ihop åren och var vilket event skedde. Det starkaste minnet var att vi var fruktansvärt hungriga i Nice och fick bara snittar till mat på kvällen, så vi raidade efterrättsbuffén. Det är konstiga ting som etsar sig fast i huvudet...
 #215446  by Smart Cat
 
Raderat utsvävningar (även mina egna).
Back to topic nu

Var är alla de som var med?
Minns ni inget?
Eller är ni aldrig i den här avdelningen?
Tror jag får PMa lite

Instagram #sndb.se