• Grund till Bergsala-FAQ (Owe berätter 20/11-09)

  • Svar på vanliga frågor som rör NES.
Svar på vanliga frågor som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #222251  by Gixen
 
Men om Bergsala inte stoppade i något, vem ansvarar för A4-manualerna? ](*,)
Eller gällde detta enbart NES-spelen?
 #222270  by Pinge
 
Ove ville ju inte kännas vid esp-spelen! så Yapon kanske petade i dom!
 #222299  by Ufouria
 
Ja det låter rimligt med tanke på att Yapon gjorde liknande manualer till hyrspelen.

Lite konstigt att det skrevs om ESP spelen (Hammerin Harry har jag ioaf läst om) i Nintendomagasinet om inte Bergsala tog in dem.
 #222304  by Pinge
 
Men eftersom Bergsala (eller om det var Ove) ägde halva Yapon så är det inte så konstigt!
Och att Nintendo Magasinet skrev om dom är inte heller konstigt eftersom det var Nintendospel som såldes i Sverige!
 #222447  by Smart Cat
 
G & W manualerna är ju helt på engelska (om jag minns rätt) men det medföljde ju ett A4-papper där också (som är märkt med Bergsala-gruppen) så jag misstänker att han översatte dem också men inte GC för då hade han slutat, det måste ha varit någon annan.
 #240489  by belajjal
 
Smart Cat wrote:De som grundade Yapon är samma som grundade Net-on-Net, det måste gå att få tag i dem den vägen. :good:
Jag jobbar nära båda grundarna till Yapon som sedan startade NetonNet. Har pratat lite gamla Nintendo-minnen med dem ett par gånger. Om folk här på forumet kunde sammanställa lite frågor så kan jag ta det med dem sen.
 #240577  by instinqt
 
Fråga dem för GUDS SKULL OM A4-manualshelvetena till NES och SNES. Var det Bergsala, Yapon, båda eller ännu fler aktörer som pysslade med dessa uppkopierade manualer på vanlig papp?

Vet de inte vad en A4-manual är så får du visa följande bilder:

Image

Image

Sen vill jag gärna veta varför det sitter Yapon-klistermärken på hyrspel till SNES som det står att Egmont Film distribuerat.

Samt kanske lite om hur Egmont Film / Yapon / SvenskFilmindustri konkurrerade alternativt samarbetade kring uthyrningen av SNES. Vem bestämde vilket företag som fick plocka in vilka spel för uthyrning, hade Bergsala någon del där eller bestämde de själva? Måste nog knåpa lite på vad det är jag verkligen vill veta där. Men just att det finns tre olika firmor som "hyr ut spel" till ett format samtidigt som en använder den andres klistermärken (och har identiska fodral/inlays)...ja det måste ju finnas någon intressant information gömd där.
 #278615  by sundrik
 
belajjal wrote:Verkar inte vara så mycket intresse om det här ändå. Kan meddela att en journalist har kontaktat de gamla Yapon-ägarna för att skriva en artikel/bok om Yapon.
Gött intresserad om det var dom som fixade med dom 10 ESP spelen.
Även om dom var inblandade med Smurfarna och Asterix. Smurfarna från tyskland och Asterix var fransk eller??

Sen även om dom har uppgift på antalet av varje spel dom släppte.


Eller blandar jag ihop med wendros nu??

Instagram #sndb.se