• Grund till Bergsala-FAQ (Owe berätter 20/11-09)

  • Svar på vanliga frågor som rör NES.
Svar på vanliga frågor som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #214098  by Smart Cat
 
Efter dagens besök så måste vi sammanställa den information som vi har fått.
Gör detta genom inlägg i denna tråd som sen kommer att renskrivas och förhoppningsvis både låsas och klistras.

Det vi sammanställer är saker Owe berättade 20/11-09.
Jag tror att vi får ta en del med en nypa salt då jag kan tänka mig att minnet sviker efter ett antal år och ett antal olika konsoller.


Sammanställning:
Allmänt:
Minsta order för att få en SCN-manual: 3000 ex (samma som idag)

Allting packades i Japan, inklusive SCN-manualer, medlemsansökningskort och reklam. Skickades och kom färdigpackat till Sverige, Bergsala tillsatte inget.

En person vid namn Jan Malmsjö jobbade med att översatta manualerna till Svenska och en kompis fru (som var Finska) översatte dem till Finska. Jan skötte den här uppgiften i 15 år. Manualen kom på vanligt papper på engelska till Bergsala.

Spelen plastades in i USA för att Amerikanarna särskilt ville det.

Vid varje leverans skickades ett antal ouppvikta kartonger med, som ersättning ifall något hade blivit kantstött etc.

Lost Levels togs inte in pga Bergsala inte hade det alternativet.
På frågan om hur urvalet skedde och om Owe själv var med i den processen blev svaret: "Ibland, men Jens hade ju väldigt bra koll"

Nintendobussen finns numer inte längre i Sverige utan i Polen. Den fick körförbud så då såldes den.

Grejjen med Bergsala var ju att Nintendo använde dem som distributör. Om Konami, Capcom och de andra spelhusen ville få ut sina spel på den skandinaviska marknaden så var Bergsala den bästa distributionskanalen. Men det var ju upp till spelhusen själva. De skulle ju lika gärna kunnat anlita någon annan eller göra det själva. Men, som Owe sa, att göra detta, om man som licensee som bara får släppa fyra spel om året, skulle vara en rätt dyr saga. Det var någonstans här som jag frågade om Infogrames, som släppt både Smurfarna och Asterix, jobbade tillsammans med Bergsala. Och Owe svarade ja. Min lilla hjärna valde att ta detta med en liten nypa salt; jag tror att Infogrames till en början valde att distribuera sina spel genom någon annan eller själva. Hur Street Gangs passar in i denna bilden vet jag inte, men de kan ju ha fixat det på egen hand också, trots att det har SCN-kod.
Wendros fick ju regionskod SCN på Joe & Mac. Owe känner f.ö. killen som var vd för Wendros då. Jag fick inte anledning att tro att de hade haft någon beef. Dock så kände ju inte Owe till att Wendros även pyssalde med uthyrning av icke-licensierade spel.



Nintendoklubben:
Medlemsnr 1-10 eller om det var 1-9 sparades för VIP-medlemmar.
Övriga vanliga medlemmar fick som vanligt från nr 11 (eller 10) och uppåt.

Nintendoklubben kom igång hösten-86. Enligt Martins bok startar klubben våren-86 och det är möjligt att förberedelserna startade då men de lär ju knappast ha fått några medlemmar förrän konsolerna började säljas och medlemsansökningskorten kom ut till kund. Hittade dessutom detta i montrarna. Bilden är suddig men första raderna kan läsas och det är de som är det intressanta:
Image
"Nintendo Videospelklubb startade den 1 september i samband med introduktionen av Nintendo Entertaiment System."

Bergsala kontaktade Ulf Elving för att göra speakerjobbet på dessa filmer. Han erbjuds att bli medlem nummer 1 samt att skriva i klubbladet.
http://www.youtube.com/watch?v=b-vOTiKr07g
http://www.youtube.com/watch?v=jPbqGYRZ8Xg
http://www.youtube.com/watch?v=drermFGnlks


Yapon:
A4-manualerna gjordes av Yapon själva.

Bergsala skötte uthyrningen själv i början. Sen tog Yapon över men Bergsala ägde ändå 50% av Yapon.

Enligt Owe så fick Yapon AB rättigheterna att släppa vissa spel till försäljning för att "komma in på marknaden". Yapon AB var ett företag delvis ägt av Bergsala. De hade fria händer att ta in vilka spel de ville och enligt Owe så var det förmodligen Yapon som köpte spel från Spaco (spanska distributören, MAO ESP-spelen). Han hade själv aldrig hört talas om att spel som Hammerin' Harry och Panic Restaurant skulle ha sålts av Bergsala utan skyllde all "fulimport" på Yapon. Yapon köpte f.ö. (kompletta) spel av Bergsala och gjorde sedan själva hyrspelsmanual och hyrfodral. Originalboxarna skall ha slaktats.

Yapon fick kompletta vanliga spel, alltså med box och allt. De fick sedan själva pilla i spelen i deras hyrboxar och nå ut till uthyrarna med dessa. Bergsala lät dem själva släppa ett antal titlar (Total Recall och dem) som något sorts sätt att hjälpa marknadsföringen av Yapon ytterligare. Vad Owe sedan sa om Yapon och ESP-spelen var något i stil med: "Det där låter som något som Yapon kan ha sysslat med". Tolkade det själv som att sånt där meck inte var värt pengarna för Bergsala, men att om Yapon ville pyssla med det så var det fritt fram.

Vi kanske inte skall ta det Owe sa som ren fakta, men stämmer det han säger så släpptes samtliga ESP-spel av Yapon AB plus att de fick en handfull (typ Die Hard, Total Recall osv) spel som var Yapon-exklusiva.



Saker som Owe sa som vi kanske borde ta med en nypa salt eller som är rena felaktigheterna:
Bergsala tog in alla spel ur SS vilket vi förnekade. Vi sa att Bergsla inte tog in Urban C och DK Jr Math. Owe var dock säker på att han hade spelat UC och när han funderade på DK Jr Math så mumlade han: "det var där man skulle klättra och räkna!"

4 spel släpptes samtidigt vid konsolreleasen

Ulf Elving skrev alla krönikor (yeah right). GG sa att UE skrev den första och Jens Ohlin har sagt att "Om jag säger så här, det var inte alltid Ulf Elving själv som skrev sina krönikor..."


Intressanta uppföljningsfrågor:
Översatte Herr Malmsjö även Shadowgate, Maniac Mansion & Déjà Vu?



BRING IT ON.
TÖM ERA MINNEN HÄR så vi gör en sammaställning av det hela.
 #214104  by Omega Supreme
 
Det viktigaste vi fick reda på?

I varje leverans med spel fanns någon %-andel ouppvikta kartonger ifall något skadats vid frakten (men det har ju vissa fattat för länge sedan) :good:

Owe hade inte en aning om vilket spel Hammerin´ Harry var för något ;)

Sedan råkade vi få reda på hur många ex av New Super Mario Bros Wii som Bergsala tagit in i första leveransen :lol:

En av Owes polare översatte alla manualerna under 10-15 år. En flickvän till en annan bekant översatte dom till finska. Manualen kom på vanligt papper på engelska till Bergsala.

Minimiodern på varje spel var och ÄR fortfarande 3000 ex.

All tryckning och packetering skedde i Japan. Aldrig i Sverige.

Man ändrade från small box till big box eftersom den amerikanska marknaden hade som filosofi att stort var bättre och gjorde dig mer köpsugen, stor box skulle ge dig känslan att du fick mer för pengarna.

Ulf Elving fick medlemskortet med nr.1 på, nummer 2-10 sparade Owe till sig själv för att kunna ha som VIP-nummer. Nummer 11 var det första nummer som delades ut till "Svensson".

I början sparade Owe 10 ex av varje spel som släpptes, senare brann hans hus ner så han var lite osäker på vad som fortfarande fanns kvar.

Dom var en jädra massa fler anstälda på Bergsala än vad i alla fall jag någonsin hade kunnat tänka mig.

Man fick inte fota inne i Bergsalas djupaste lager vilket såklart är fullt förståeligt. Jag kan inte med ord beskriva hur mycket nintendogrejer som fanns där inne från olika eror.

Owe hade inte hört talas om nesdb.se tidigare men lovade att nu ha den som startsida i framtiden 8)

Bergsala är för evigt tacksamma efter besöket från världsmästaren i smb2j! :D

Tror alla som var med kommer minnas denna dag väldigt länge. Det var mycket skratt och väldigt trevligt bemötande. Vi fick ju ände en hel del saker bekräftade som vi inte har varit säkra på innan! Ett fantastiskt besök! :good:

Image
 #214109  by kralleman
 
Vill bara förtydliga lite..

- Enligt Owe så fick Yapon AB rättigheterna att släppa vissa spel till försäljning för att "komma in på marknaden". Yapon AB var ett företag delvis ägt av Bergsala. De hade fria händer att ta in vilka spel de ville och enligt Owe så var det förmodligen Yapon som köpte spel från Spaco (spanska distributören, MAO ESP-spelen). Han hade själv aldrig hört talas om att spel som Hammerin' Harry och Panic Restaurant skulle ha sålts av Bergsala utan skyllde all "fulimport" på Yapon. Yapon köpte f.ö. (kompletta) spel av Bergsala och gjorde sedan själva hyrspelsmanual och hyrfodral. Originalboxarna skall ha slaktats.

Vi kanske inte skall ta det Owe sa som ren fakta, men stämmer det han säger så släpptes samtliga ESP-spel av Yapon AB plus att de fick en handfull (typ Die Hard, Total Recall osv) spel som var Yapon-exklusiva.

- Bergsala är och har alltid varit i första hand intresserade av att göra affärer med Nintendo själva. Konami, Acclaim, Taito och andra tredjepartsutvecklare har alltid fått ta kontakt med Bergsala själva om de velat ha ett spel marknadsfört i Skandinavien. För dessa företag, som bara tilläts publisera fyra spel per år, var det värt att utnyttja den redan etablisserade distributören för att nå ut till regionens publik.

- 3000 exemplar... Jalla fick höra ifrån en Spaco-anställd att det krävdes 5000 ex för att få egen reg. kod, men det kan ju ha varierat beroende på vilken region man kommer från.

- Bergsala ansvarar idag för distributionen av Nintendo-prylar i Danmark, Norge, Sverige, Baltiska länderna, island, Grönland och Färöarna. OBS, ej Finland.

- Owes hus brann ner för ca ett år sedan. Idag har han inget inkopplat NES. Han gillar att spela Mario & Luigi på DS.

- Det enda som finns kvar är muséet och en och annan pryl i lagret, som t.ex. ett ascoolt Game Boy-display-ställ.

Finns kanske mer att utveckla men nu är det dags för sängen.
 #214125  by BelfegorC4
 
Smart Cat wrote:Spelen plastades in i USA för att Amerikanarna särskilt ville det.
Så spelen plastades aldrig in i Europa? Jag visste det =)
Då hade robe24 rätt när han sa att samlare i spanien hittar fina exemplar av NES spel så plastar dom in dom själva, för att bevara spelen i NM skick.

Eller hur löd frågan? =)
 #214134  by ekan
 
asså, man hade velat vara med. Jag får nog försöka vara lite mer aktiv här så man inte missar såna här events i framtiden...borde bytt bort min fredag (jobbade kväll)...hmmm...

men jaja...hade de kvar Donkey Kong som krossade Sega Mega Drive?
 #214136  by Omega Supreme
 
kralleman wrote:Han hade själv aldrig hört talas om att spel som Hammerin' Harry och Panic Restaurant skulle ha sålts av Bergsala utan skyllde all "fulimport" på Yapon.
Fast Panic Restaurant visste han ju vilket spel det var i alla fall även om det inte var Bergsala direkt som hade tagit in det :)
Men det var jädrigt intressant där med yapons titlar! :yes:
 #214137  by Omega Supreme
 
Frågan är ju nu efter vårat besök hur många spel som ingår i en komplett "Bergsalasamling"? :DOG

Man kanske skulle satsa på att få en komplett yaponsamling istället :lol:
 #214148  by instinqt
 
Smart Cat wrote:En person vid namn Jan Malmsjö jobbade med att översatta manualerna till Svenska och en kompis fru (som var Finska) översatte dem till Finska. Jan skötte den här uppgiften i 15 år.
Image

Låter som att ni fick reda på en massa roliga saker =D>

Good work och Bergsala överraskar otroligt mycket i positiv bemärkelse. Att de faktiskt tar sig tiden att prata med allmänheten på ett sånt här sätt...I likes :good:
 #214162  by rogerxy
 
kralleman wrote: - Det enda som finns kvar är muséet och en och annan pryl i lagret, som t.ex. ett ascoolt Game Boy-display-ställ.
Samt Professor Layton and Pandora's Box :)

Som jag förstod det som så var det Jens Ohlin som var "mest" ansvarig att bestämma vilka spel som skulle släppas i skandinavien

Om inte Ove att hittat det där G&W-spelet i skyltfönstret 1981 så hade förmodligen inte detta forum funnits, vi här hade förmodligen aldrig lärt känna varann & kanske inte ens haft TV-spel som intresse. 8)
 #214178  by Ufouria
 
Spännande det där med att det troligtvis inte var Bergsala som tog in ESP spelen utan Yapon. Om det är sant så skulle det innebära att alla som är ute efter en komplett Bergsala samling kan skita i att få tag på spel som Panic Restaurant, HH, Shadow Warriors II etc.
 #214186  by Smart Cat
 
Smart Cat wrote:Medlemsnr 1-10 eller om det var 1-9 sparades för VIP-medlemmar.
Övriga vanliga medlemmar fick som vanligt från nr 11 (eller 10) och uppåt.
Omega Supreme wrote:Ulf Elving fick medlemskortet med nr.1 på, nummer 2-10 sparade Owe till sig själv för att kunna ha som VIP-nummer. Nummer 11 var det första nummer som delades ut till "Svensson".
Jag är lite osäker på vad han sa, kan någon mer bekräfta vad medlemsnumreringen för vanliga Svenssons började på.
rogerxy wrote:Undrar om det var Jan Malmsjö som översatte Shadowgate & Deja Vu också :-k
(frågor som poppar upp såhär efteråt)
Tycker vi ska spara de frågorna någonstans för framtida bruk.

Är det någon som minns om han sa något antal av de ouppvikta kartonger som skickades med?
 #214192  by Omega Supreme
 
Smart Cat wrote:
Smart Cat wrote:Är det någon som minns om han sa något antal av de ouppvikta kartonger som skickades med?

Han sa inte antal, bara att det var "några extra" till varje beställning.
 #214207  by instinqt
 
Vigdul wrote:och dessa har alltså gamegenie lagt beslag på...?
Med tanke på att vissa är skadade kanske han lagt beslag på några ouppvikta och några av de som "byttes ut" för att de skadats i frakten? Det är extremt svårt att tro att några av de som sålts varit ouppvikta iaf...medan om man tittar på de flesta av SS-boxarna som är ouppvikta så ser de verkligen ut som att de levererades från tryckeriet för 10 minuter sedan.
 #214279  by Smygarn
 
Usch vad man missar mycket när man inte är aktiv på nesdb, ett besök på Bergsala #-o

Bra initiativ och kul att det gick att ordna :good: Hoppas ni hade förberett en skyjävla massa frågor som nu kanske äntligen får ett svar. Tex det som har vart delade meningar och spekulationer om på nesdb under en längre tid, jag tänker då på Astrerix och Smurfarna. Är det Bergsala importer? Hoppas nån tog upp frågan? :)
 #214286  by Smart Cat
 
Shit Smygarn, det var länge sen.

Tyvärr glömde vi bort Asterix och Smurfarna men komfronterade honom med andra titlar såsom Mr Gimmick, Hammering Harry, Panic Restaurant men han kunde inte svara på dem. Vissa titlar kände han inte ens igen. Misstänker att han inte har detaljkoll på allting.
Belfe wrote:
Smart Cat wrote:Spelen plastades in i USA för att Amerikanarna särskilt ville det.
Så spelen plastades aldrig in i Europa? Jag visste det =)
Då hade robe24 rätt när han sa att samlare i spanien hittar fina exemplar av NES spel så plastar dom in dom själva, för att bevara spelen i NM skick.

Eller hur löd frågan? =)
Minns faktiskt inte, hoppas någon annan kommer ihåg.
 #214349  by Gixen
 
Omega Supreme wrote: All tryckning och packetering skedde i Japan. Aldrig i Sverige.
Kanske inte av Bergsala, men av försäljningskontoret i Nyköping (A4-reklambladen som kom med de första spelen, SCN-GP). Åkerblom Tryckeri AB, Nyköping.
 #214377  by Gixen
 
Endast mitt eget minne ifrån ett par auktioner på spanska ebay för ett par år sedan....

Pilotkillen på Tradera borde dock veta med säkerhet då han sålt GPS-fabrikslådor på Tradera.
 #214381  by Ufouria
 
Såg nyligen en hel fabrikslåda full med Super Turrican, 6-pack. Dessvärre NOE. Minns inte om de var inplastade. De var å andra sidan inte GPS så med största sannolikhet inte inplastade.
 #214476  by Omega Supreme
 
Gixen wrote:
Omega Supreme wrote: All tryckning och packetering skedde i Japan. Aldrig i Sverige.
Kanske inte av Bergsala, men av försäljningskontoret i Nyköping (A4-reklambladen som kom med de första spelen, SCN-GP). Åkerblom Tryckeri AB, Nyköping.

Han nämnde inget om detta tryckeri. All packetering skedde i japan. Det lades inte i någonting i Sverige. Det var han ganska glasklar med. Dom bara tog emot och levererade till butik.

Instagram #sndb.se