BBOOTS

Retrospelsfestivalen 2017
  • The history of Sunsoft - del två är uppe

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

av Gazimaluke
 12 maj 2017, 17:44
Nej, tyvärr kunde jag inte ta mig till RSM. Satsar på nästa år :)
Jag sitter just nu och hoppas få svar på frågor jag skickat till ljudprogrammeraren Shinichi Seya aka About S.S. Hade varit otroligt kul att få veta lite mer om hur de skapde den otroliga musiken till Famicom/NES.

Jag uppdaterar inläggen lite då och då om jag upptäcker att något är fel eller jag hittar något att lägga till. Del ett har nog fått 5 uppdateringar. Vad som har ändrats står listat i slutet av texten. Lite fler bilder har lagts till sen det först publicerades.
Senast redigerad av 1 Speedmouse, redigerad totalt 12 gånger. Anledning: Citera inte senaste inlägget.
 av Gazimaluke
 31 maj 2017, 23:03
I helgen dyker del två upp. Det blir de tidiga Famicom-spelen som släpptes 1986 och 1987 samt hur Sun Corporation of America kom till :)
Har med lite unika bilder och fakta.
 av Martin
 03 jul 2017, 07:14
Du blev omnämnd i Retronauts! Lät roligt att höra engelskt uttal "Gäzimälukk", men de trodde du var fransman.
 av Gazimaluke
 06 jul 2017, 22:06
Ja jag skrev till Jeremy att det inte var helt korrekt det där med fransman. Min franskalärare i gymnasiet sa "Är du helt dum i huvudet Stefan?". Jag behövde inte läsa mer franska sen.
Jag tror att Jeremys retweets av de två delarna har genererat mest visningar av dem.

Del tre är under produktion. Rent tekniskt är alla nio delar 66% klara eller så. Men sedan jag delade upp det långa manuset i delar så har jag jobbat på en del i taget.
Nästa innefattar bla Blaster Master och om folket bakom musiken. Jag inväntar svar från två personer som jobbade på Sunsoft i Japan. Hade ren tur att en annan jag har intervjuat blev kontaktad av en annan som han sen frågade om jag kunde intervjua. Han har programmerat och till viss del designat The Wing of Madoola och Blaster Master. Den andre är en av ljudprogrammerarna som kodade in mycket av den Sunsoft-musik vi alla älskar. Han har inte läst frågorna jag har skickat än. Men en annan kontakt sa till en person som är vän med honom att säga till honom att titta på mina meddelanden. Så förhoppningsvis kan jag få ihop det tre snart. Kommer även att komplettera delen om The Wing of Madoola i del två när jag har fått svar på mina frågor om det.