• Vilket spel till NES är sämst (minst bra) enligt DIG?

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #361721  by Early90s
 
Det finns många "positiva" trådar kring nes-relaterat och det är ju positivt. Men nu snackar vi bottenskrapet, vilka/vilket spel tycker ni minst om till nes.

För mig är det enda dåliga spelet jag spelat Blades of Steel. Och anledningen är ljudet, fruktansvärt jävla pip/Tjernobyl-alarm hela tiden. Fast utan ljud är det endå hyffsat. Så jag är dålig på att ge bottenbetyg. Har vi några mer negativa pågar och pigor här, som kan smacka till ett dåligt spel i ord?
Last edited by Sonefors on 24 Jun 2012, 21:37, edited 1 time in total. Reason: Korrigerat rubriken.
 #361728  by Ufouria
 
Peka päe som är så bra.. :lol: Jag tyckte Blades of Steel var grymt när jag var barn. Nu håller jag med om att det är skräp.

Xevious hamnar väldigt högt upp på min lista - fruktansvärd musik, tråkig miljö, ful grafik och enformigt!

Flyttade till Allmänt eftersom det endast är NES spel.
 #361736  by smid
 
Blades of Steel är för mycket minnen för att racka ner på. Chessmaster är väl ingen höjdare för mig som inte är speciellt road av schack. Kanske att det skulle fungera med en polare, men då är det ju grymmare på ett riktigt schackbräde :lol:
 #361751  by synt4x
 
Av de spel jag har så får jag nog säga Solstice. Konceptet i sig är väl ganska bra, rätt hyffsad grafik, och musiken är i en klass för sig (typiskt Tim Follin stuk). Men spelkänslan är bara så jäkla dålig att jag inte ids att spela det längre än 5 minuter. Kontrollerna fungerar inte så bra som de borde, så en del hopp man måste göra mellan olika plattformar blir praktiskt taget omöjliga. Och ingen karta har man heller! Antar att man ska rita sin egen karta, men det har ju inte jag tid med nu för tiden. Det är verkligen ett spel för sin tid, men just detta spelet fungerar inte speciellt bra.

Annars har vi ju Takeshi no Chousenjou från Taito till Famicom. Det spelet är GJORT för att vara så frustrerande som möjligt. Såg att det fanns på tradera och tänkte nästan köpa det bara för att det är historiskt intressant. Men det räknas kanske inte just av anledningen att det är meningen att det ska vara dåligt :P

Och Dr. Sparkles (Chrontendo-snubben) nummer 1 i hans top 10 lista av sämsta Famicom/NES spel, Ganso Saiyuuki: Super Monkey Daibouken kan nog vara det absolut sämsta Famicom spelet som finns.
 #361803  by nes_nerd_no_1
 
Metroid. Fy fan, helt ologiskt, jobbig spelkontroll och extremt ful grafik! Har aldrig gillat skiten.
Det enda som får godkänt är intromusiken, men f.ö. suger det på alla plan.

Och nej, jag e inte ironisk...
 #361840  by toffe-86
 
Förlåt Skogur men Dragons Lair är det sämsta skit jag någonsin spelat (men jag har spelat igenom det)
Fick det i födelsdagspresent, kostade väll 500 kr eller liknande. Grät efter att jag spelat det första gången, skämdes så att jag hade önskat mig det. Ångest för att morsan lagt ut 500 kr på ett sånt jävla spel.
 #361845  by rogerxy
 
Som några redan sagt så kan man ju lätt hitta ett antal spel till amerikanska NES & särskilt Famicom som knappt är spelbara men ska man gå efter SCN-släppen så ligger flygsimulatorerna rätt bra till eller möjligtvis Super Off-road. Men det är inte för att de egentligen är dåliga spel utan att jag tycker de är så oerhört tråkiga att spela.

Sämsta spelet annars är nog Road Fighter en bra kandidat av de jag spelat
 #361851  by koopasoldat
 
nes_nerd_no_1: Håller med om första Metroid. Har aldrig förstått storheten. Det du nämnde och att det inte har karta gör det väldigt frusterande. Musiken är dock rätt bra faktiskt. Spelar man Zero Mission på Game Boy Advance så blir upplevelsen betydligt trevligare.
 #361922  by Hullofella
 
Storheten i Metroid framgår ganska tydligt om du sätter det i relation till de spel som fanns innan (den svarta serien, med enkla highscore-spel som Donkey Kong Jr osv.).
Givetvis har utvecklarna gjort en del förbättringar i senare versioner, men Metroid är ett viktigt spel historiskt sett. Sen hade det aldrig kommit några uppföljare utan det första ... Det är en produkt av sin tid, precis som Aristoteles eller Einstein.

Ett spel jag tycker är ganska dåligt är nog Knight Rider. Gillar inte bilspel, särskilt inte på NES.
Last edited by Hullofella on 07 Jan 2011, 14:16, edited 1 time in total.
 #361923  by Pinge
 
roger: trodde inte du heller gillade dragons lair ;)

Road Fighter får oförskämt mkt skit... så dåligt är det inte. borde dock funnits lite fler banor....

Metroid står sig än idag som ett av konsollens bästa! :yes:
 #361925  by 3gengamern
 
Trojan: Dålig musik, ful grafik, enformigt, inga continues samt att all eventuell spelglädje effektivt dödas av den stelopererade kontrollen. Enda positiva jag kan säga är att boxarten i alla fall är rätt så snyggt ritad. :nogood:
 #361936  by Ufouria
 
Jaså, tycker boxomslaget till Trojan är riktigt fult.

När jag tänker efter så finns det tristare spel än Xevious, t ex Captain Skyhawk och F-15 Strike Eagle.

Eller vad säger ni? Skulle ni spela dessa frivilligt?
Detta ser väl snäppet bättre ut kanske men det blir man ju illamående av.
Edit: Skyhawk såg iofs rätt ok ut på den andra banan!
 #361938  by smid
 
Captain Skyhawk ser jävligt bra ut tycker jag, typ i samma stil som Marble Madness. Dock ser det inte så kul ut att spela, jag har tyvärr inte testat det.

Edit: Ser bra ut vad gäller grafik, så att det inte missuppfattas.
Last edited by smid on 07 Jan 2011, 15:23, edited 1 time in total.
 #361944  by smid
 
Jag ändrade lite i min tidigare post, eller la till, om det missuppfattades. Jag hoppas på att få provspela det på RG om nerden tar med ett Powerpak.
 #361997  by 0LD5K00L
 
F-15 är ett väldigt tråkigt spel, det enda roliga är rösten man hör emellanåt(vilket man tröttnar snabbt på.)

"Strike eagle ready for takeoff!" :D

Turtles är också ett spel jag har svaga minnen om att det ska vara ett bra spel, sedan prövar jag det och blir deprimerad... :(
 #362007  by Skogur
 
Vad är det jag läser!? :o
Ok, som jag skrev på mitt favoritspel så menade jag arkadspelet ''Dragon's Lair'' anledningen att jag gillade NES spelet var pga liknande miljöer fast i 2D men mest att jag gillade arkadspelet så extremt. Så jag körde ut spelet nyligen och tyckte att det var helt ok :yes:
 #362029  by Kveldulver
 
Oj vad svårt :-k
Det finns en hel del skit till NES:et. Frågan är ju bara vilket som utmärker sig.
Tänkte först säga alla spel som bygger på Arnold filmer. Även fast de är riktigt usla har de ändå "glimten i ögat".
De är på något vis roliga att spela för att de är dåliga.
Min nästa tanke är alla flyg/kör "simulatorer" men de är egentligen bara ruttna efter som att de inte har åldrats bra.
Godzilla är en god kandidat... Men vem vill inte kunna spela som en gigantisk flygande mal som släpper kokonger som ser ut som stora kukar. Det är även väldigt charmerande att spela en kolossal grön ödla som är lika farlig som Nalle Puh.

Det spel som jag tycker utmärker sig måste vara Lejonkungen. Med tanke på hur pass sent det kom i NES:ets historia har det både urusel musik och grafik. Styrningen är ballur. Jag kan nog inte komma på något med det spelet som är bra. Det saknar liksom självdistans som många andra dåliga spel till NES:et har.
 #362037  by Pinge
 
det finns en sak med lion king som är riktigt bra...
andrahandsvärdet på scn verran :lol:
 #362062  by instinqt
 
Folk som ogillar Road Fighter har bara missat att man kan häva en sladd. När man väl upptäcker det blir spelet jäkligt mycket roligare :lol:

Sämst? Tja...sämst i förhållande till hur många som älskar det är nog Metroid. Men skulle jag säga sämst-sämst är det väl något man lirat på 190-in-1-kassetten, finns något helt värdelöst adventure island-aktigt som är en horisontal scroller. Värdelöst på alla sätt och vis...måste kolla upp vad det heter någon gång bara.
 #362079  by Hullofella
 
Menar du det som fanns i olika "versioner" och man hoppar på stora näckrosblad över bäckar och sånt?
Om det är det du menar så gillade i alla fall jag den varianten när man blev stor som hulken. Kändes coolt på något sätt.
 #362166  by Early90s
 
illumi85 wrote: Skate or die
Det absolut värsta med skate or die är att i menydelen så har man perfekt kontroll över åkaren. Sedan i själva speldelen så suger kontrollen. Prova får ni se. Där i menydelen så har man sjukt bra kontroll. Vore bättre om hela spelet sög. Men den där perfekta kontrollen i menydelen retar mig. Jo skate or die platsar i min bottenlista tillsammans med Blades of steel.
Sanna wrote:Dragon's Lair NES versionen är det inget fel på! Ett av de roligare spelen till NES, inte topp 10 kanske men över medel. :yes:
Jag förstår inte heller varför folk rackar ned på Dragon`s Lair, stabil kontroll, fin grafik. Något långsamt spel dock. Men inte dåligt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Instagram #sndb.se