• Vilket spel till NES är sämst (minst bra) enligt DIG?

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #780205  by Ludu
 
Tecmo Cup Soccer Game är väl snarare ett rollspel? Placering i realtid och sen pausas spelet vid val av pass, skott eller fint. Jag har funderat till och från om jag ska köpa det men i nuläget klarar jag mig utan..

Jag kan inte uttala mig om spel jag inte spelat och jag har medvetet bara köpt spel som är intressanta för mig. Jag är överlag väldigt positivt inställd till det mesta och kan hitta saker att glädjas över i något som på papperet kanske inte är någon höjdare. Däremot hade jag svårt att göra det i både Rockin' Kats och The Jetsons: Cogswell's Caper, de enda riktiga besvikelserna i min 91 spel stora NES-katalog. Eller snarare att det negativa övervägde det positiva, nog fanns det litegrann att hämta ändå. Men huvva, när jag tänker tillbaka är det inga fina minnen.

För övrigt har jag börjat hänga mer med en gammal bekant och min samling taggade honom att plocka ner sitt NES från vinden. Hans barndsomsspel var kanontitlar som Batman, Batman RotJ, Mega Man 2 och 3, Super Mario Bros 3, Little Nemo och Talespin. Dock fanns det ett spel i högen han minns att de aldrig fattade nånting av: Silent Service :lol: Det har blivit ett stående skämt att hans föräldrar inte tänkte riktigt klart när det köptes och han blir bara sur när han på skoj testar det idag: "Alltså hur tänkte dem!?!" :lol:
 #780211  by Ufouria
 
Rockin Kats kan jag hålla med om. Kan vara en av de största besvikelserna när det gäller NES för min del. Vissa spel (Tecmo Cup, Goal mfl) förväntade jag mig inget av och blev därför inte besviken, men Rockin' Kats borde ju ha varit bra. Trodde jag iaf! Tyckte dock det kändes medioker och musiken var fruktansvärd. Skränig och tråkig.
 #781456  by Visist83
 
Har läst igenom hela tråden. Mycket intressant. Jag gillade Vanguards kategorisering av dåliga spel. Det behövs ju lite olika kriterier, för det är ju svårt att låta sportspel, flygsimuatorer och ubåtssimulatorer tävla om samma titel. För att spela ska falla mig i smaken handlar det ofta om två kriterier: utmaning och spelkontroll.

Utmaning fördelas på tre nivåer:
1. Spel som klaras utan förkunskaper på 30-60 minuter (Kabuki Quantum Fighter, Robocop, Tale Spin, Rescue Rangers)
2. Spel som kräver någon form av övning (Trojan, Batman, Bayou Billy)
3. Spel som kräver skicklighet och stor ansträngning (Battletoads, Cobra Triangle)

Spelkontroll fördelas på tre nivåer:
1. Enkel och self-explanatory (Mario, Mega Man, Probotector)
2. Kontroll som kräver viss träning (Dragon's Lair, Hercules till GB, Simpsons)
3. Kontroll som inte går att bemästra (har ännu inte stött på något helt okontrollerbart spel, men det kommer nog)

Variation är naturligtvis också ett plus. Ett spel som verkligen har etsat sig fast som det mest varierade jag spelat är nog Tintin i Tibet till GB.

Jag är mycket tacksam för att Bergsala höll fanan högt och att vi slapp merparten av de bedrövliga amerikanska dussinspelen. Men ärligt talat, fanns det någonsin efterfrågan på flygsimulatorer? Hade det inte räckt med ett enda Top Gun och sen var vi klara med den genren?

Av de spel som tidigare nämnts tycker jag Dragon's Lair är bra. Det är förvisso ett spel man måste lära in typ utantill, men det är en skön känsla när man bemästrar det och seglar igenom utan att dö ett liv! Solar Jetman tycker jag också var toppenbra. Med tanke på alla dötrista rymdshooters tyckte jag att rymdpussel var en intressant inslag. Loved it.

Jag noterar att Robocop klarat sig undan omnämnande. Visst är det spelbart, men maken till oengagerande och trist upplevelse har jag inte upplevt hittills bland de svensksläppta spelen. Däremot instämmer jag i det som någon nämnde om Bugs Bunny's Birthday Blowout. Där kan man snacka om att man efter några banor går in i ett apatiskt tillstånd och vaknar till liv först efter att spelet är slut. 8)
 #790583  by Ufouria
 
Jag har inte kunnat spela Crash tes dummies. Inte heller Jungle Book. Två NES spel jag blir rejält åksjuk av :( Jag tror att det bara är de två NES spelen som är dåligt designade för "åksjuka" människor. Finns dock några GB, SNES, och MD spel som lider av samma problem.

Kan för övrigt inte komma på något bra spel av LJN :-k (men jag kan ha missat något)
 #790589  by zyffe
 
Jag tycker The Punisher är ett rätt bra spel, släppt av LJN! Dessutom släppte de väl Pictionary och Bill & Ted, som av musikaliska anledningar åtminstone överlever bottenskrapet, i mitt tycke. :D

För övrigt nominerar jag valfritt flygspel. Yep, det inkluderar även Top Gun. Fann det värdelöst när jag var 8, lika värdelöst förra våren när jag prövade det igen. Ett spel som Lee Trevino's kan jag gärna skippa att pröva igen, också.

F.ö. väldigt förvånad att Rockin' Kats nämns i den här tråden. Tyckte det var ett helt OK spel! Visst, de fruktansvärt simpla bossarna och den rätt enformiga musiken var väl inget att memorera, men jag diggade vapenutbudet, och att man kunde svinga vapnet i alla riktningar var ju imponerande för tiden!
 #790753  by Andreas No 1
 
Om vi bara tar de spel som släpptes i Sverige/Skandinavien så finns det ju flera ruttna lir. Svårt att välja ut ett som är mycket sämre än de andra.

Ghostbusters 2
Robocop
Tom & Jerry
Solar Jetman
Rad Gravity
Days of Thunder
Lee Trevino
Side Pocket
Jack Niklaus

Sedan har vi ju några stora besvikelser från stora utvecklare som Bayou Billy och Castlevania II - Simon´s Quest (Konami), Adventures in Magic Kingdom (Capcom), Wrath of the Black Manta (Taito) Fester´s Quest (Sunsoft).
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Instagram #sndb.se