• Vilket spel till NES är sämst (minst bra) enligt DIG?

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #502936  by 3gengamern
 
Gillar man ubåtsimulatorer ska Silent Service tydligen vara ett rätt bra spel för sin tid, men den breda mainstream publiken har väl inte så mycket att hämta.

Kan man förresten egentligen säga att spel som Silent Service, Gauntlet 2, och Chessmaster är dåliga på samma sätt som ex. Kick Off med sin usla spelkontroll? :-k
Att vi inte får ut något av dem är väl för att vi inte tillhör någon av de väldigt smala målgrupperna.
 #502993  by Andreas No 1
 
Ja, jag tror också att SS är ett bra spel om man gillar Ubåts-simulatorer, Konami och Capcom är ju kanske de mest stabila speltillverkarna med mycket hög nivå på sina spel, tillsammans med Nintendo.

Spelade Captain Planet idag, sådär bra (har spelet det tidigare, men sålde det av en anledning) :lol:
 #503035  by Nils
 
Kolla in Chrontendo-videon. Det sämsta spelet där slår nog allt ni har nämt. Takeshi-spelet tycker jag är rätt så häftigt för att det är så stört.

And: Captain Planet, he's a hero, and he's gonna take pollution down to zero! With our power magnified, whe're fighting on the planet side! Dun dun dun duuuuun!!
 #503153  by 3gengamern
 
Om man som barn har krossat spargrisen och köpt ss för 500kr i tron att det är någon sorts shoot em up med undervattens tema, så blev man nog onekligen gruvligt besviken.

Fast det är ju fortfarande inte spelets fel utan köparens.
Köparen kollade inte upp tillräckligt noga vad det var spelet gick ut på.
 #503187  by MilleN
 
Jag har börjat skriva i denna tråden men sedan ångrat mig då verkligen alla spel har sin charm...

Om jag nu måste skriva något så kommer det här:
Det jag hatade mest i min barndom av de jag hade så var det Knight Rider. Det var t.o.m tråkigare än Chessmaster, antagligen för att jag aldrig såvitt jag kan minnas kom längre än andra banan :) De sämsta jag testat nu på senare dagar är lätt Anticipation (Varför släpptes det öht i Sverige?). Terminator 2 är skit det också.. Men ändå som sagt, båda har sin charm :) De flesta skräpspelen släpptes nog i Japan och Staterna.

Silent Service har jag faktiskt lagt ner ett par timmar på som liten hemma hos en kompis och när man fattar vad man ska göra är det faktiskt rätt fränt :)
 #503252  by Grenoli21
 
illumi85: ofc är det köparen, Jag tänkte mest på om man spelat titlar som är på en helt annan nivå =)

Kanske skall ändra mig och bara säga LJN som förstört alla sköna filmspelen......

Inget emot de som gillar Silent service. Tycker själv dock att de är dåligt men självklart har alla gamla spel sin charm även LJN(skiten).....
 #503272  by Tronin
 
:OT:
Lustigt och lustigt. Spelet skulle ha kommit ut som Terminator samtidigt som den planerade lanseringen av filmen Terminator 2. Klart som korvspad att man inte lägger ner pengar på en "gammal" produkt när man vill tjäna pengar på en ny.
 #503312  by 0LD5K00L
 
Så off-topic var det väl inte? LJNs Terminator till NES är onekligen ett dåligt spel, dessutom förlorade Sunsoft licensen under utvecklingen. Journey to Silius kom ut ett år före T2 hade premiär.
 #503321  by Tronin
 
Mjo, lite OT tycker jag nog vi är.

Ja, Sunsoft förlorade licensen under utvecklingen - därav den "försenade" premiären. Tar ju lite längre tid när man måste göra om spelet en aning.

E: Det jag ville ha sagt med mitt förra inlägg var att spelet inte blev av för att det kom så nära inpå den nya filmen och att man istället ville lägga allt krut på uppföljaren.
 #503421  by 3gengamern
 
Grenoli21 wrote:Inget emot de som gillar Silent service. Tycker själv dock att de är dåligt men självklart har alla gamla spel sin charm även LJN(skiten).....
Nej, det var inte så jag menade. :)
Jag tycker inte heller att Silent Service är roligt alls, men det är för att jag inte uppskattar simulatorspel som kategori.

Det jag menade var att när man jämför spel så måste det alltid vara spel av samma genre.
Jag håller inte alls med de personer som ex. jämför Chessmaster med SMB3 och drar slutsatsen att Chessmaster är mycket tråkigare. De två är helt olika typer av spel och riktar sig till helt olika målgrupper. Den som älskar schack kanske inte ser något underhållningsvärde i plattformare och vice versa.

Plattformare måste jämföras mot andra plattformare.
Shoot em ups mot shoot em ups
Sportspel mot sportspel
Äventyr mot äventyr
osv.
T2 från LJN är ett svagt spel för att det finns så många konkurrenter i kategorin run n gun som är överlägsna på alla sätt.
0LD5K00L wrote:Journey to Silius kom ut ett år före T2 hade premiär.
Det betyder ju att det rent tekniskt är T2 som plankat scenen där staden förstörs av en atombomb från Journey to Silius introsekvens och inte tvärtom. :P
 #503424  by segasonic
 
Jag tror att min röst går till little red hood. Sämre skit har jag inte spelat, till och med silent service är bättre :good:
 #503426  by Lindholm
 
little red hood har ajg velat testa sen jag läste sols bok första gången... men man kanske ska avstå då.

Vet inte om jag nämnt det tidigare i tråden men tycker robin hood är det i särklass sämsta spelet. Blev så sjukt besviken efter man lagt alla sina sparpengar som liten grabb på ett spel och det blev robin hood, efter det hade jag uppehåll några år från nes-spelande för blev bara påmind om det dåliga köpet varje gång jag startade nintendot
 #503428  by segasonic
 
Är du riktigt snäll så kanske Little redhood råkar följa med paketet du ska få av mig :good:
 #503429  by Lindholm
 
Lindholm e alltid riktigt snäll, eller försöker iaf... ;)
 #515973  by Emilp
 
Jag måste nog säga att paperboy är ett av dom sämsta skitspelen jag spelat. har inte förstått det som ska vara roande i det. Har alltid tyckt att det var värdelöst och det gör jag ännu denna dag.
 #532926  by Tamagon
 
Nu är du ute och cyklar, (humor) \:D/ Paperboy är det inget fel på.
Återkommer med ett dåligt spel en annan dag.
 #532929  by Ufouria
 
:lol:

Tyckte Paperboy var hemskt den första gången jag spelade det men när jag väl kom in i det så var det rätt skoj, samt kort spel. Så är det väl iofs med ganska många spel. Man måste ge dem alla en ärlig chans. Dåliga spel kan bli roliga när man bemästrar dem. T ex om jag kunde varva Xevious utan att dö en enda gång så skulle det säkert vara skoj.... eller näe.. kanske inte. Det är nog ett undantag. Vissa spel kan ju bli skoj för att man skaffar sig en utmaning, t ex att klara det så snabbt som möjligt.
 #536048  by Zelda
 
Kan inte förstå hur Zelda och Metroid nämns i samma tråd som Little Red Hood och Jack Nicklaus. Fy skäms på er!

Jag har för övrigt också fått skäll för att jag klankat ned SMB 3. Jag gillade det starkt som liten, men på senare tid har jag börjat känna av samma sak som Sanna beskriver. Att placera det i facket bland de sämsta NES-spelen är dock en gro-ho-hov överdrift.

IMO.
 #536960  by Vanguard
 
Istället för att nämna ett specifikt spel så tar jag upp några kategorier av dåliga spel istället, för mig finns det många dåliga spel men de kan vara dåliga på väldigt olika sätt. Många bra spel kan ha tendenser från vissa av de här kategorierna förståss men ofta i så måttlig mängd att det inte räcker för att faktiskt göra spelet dåligt.

1) Det dåligt designade spelet
I denna kategori har vi spel som kan ha perfekt kontroll och programmering, grafiken kan vara strålande och musiken perfekt men spelet lider av katastrofala design beslut, för NES'en tycker jag att de flesta spel som faller i den här kategorin är spel som har totalt slumpmässiga lösningar. Super Pitfall och Milon's Secret Castle är bra exempel. Det finns absolut inget logiskt sätt att lista ut vart saker finns utan man måste i princip ha en guide. Castlevania II: Simon's Quest är kanske ett ännu bättre exempel och just för att ta en Europeisk release med. Spelet har ju riktigt hög produktionskvalitét på alla fronter, otroligt soundtrack osv men den totala avsaknaden av bra design drar ju ner det i skiten.

2) Det otympliga spelet
Nästan alltid är den här kategorin fylld av spel med värdelös programmering men ibland även här medvetna design val som bara har gjort spelet extremt frustrerande och klumpigt att spela. Vi verkar ju ha blivit skonade från många sådana releaser i Skandinavien, om man tittar på hela NES biblioteket så finns det ju otaliga sådana katastrofalt dåligt kodade spel med kontroller som får en att vilja ta livet av sig.

3) Det för svåra spelet
Den här kategorin är givetvis subjektiv och den tenderar också att ändras över tid. Spelar man ett riktigt svårt spel länge så blir man ju givetvis bättre och jag brukar tendera att tycka om svåra spel. Silver Surfer är t.ex. ett favoritspel :P Men det finns ju många spel som lider av obefogad svårighetsgrad, ofta blandar sig kategori 2 och kategori 3 här när den sämsta sortens svårighet är den som introduceras av dålig kontroll eller obegriplig design. Battletoads är ju som tur är ett så bra spel i övrigt att det väger upp för detta men den som kom på att man skulle kunna skada varandra i 2 player på det spelet borde steglas! Hur många vänskaper tog inte slut med bjällrorna på bana 2?? En annan vanlig anledning till att spel drar mot den här kategorin är ju långa spel utan continue där man får börja om helt från början. Ett spel som på ett nästan utstuderat sätt kombinerar en frustrerande och knölig kontroll med en del obegripliga design val och en avsaknad av continues och det spel som därför kvalificerar sig som exempel för den här kategorin blir tveklöst Dragon's Lair, och jag HAR klarat spelet. Varför är en fråga jag ofta ställer mig :P

4) Det för enkla spelet
Den här kategorin är ju också väldigt subjektiv. För mig är det tyvärr ofta riktigt bra spel i övrigt som är för lätta. Ännu värre är att spel i mina favoritserier tillhör denna kategori till viss del, lite Mega Man 4 men mest Mega Man 5 lider av detta tycker jag. Min spontana känsla är att de spelen hade varit lagom svåra om man inte hade kunnat ladda upp skott. Det är som att man la till det uppladdade skottet i fyran men glömde att kompensera upp svårighetsgraden för det. Mega Man 5 är alldeles på tok för enkelt. Däremot kan jag inte riktigt komma på ett bra exempel på ett spel som faktiskt är dåligt pga att det är för lätt. Alla enkla spel jag kommer på vägs upp av annat.

5) Det tråkiga spelet
Den kategorin är mycket mera subjektiv men väldigt många spel är helt enkelt bara repetetiva eller inte roliga att spela, även om allt möjligt annat i spelet kan vara bra gjort så är det helt enkelt bara exceptionellt drygt att spela. Hrm, Top Gun... Jag tror att det faktum att det är klurigt att landa faktiskt är en försvarsmekanism, det får de flesta att sluta spela spelet på en gång. Det blir definitivt inte roligare efter att man kan landa dock!
 #536972  by Ufouria
 
Alla spel kommer att hamna i för enkla spelet kategorin om man bara spelat det tillräckligt många gånger. Allt är svårt innan det blir lätt (undantag t ex Ducktales, Chip n Dale och Kirby som man klarar första gången).
Tycker t ex GnG är där nu. :lol:

Kanske skulle ha med det repetitiva spelet men då skulle väl nästan alla NES spel hamna i den kategorin. :lol: Undantaget Battletoads (även Battletoads & Double Dragon). SMB, Zelda och Mega Man serierna är t ex sjukt repetitiva. Hela spelet likadant förutom att det ser lite olika ut på banorna. Repetition behöver dock inte vara tråkigt men det blir det om spelet är för långt. Att spela samma sak om och om igen för en timme kan fortfarande vara skoj men drar det ut på tiden längre så ledsnar iaf jag.
 #537039  by GHFear
 
Festers Quest är enligt mig...

-FÖÖÖÖÖR SVÅÅÅÅÅRT
-Repetitivt
-Dåligt designat
-Tråkigt


Jag blir galen när jag spelar det! Det är omöjligt att klara bara för att man tröttnar efter 2 minuter.

Sen är ju svåra spel enligt mig roligare xD Men Festers Quest tar det till en helt ny nivå... Super mario bros 2 (Japan) är
sinnes sjukt svårt, men det är fan ett av dom bästa spelen som gjorts tycker jag.
Sen har vi ju Super Pitfall som jag tyckte om som liten, men nu när man spelar så får man ju panik!!!
Det är helt omöjligt att klara av!! Vem i helvete är spelet gjort för??
Enbart super skillade Japaner eller? Det är ju ett spel för barn... varför i helvete är det så svårt?
 #537049  by segasonic
 
Det är ett trevligt spel!
Jag tror att du kommer gilla det!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Instagram #sndb.se