• Plågsamma NES minnen

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #549959  by gg3gg3
 
jag vill minnas dom vidriga blåsor som jag fick på tummarna när jag spelade Track & Field II timvis! innan man kom på att dra en tesked fram och tillbaka mellan A & B istället =)
 #549963  by SCHNEIER
 
Tesked? Vi drog med en kulspetspenna. :)

Ett litet plågsamt minne är att vi aldrig lyckades bli Olympiska mästare. Tror sista grenen var barr, och det sket sig alltid av någon anledning.
 #568261  by Pacman22
 
Delar med mig av ett minne, på 90-talet var man ju inte så gammal, så läsa igenom instruktionsmanualen allt för väl var inte prioriterat. När man och kompisen hade suttit en hel dag och spelat Zelda 1, för att tillslut lyckas hitta allt (med lite hjälp) utan Silverpilen blev man minst sagt trött. Vi sparade och stängde av spelet. När vi skulle spela senare samma dag hade vi svårt att få spelet att connecta och pepprade på on-knappen tills det startade som vanligt. Enda problemet, vi hade glömt hålla inne reset och alla sparad data var förlorad ](*,)

Tog många år innan jag spelade det spelet igen!

Ett annat minne som mest blivit plågsamt på senare år, fick ett erbjudande att köpa Rescue Rangers 2, Adventure Island 2 och Bubble bobble kompletta för 350:- 98, men 350 kr var mycket pengar och man tackade nej. Oj vad man ångrar det nu!
 #568265  by i<3zelda
 
Kränge iväg mitt NES med 10? Kompletta spel varav 2 var smurfarna å Asterix i mycket bra, nära nyskick + enhet å 10 andra spel, NES advantage osv billigt.. Att dom sär svenska A4 pappren i smurfarna å Asterix va nåt värda trodde man ju inte ;p
 #568268  by Pacman22
 
ooohh, antar att det var en strunt summa då. Flintstones 2 har jag spelat på emu, rätt skönt lir. PR är värt mycket pengar men tycker (risk för lynchning) inte det är något märkvärdigt alls. Du kunde iof sålt det om du haft kvar det och köpt en ny grill till ditt hus eller något :D (läste i din press att du skulle/hade flyttat)
 #568358  by Pacman22
 
Det är för segt när man tänker tillbaka. Men nes värdena kanske går ner i framtiden, vem vet. Känns lite som det blivit inne och samla eller kanske bara jag som är sen!
 #568361  by smid
 
Det ena behöver ju inte utesluta det andra ;) Om priserna sjunker tror jag att ännu fler personer sliter sitt hår...
 #568363  by smid
 
Too late for me... Finns ju en omröstning om prisutveckling där domedagsprofeterna ständigt buas ut :D
 #570252  by Zelda
 
Känner mig lite sporrad att skaffa Rygar och klara ut det efter vad alla skrivit om det, är det verkligen så omöjligt?

Mitt värsta minne är lätt när jag var på sista banan i Mega Man 1 och Wily piskade mig otaliga gånger. Jag blev så förbannad vid ett tillfälle att jag stampade rakt ner i golvet, som även mitt NES stod på... Tro det eller ej så började jag om direkt efter, driven by the rage=P
 #570262  by Tony
 
fick popeye i julklapp.
nuff said.
 #570416  by i<3zelda
 
Eller som när jag å min bror fick välja varsitt spel i slutet av 8bit eran då snes hade kommit, lillebror valde smurfarna, jag stod å valde mellan megaman 5 och asterix. Mamma valde då åt mig eftersom vi redan hade megaman 2. Asterix fick det bli, spelades kanske 2 gånger totalt haha
 #570647  by Tony
 
i<3zelda wrote:Eller som när jag å min bror fick välja varsitt spel i slutet av 8bit eran då snes hade kommit, lillebror valde smurfarna, jag stod å valde mellan megaman 5 och asterix. Mamma valde då åt mig eftersom vi redan hade megaman 2. Asterix fick det bli, spelades kanske 2 gånger totalt haha
ouch
 #570721  by toffe-86
 
Jag har klarat Rygar på Pal versionen. Förra året, tog väll ca 8 timmar. Kan tippa att jag försökte ca 30-40 ggr på slutbossen. De första 10 försöken försökte man få in något mönster på idioten utan att ta skada, men förgäves. Men kötta var enda sättet visade sig. Fick börja vid sista slottet el vad det är varje gång man dör. Sen gå tillbaka å samla power ups...sen tillbaka. Kommer antagligen bara klara av det en gång i mitt liv eftersom jag aldrig kommer få för mig att försöka igen. Med andra ord det är riktigt svårt. Skulle klassa sista bossen som den svåraste boss jag mött i ett spel.
 #685385  by Oregondanne
 
November 1990. Mina händer dallrar då Nintendo-Magasinets dubbelnummer ligger mellan dem. Trots att det är tredje gången jag läst Power Player-bilagan nu från pärm till pärm. För till jul kommer tre toppspel. Tre spel jag bara måste ha.

Jag pratar förstås om Mega Man 2, DuckTales och Blades of Steel.

Och jag har sparat länge. Tillräckligt länge för att ha råd med ett spel. Men vilket? Det är därför jag läst om tidningen tre gånger, för jag kan inte bestämma mig. DuckTales ser skitkul ut, och jag har ju prenumererat på Kalle Anka & Co. sedan jag var fem. Dessutom har den efterlängtade långfilmen snart premiär. Mega Man 2 ser ännu bättre ut och hypas som inget annat spel. Jag har spelat ettan och gillat det skarpt, även om jag kanske tyckte det var lite väl svårt. Men jag vill ha det. Måste ha det.

Ändå väljer jag Blades of Steel. Kanske för att jag älskar hockey. Globen har precis invigts och DIF spelar bättre än någonsin. Dessutom har Huddinge Hockey inlett en satsning som kan bära hela vägen till Elitserien, och jag dras med av den. Men framför allt älskar jag spelet Ice Hockey. Har det inte själv men har spelat det hur mycket som helst hos kompisar. Som hemma hos Johan N i fotbollslaget. Den populäre. Han som sades vara helt oslagbar. Men jag lyckades vinna, fick en klapp på huvudet så att stubben rufsades till och orden "Grattis, du är bäst" har nog aldrig smakat godare. Och nu kommer alltså spelet som ska vara ännu bättre än Ice Hockey. Realistiskt till tusen och med fantastisk spelkontroll. Sägs det.

Jag och min bästis Robban hittar på en dans dagarna innan release. Vi kallar den Blades of Steel-dansen och är som en julgransdans som går runt, runt och ackompanjeras av sången "Blädes off stil! Bläädes off stil! Blädes off stil!" Vi dansar den varje dag fram till att spelet släpps, rusar tillsammans till affären och köper det.

Och det är det sämsta spel jag någonsin spelat. I alla fall känns det så just då. Spelkontrollen är horribel och grafiken grå och tråkig. Plockar upp julnumret av NM igen och fäller en tår över Mega Man 2 och DuckTales-recensionerna...

Fotnot: Jag fick Mega Man 2 i julklapp och vintern var räddad, trots allt.
 #685387  by joggepogge
 
Mitt minne handlar om dumma Link. Jag och brodern spelade Zelda som galningar och vi gick och drömde om Link och hur mycket vi skulle spela.

Vi bestämde vem som skulle börja, hur länge man fick spela innan det var den andras tur. En kompis som spelade mycket hos oss. Han fick inte ha Nintendo hemma, hans mamma tyckte det va otäckt med gubbar som kastade eldbollar(Mario). Hon var superkristen ska tilläggas. Han fick tydlig information att det var bara jag och bror som skulle spela i början inget tjat.

Så kom äntligen dagen spelet släpptes, mamma åkte med oss till Karlstad så vi fick inhandla spelet kommer hem slet upp kartong fram med kassetten startar spelet jag skulle få börja. Sen kom chocken för mig.... Det var inte alls som Zelda här sprang man omkring på någon skitkarta och att slås va hur svårt som helst dog typ direkt. Brorsans tur han sprang omkring lite dog också ganska snabbt, min tur dör typ direkt och nu börjar ögonen bli blöta.

Satt kvar en stund, brorsan dör igen ger mig dosan jag tackar nej och säger att han kan spela igen. Jag sitter kvar en liten stund och är sjukt ledsen för spelet är inte vad jag ville det skulle vara. Går efter ett tag därifrån och gråter floder på mitt rum och har inte sen dess spelat Link skrämmande men sant. Satt sjuka spår i mig. För övrigt så spela brorsan flera dagar och tyckte spelet var skit bra.

Har bestämt mig ska sätta mig och spela det någon gång men måste nog få med någon som är duktig som kan göra allt det svåra åt mig.
 #685447  by Ufouria
 
Underbar och spännande läsning Oregondanne och joggepogge! :D

Blades of Steel som var så bra. Jag älskade det när jag fick det. Grafiken var grym, de pratade i spelet (pekka päää), roligt med slaggsmålen, musiken var underbar och spelet riktigt roligt. Spenderade många trevliga stunder med det spelet. Fick mitt i julklapp och var nöjd från första stund. Ducktales hade däremot varit en besvikelse då det hade varit genomspelat på en kvart.

Mitt plågsamma minne var däremot Bart Vs. Space Mutants som jag köpte nytt för de sista slantarna. Har skrivit om det i denna tråd tror jag.
 #685508  by Oregondanne
 
Sanna: Tack, haha. Men nja, kan inte hålla med dig om Blades of Steel. Däremot hittade jag till slut mitt hockeyspel i och med NHL '93 (och sedan '94!) på SNES. Satan vad många timmar jag lade ned på det spelet...

Angående Zelda II kan jag förstå besvikelsen hos dem som älskade Zelda I. Själv fick jag mitt NES julen 1988 och hade väl bara spelat originalet någon gång innan jag spelade tvåan, som jag genast förälskade mig i. Än i dag håller jag det som det näst bästa Zelda-spelet någonsin efter ALttP. Har dock aldrig spelat Majora's Mask eller något av de bärbara förutom Link's Awakening. Men som sagt, det beror nog väldigt mycket på vilket spel man spelade först.
 #685510  by i<3zelda
 
Hade själv både Zelda 1 och 2 som barn, fick ju mitt 8bitars rätt sent så jag fick bägge dom samtidigt. Har inte alls samma plågsamma minnen angående d spelet som alla andra, ett spel som jag verkligen satt och grinade tack vare som ung var talespin...
 #685518  by Tobbe
 
Smärtsamma minnen finns det en del då min storebror inte tyckte om att förlora... att svinga handkontrollen i sladden för att landa den med ganska bra kraft på sin lillebror var en favorit när han förlorade mot mig...
 #685597  by stefanrolen
 
Jag kan fortfarande få en liten klump i magen då jag tänker tillbaka på en situation som hände för ungefär 20 år sedan.

Jag och mitt pappa satt några dagar och spelade The Goonies 2 (så klart inte några dagar i sträck utan efter skola/jobb osv hehe) och efter ett X antal timmar hade vi tagit oss en bra bit in i spelet. Helt plötsligt springer min lillasyster förbi NESet som står på golvet framför tvn och liksom i farten drar hon ett jämfotahopp och landar precis bredvid konsolen.
Jag minns hur jag i slowmotion ser neset lämna golvet och hur bilden blir grå när det återigen landar, The Goonies äventyret var över. Jag var besviken hur länge som helst, och det blev inte bättre av att pappa inte orkade spela om spelet igen:(

Har fortfarande inte spelat ut Goonies 2, borde göra det så jag kan komma över denna händelse någon gång haha:)
 #685608  by Ufouria
 
Fick oxå en klump när jag såg Goonies 2 (överlägset det mest plågsamma minnet för mig). Då är vi två som har fasansfulla minnen av det spelet. Skulle inte våga spela det i rädsla för att någon nära och kär skulle dö. Skulle troligen må dåligt av att spela det oxå, ffa av att höra musiken.
 #685644  by Oregondanne
 
Förstår din känsla!! Hatar när det där händer... Och synd på ett så fantastiskt bra spel. Goonies 2 är lätt ett av konsolens fem bästa (i alla fall i min bok) så hoppas du orkar göra upp med gråskärmen en gång för alla och lägger det överst i högen. :)

Ufouria: Trauma om världens bästa 8-bitsmusik? Låter hemskt. Berätta!

Instagram #sndb.se