• Svårt att skapa egna Nes spel?

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #495543  by synt4x
 
Kreese wrote:Själv har jag bara programmerat lite assembler på Atari ST, men det skiljer sig rätt så mycket.
Jaså? Vad var det då du kodade? Något du släppte? :)
Har en 1040STfm stående här och det är alltid kul med ny homebrew för den. Sorry för off-topic.

För att vara lite on-topic så kan jag säga som så, att för att bli bra på programmering så går det inte att bara läsa böcker eller gå kurser. Man måste själv koda. Läsa kod, och skriva kod. Läsa kod och skriva kod. Testa nya saker hela tiden för att bredda ens kunskaper osv osv. Böcker kan vara bra för att få grunderna, men sen måste man själv använda de kunskaperna för att bygga någonting eget för att verkligen förstå saker och ting. Denna texten hjälper en att få rätt inställning till det hela:

How to become a hacker - Eric S Raymond

Nu handlar ju inte den specifikt om NES programmering, men den ger en en bra inställning till programmering och problemlösning.
 #495604  by Phredreeke
 
Nioreh wrote:Som svar till trådskaparen så beror det helt på hur mycket du redan vet om programmering, och hur en dator fungerar. Mer specifikt för just NES så gäller det att veta lite mer om hur just den fungerar. Det finns massor av info på nesdev.parodius.com, framför allt i forumet. En klassiker är ju exempelvis alla blinkande sprites. Blinkandet måste man själv koda in i spelet om man vill ha fler än 8 sprites bredvid varandra. Annars blir de helt osynliga.
Om jag inte misstar mej så gör NES det automatiskt. Alltså har du mer än 8 sprites på en linje så växlar PPU:n automatiskt mellan de. Du kanske tänker på C64 där du bara har 8 sprites totalt.
 #495639  by Nioreh
 
Nej det sker inte automatiskt. Man måste koda blinkandet för hand.
Last edited by Sonefors on 27 Feb 2012, 09:30, edited 1 time in total. Reason: Citera inte senaste inlägget.
 #496073  by ICHI
 
tack för alla svar :P Inte för att jag hade tänkt börja skapa nes spel. men har alltid vart lite intresserad av att veta hur det går till. Lite trisst att man inte kan få in slantar, för det skulel vara kul om någon /några skulle ta upp det och börja skapa och sen leva på det

Instagram #sndb.se