• NES-Game Reference Checklist For The Swedish Collector V1.31

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #19128  by J. Lilja
 
Hej hopp! Flådig titel va!? :lol:

Jag har suttit och pysslat med en liten lista över de spel som släpptes i Sverige. Jag vet, det finns säkert högvis med såna listor, men min tanke var att göra en lista som innehåller mer information än någon annan! Jag lägger upp listan här så får den som vill ladda hem den och sedan komma med förslag på förbättringar, ändringar, information som borde finnas med eller kanske rapportera information som är felaktig etc. etc.. Skriv gärna ut den och bocka av allt eftersom din spelsamling växer, det är det som är meningen med listan.

Jag listar här nedan allt som ska justeras eller läggas till i listan. Vet redan om några grejor som jag skrivit upp. Uppdaterar den eftersom jag kommer på fler grejer. Om ni har förslag på sånt som borde finnas på listan, posta det i den här tråden! Sånt som är grönt är sånt jag har fixat.
  • Lägga till källförteckning!
  • Fixa enstaka felaktiga länkar.
  • Lägga till information om utvecklare på varje spel, inte bara utgivare.
  • Lägga till mappers som saknas.
  • Justera, alternativt slopa skickgraderingen.
  • Kontrollera information om vilka spel som endast fanns som hyrspel.
  • Lägga till info. om samtliga hyrspel.
  • Jag skulle vilja göra checklist-rutorna i- och ur-klickbara. Nån som vet hur?
  • Lista spel som det är osäkert huruvida de släpptes i Sverige eller ej.
  • Lägga till information om samtliga reg. koder (bara för att).
  • Jag hoppas en vacker dag kunna lägga till rarity-gradering på varje spel.
  • Skriva ett tillägg om pixel-art spelen eftersom de aldrig släpptes i Sverige.
  • Lägga till beskrivning om tillbehör
  • Lägga till kuriosa om spel i svarta serien/silverserien
  • Etc. etc.
Så, om du är intresserad av att hjälpa till, klicka här för att läsa version 1.31 av listan i pdf-format. Sen är det bara att läsa och kritisera! :wink:

OBS! Alla speltitlar är klickbara och länkade till nesdb.se's databas. Om det inte fungerar att klicka på titlarna så kan du välja att ladda hem en kopia av listan. Då borde länkarna fungera.


Stort tack till Widar som laddade upp den ursprungliga BETA-listan åt mig! :)
Last edited by J. Lilja on 25 Jun 2008, 09:38, edited 12 times in total.

 #19129  by Widar
 
Jag kan hjälpa dig dubbelt upp, skicka listan till mig så både läser jag den och lägger upp den på webbutrymme! :)

 #19131  by J. Lilja
 
Widar wrote:Jag kan hjälpa dig dubbelt upp, skicka listan till mig så både läser jag den och lägger upp den på webbutrymme! :)
Perfect! En styck lista är levererad! :)

 #19133  by Widar
 
Helvete vilken snygg lista! :eek:

Fast jag måste klaga ändå. Det heter "Silverserien" och "Guldserien", ingenting annat. :) Särskrivning är utaf ondo! :)

Annars, jävligt snygg lista med mycker fin information! Stor tumme upp!

 #19139  by J. Lilja
 
Widar wrote:Helvete vilken snygg lista! :eek:

Fast jag måste klaga ändå. Det heter "Silverserien" och "Guldserien", ingenting annat. :) Särskrivning är utaf ondo! :)

Annars, jävligt snygg lista med mycker fin information! Stor tumme upp!
Tackar, och självklart har du rätt i det! Vet inte vad jag tänkte på. :roll: Ajl gett rajt ånn itt!

 #19147  by Bonomaul
 
Är du tokig människa? Har du suttit och knåpat ihop den där? :shock: Makalöst!

Mycket bra jobbat måste jag säga.

Lite synpunkter.
Släpptes inte Hogans Alley och/eller Kung Fu som EEC?

"Pixel-art" kan du kanske ta bort också eftersom det mig veterligen aldrig släpptes några sådana här. :)

Edit: Skickgraderingsskalan går åt fel håll tycker jag också, borde gå åt höger enligt all västerländsk logik.

 #19150  by J. Lilja
 
Bonomaul wrote:Är du tokig människa? Har du suttit och knåpat ihop den där? :shock: Makalöst!

Mycket bra jobbat måste jag säga.
Man tackar! :)
Bonomaul wrote: Lite synpunkter.
Släpptes inte Hogans Alley och/eller Kung Fu som EEC?
Det är lite sånt som den här tråden är till för. Det där är den information jag fått tag på, men jag kan omöjligt verifiera den personlingen. Skulle många dock veta med sig att de köpt spelet i Sverige med andra reg. koder än vad som anges måste listan ändras.
Bonomaul wrote: "Pixel-art" kan du kanske ta bort också eftersom det mig veterligen aldrig släpptes några sådana här. :)
Jag lade till dem enbart för de stackare som hemskt gärna vill samla på sig alla spel med pixel-art, men visst är det som du säger. Jag har dock planerat att skriva ett tillägg om pixel-art spelen i listan, men det får hamna på "att-göra-listan" tills vidare. :)

 #19153  by Gixen
 
Ja jävlar.... :shock:

Jag är imponerad!

Är oxå inne på att vända skickgraderingen. Vilket ju är enkelt gjort...

 #19155  by J. Lilja
 
Gixen wrote:Är oxå inne på att vända skickgraderingen. Vilket ju är enkelt gjort...
Du menar alltså att helt enkelt reversera nummerordningen, 7-1 istället för 1-7? Jo, det är ju snabbt gjort om det är så ni vill ha det! :)

Jag är som osäker på graderingssystemet överhuvudtaget. Vad tycker ni? Funkar det, eller ska det justeras på något vis?

 #19156  by Bonomaul
 
Ok..

Längre ner så skriver du också "guldserien (se nedan)".
nej, det går inte för där står det Gold Pack.
Vilket leder oss in på nästa grej.. ingenting hette någonsin pack i NES världen, utan det var pak som gällde för hela slanten.

Zelda och Link släpptes inte med blanka kassetter, men möjligen med blänkande diton. ;)

Four-Score. Vid fyra eller fler spelare ska det väl vara i förklaringen? Eller går port 2 att använda paralellt? Isåfall så blir det fem istället, men sex blir det aldrig.

 #19157  by Toftanboy
 
perfekt o skriva ut då kan man ju bara kryssa i dom man har ;) men där har vi ju ett problem.. dom stackarna med både små och stora boxar.. måste man välja bara en av dem då :) då kanske man skulle göra dubbla namn till dem.. tex zelda 1 liten box o zelda 1 stor box.. bara en ide :D

 #19160  by Gixen
 
J. Lilja wrote:
Gixen wrote:Är oxå inne på att vända skickgraderingen. Vilket ju är enkelt gjort...
Du menar alltså att helt enkelt reversera nummerordningen, 7-1 istället för 1-7? Jo, det är ju snabbt gjort om det är så ni vill ha det! :)

Jag är som osäker på graderingssystemet överhuvudtaget. Vad tycker ni? Funkar det, eller ska det justeras på något vis?
Japp, så jag menar. 1-7 tror jag dessutom räcker fint.
Det var en grej jag reagerade på skickbedömningen:

Om jag har kassett och manual i mint skick så kan jag aldrig få upp det mer än till FINE (5) eftersom över det kräver ett komplett spel....
Men det blir kanske rörigt om man har skickbedömning på de separata delarna.....?
I slutänden ska ju ändå allt vara komplett.... :D

 #19163  by J. Lilja
 
Bonomaul wrote:Längre ner så skriver du också "guldserien (se nedan)".
nej, det går inte för där står det Gold Pack.
Vilket leder oss in på nästa grej.. ingenting hette någonsin pack i NES världen, utan det var pak som gällde för hela slanten.
Är du säker på detta? Jag var själv osäker så jag tittade på ett officiellt reklamblad från bergsala, och där stor det minsann Pack, så då skrev jag det. Men är det fel ska det så klart ändras.

Ang. guldserien och Gold pack så har jag inte kommit fram till hur jag ska skriva det. Guld serien och Gold Pack i Sverige är samma två spel, men bara för att jag är så oerhört anal så fick båda benämningarna följa med.
Bonomaul wrote:Zelda och Link släpptes inte med blanka kassetter, men möjligen med blänkande diton. ;)
Mkey, men nog måste väl något vara blankt för att blänka..? Semantik, jag fixar det om du tror att det kan orsaka missförstånd. :wink:
Bonomaul wrote: Four-Score. Vid fyra eller fler spelare ska det väl vara i förklaringen? Eller går port 2 att använda paralellt? Isåfall så blir det fem istället, men sex blir det aldrig.
Hmm. Jag har aldrig använt en four-score, och ännu mindre två. Så jag försökte tänka själv, och fick det då till att med en four-score borde man kunna spela fem spelare samtidigt (kontrollport 2 inräknad alltså), och för att spela sex spelare eller fler samtidigt borde man väl då behöva två four-score? Eller menar du att det inte finns några spel som man spelar sex spelare i? Jag är lite trött nu, men om du skriver en förklaring ska jag läsa den så fort jag vaknar. :wink:

Toftanboy: Där sa du nått som var tänkvärt, borde kanske finnas två rutor för spel med två kartonger! :-k

Hur som haver, tack för att ni är så hjälpsamma! Det är mycket behövligt. :)

 #19166  by Bonomaul
 
Ang. Four Score.
Det är jag som är dum i huvudet. Vid fem eller fler ska det ju isåfall vara, men såvitt jag kommer på finns det inget spel som har stöd för mer än 4 spelare.
Har aldrig använt port 2 paralellt med 4-score, och det pga att det troligen inte har funnits något behov av att prova.

På tal om det. Under kolunnen "förklaring" så kanske det borde stå "4-players" (eller liknande på Svenska) istället för Four Score? Detta då det ju finns ytterligare ett tillbehör (som dessutom släpptes tidigare) att använda. Sen kan ju en förklaring i slutet av dokumentet ges.

Ang. skick så blir det lite snett om man ska räkna åt fel håll.
Det bästa vore 1-10 från vänster till höger tycker jag, men det tar ju upp värdefull plats. 4-10 istället? Egentligen samma sak som 1-7, men mer lättsmält för det undermedvetna att räkningen slutar på ett jämnt tal tror jag.

Det är ju ett helt makalöst arbete det här! Kanonjobb, verkligen!!

 #19171  by Gixen
 
Gixen wrote: Det var en grej jag reagerade på skickbedömningen:

Om jag har kassett och manual i mint skick så kan jag aldrig få upp det mer än till FINE (5) eftersom över det kräver ett komplett spel....
Men det blir kanske rörigt om man har skickbedömning på de separata delarna.....?
I slutänden ska ju ändå allt vara komplett.... :D
Skulle kunna lösas genom att lägga dit en ruta till vid namn "kassett" och så sätter man siffror istället för kryss i rutorna. Då blir iofs rutorna 1-7 överflödiga.....om man inte har dom till helhetsbedömning dvs....

Då måste även skickförklaringen justeras. Bort med "spelet är komplett/inte nödvändigtvis komplett" och ha bara kvar te.x "Perfekt skick" i första meningen.

...och Bono får sin egna lilla skickskala: 1-2
Near mint och mint..... :wink:

 #19172  by Widar
 
J. Lilja wrote:
Widar wrote:Helvete vilken snygg lista! :eek:

Fast jag måste klaga ändå. Det heter "Silverserien" och "Guldserien", ingenting annat. :) Särskrivning är utaf ondo! :)

Annars, jävligt snygg lista med mycker fin information! Stor tumme upp!
Tackar, och självklart har du rätt i det! Vet inte vad jag tänkte på. :roll: Ajl gett rajt ånn itt!
J. Lilja wrote:Ang. guldserien och Gold pack så har jag inte kommit fram till hur jag ska skriva det. Guld serien och Gold Pack i Sverige är samma två spel, men bara för att jag är så oerhört anal så fick båda benämningarna följa med.
Ledsen, men jag var tvungen. :D

Ang. skalan 1-7, den känns konstig. 1-5 blir för kort så 1-10 borde väl vara mer logiskt? Självklart ska 10 vara det bästa! :)
Men annars så tycker jag att en skickgradering känns rätt konstig i sammanhanget, det har man nog rätt bra koll på själv när grejerna står i hyllan. Sen är det precis som det sades tidigare här i tråden att om man har en kassett i 10/10, en manual i 3/10 och en box i 4/10, vad kryssar man då i? Det blir för jobbigt att ha olika graderingsrutor för alla delarna så det är nog bättre att slopa det isåfall.

Då är det bättre att ha som i NGD's lista, tre kryssrutor, C, I, och B. Lätt att se om det är komplett direkt. :) Iofs, då skulle det finnas en ruta för extragrejs typ registreringskort och reklam också... Blir krångligt det där. Vart ska man dra gränsen?

 #19175  by brb2009
 
Använd en bokstavsskala istället för siffror , och skippa "NM" och "mint" det används redan tillräckligt fel på diverse auktionssiter , prova "nyskick" "mycket bra" osv

för "mint" enligt ordets betydelse det är _inget_ nesspel som finns ute på marknaden idag.

Annars så tummen upp, skulle aldrig någonsin palla sitta och konstruera något sånt där, därför är det bra att sådana som du finns :p

 #19202  by Bonomaul
 
dip wrote:Annars så tummen upp, skulle aldrig någonsin palla sitta och konstruera något sånt där, därför är det bra att sådana som du finns :p
Skulle vilja påstå att det är guld värt att sådana här människor finns!! Jag blir så glad när jag ser sånt här, det värmer verkligen i hjärtat när någon vill göra nåt sånt här som kan komma så många människor till glädje!
Den här listan är vad jag alltid har velat haft, fast aldrig fått (och jag är för lat för att göra något själv såklart :) ).

 #19227  by Kreese
 
Fasen det här missade jag visst totalt igår! Grymt bra jobbat!!!

Skummade genom listan lite, verkar bli kalas ju! En liten synpunkt, vissa av spelen kom både som EEC-SCN och SCN-SCN, däribland Tecmo World Wrestling... Men du kanske bara vill ha med första releasen?

En petitess måhäda, men det borde väl heta Silverserien och inte Silver Serien?

Oerhört bra jobbat! Skitskoj att du tagit dig tiden att göra denna lista!

 #19231  by nes_nerd_no_1
 
:shock:

Grymt arbete där Lilja!

Jag tror att titeln "Nes Nerd No 1" just gick över till dig! ;)

 #19235  by Bonomaul
 
nes_nerd_no_1 wrote:Jag tror att titeln "Nes Nerd No 1" just gick över till dig! ;)
Nes_nerd_no_2 from now on då?!
PM'a kreese eller pcx och byt. :)

 #19249  by brb2009
 
Bonomaul wrote:
dip wrote:Annars så tummen upp, skulle aldrig någonsin palla sitta och konstruera något sånt där, därför är det bra att sådana som du finns :p
Skulle vilja påstå att det är guld värt att sådana här människor finns!! Jag blir så glad när jag ser sånt här, det värmer verkligen i hjärtat när någon vill göra nåt sånt här som kan komma så många människor till glädje!
Den här listan är vad jag alltid har velat haft, fast aldrig fått (och jag är för lat för att göra något själv såklart :) ).

Je, vore trevligt dock om den blir riktigt populär och om dom skick standarder som listan använder sig (om bokstavs inför, och nm mint droppas) kan bli standard rent generellt , känns som det skulle behövas förutsatt att folk också lär sig använda det på rätt sätt.

Nyskick A
Mycket Bra B
Bra C
Mindre Bra D
Risigt E

Skulle räcka hur bra som helst imo , och nyskick skulle då heller inte få samma betydelse som ordet "mint" har i sin rätta mening.

 #19251  by Gixen
 
Tycker skickskalan behöver mer än 5 graderingar. Och om nu nyskick inte existerar på SCN-spel så återstår endast 4...
Jag anser att man behöver sära på "nära nyskick" och "mycket fint skick" .

Vad sätter jag på ett spel som ser ut som följer: Allt helt perfekt förutom en liten kantstötning i ena hörnet på kartongen. Kassetten har en liten repa på etiketten som syns i normalt ljus. Allt annat är perfekt.

Nyskick? Nope.

Så det blir "mycket bra skick"

Ett annat spel har två lika stora kantstötningar, en liten inbuktning, samt ena flärpen är bucklig. Manualen har ett litet hundöra. Resten perfekt.

Detta ex. är för bra för "Bra" skick, och blir därför "mycket bra skick".

Då har jag således svart på vitt, på en 5-gradig skala, att dessa två spel håller samma skick....vilket givetvis är fel.

På en 10-gradig (och mer rättvis skala) hade jag kunnat sätta 9 på det första och 8 på det andra.....
Det är där "nära nyskick" och "mycket bra skick" skiljer sig...

Nu har vi en skala från 1-7 och det funkar säkert ypperligt (jag vet hur jag ska använda den iaf....) :wink:

 #19259  by brb2009
 
Gixen wrote:Tycker skickskalan behöver mer än 5 graderingar. Och om nu nyskick inte existerar på SCN-spel så återstår endast 4...
Jag anser att man behöver sära på "nära nyskick" och "mycket fint skick" .

Vad sätter jag på ett spel som ser ut som följer: Allt helt perfekt förutom en liten kantstötning i ena hörnet på kartongen. Kassetten har en liten repa på etiketten som syns i normalt ljus. Allt annat är perfekt.

Nyskick? Nope.

Så det blir "mycket bra skick"

Ett annat spel har två lika stora kantstötningar, en liten inbuktning, samt ena flärpen är bucklig. Manualen har ett litet hundöra. Resten perfekt.

Detta ex. är för bra för "Bra" skick, och blir därför "mycket bra skick".

Då har jag således svart på vitt, på en 5-gradig skala, att dessa två spel håller samma skick....vilket givetvis är fel.

På en 10-gradig (och mer rättvis skala) hade jag kunnat sätta 9 på det första och 8 på det andra.....
Det är där "nära nyskick" och "mycket bra skick" skiljer sig...

Nu har vi en skala från 1-7 och det funkar säkert ypperligt (jag vet hur jag ska använda den iaf....) :wink:
Givetvis existerar nyskick på SCN spel, "mint" gör det däremot inte , jag kan hålla med om att det kan bli lite limiterat med bara fem.

Nyskick A
Nära Nyskick B
Mycket Fint skick C
Riktigt Bra D
Bra E
Mindre Bra F
Okej G
Risigt H

Något sådant kanske? as for nyskick , som ex kan man ta ett par av dom spelen Delacroix's bror sålde i köp/sälj för ett tag sedan åtminstonne ett par av dom skulle man lätt kunna klassa som Nyskick.

 #19267  by Gixen
 
Japp, nu ser det mycket bättre ut... :)

 #19278  by nes_nerd_no_1
 
Bonomaul wrote:
nes_nerd_no_1 wrote:Jag tror att titeln "Nes Nerd No 1" just gick över till dig! ;)
Nes_nerd_no_2 from now on då?!
PM'a kreese eller pcx och byt. :)
Hmmmmm......

Nääääää! ;)

 #19750  by J. Lilja
 
Kreese wrote:En liten synpunkt, vissa av spelen kom både som EEC-SCN och SCN-SCN, däribland Tecmo World Wrestling... Men du kanske bara vill ha med första releasen?
Nej då, samtliga releaser finns med. När det står t.ex. EEC-SCN så betyder det att den först släpptes som EEC och senare som SCN. Jag har inte skrivit upp vilken reg. kod som kassetterna ska ha på baksidan i listan eftersom jag förklarar det i slutet av dokumentet. Det är därför de flesta spelen bara står som EEC eller SCN, men vissa står det både EEC och SCN på. Jag är värdelös på att förklara, men jag tror du förstår hur jag menar. :)

För övrigt kan jag ju säga att jag jobbar för fullt med listan på fritiden, men det tar tid just nu. Efter att ha sökt på nätet så har jag upptäckt att de flesta spel har olika utgivare beroende på vilken källa man vänder sig till, och därför så försöker jag gå till botten med vilka som gav ut spelen egentligen. Och det är lättare sagt än gjort, eftersom många spel gavs ut av påhittade små struntbolag som de större bolagen hittade på för att kunna kringå regler och lagar m.m.

Utvecklare är också ett aber, eftersom somliga spel utvecklades av något obskyrt litet företag som sedan sålde rättigheterna till något större bolag. Jag tycker det är kul om man kan lista de ursprungliga utvecklarna av spelen, så därför tar även det onödigt mycket tid. Men jag hoppas på att kunna publicera en ny lista inom två veckors tid.

Ang. graderingssystemet så har jag slopat det nu och istället satt in ett vanligt C.I.B.-system. Detta till förmån för att kunna lista både utvecklare och utgivare, jag behövde utrymmet helt enkelt. :)

 #19760  by Kreese
 
Okej, då fattar jag! :) Måste kolla in listan för att se vilka spel som kom i både och...

 #21226  by J. Lilja
 
Nu är en uppdaterad version av listan i princip klar, ska försöka få upp den imorgon kväll. Jag tjoar när det är klart! :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Instagram #sndb.se