• NES-Game Reference Checklist For The Swedish Collector V1.31

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #201683  by BelfegorC4
 
Man kan leta efter denna texten på kartongen annars (simplare) Imported to Scandinavia by Bergsala AB etc etc.
Texten finns på baksidan eller på locket.

Måste säga att jag har nog aldrig sett en kartong med regionkoden som (SCN, NOE, ESP) funnits på baksidan eller framsidan av en kartong.
 #201697  by mrjones
 
... Men inte heller på EEC/SCN kartong ...
 #255559  by many
 
Menar du var checklistan finns är den länkad i första posten...
 #324715  by smid
 
Det blir en halvfet bump på denna tråd nu. Men jag tänkte precis skriva ut listan och noterade att en mening på de sista sidorna slutar tvärt på en sida och fortsätter på nästa. Det vore ju trevligare om hela stycket istället flyttades till nästa sida.

Ganska liten sak att påpeka och trådskaparen har inte varit online sen i maj, tänkte att jag gör ett försök för estetiken iaf :)

Edit: Tråden är iofs klistrad så det blir ju ingen bump, kanske upp på listan över aktiva trådar då.
 #374425  by J. Lilja
 
Sent svar, men i alla fall.. Får väl ta tag i det där stycket någon gång när andan faller på. Gillar inte heller horungar. Lär inte bli imorgon dock. ;)

Och för den som har svårt att hitta listan finns den ju nu här nedan, i min signatur.
 #388616  by Omega Supreme
 
Jag vet inte hur intresserad du är av att rätta fel i listan men Duck Hunt släpptes med blanka flärpar i Sverige så det borde stå n/a i listan då?

Samt att i löptexten så ska det läggas till att Wild Gunman heller aldrig släpptes med blanka flärpar i Sverige. Förstautgåvan hade EEC på flärparna.
 #389018  by J. Lilja
 
Nja, skulle inte direkt betrakta det som "fel" i listan då listan inte innehåller någon information alls om vad som står tryckt på flärparna. Ska dock ha dina kommentarer i åtanke vid en eventuell framtida revision. ;) Ju mer information desto bättre, förstås..
 #440944  by ^MeTaNoLiC^
 
jag tog mig friheten att sno infon om svarta serien och göra en egen checklista med enbart svarta serien..
tog bara med dom 25st som släpptes i skandinavien eftersom dom är intressantast..

hoppas ingen anklagar mig för stöld eller har gjort samma sak hunda gånger innan.. i annat fall tar jag givetvis bort länkarna..

lista sorterad efter spelens namn:
http://www.megaupload.com/?d=R584WLV9

lista sorterad efter spelens releasedatum:
http://www.megaupload.com/?d=JJ923Z7H

(ursäkta det dåliga stället att ladda upp på, kom inte på något bättre..)
 #442117  by Gooner
 
Ha rinte läst igenom tråden och antar att listan inte kommer uppdateras men castlevania 3 är väl ett Palcom spel?
 #534362  by Vikeskar
 
Drog ner listan då jag tänkte printa ut för att checka av dom jag har.

Har lite funderingar.
Hur får jag bort svarta bakgrunden på t.ex "balloon fight" "clu clu land" lika så den gröna bakgrunden bakom spelar 1-2 på vissa?

För när jag skriver ut kommer dessa med :S
 #567215  by joadoa
 
Läst igenom tråden och skrivit ut listan! Vilken lista och viket jobb skaparna gjorde!! Grymt impad!

Men, skulle det inte vara kul om man kunde föra över detta i typ ios för iphone på något vettigt sätt. Ingen som kan programera i ios. Detta skulle ju bli en kalas bra app!

Nu ska jag börja kryssa!!

:)

Edit: vad är/betyder kolumnen "Mapper" längs till höger!?
 #567310  by segasonic
 
@joadoa
Q:What is "Mapper"?

A: "Mapper" is a special chip, used in some cartridges. Its purpose is in increasing the memory capacity of cartridges, supported by a console or sometimes increasing the console capabilities (sound and video improvement). The more common console using mappers was NES, there were about a hundred of their types. To run such games with emulator, it is required that this emulator had the support of required mappers. The more mappers emulator supports, the higher its compatibility.

Other consoles either did not use mappers, or there were a lot less types of them and nowadays all of them are supported by most of emulators for these systems.
 #582362  by Vanguard
 
Jobbigt med utskrivna checklistor! Tacka vet jag excel :D

Jag har gjort en excel checklista baserad på den checklistan som fanns i den här tråden. Den innehåller alla scn spelen och man kan checka av cartridge, instructions och box och även checka av small och big box separat. De flesta har nog en bra checklista på datorn men jag länkar den här iallafall utifall någon har nytta av den.

Man kan fylla i vad man köpte spelet för, vilket skick spelet är i och sätta en kommentar på skicket. På så vis kan man snabbt kolla skicket på sina spel ifall man snubblar över en potentiell box upgrade. Jag tar alltid bilder av alla spel jag köper in och sparar de i en mapp på datorn så att jag kan länka bilden på spelet till min värdegradering i exceldokumentet. Om jag klickar på åttan under skick för Super Mario Bros 3 så öppnas bildfilen på den boxen om jag vill se den mer exakt.
Listan är gjord som en tabell så med ett klick kan man sortera den efter bokstavsordning, releasedatum, utgivare, utvecklare eller efter vilka man äger. Man kan även filtrera listan så att den bara visar de spel man har eller de man saknar, eller bara visar de man saknar manual osv. Detta gör man genom att klicka på t.ex. kolumnen för Cartridge och välja att filtrera efter färg, filtrera efter den orangea ifyllnadsfärgen så visar listan bara de som du har, filtrera efter den ljusbeiga bakgrundsfärgen så visas alla utom de som du redan har. Det går givetvis att kombinera så du kan sortera din filtrerade lista efter utgivare eller i bokstavsordning.

På första sidan har jag för skojs skull slängt in lite "progress bars" för den som vill se mer visuellt hur samlingen fortskrider där man t.ex. kan välja att fylla i separat hur många av Capcom's spel man har, eller hur många av spelen som kom ut 93 osv.

Den filen jag bifogar innehåller lite ifylld data från min samling för en månad eller så sedan, bara för att ge ett bättre exempel på hur det ska se ut. Men det är bara att rensa den datan och börja fylla i sin egen. Kolumnen value rating kan man definitivt ta bort eller ersätta med sin egen om man vill, det är en högst subjektiv gradering av mig själv som jag baserat på allehanda källor jag hittat om relativt värde på spelen. Det är mest för att ha koll på hur många av de dyra spelen jag har men där har nog alla en egen åsikt om vilka spel som ska höra till en viss kategori men det går lätt att fylla i sina egna värden där!

http://www.filebox.com/8bkitctj3byk
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Instagram #sndb.se