• NES-Game Reference Checklist For The Swedish Collector V1.31

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #33627  by Gonzo
 
Kollade sönder mina Captain N VHS-kassetter i yngre dagar. Skitfräck serie! (tyckte så då i alla fall) Måste leta fram filmerna...

 #33688  by Filurkatten
 
Annars får du beställa DVD'erna med sesong 1 och 2. Dessvärre är inte trean med på dem av någon anledning.

 #33726  by Gonzo
 
Låter som som en bra idé. Var hittar man dem? Ska leta runt lite...

 #33732  by Gonzo
 
Helt okej priser för en inte helt taskig nostalgitripp. Köpa, köpa, köpa

 #41918  by Bonomaul
 
Se där ja. Kul med nya upptäckter!
Någonting säger mig dock att det inte är någon större sorg att vi inte fick det här. :)

 #41936  by WERY
 
Det spelet är ganska skapligt. Har testat det o det ingår inte i skit-spel serien

 #42001  by Kreese
 
WERY wrote:...inte i skit-spel serien
Aha, du menar den "bruna serien" :lol:

Nej men seriöst, cool information!

 #42030  by WERY
 
hehe nej utan den serien där alla skitspel till nes ingår :lol:

 #42281  by Azox
 
Känns som nes spelen går ganska billigt nu för tiden förutom rariteterna. Någon som håller med mig? :?:

 #42302  by WERY
 
Ja

 #42304  by Filurkatten
 
Håller med, men vem klagar? Inte jag som köper i alla fall. :P

 #43438  by J. Lilja
 
Lite väl mycket OT här nu tycker jag, kanske nån mod kan ordna?


Så, åter till ordningen! :)
Sol wrote:Lite mer fakta. Är så grymt irriterad att jag tappade bort var jag läste om "Grattis nu släpps Street Gangs och hmm hmmm till försäljning också....". Trippelkollat alla tidnngar men inget numer, drömde jag? DDIII var också bara till uthyrning i början som ni ser, ändra på listan Lilja.

NES Hyrspel:

1. Adventures of Lolo (Hyrspel: 1990 12 28?, Försäljningstart: 1992 03)
2. Total Recall (Hyrspel: 1991 03 21, Försäljningstart i Sverige: 1992 03, släpptes till försäljning i Finland och Norge redan vid
hyrutgåvans utgivningsdaum i Sverige.)
3. Double Dragon II (Hyrspel: 1991 09 26, Försäljningstart: 1992 04 30)
4. Stealth ATF (Hyrspel: 1991 11 14, Försäljningstart: 1992 04 30)
5. Terminator 2 (Hyrspel: 1992 02 01?, Försäljningstart: 1993 01 ??.)
6. Double Dragon III (Hyrspel 1992 07 02, Försäljningsstart: Vet ej om det såldes.)
7. Die Hard (Hyrspel: 1992 ?? ??, Försäljningstart: Vet ej om det såldes.)
8. Street Gangs (Hyrspel: 1992 05 27, Försäljningstart: Vet ej om det såldes.)
Har du kommit på vart du läste om Street Gangs igen? En fundering ang. listan på hyrspel: Var kommer utgivningsdatumen ifrån? Lade märke till att vissa inte stämmer med vad som står här i db:n. Jäkligt bra jobb i alla fall! Har börjat jobba seriöst med en uppdaterad lista nu, så jag hoppas du tittar in här emellanåt och kan hjälpa mig. ;) Har lagt till DD3 som hyrspel i listan jag jobbar med.
natedogg på www.nesworld.com wrote: They must have used some other firm or maybe even distributed it on their own...like Acclaim distributed / marketed SCN Double Dragon 2.
:shock: Stämmer det att Acclaim själva gav ut sina hyrspel, som t.ex. DD2 och Total Recall, och att Bergsala alltså inte hade något med detta att göra? Någon som vet något om detta? Läs tråden här! Det står en del andra intressanta saker där också..

 #43469  by Bonomaul
 
Det pushades för DD-serien i NM iaf, och det borde det kanske inte gjort lika hårt om inte Bergsala varit inblandat.
Fanns en del intressant information i årgång -92(?) som jag läste nyss. Får ta och kolla upp det någon dag.

 #43476  by J. Lilja
 
Bonomaul wrote:Det pushades för DD-serien i NM iaf, och det borde det kanske inte gjort lika hårt om inte Bergsala varit inblandat.
Fanns en del intressant information i årgång -92(?) som jag läste nyss. Får ta och kolla upp det någon dag.
Kanon, gör gärna det! :)

 #43498  by kralleman
 
Kollade lite på mina olika boxar.

DD2: Står ingenting om att Bergsala skulle ha distribuerat detta, varken på box eller i manualen. Däremot står det distributed by Acclaim och någon adress i New York.

Total Recall: Ingenting på boxen om Bergsala, men samma adress till Acclaim och att de var ansvariga för distributionen. Manualen är snyggt nedpackad så den vill jag inte plocka fram nu.

DD3: Bak på manualen till Terminator 2 är det reklam för DD3 och där står det imported to Scandinavia by Bergsala AB. I själva DD3-manualen står det dock ingenting om Bergsala. Bara under reklamen för Bart vs the Space Mutants, och att just detta (alltså Bart...) is imported to Scandinavia by Bergsala AB. Har ej boxen till DD3.

Både på Die Hard-boxen och på Terminator 2-boxen står det att dessa två är distribuerade av Bergsala.

Lilja: Vet inte om jag (shrimp) hade helt koll när jag skrev i tråden på nesworld. Så du kanske inte får ta det som bombsäker fakta.

 #43500  by Bonomaul
 
Kan ju även vara värt att notera att det finns reklam för DD3 på baksidan av manualen till Bart Vs. The World.

 #43506  by Sol
 
Tjo, kul att listan är igång igen!

Har tyvärr inte hittat var jag läste om Street Gangs, förbaskat... var allt en dröm?

Datumen har jag hittat i Nintendo Magasinet, ofta har de ändrats från nummer till nummer när spelen försenats och jag har då valt det senaste som skrivits.

 #43516  by kralleman
 
Som jag sa på nesworld, så har ju faktiskt både Asterix och Smurfarna sålts i Sverige, dock utan SCN-kod, och Martin på nesworld menar att Street Gangs med FRG-kod funnits till försäljning i Danmark, distribuerat av något annat företag än Bergsala. Han svarade aldrig på om det fanns en dansk/skandinavisk manual till spelet. Hursomhelst så är alla tre spelen från Infogrames... Men frågan om varför Street Gangs senare sålts med SCN-kod återstår.

 #43521  by Bonomaul
 
Har kikat igenom (inkompletta) årgångar av NM 91 och 92 nu.
Kan konfirmera en del av det Sol skrivit, samt lägga till en del annan kuriosainformation (Fet stil på konfirmeringar och rött på övrigt)

1. Adventures of Lolo (Hyrspel: 1990 12 28, Försäljningstart: 1992 03) Vart har alla kartonger till försäljningsexen tagit vägen??
2. Total Recall (Hyrspel: 1991 03 21, Försäljningstart i Sverige: 1992 03
3. Double Dragon II (Hyrspel: 1991 09 26, Försäljningstart: 1992 04 30) Presenteras i NM 1/90
4. Stealth ATF (Hyrspel: 1991 11 14, Försäljningstart: 1992 04 30) Försäljningsstart Mars 92 enligt NM 4, 5 och 6 /92 (Kortaste presentationen i världshistorien fanns i NM 11-12/91)
5. Terminator 2 (Hyrspel: 1992 02 01?, Försäljningstart: 1993 01 ??.)
6. Double Dragon III (Hyrspel 1992 07 02, Försäljningsstart: Vet ej om det såldes.)
7. Die Hard (Hyrspel: 1992 ?? ??, Försäljningstart: Vet ej om det såldes.)
8. Street Gangs (Hyrspel: 1992 05 27, Försäljningstart: Vet ej om det såldes.) Recenceras i NM 5/92

 #43532  by Ufouria
 
kralleman wrote:Men frågan om varför Street Gangs senare sålts med SCN-kod återstår.
Det Street Gangs som jag sålde på Tradera för någon månad sedan hade SCN-kod på flärpar, manual och kassett.

Image Image

 #43562  by J. Lilja
 
Antar att Sanna rätade ut samtliga frågetecken nu då. :) Tackar! ;) Man borde kanske publicera bilderna i tråden på nesworld också, så alla där får veta hur det ligger till..
kralleman wrote:Lilja: Vet inte om jag (shrimp) hade helt koll när jag skrev i tråden på nesworld. Så du kanske inte får ta det som bombsäker fakta.
Du skrev där också att du äger svenska manualer till Smurfarna och Astérix. Stämmer det!? :shock: Varför finns de inte i databasen? Eller menade du såna där A4:n? Berätta mer! :)

 #43572  by kralleman
 
J. Lilja wrote:Antar att Sanna rätade ut samtliga frågetecken nu då. :) Tackar! ;)
Njae.. Alltså att det funnits ett SCN-kodat Street Gangs är känt sedan tidigare tror jag. Men frågan är vem som distribuerade det.
J. Lilja wrote:Du skrev där också att du äger svenska manualer till Smurfarna och Astérix. Stämmer det!? :shock: Varför finns de inte i databasen? Eller menade du såna där A4:n? Berätta mer! :)
De är de där svartvita som är av samma storlek som vanliga NES-manualer. Någon har ju tagit sig tid att översätta och göra fint i layouten, men tryckningen är lite tattig.

Image Image Image

Är inte säker på om det är dessa versioner av spelen som hör till manualerna.

 #43574  by J. Lilja
 
Kralleman:

Ah, men i tråden på nesworld så var frågan huruvida det fanns med SCN-beteckning. Distributionen verkar det vara omöjligt att få tag på info om. Man kanske skulle skicka ett mail till Infogrames, men det är väl tveksamt om de vet hur det var på den tiden.

Smurfarna du har där, visst var texten på kartongen ett klistermärke? Det står väl inte SCN någonstans på kartongerna, manualerna eller kassetterna? Har för mig vi pratat om de där förut, men minns inte riktigt hur det var.

 #43597  by Sol
 
Sanna: Vad gick ditt kompletta SCN-Street Gangs för?

 #43601  by Ufouria
 
749:-

 #43613  by kralleman
 
Lilja:
Ahh.. Okej, men boxen har funnits i nesdbs databas sedan innan, men det är sant det syns ju faktiskt inte på den om den har SCN-kod.

Den svenska titeln på Smurf-boxen är mycket riktigt ett klistermärke. Det är den franska boxen, den franska kassetten och den franska manualen (vet inte säkert om denna franska manual följde med spelet när det såldes i Sverige, eller om någon kompletterat med den). Den svenska manualen fick jag från annat håll, men tyckte att de passade bra ihop.

 #46225  by J. Lilja
 
Jag har uppdaterat listan med lite smågrejer.

 #46440  by Kreese
 
Den är riktigt grym din guide Lilja! Nu borde den ju vara 100%igt rätt snart!
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11

Instagram #sndb.se