• Info om RGB-modd sökes.

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #494258  by PH_
 
Hej. jag tänkte genomföra en rgb-modd på min konsol. Dessvärre hittar jag ingen bra info om det. Hade för mig det fanns en tråd här på forumet (sökt men ej funnit). Någon som kan peka mig i rätt riktning?
 #494272  by Da Bear
 
Du behöver en av följande PPUer samt en NTSC NES/Famicom/AV Famicom/Twin Famicom

RC2C05-03:
Gumshoe (MDS-GM)

RC2C05-04: (Behöver ett par logikkretsar för att hoppa igång i en NES/FC pga kopieringsskydd)
Top Gun

RP2C03B - Playchoice 10
RC2C03C
RC2C03B:
42 - Battle City
43 - Duck Hunt
44 - Mahjong
45 - Pinball (Japan)
47 - Star Luster
48 - Stroke and Match Golf (Japan)
50 - Tennis
51 - Tetris

Dessa har alla nästan samma färgpalett som en vanlig PPU. Dock är de svåra att hitta då många har gått åt till NES/FC RGB projekt. Och de få som finns till salu är svindyra.

Min rekommendation är att skaffa en AV Famicom och en 60-72 pins adapter då den helt enkelt är den bästa. Kompositbilden är helt ren och lider inte av vertikala linjer som NES/NES2 och Famicom originalet gör.

På en omoddad NES ser du inga vertikala linjer utan de kommer fram först när du har monterat RGB PPUn, på NES2 och Famicom finns de där hela tiden pga dåligt designat moderkort.
Jag håller på att labba lite med en Famicom och försöker få bukt med linjerna, ska bland annat koppla upp den till ett oscilloskop i helgen.

Läsvärda länkar:
http://nfggames.com/forum2/index.php?topic=1592.245
http://webcache.googleusercontent.com/s ... clnk&gl=se
 #494529  by PH_
 
Jag trodde lite naivt att jag skulle kunna få tag på komponenterna nu i veckan och göra modden nästa helg.. Det dock som jag får sätta mig ner och läsa på lite mer.

Hur kommer det sig btw att man är tvungen att ha en NTSC nes?
 #494531  by Nioreh
 
De PPU:er som finns med RGB-out finns endast tillverkade för NTSC. De har en annan klockdivider än PAL så det är omöjligt att stoppa i dessa i en PAL Nes tyvärr.
 #494536  by Kreese
 
Jag vet en kille (Rockard) på forumet.

Han använde skalet till ett franskt NES samt innehållet av ett NTSC NES när han gjorde denna modden. Värt att tillägga är att färgerna INTE blir exakt som "på riktigt". Även om det är skarp bild så blir det som sagt var fel färger på vissa. Denna mod såg jag runt 2005 på en spelträff...
 #494579  by PH_
 
Då är jag med.

Det verkar dock finnas en hel del olika PPUer, med något varierande färgpaletter. Vissa "bättre" än andra om jag inte förstått det fel. Det är ju helt klart lite smolk i bägaren att man måste kompromissa mellan skarp bild och rätt färger men det känns ändå som att fördelarna uppväger nackdelarna.
 #494660  by Phredreeke
 
PPU-chippen i PC10 och VS.-enheterna är inte 100% kompatibla med de i vanliga NES (color emphasis bits fungerar helt annorlunda)

Om du nu vill köra NES-spel i RGB så finns det en mycket enklare lösning än att slakta en ovanlig PC10/VS.-enhet
Softmodda ett Wii eller gammalt Xbox
 #494846  by PH_
 
Det finns ju en charmbit i det hela också, men visst. Point proven.
 #495778  by PH_
 
Efter en dags research igår lägger jag ner mina planer. Får bli en htpc/emulatorburk av en gammal laptop som skräpar.
 #502665  by mikoto
 
Det finns ju faktiskt en konsolmodell som har riktig RGB utan att du behöver modda den. Famicom Titler har RGB "out of the box", dock har jag för mig att även titlern har fel palett så färgerna blir inte riktigt spot-on.

Borde man inte kunna implementera PPUn i en programmerbar processor idag, typ FPGA. Då borde man kunna få fin RGB utan att slakta arkadspelen även på vanliga konsolerna.
 #502680  by alternatingbit
 
Titler har ett rgb chip men de signalerna används internt så man får ändå gå in och lödda för att få ut dem, dock inget större ingrepp jämförelsevis.

Någon som sett en titler till salu nån gång?
 #502683  by mikoto
 
Ah, minnet svek. Man får montera en kontakt ja, den har S-video utgång direkt istället. Så vart det.

Har nästan aldrig sett någon faktiskt ha maskinen dock så den kan inte vara jättevanlig.
 #502689  by Japanspel
 
ett par tusen kostar den i japan
 #503008  by Phredreeke
 
mikoto wrote:Borde man inte kunna implementera PPUn i en programmerbar processor idag, typ FPGA. Då borde man kunna få fin RGB utan att slakta arkadspelen även på vanliga konsolerna.
Jag gillar den tanken. :good: Då skulle man samtidigt kunna fixa så color emphasis bitarna funkar som de ska...

Instagram #sndb.se