• Vem har klarat av det japanska SMB2?

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #499206  by Japanspel
 
Tänkte starta en samlingstråd om famicom spel, men detta spel kanske förtjänar en egen tråd.

Vem har klarat av det japanska SMB2 ? I famicom disk system versionen som får man en stjärna i titelbilden när man klarat det, och sen fler stjärnor ju fler gånger man klarat det. Och det är inte många diskar som har någon stjärna... De flesta fastnar på värld 7, om de inte fastnar långt tidigare...

Jag antar att man inte får någon stjärna i reproversionen? Såvida det inte har batterisparfunktion.

"Lost levels" versionen räknas inte att ha klarat. :)
 #499217  by Japanspel
 
Jag menade mer lost levels till SNES inte gälls, för där sparar man väl innan varje bana...? Iaf är det lättare på nåt sätt, vill jag minnas.

Om man spelar så som i originalet så gälls det. Dvs dör man sina liv så börjar man i början av världen. Vet inte hur det är på Wii? Det är ju möjligt att de kallar det för Lost Levels i brist på annat att kalla det.
 #499228  by Japanspel
 
Hoppsan, det var en gammal tråd som jag inte hittade... :-k

Å andra sidan handlar det mest om Wery's hellrun, men jag fick svar på några av mina frågor. :) Det är alltså så det fungerar med stjärnorna. :lol: SMB2 är kanske inte så svårt ändå, om man har lite tid. Att man kan göra en "Hellrun" visste jag inte ens... Men jag har inte så mycket tid att disponera åt att spela varje enskilt spel... :s (Förutom Game Boy spel 8) )
 #499310  by WERY
 
Saken är den att om du ska varva spelet till 100% och använder en reprocart så måste du köra en Hellrun eller dylikt för att kunna ta dig igenom alla varven tills ABCD-världarna låses upp. På FDS ska man kunna spara varje stjärna man får så att man kan ta det en dag i taget och således är det ingen utmaning att varva det till 100% om man inte måste göra det på begränsad tid.

Jag kör numera med en gräns på 12 timmar som det max får ta och samtidigt ska jag få så hög highscore som jag bara kan. Senast jag körde en Hellrun var 2010 på N-next och jag räknar med att göra en ny Hellrun i år

Edit; Spelet är svårare på Allstars...
 #499804  by Japanspel
 
Nä, i All-Stars så kan man börja på den banan man slutade på när man blivit game over.
Jag kollade upp det, Wikipedia: "Each game in the collection is given a save feature which enables players to restart from any level if all lives are lost, not just the beginning of the World.[9] In addition, Luigi has the ability to jump higher than in the original Famicom version."

Så man kan ju säga att det gör spelet mycket lättare.
Samma sak om man spelar det i Super Mario DX till GBC.

Undrar fortfarande hur det är till Wii....
 #499815  by Ufouria
 
Till wii börjar man om från början i världen. Så dör man på 4-4 så börjar man om på 4-1. Sedan går det inte att spara. :nogood:
 #499818  by WERY
 
Savefunktionen gör spelet svårare eftersom man dör 20 ggr per bana och således förblir man en dålig spelare på spelet då man inte lär sig att springa igenom det utan att spara(8-bitversionen tillåter continues för varje värld vid game over medan SMB1 kräver att man trycker in en kombo på kontrollen för att kunna fortsätta). Sen så studsar gubben bakåt när han krossar en tegelsten medan 8-bitversionen tillåter en att åka vidare när man krossar en tegelsten i farten. Är man över ett stup så är det katastrof när sånt händer. Sen är det svårare att stå över ett stup då gubben är smalare och det blir svårare att komma åt block som är en marioansk nintendocentimeter utanför marken

Men att varva till 100% tar mindre tid på Allstars eftersom man fortsätter i värld A direkt efter värld 9
 #499821  by Japanspel
 
Aha, du menar så. Jo du har väl en poäng, även om det var första gången jag läst någon skriva att en savefunktion gör ett spel svårare.

Men ni tycker alltså inte att original spelet är så särskilt svårt att klara av första gången? Nu vet jag ju att Sanna varvar spel som Makaimura (glömmer alltid det konstiga svenska namnet men ni vet vad jag menar). Men om man är en vanlig mänsklig spelare med begränsat med tid är det ändå nåt man kan klara av?
 #500256  by WERY
 
Ja med övning kan du fixa det. Om inte annat så har du fortfarande obegränsat antal continues för varje värld så det ger ju lite övning det med. Själv började jag sätta som mål att komma så långt jag bara kunde på ett liv och lyckades jag inte med det så fick jag trycka på reset och börja om. Resultatet har du ju redan sett :)

En vanlig runda i de ordinarie 9 världarna tar bara runt 45 minuter och då har du klarat 36 av 52 banor i spelet förutsatt att du klarar värld 9

Instagram #sndb.se