• Vi spelar Nes tillsammans | 001 Sword Master

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

Första omgångens spel

Sword Master
15
60%
Defender of the Crown
2
8%
Super Spike V'Ball
8
32%
 #516562  by Lindholm
 
planen e att hinna spela lite under dagen
 #516590  by segasonic
 
Har inte haft tid att spela det, men har klarat det förr. Diskuterar det gör jag gärna :yes:
 #516752  by poppe
 
Ett tips, man kan dubbelhoppa (ibland). bra om man håller på att falla av en plattform (troligtvis en bugg).
Last edited by poppe on 21 Apr 2012, 22:00, edited 1 time in total.
 #516755  by segasonic
 
Vill minnas att det inte fungerade varje gång :-k
 #516784  by Sonefors
 
Har spelat en stund nu. Tycker att det är väldigt frustrerande och jag kommer inte speciellt långt. Tror att jag kommer till typ sista bossen på tredje banan eller nåt sånt. De där sakerna som man inte kan döda utan måste hoppa över eller gå under gör mig mäkta irriterad, har ramlat ner och dött där ett par gånger. Det kanske är där ni pratar om dubbelhopp :-k

Hade det inte varit att vi spelade tillsammans så hade jag lämnat spelet åt glömskan för länge sen.
 #516833  by Toktotte
 
Grämer mig att jag inte lyckats få tag i spelet, skulle gärna ge det en chans. Segis var här med sitt power pak men då blev det mest hockey och c64! Kanske får lura hit honom igen :)
 #516848  by smid
 
Totte: Eller bättre, beställ ditt eget Powerpak ;)

Själv blev jag på toook för full igår, inget NES för mig. Gör ett nyktert försök ikväll, jag lovar haha.
 #516854  by Ufouria
 
Fick tag på det tillslut.

Musiken gillar jag, iaf än så länge. Avskyr vargarna på första banan. :arg: Finns det någon taktik mot dem? Ibland hoppar de och ibland inte. Gubben är verkligen stel.

Edit: Först magin var ju verkligen bra. :DOG Tänkte att nu kanske det blir lättare men tji fick jag. Usch för den blå riddaren på andra och tredje banan.
 #516870  by Ufouria
 
Ja där förlorade jag hälften av mitt liv. Om man ändå visste hur man dubbelhoppade så hade man kunnat dubbelhoppa över dem.

Fick game over snabbt på bana 4 där det är plattformer att hoppa på. Kommer att bli en svår bana förmodligen.
 #516880  by 3gengamern
 
Den här tråden har jag helt lyckats missa! :o

De två största utmaningarna som jag minns från Sword Master är plattformshoppandet på fängelsebanan och den oändliga bossruschen på den sista banan, då alla tidigare fiender går igen (inklusive den blå riddaren).
 #516886  by pyton
 
Ja kom till den blåa riddaren sen tog de stopp. Får prova mera sen, när jag letat upp en bättre PS kontroll, har ju inte spelet så de får bli emulator.
 #516931  by RetroMask
 
Det är fjärde banan som det är sjukt dryga hopp med odödliga ögon på. Den banan och sista banan gjorde att man ville skrika rakt ut och tugga sönder kontrollen vill jag minnas. Jag skrev i ett tidigare inlägg att man hoppade uppåt med så är det inte va? Var det ett användbart slag med svärdet man gjorde när man tryckte uppåt?
 #519172  by poppe
 
Min lilla recension av Sword Master.

----------

Jag kan inte minnas att någon vän ägde Sword Master eller att jag såg det på butikshyllorna som liten, och det har väl sin förklaring. Spelet släpptes ganska sent under nes-eran och utvecklades av de i princip okända utvecklarna Athena.

Som de flesta sidscrollande 8-bits äventyr är bakgrundshistorien ganska fattig. Det gäller kort och gott att iklä sig rollen som en plåtig riddare och spöa en ond demon. På väg till slutmålet passerar vår hjälte skogar, byar och och slott fulla med fiender som tigger om att smaka på svärdet. Banornas (sju stycken till antalet) utformning är ganska tråkiga och livlösa, lyckligtvis så piggar parallax-effekter i bakgrunder upp några av dom.

Spelet är svårt men inte på ett bra sätt som Mega Man-spelen, där jag vet att det endast är mitt fel när det går åt pipan. I Sword Master är hjältens hitbox (ytan som bestämmer om jag träffar en fiende eller inte) oprecis, lägg även till multipla buggar. Ett exempel på dessa är att jag ibland kan dubbelhoppa och ibland inte, denna okonsekvens gör att jag vill stänga av skiten. Det som väger upp allt det negativa är att trots alla buggar går att komma in i ett flow och då är det bitvis underhållande. Spelets får även plus i kanten för sitt animé-inspirerande intro.
 #519185  by Ufouria
 
+ även för hyfsat bra musik

Jag har inte lyckats dubbelhoppa. Däremot dubbelhoppar han av sig själv på fjärde banan när man trillar ner i ett hål.

Så det är bara sju banor. Då kanske det är värt att spela det några gånger till och få det avslutat. Hade det inte varit för den blå riddaren så hade spelet gått mer som på dans. Känns inte som jag någonsin kommer att få in en teknik på honom. 50% av gångerna dödar han mig först och 50% jag honom. Helt random och tur behövs känns det som.
 #519211  by Hrossharsgrani
 
Testade det lite idag, kom till fjärde banan som är riktigt jobbig när man blir nedputtad av precis allt i hålen. Lyckas inte med några dubbelhopp. Blå riddaren är ganska lätt om man hoppar framåt mot honom och samtidigt slår och sedan hoppar tillbaka snabbt. Kräver lite timing dock.
Är magikern värd att använda någonstans? Han känns helt värdelös.
 #519219  by Sonefors
 
Jag glömde min PSP hemma (är på jobbet) så jag hinner inte spela något mer den här veckan. Tveksamt om jag kommer fortsätta faktiskt. Har kommit till bossen (tror jag) på tredje banan några ggr men dör varje gång. Jag gillar egentligen ingenting med spelet, det är min bedömning :)
 #588470  by smaugur
 
Jag älskar musiken till detta spel dock kan det bli lite tjatigt att höra den i längden om man kör samma bana flera gånger, Bana 3 är djävulskt svår men kör man på free play så slipper man börja om från början för att bemästra den (sen vill man klara av liret med credit så är det bara att resetta nesen när man känner sig redo och köra.), jag har lärt mig flera trix för varje fiende på vägen, dock bara kommit till demonen 1 gång, -den ska bara dö! så är det!

Hur segt spelet än är så tröttnar jag inte på det och det var kärlek vid första ögonkast på youtube!

Sen fick jag tag på det för 200 kr på blocket -helt underbart!

Instagram #sndb.se