• Vi spelar Nes tillsammans | 010 DuckTales

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

Tionde omgångens spel

DuckTales
8
53%
Simpsons: Bart vs. the Space Mutants
6
40%
Rescue - The Embassy Mission
1
7%
 #552477  by poppe
 
Här är nionde omgångens spel som togs fram genom en kombination av excel och slump.nu. Omröstningen blev lite sen då jag har varit bortrest.
ImageImageImage

Röstningen pågår fram till den 20:e augusti och sen spelar vi mellan den 21:e juli till 2:a september.

Som vanligt är tanken är att vi ska prata fritt om spelet vi spelar, men vill du skriva en recension, spela in en film eller sjunga en sång om spelet så får du plus i kanten.

Who's With Me?
Last edited by poppe on 21 Aug 2012, 13:54, edited 1 time in total.
 #552479  by segasonic
 
Jag drog till med DuckTales och hoppas att det blir det den här gången :good:
 #552481  by JBH
 
Har inte Bart eller Rescue, så det blir DuckTales för mig också :)
 #552484  by smid
 
Segasonic på Ducktales blir ju jävligt spännande ;)
 #552485  by R.J
 
Blev Bart vs. the Space Mutants.
Känns som allt redan sagts om Ducktales och Rescue - The Embassy Mission är för kort (runt 20 min från start till slut.) så det finns inte så mycket att skriva/säga där heller.
 #552837  by Ashaman
 
Dunkade på med Bart vs SM.
Jag har varit dålig på att hänga med i dessa trådar, men nu har jag för en gångs skull alla spelen, så nu jäklar :)
 #552964  by MoonCloud
 
väljer att inte rösta då jag körde Duck Tales nyligen och inte har de andra två.
 #552966  by poppe
 
Du kan ju annars lira med emulator?
Last edited by poppe on 20 Aug 2012, 23:49, edited 1 time in total.
 #552973  by smid
 
Eller få en bra ursäkt att köpa nytt spel.
 #553020  by poppe
 
Bless me bagpipes ... det blev DuckTales vi spelar denna omgång. Det ska bli kul då det var några år sen senast.
 #553256  by smid
 
Verkar som att jag får ge även detta spel en ärlig chans, lovar att bli bättre på att skriva någon form av rapport dock... :/
 #553803  by poppe
 
En vecka kvar, någon som har spelat? själv tänkte jag ha som ett av dagens mål att varva det.
 #553991  by MoonCloud
 
vilken svårighetsgrad brukar ni köra?
 #554027  by segasonic
 
Svårt ska det vara! ;)
 #554120  by Ashaman
 
Spelade just igenom Amazonbanan och halva Transylvaniabanan. Därefter glitchade det loss och hängde sig.
Ska spela igenom resten nån dag här, sen kommer mina tankar om DT :)
 #554188  by segasonic
 
Det finns gott om hemligheter på den banan, det gör det egentligen på alla :good:
 #554455  by Sonefors
 
Skönt att det är gott om tid kvar. Tänkte nämligen ge det ett försök på fredag. Har flyttat klart och sorterat det mesta nu så nu står både NES, SNES samt PS3 under tv:n :good: Kuben står på jobbet så nu är det bara 64:an som inte är inkopplad.

Transylvanien svår? :-k
 #554515  by MoonCloud
 
tycker ingen bana är speciellt svår. men jag spelar ju vanligtvis på normal.
 #554542  by MilleN
 
Går i cirklar som sagt :) Själva banan är ju jätteenkel men jag hittar inte utgången längre haha. :DOG
 #554560  by poppe
 
Jag tycker himalaya-banan är svårast, det finns ett hopp där jag två fall av tre ramlar ner. :(
 #554590  by segasonic
 
Är det pga isen eller plattformen som rör sig? Isen kan vara dryg ibland.
 #555397  by poppe
 
Så här tycker jag om Duck Tales
-----

Duck Tales
I början av nittiotalet introducerades tv-serien Duck Tales för sveriges barn (eller Ankliv som serien hette på Tv3). Serien kretsade kring Joakim von Anka och knattarna. Men det var något med Duck Tales-universumet som var annorlunda med det Ankeborg som jag var van vid från min Kalle Anka-prenumeration. Förutom att den tecknade stilen skilde sig markant så saknades flera kända huvudkaraktärer och en hel hög nya hade tillkommit. Jag minns att jag valde att se Duck Tales som en parallel dimension jämte det "riktiga" Ankeborg. Allt för att slippa röra till ankornas redan komplicerade släktträd. Trots det så var jag ett stort fan av tv-serien och satt bänkad varje torsdagskväll redo för ett nytt avsnitt.

I Capcom-spelet med samma namn som serien styr man inte helt oväntat multibiljardären Joakim von Anka, och som vanligt är det skattjakt på schemat. På resan efter gömda skatterna utforskas Amazonas djungler, spökhus i Transylvanien, afrikanska gruvor, snötäckta bergstoppar i Himalaya samt en bas på månen. Banorna kan precis som i Mega Man-spelen väljas i valfri ordning och som sig bör väntar en slutfiende vid banans slut.

Längs banorna träffar man på knattar och andra vänner som guider Joakim rätt eller bjuder på godsaker. I fiendeväg möter man att från spindlar till björnbusar men man har aldrig en arsenal med vapen att tillgå. Nej, till sitt förvar har man endast von Ankas träkäpp som man studsar med både på fiender och över hinder.

Världarna är färgsprakande och Capcom lyckas väl med att förmedla en välpolerad Disney-känsla. Det är de små detaljerna som gör skillnad, som en liten fördröjning på hatten i luften när man duckar, eller att man kan vicka på stjärten. Meningslöst kanske, men det är sådana detaljer som får mig att mysa. Ur högtalarna låter det också väldig bra. Förutom det klassiska titelspåret så är bakgrundsmusiken till månbanan något av det bästa som komponerats för ljudchipet.

Nu i efterhand kan man tycka att det är ett vidrigt upplägg att kuska jorden runt och spöa urinvånare och inhemska djur, allt i jakten på profit, men skiter man i det politiskt korrekta och bara ser det som underhållning så är Duck Tales utan tvekan ett av nes-bibliotekets starkaste spel.

Instagram #sndb.se