• Retrospelboxar.se

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #554864  by ANESCoder
 
Snubblade över deras facebooksida. Ser ganska intressant ut tycker jag. Ersättningsomslag+plastboxar för gamla spel, även NES.
Vad tror ni?
 #554867  by Nils
 
Verkar extremt fail :-k Vem koper fejkade boxar?
 #554871  by Tronin
 
Airrider wrote:Verkar extremt fail :-k Vem koper fejkade boxar?
Bra att du är insatt. Dessa fodral är hyfsat stora på andra sidan Atlanten. Antagligen finns det en marknad för dem här också. Men jag skulle jag varit ansvarig hade jag valt att köra internationellt och sålt i hela Europa.

Ska bli intressant att se hur de gör när de upptäcker att boxarna inte passar till NES-kassetter.
 #554872  by Toktotte
 
Fula var de ju absolut inte, skulle däremot inte ha sådana boxar i hyllan ens om jag fick dem. Svenssons som vill displaya några favoritspel i hyllan kan nog nappa på det där, men det är nog få samlare som vill ha något annat än originalkartonger till sina (original)spel. Tror jag!
 #554875  by Tronin
 
Det beror på hur man samlar. Jag är bara intresserad av kassetter, så för min del hade jag kunnat tänka mig att skaffa såna boxar - om det hade varit som så att de varit gjorde för att passa till NES.
 #554897  by Hudson
 
Klart det finns en marknad. Är perfekt för den "alldagliga" samlaren som inte bryr sig om att betala flera hundra extra för att få en original pappersförpackning. Finns ju många säljare på eBay som kränger fodral till spel som Earthbound där de flesta endast har råd och vilja att punga ut pengarna för kassetten.
 #555181  by Zpace
 
Jag samlar bara på kassetter, och jag använder mig av sådana där fodral.
För mig är det mer värt då plasten skyddar kassetterna bättre och att jag som student inte har den största budgeten att spendera på att samla kompletta spel.
Kan visa några bilder på resultaten:
Image
Image

Lite synd att de försöker tjäna pengar på något som ska vara tillgängligt för alla gratis via den här hemsidan bara: http://www.thecoverproject.net
Beställde själv hem sådana där tomfodral (inte från dom!) och printade sedan ut omslagen från den hemsidan själv.
Last edited by Sonefors on 05 Sep 2012, 00:38, edited 1 time in total.
 #555183  by justschill
 
Intressant.
Jag hade kunnat tänka mig att köpa ett gäng till mina spelkassetter (speciellt SNES/N64, eftersom dem inte har några dammskydd).

Hoppas dock på PAL-omslag isf!
 #555186  by Vikeskar
 
150 - 200kr st exkl frakt.
rätt bra med pengar om man ska plocka alla kasetter :S

"Från 149 kr. Exklusiva serier från 199 kr. Frakt 29 kr"
"Tänk på att vissa kartonger går inte längre går att få tag på."

frågan är, vilka går inte att få tag i? :P


EDIT:
Zpace - Du som liggar bakom dom?
tänkte på att dom har inte ens öppnat och du kan visa resultat
 #555189  by Zpace
 
Dom bilder jag visade är mina egna fodral som jag har fixat själv. Fodralen heter UGC (Universal Game Case), vilka jag importerade 400 st från USA. Sen använde jag mig bara av Thecoverproject för att hitta på covers och printade ut. Jag har inte ens hört om retrospelboxar.se förrens idag, men vad jag förstod så tänker dom alltså sälja färdiga sådana här, vilket jag tycker känns lite fel då alla covers finns gratis att hämta på thecoverproject. Eller har jag missuppfattat något :s?
 #555196  by smid
 
Märkligt att inte alla kostar lika mycket, går ju att googla fram bilder på de som är "omöjliga" :/

Edit: Ganska snygga men sjukt dyra, billigare med dammskydd eller originalkartonger till de flesta...
 #555203  by Vanguard
 
Har två distinkta åsikter om den här grejjen. Om själva konceptet så har jag alltid tyckt att det har varit en riktigt bra idé sedan thecoverproject började med detta. Ett riktigt snyggt alternativ till att ha originalboxar och dessutom helt öppet för alla att använda.

Om just det här dock att använda thecoverprojects koncept och i princip sälja utskrivna a4 omslag till absurda överpriser, vet inte om jag är lika ombord på det.
 #555205  by MilleN
 
Liknande koncept har alltid existerat, köp billigt och sälj dyrt :) I princip allt som säljs går ju att importera själv för en billigare peng. Jag tycker inte boxarna var så snygga egentligen, hade det varit originalstorlek så hade dwt varit nice.
 #555215  by Nils
 
Skulle kunna tänka mig att köpa en till F-Zero bara pga samlandet :-k
 #555371  by Robotwo
 
Ser ut mer eller mindre precis som ett gammalt hyrfodral.
Skulle man inte kunna skaffa ett VHS fodral och bara skära till en bit skumplast för grymt mycket billigare än 149:- ? :-k
 #555372  by Tronin
 
Hade boxarna i omodifierat skick passat till NES-spel och hade de omslag jag är intresserad av funnits för utskrift hade jag kunnat tänka mig att importera en del. Men palla sitta och modifiera över 100 boxar.
 #555374  by Robotwo
 
Ska man ha en hobby ska man spendera lite tid på den också :)
 #555418  by Zpace
 
Jag orkade sitta och modifiera dom :D. Har ju visserligen bara precis börjat samla NES så behövde inte klippa till så många. Och angående deras pris så ja, det är sjukt överpris.
100 sådana där plastfodral kostade 42 dollar från där jag köpte dom. Frakten däremot... ska vi inte tala om :(
 #555442  by Tronin
 
Nej, frakten är inte att leka med om man köper direkt från USA. Bäst vore om man kunde hitta en amerikan som kunde köpa fodralen och sen skicka dem vidare till Sverige.
 #555713  by Andreas No 1
 
Jag gillar inte detta projekt och kommer aldrig köpa någon av deras boxar oavsett pris. Enda fördelen jag kan se med dem är att en del spekulanter väljer dessa boxar istället för orginalkartong och att dem därmed inte är spekulanter på orginalboxarna. 150-200 kr/st (ex frakt) är ju helt galet! :arg:
 #555718  by Tille
 
Jag tycker också dom var snygga, men skulle inte skaffa några själv.
Men en fördel är väl som Andreas säger - att vissa väljer dessa boxar istället för originalen.
 #555722  by Sonefors
 
Kikade lite bland utbudet på ebay. Det enda som såg lite läckert ut var boxarna till Mega Man-serien som hörde ihop och bildade en text när de stod bredvid varann.
 #556055  by Kreese
 
Copyright? Finns regler att inte sånt här ska få postas (vilket jag iofs tycker är paranoidt) så borde detta vara ett klockrent exempel på vad som bör stoppas. Tjäna pengar på custom made boxar, som innehåller copyright material.
 #556069  by MilleN
 
Så vi väljer att inte visa det men på facebook, en av världens största sidor, bryr dom sig inte? Krångligt :/
 #556106  by Kreese
 
Sonefors wrote:Använd gärna funktionen "rapportera inlägg" om du har synpunkter.

Diskutera gärna dessa boxar/omslag men länken till sidan är borttagen tills vidare.
Länken borta? Den står ju klart och tydligt i topic för tråden.

Jag skriver inte i denna tråden för att provocera. Dock ser jag det som ganska fult att tjäna (rätt grova pengar) på att trycka upp "egna" boxar som dessa. En sak om de hade gjort "custom-grafik" helt själva, men jag antar att det handlar om scans/photoshoppande osv.

Nåväl... Det är väl upp till var och en om man vill lägga massa pengar på detta. Jag skulle då INTE göra det. Chansen att få tillbaka pengarna på dem lär ju knappast vara stor.

Instagram #sndb.se