BBOOTS

 

sndb.se
  • Vi spelar Nes tillsammans | 011 Shatterhand

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

Elfte omgångens spel

Super Spike V'Ball
4
29%
Anticipation
2
14%
Shatterhand
8
57%
 av poppe
 31 aug 2012, 16:29
Här är elfte omgångens spel som togs fram genom en kombination av excel och slump.nu.

Bild Bild Bild
Röstningen pågår fram till den 2:e september och sen spelar vi mellan den 3:e till 16:e september.

Som vanligt är tanken är att vi ska prata fritt om spelet vi spelar, men vill du skriva en recension, spela in en film eller sjunga en sång om spelet så får du plus i kanten.

Who's With Me?
Senast redigerad av 1 poppe, redigerad totalt 3 gånger.
 av poppe
 31 aug 2012, 16:35
Jag har inte spelat något av spelen så den här omgången ser jag fram emot.
 av Tronin
 31 aug 2012, 16:44
Den här gången ska jag nog vara med och spela. Min röst faller på Super Spike.
 av Gippan
 01 sep 2012, 10:37



Ser intressant ut, hade det vart River City Ransom gubbarna så hade allt vart i sin ordning :D
 av poppe
 01 sep 2012, 11:07
Det är ju monstertruckar i bakgrunden!
 av Robotwo
 02 sep 2012, 18:03
Typiskt att jag lämnat tillbaks det enda exet utav shatterhand jag haft, densamma med anticipation :)
Har kört båda grymt mycket, klarat igenom shatterhand några gånger, men inge mer :c
Spike V'Ball har jag aldrig haft, men det verkar rätt okay.

Så åter igen kan man nog inte delta :B
 av gg3gg3
 02 sep 2012, 18:28
Vball är jag med på!
 av poppe
 02 sep 2012, 18:56
Det var Jämt även denna omgång. Hoppas lite på Shatterhand så jag får en anledning att köpa det.
 av Robotwo
 02 sep 2012, 19:19
Är inte faktumet att det har ett grymt soundtrack, intressant gameplay med robot-medhjälpare som kan användas som vapen, jetpack och bumeranger och att det är grymt kul spel tillräckligt? :)


 av WERY
 02 sep 2012, 21:24
Lade min röst på Shatterhand då de andra två inte är mycket att hurra för. Anticipation är ett av de sämre titlarna på formatet och Super Spike V'ball är någorlunda okej men inget man lägger ner mycket energi på
 av Robotwo
 02 sep 2012, 21:55
Hittade en ganska billig kopia av shatterhand, så lägger en röst på det :)
 av Robotwo
 02 sep 2012, 23:44
Kanske jag gör, men vem vet c:
 av MoonCloud
 03 sep 2012, 04:30
Shatterhand ... för jag vill bli bättre på det ...
 av poppe
 03 sep 2012, 15:48
Ok, Shatterhand it is!
Hade helt missat att det var Natusme som utvecklat det. Någon som har ett ex av spelet över? Vill helst slippa emulera.
 av Robotwo
 03 sep 2012, 19:52
Vet inte hur många som märkt en utav dom huvudsakliga spel-mekanikerna i spelet,
Men om du håller ned och håller sedan in hopp-knappen medans du har en robot-sidekick så fälls dom om till ett jetpack,
Sedan när du väl håller i den kan du släppa ned-knappen så lyfter man.

Om man trycker på skjut/slag-knappen i något utav dessa lägen så kastar man då roboten rakt framåt.
Om man missar sitt mål tar det några sekunder för roboten att komma tillbaks, notera dock att kasta roboten på saker skadar den :)

Sett många som verkar missat denna del utav spelet, tänkte bara kasta ut det eftersom det inte verkar fullt uppenbart för alla :D
 av poppe
 07 sep 2012, 13:59
Någon som har lirat? Själv har jag inte fått tag på spelet så det blir emulator i helgen.
 av Robotwo
 07 sep 2012, 14:03
Hehe, fick min kassett jag vunnit på tradera idag,
dock så fick jag en NTSC version då det var PAL på bilden samt stod PAL i beskrivningen :B

Så jag får njuta utav att lyssna på soundtracket i slow-mo.
 av MoonCloud
 07 sep 2012, 17:22
wehii, har också NTSC-versionen *high-five* dock köpte jag den självmant ;)
 av poppe
 16 sep 2012, 18:32
Shit vad oväntat bra Shatterhands var. Texten kommer men någon dag senare pga livet.
 av Robotwo
 16 sep 2012, 19:10
Alltid lika roligt att spela igenom shatterhand,
Inte mycket mer att tillägga om det dock. :)
 av Gippan
 17 sep 2012, 16:55
Den sista jävla banan kan ju dra åt helvete! Blir sexuellt frustrerad av den ](*,)
 av poppe
 23 sep 2012, 18:46
Rekordsen, men här kommer texten ...

------

Shatterhand

Det är få spel där jag känner mig helt bekväm att slåss med bara kyntnävarna. Är min karaktär däremot utrustad med en piska eller svärd, som oftast har lite mer räckvidd känner jag mig inte lika sårbar. Så det var med viss skepsis som jag startade Shatterhand, ett spel som både genom sin titel och vidriga omslag (testosteronstinn cyborg med cykelsolbrillor som slår sönder spelets logotyp) skvallrar att det kommer slåss en hel del med nävarna de kommande timmarna.

Spelet är utvecklat av Natsume, som på senare år gjort sig kända framförallt med Harvest Moon-serien, men Shatterhand är så lång ifrån harmoniskt bondeliv som det går att komma då spelet utspelar sig i framtiden. Och som vanligt är framtiden mörk. Den här gången är det ett gäng militärrebeller vid namn Metal Command som planerar att ta över världen med en armé av cyborbsoldater.

Spelets hjälte, Bronx-polisen Steve Hermann har förlorat båda sina armar vid ett tidigare försök att stoppa rebellerna. Efter uppvaknandet erbjuds han ett par robotarmar mot ett nytt försök att stoppa rebellerna. Så utrustad med två sprillans plåtnävar, lite personlig hämnd och det nya agentnamnet "Shatterhand" börjar äventyret (känns som att utvecklarna har kollat på Robocop).

Spelets första bana är relativt enkel och fungerar mer som en introduktion av fiender och power-ups. Sedan väljs banorna (som alla har sitt eget tema) på Mega Man-manér, det vill säga att banorna kan spelas i vilken ordning som helst. Vattenbanan var den som imponerade mest på mig då jag gillade hur "realistiskt" det kändes att röra sig under ytan.

Banorna är utmanande men utan att kännas omöjliga och det känns helt naturligt att slåss med händerna. Förutom knogmackorna så kan man få lite extra hjälp av power-ups som kombineras genom olika symboler, något som är nödvändigt längre fram i spelet och vid möten med bossar.

När jag hoppar runt på banorna och spöar fiender och undviker dödliga maskiner så slår det mig, vad är det för sjuka hjärnor som har byggt det här miljöerna? Och framför allt hur dyr är elräkningen för att hålla dessa dödsmaskiner igång dygnet runt?

Grafisk så är både banor och fiender är tydliga, men sticker inte ut bland samtida spel, men det gör däremot de stämningshöjande mellansekvenserna som är i toppklass för systemet och i högtalarna låter det också förbaskat bra.

Jag var ganska snabb med att döma ut spelet på grund av omslaget, men shit vad fel jag hade. Shatterhand är en dold pärla som förtjänar att uppmärksammas.
Senast redigerad av 1 poppe, redigerad totalt 24 gånger.
 av segasonic
 23 sep 2012, 22:25
Lika bra som vanligt, poppe! :good:
 av Robotwo
 25 sep 2012, 17:27
Har spelat shatterhand ända sedan det kom ut.
Grymt bra recension utav det också :D

En ren klassiker i samlingen, körde senare powerblade vilket jag märkte hade ganska liknande banor och sådant, fint spel det med :)