• Vi spelar Nes tillsammans | 012 McDonaldland

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

Tolfte omgångens spel

Volley Ball
2
13%
McDonaldland
8
53%
North & South
5
33%
 #560026  by poppe
 
Här är tolfte omgångens spel. Som vanligt är det kombinationen excel och slump.nu som gett oss resultatet.
Image Image Image

Röstningen pågår fram till den 16:e september och sen spelar vi mellan den 17:e till 30:e september.

Som vanligt är tanken är att vi ska prata fritt om spelet vi spelar, men vill du skriva en recension, spela in en film eller sjunga en sång om spelet så får du plus i kanten.

Who's With Me?
Last edited by poppe on 17 Sep 2012, 14:26, edited 1 time in total.
 #560054  by Ufouria
 
Det är typ som TRÅKIGT! Tror NES versionen är sämre än de flesta andra.

Mcdonalds kan jag tänka mig att spela. Fastande på hoppbrädan sist jag spelade.
 #560184  by Lindholm
 
Annars kan du köpa ett dyrt av mig sånne ;)
 #560215  by Robotwo
 
N&S avnjuts bäst med en poolare på en Amiga :)
NES versionen körde man ganska mycket back in the day dock, men den kostar ju en bit att plocka på sig nu :B

Så jag lägger rösten på McKids, rätt bra plattforms spel med grymt bra musik :D
Seriöst underskattat soundtrack
 #560218  by Ufouria
 
Musiken påminner väldigt mycket om den från något annat spel. Kommer dock inte på vilket. Kan vara något SNES spel.
 #560220  by Robotwo
 
Typisk stil för många europeiska kompositörer vid den tiden, speciellt dom med C64 som tidigare bakgrund (mycket arpegio i musiken) :)
som Jeroen Tel: http://www.youtube.com/watch?v=z754_a_aAHA
eller Alberto Gonzalez: http://www.youtube.com/watch?v=8KdLh6L90Do
eller kompositörerna bakom musiken i många av codemasters' NES spel (inte säker på vilka som gjorde musiken): http://www.youtube.com/watch?v=wcOsdW9d12s
 #560223  by Ufouria
 
Jaaa, codemaster spelen är det. Spelet som påminner om Joe & Mac samt det där actionspelet som är sjukt varierande. Båda kassetterna är guldiga och de har en switch på baksidan. Kommer inte på namnen.

Edit: Big Nose t ex
Edit 2: Mcdonalds musiken är mjukare och finare :good:
Last edited by Ufouria on 15 Sep 2012, 14:50, edited 1 time in total.
 #560227  by Robotwo
 
Är det inte Charles Deenen som gjorde musiken till McKids/McDonaldLand?
Dock så har ju Ron Hubbard gjort makalösa kompositioner också :)
 #560246  by Tronin
 
Jag kan iofs ha blandat ihop spelet med något annat, men med tanke på att musiken påminner om C64 har jag för mig att det är MC Kids Hubbard var involverad i.
 #560455  by GHFear
 
Ska bli skoj o lira McDonaldLand :)
Har velat köpa det ett tag nu! ^^ Ska se om jag får tag på en cart, annars blir det emulator så länge. :P
Fick bara tag i Contra för ett par dagar sen. Det va ju Probotector för ett tag sedan, så jag köpte Contra då!
Hoppas nu bara att det blir McDonaldLand! :D
 #560821  by segasonic
 
PowerPak ;)
 #560920  by Tronin
 
Lindholm wrote:"Vad e detta för jävla spel, man kan ju inte fuska!" - Tronin spelar Mc land...
Säger väl det mesta om vad jag tycker om spelet. Att inte kunna skippa banor för att komma vidare likt SMB3 gör spelet olidligt, får någon höjdare är det inte.
 #562819  by poppe
 
Har nattvakt på en båtklubb i natt, så ikväll ska jag spela McDonaldland, dock på emulator men med handkontroll.
 #562930  by Robotwo
 
Mmm, många intressanta delar i gameplayet, riktigt bra flyt för ett NES spel också, känns lite grann som ett Amiga spel ibland.
 #564363  by poppe
 
Här är mina intryck från spelet:
-----

McDonald Land
Under mina år som spelare har jag stött på ett antal spel med ekonomisk backning från skräpmatsindustrin som till exempel: Cool Spot (7 Up), Yo! Noid (Domino's Pizza) och Kalas Puffs Expressen (OTA). Kungen (eller clownen) av dem alla måste ändå vara McDonald Land som helt oblygt har företagets namn i titeln.

På startskärmen ges spelaren valet att spela antingen som en svart eller vit pojke. Något som gör mig glad då mångfald i spel är lika ovanligt 2012 som det var 1993. Även om jag å ena sidan tycker att det är föredömligt så genomskådar jag etnicitetbluffen, Poff! Allt handlar i slutändan nog bara om att kränga några fler burgare till en bredare målgrupp. Och var är brudarna föresten?

Handlingen är som i de flesta Nes-spel simpel: Fixa tillbaka Ronald McDonalds magiska väska som stulits av skurken Hamburglar. Jakten efter väskan går genom färgglada McDonalds-världar fyllda med klurigheter. Saker och ting beter sig inte riktigt som man är van vid från plattformsspel från den här tiden. Ny mekanik introduceras på nästan på varje bana. Något som gör första genomspelningen till en wow-upplevelse, som när jag insåg att min protagonist kan gå uppåner på taket eller krama snöbollar vid snöhögar.

Grafiken är inte någon plusmeny om man säger så utan lämnar mycket övrigt att önska. Jag gissar att förklaringen till den mediokra pixlarna kanske beror på att spelet även släpptes till Commodore 64 och Dos. Men varför ska jag behöva lida för det? Utvecklararna har till och med lyckats med konststycket att ha fel gul färg på de ikoniska bågarna, något som känns helt absurd om man försöker banka in ett varumärke till små barn. Bakgrundmusiken är däremot riktigt bra och härligt "funky".

Trots vissa brister så säger jag "I'm loving it". Men spelet gör mig varken sugen på burgare eller gör att jag tycker clowner är mindre läskiga.
 #564366  by segasonic
 
Toppen som alltid! Kul med mc-referenserna du klämmer in :good:

Instagram #sndb.se