• Vi spelar Nes tillsammans | 022 Kirby

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

22:a omgångens spel

Adventure Island II
5
38%
Kirby's Adventure
6
46%
Adventures of Lolo
2
15%
 #605339  by poppe
 
Image Image Image

Ny omgång spel, hoppas flera kan vara med och spelar under påsken, ju fler desto roligare.
Röstningen pågår till den 29:e mars, och som vanligt spelar vi det valda spelet i två veckor. Tanken är att vi ska prata fritt om våra upplevelser, men vill du skriva en recension, spela in en film eller sjunga en sång om spelet så får du plus i kanten i min bok.

Who's With Me?
Last edited by poppe on 30 Mar 2013, 08:28, edited 1 time in total.
 #605376  by poppe
 
Alla spel känns ganska påskiga, men Kirby får min röst då han kan vara gjord i marsipan :)
 #605459  by segasonic
 
Kirby fick min röst!
 #606471  by segasonic
 
Ska se om jag hinner antingen idag eller imorgon! :good:
 #606521  by MilleN
 
Kirby är lätt ett av de bästa plattformsspelen till nes :) Lite låg svårighetsgrad och lite för många banor bara, kunde gott varit ett par färre per värld.
 #606829  by poppe
 
Slogs också av att det var många banor. Lirade igenom 50% igår.
Men spelet är det både fint och imponerar tekniskt.
 #610256  by Miller
 
Håller med samtliga här, lirade igenom Kirby och segade mig verkligen igenom typ hela spelet. Busenkelt och drygt att skaffa 100% också - släpa hammaren hur långt som helst för att slå bort några block, och passa sig sjukt noga så man inte tappar den. Kirby Super Star är bättre, men fortfarande bara okej. Ge mig lite utmaning!
 #610261  by Ufouria
 
Jag tycker bäst om första Kirby spelet till GB :D Även Kirby's Pinball Land är helt fantastiskt fast det är ju inte ett plattformsspel.
 #611912  by Tronin
 
Nu har jag tagit mig till värld 5, eller om det är 6. Hur många finns det egentligen?

Jag gillar spelet och har alltid gjort sedan jag först testade det på emulator för sisådär 10-12 år sen. Jag kan dock hålla med om att det är lite långt. Hade nästan räckt med 5 världar.

Förresten, hur ska man lyckas komma upp på nivå 1 vid hoppet efter varje värld? Ska man trycka in A snabbt och i precis rätt ögonblick, eller ska man mata A-knappen?
 #611916  by poppe
 
Sju världar. Sitter precis och filar på min recension av spelet. Nytt spel att rösta på kommer i dagarna.
Har aldrig kommit längre än till två i hoppet vid banans slut.
Last edited by poppe on 22 Apr 2013, 20:23, edited 1 time in total.
 #611917  by Ufouria
 
Tronin wrote:Hur många finns det egentligen?
På tok för många! :D Tror det är 8 :(

Tror man ska trycka precis när rosa bollen träffar "marken". Alltså tajma in och inte trycka som en tok.
 #612426  by Tronin
 
Kirby spelades igenom igår.

Det är ett lagom utmanande spel som tyvärr är på tok för långt. Det hade utan problem kunnat kapas ner med 2-3 världar. När väl svårighetsgraden ökade i värld 6 och 7 kändes spelet mer som en transportsträcka (och då började jag ändå i värld 5).

Det är fortfarande ett bra och gulligt spel, men det kommer ta ett tag innan jag spelar igenom det igen och försöker mig på att klara 100% just för att det är för långt.
 #612603  by poppe
 
Så här tycker jag... nytt spel att rösta på kommer i morgon.

------
Kirby's Adventure

Kirby's Adventure är det andra spelet där fågeln Kirby (ja, han ska tydligen vara en fågel) förekommer. NES-debuten blev en viktig milstolpe för spelseriens utveckling då det var i detta spel som Kirby fick sina två främsta kännetecken, dels den tuggummirosa färgen, samt förmågan att kopiera fienders attacker genom att suga i sig dom. Själv har jag har svårt att bestämma mig vilken attack som är bäst. Men roligast är utan tvekan karaoke-micken som dödar alla fiender på skärmen med Kirbys skönsång(?). Förutom uppsjön av attacker kan Kirby utforska banorna genom att suga i sig luft för att sedan flyga fritt likt p-vingen i Super Mario 3.

Handlingen är inget som engagerar utan är mer ett plikttroget alibi för att få göra ett plattformsspel. Hursomhelst, drömmarnas källa har sinat och invånarna har därmed fått problem med skönhetssömnen, och nu är det upp till Kirby att ställa allt till rätta.

Resan går genom sju värdar med en handfull banor på varje, och på varje värld väntar en traditionsenlig slutfiende. Banorna är varierade och alla slutfiender känns unika men klaras lätt utan större utmaning. Förutom de ordinarie banorna så är världarna kryddade med små minispel med alltifrån kloförsedda automater där man kan ha tur att fånga mjukis-Kirbys, till nervkittlande pistoldueller med spelets bossar.

När jag spelar Kirby's Adventure så slås jag inte bara av den sockersöta grafiken som får det att ila i mina tänder, utan imponeras även av utvecklarna Hal som lyckas kräma ur så mycket från en processor på endast 1,66 MHz. Det är framför allt den fejkade 3D-effekten på ett roterande torn som får min haka att droppa.

Rent upplevelsemässigt så håller sig Kirby's Adventure väl även idag och är minst lika kul som när det släpptes 1992. Den enda gnället som jag kan komma på är att spelet är en smula för långt, men det är ju lyxproblem, speciellt när kassetten har sparfunktion.
 #612677  by Styris
 
Jo parallaxscrollningen är vacker.

Dock så är det lite väl många tunga slowdowns för att man kunna avnjuta spelet på riktigt utan att det kommer störningsmoment hela tiden.
Sen är det ju extremt enkelt.
 #612701  by MilleN
 
Finfin recension :)

För att komma till högsta nivån efter varje bana trycker jag på A preciiiiiis när "katapulten" är aallra längst ner (tror jag håller in A sedan men det behövs nog inte).
 #612730  by Ufouria
 
Trevlig recension som alltid! Sparfunktionen blir Kirbys räddning. Man behöver faktiskt inte spela hela på en och samma dag. Jag föredrar dock spel som jag kan klara av på ett par timmar utan att tröttna.

SMB3 påminner lite om Kirby när det gäller enformighet och längd. Det skulle oxå haft en sparfunktion. Kom precis att tänka på att det är de långa (i kombination med enformiga) NES spelen som inte går hem hos mig. Battletoads är ju oxå ganska långt men variationen är fenomenal. Inte en bana är den andra lik så det känns inte långt och enformigt.

Samma sak med MM 3 som är långt och enformigt. Nästan samma banor som man måste spela om igen mellan de första 8 bossarna och Wilys banor. Minus på sånt!
 #613133  by segasonic
 
Av olika anledningar hann jag inte delta denna gången, tyvärr.

Mycket grym recension, Poppe (som vanligt)!

Instagram #sndb.se