• DokumentNES - en dokumentärfilm om NES

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #608452  by Gazimaluke
 
Jag började jobba på en video om NES för lite mera en månad sen. Har kommit en bra bit på mitt manus och planering.
Men skulle behöva ett par NES-kunniga som vill läsa manuset efterhand och komma med feedback.

Idéen för videon ser ut så här på ett ungefär.

- Intro
- Info om hur Famicom kom till och när NES spred sig världen över.
- Sen följer en del om spel, rättare sagt 20 stycken av de som släpptes i Sverige. Idéen är att få med folk som vill prata om spelen på video för att klippa in efter varje del om ett spel.
- Funderar även på att ha korta delar om vissa kända spelskapare från tiden. Miyamoto, Yokoi mfl.

Ja det är idéen än så länge.

Här är en något tidig version med lite av det första jag fått klart.
Last edited by Gazimaluke on 07 Oct 2013, 22:27, edited 4 times in total.
 #608454  by smid
 
Ska det bli något liknande en dokumentär? Kan bli intressant, det närmaste som finns än så länge är väl ett projekt som verkar nedlagt, "jag ska bara dö först" eller liknande hette det? Blir dock omänskligt mycket jobb med att få tag på alla inblandade för intervjuer och liknande. Tvivlar inte att folk här vill ställa upp. Om du inte redan har köpt Martin Lindells bok så borde du slå till.
 #608458  by Gazimaluke
 
Jag får nog inte direkt mycket intervjuer med utan får berätta saker som folk sagt. Owe Bergsten är väl den som är lite möjlig att få intervjua.
Jag har skrivit halva manuset snart. Det blir väl lite åt det dokumentära hållet skulle jag tro.
Killen som pratar i videon är Andreas Linder från Spelsoffan.se, vet inte om jag fick med det i videon.

Martin Lindells bok är redan på väg :)

Idéen var lite att jag tycker att det görs för lite videos på svenska som berättar om spelhistoria. Och NES var något jag ville lära mig mer om själv.
 #608464  by smid
 
Det finns massa folk att intervjua :o

Owe Bergsten
Pierre Sandsten
Lars-Göran Larsson
Ulf Elfving
Joachim Ekström
Martin Lindell

För att nämna ett fåtal, sedan givetvis folk från forumet :)
 #608474  by Gazimaluke
 
Tack för tipsen. Hade ju tänkt ha en kort del om Nintendoklubben med så att ha en intervju med någon som sysslade med den hade varit kul med.
Mitt problem med intervjuer är ju att de helst skulle vara i videoform även om ljud funkar också. Det är svårt för mig att åka iväg till Kungsbacka och var folk nu finns för att göra en intervju. Men kommer försöka få med så mycket jag kan.
Det är ju bara jag själv som gör det här och med heltids jobb och liv så klämmer jag in så mycket tid jag kan på det här. Spelandet blir lite lidande men det får det vara värt.

Min tidsplan är att videon ska vara klar innan årets slut. Och då jag har kommit långt på manuset tror jag att den ska vara klar till hösten.
Här är en smygtitt på manuset. Man kan väl säga att detta är 1/3 av vad det färdiga blir.
Image
Last edited by smid on 09 Apr 2013, 20:24, edited 1 time in total. Reason: Citera inte senaste inlägget.
 #608477  by smid
 
Jens... Något hette han väl som hade hand om den. Har för mig att han bara sommarjobbade där, men sedan fick köra den på heltid. Innan årets slut låter en smula tidigt ;)
 #608484  by segasonic
 
Jag gillar verkligen idén och ser fram emot att få följa dig ända in i mål.
Lycka till!
 #608488  by Gazimaluke
 
Tack tack :) Även om det inte skulle bli några intervjuer så tror att jag får ihop en kul video att titta på. När jag har fått ihop tre spels introduktionsdel hoppas jag kunna fråga lite folk om de vill medverka och bara prata lite snabbt om spelen. Inte direkt folk som jobbade på Bergsala osv då mer folk som annars videobloggar om spel och annat löst folk :)

Här är listan på spelen som ska vara med, jag har försökt vara lite varierad i mitt val och ta spel som kan vara intressant samtidigt som de är bland de bästa. Batman och Shadowgate är det jag är lite osäker på att ha med, kom gärna med förslag på ersätter till dem. Har också försökt välja lite så att det ska vara utspritt över hela NESen livstid i Sverige.

Donkey Kong
Super Mario Bros
Duck Hunt + Zapper
The Legend of Zelda
Mike Tyson's Punch-Out!!
Metroid
Kid Icarus
Castlevania
Super Mario Bros 2
Ghost's N Goblins
Batman
Bubble Bobble
Duck Tales
Mega Man II
Probotector
Shadowgate
Shadow Warriors
Super Mario Bros 3
Little Nemo: The Dream Master
Kirby's Adventure
Last edited by segasonic on 09 Apr 2013, 21:05, edited 1 time in total. Reason: Citera inte senaste inlägget, tack!
 #608515  by Mikegyver
 
Vad exakt är tanken med spelen - Informera om hur olika spelserier startade? Hur olika genrer kom att starta/ slå igenom? Prata om hur olika profiler/ spelskapare startade sin karriär?
Och vem är videon riktad till - Dem som kan lite om äldre spel eller de som endast håller på med de?

Hoppas jag inte låter för flummig eller så är smått sjuk vid tillfället så det snurrar lite i huvudet :)
Men det jag vill komma till mest är väl att du själv måste fundera ut lite vad som är det viktigaste för dig att ta upp och vad du vill informera om och samt till vem?
Och om du bara ska hålla dig till spel som släpptes i Sverige eller om du även ska ta spel som Final Fantasy eller Dragon Warrior/quest som influerat till mycket genom åren.

Än en gång hoppas jag att det inte blev luddigt och att någonting man sagt kanske kan vara till någon hjälp :D
 #608521  by smid
 
Har kollat filmen på youtube nu. Antar att alla cliparts i början ska bytas ut mot lite snyggare grafik :lol: Men killen som pratar har riktigt bra röst, precis vad jag vill ha iaf. Känns som ett program på UR från när man va liten, riktigt retrokänsla haha.

Frågar du mig, så ta bara med spel som det finns en historia att berätta om, tex:

Super Mario Bros - första sidscrollande
Super Mario Bros 2 - bra exempel i videon
Probotector - heter Contra i USA
Mr Gimmick - bara släpptes i Skandinavien och Japan
Etc etc...

Plus lite om dom svensköversatta spelen.

Kan komma med miljoner andra ideer också :(
 #608523  by Gazimaluke
 
Mikegyver: Nej jag förstår hur du menar. Videon ska nog vara menad för både de som var med när NES var aktuell och för de som vill veta mer om NES. Samtidigt försöker jag inte gå in för mycket på detaljer.
Spelen ska väl vara de som jag känner vara populära i Sverige på den tiden. Och inser att tex Metal Gear borde ersätta Batman tex, inte för att NES-versionen av spelet är den bästa men för att historien bakom spelet är mycket mer intressanta den om Batman(som i min mening är det bättre spelet och därmed bör jag kanske ta bort Shadowgate istället. Men det var det första spelet till NES som var på svenska och bör vara med bara för det).

Och ja det är bara spel som släpptes i Sverige som är med. Det är lite den svenska vinkeln jag vill ha på det hela.

Smid: Alla ideer är välkomna :) Vilka grejer menar du specifikt som
clipart?
Killen som pratar är rent av radiopratare ^^
 #608525  by Tronin
 
Det går ju att klumpa ihop spel i grupper och inte gå direkt på djupet eller så, som Zapper och spelen till den istället för att bara fokusera på Duck Hunt och att kanske promota 4p-spelen.

Edit: Och skippa kanske att prata enbart om Shadowgate utan istället själva gruppen översatta spel.
 #608526  by Gazimaluke
 
Just under Zapper/Duck Hunt nämner jag också Wild Gunman och mer storyn bakom Zapper.

Edit: Jo det blir ju att Shadowgate släpptes först men Deja Vu kommer också att nämnas i den delen.
 #608527  by Sonefors
 
Funderade också lite på urvalet av spel. Jag tänker att varje spel kanske berättar något om antingen en spelserie, en person eller en film. Vissa är självklara, andra lite mer luddiga.

Donkey Kong - Arkadklassiker
Super Mario Bros - Starten till tidernas kassako.
Duck Hunt + Zapper - Ny teknik?
The Legend of Zelda - Början till en av tidernas bästa spelserie.
Mike Tyson's Punch-Out!! - Samarbete med verkliga profiler
Metroid - Kvinnlig hjälte, kodsystem
Super Mario Bros 2 - Doki doki vs Lost Levels
Batman - Baserat på en film/serie
Duck Tales - TV-Serie
Shadowgate - Svensk översättning, peka-klicka
Super Mario Bros 3 - Erans bästa spel?
Little Nemo: The Dream Master - Baserat på en saga

Resterande hade jag inte lika bra exempel på. Är det dina personliga favoriter som är utvalda? Här är några andra förslag:

Devil World - fick inte släppas i USA
Rad Racer - 3D-glasögon
Turtles - Otrolig succé med tonvis av kringprodukter
Lion King - sista spelet som släpptes
Joe & Mac - Släpptes av Wendros
Olicensierade spel - vilka sålde, vilka utvecklade, hur reagerade Nintendo/Bergsala

Etc. Bara lite funderingar.

Edit:
Det hann komma ett par inlägg emellan medans jag skrev detta, kanske ser knasigt ut.
 #608533  by Gazimaluke
 
Jag gillar er input och kommer nog med tiden att skriva om och lägga till lite i texterna för spelen. Bland annat att tex Castlevania inte bara handlar om första spelet utan också snabbt tar upp de två andra delarna. Men många av spelen har som sagt intressanta tekniska anledningar att nämnas och historien bakom spelen är kul att ta upp.
Jag hade tex ingen aning om att Punch-Out hade sin grund i två arkadspel. Så det är kul att läsa om varje spel och det blir lätt att delen om ett spel tar upp mycket mer än bara spelet. Speciellt när det kommer till Nintendos egna spel.
 #608535  by smid
 
Även om jag älskar spelen i sig så finns det väl knappast så mycket intressant att säga om dessa:

Little Nemo: The Dream Master
Kirby's Adventure
Ghost's N Goblins
Batman
Bubble Bobble
Duck Tales

Dom är ju bra, men finns ingen vidare historia bakom så är det ju inte så jättekul att lyssna på det.

Dessa är det ett kanske på:

Donkey Kong - möjligtvis något om arkaden... vetefan.
Mega Man II - att det utvecklades trots att Capcom ville lägga ner det, men prata om 1an också då
Kid Icarus - går att ta upp i samband med Metroid, annars vetefan om det är så kul att höra om

Spel du istället borde lägga till är:

Mr Gimmick - som jag skrev innan
Ice Climber - man klubbar man säl i japanska versionen men inte i västvärlden + att dom maskerat det riktigt dåligt på kartongen, komiskt
Bionic Commando - i originalet skjuter man nazis

Kommer inte på några fler, ska nog sova strax.

Edit: Ska du prata om Punch-Out så är ju samarbetet med Tyson kul att höra om och hur Mr Dream kom till.
 #608543  by Gazimaluke
 
Det är möjligt att jag har fler än 20 spel till slut, där vissa nämns bara kort just för att de var bra. För Mr. Gimmick och Bionic Commando som du nämner är ju också intressanta spel att ta upp :)

Visste att det skulle vara en bra idé att komma hit och prata om min video. För bland vänner och folk på Twitter har jag inte fått mycket respons.
 #608557  by smid
 
Här är projektet jag pratade om tidigare, dock verkar det inte bli något av det tråkigt nog:
Kanske ska skriva till honom på Facebook och fråga :-k

Edit: Done
 #608579  by Gazimaluke
 
Jag tänkte också ha en del där NES-samlare visar upp sin samling och pratar om det.
Känns som att jag satsar på mycket men det finns alltid en plan för nedskalning. På så vi blir det i alla fall någon form av video i slutändan.

Är man intresserad av att hjälpa mig med manuset genom att läsa och komma med idéer så lägg till mig på Skype: [email protected] :)
 #608820  by Gazimaluke
 
Har skrivit två sidor text till nu, tagit bort några spel, lagt till andra. Vissa av de borttagna är bra men visste inte vad det fanns att säga om dem mer än att de är bra. Så jag läser om spelen jag vill ha med och försöker få in något nytt. Om de på något vis innoverade spelandet eller formatet.

Tack igen för ideer, det har ändrat upplägget lite och vilka spel som är med. Vill som sagt ha med bra NES-samlingar på något vis också.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 21

Instagram #sndb.se