• DokumentNES - en dokumentärfilm om NES

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #702363  by bobban
 
Jag tycker att i helheten så har du gjort ett fantastiskt bra arbete!
Var enbart under någon sekvens i början då musiken var lite för hög så rösten försvann lite in i melodin.
Jag plöjde hela dokumentären i ett stycke och fick i alla fall aldrig någon känsla av att den kändes för lång eller utdragen. Känner mer att jag måste se om den om några dagar eller så. :)

Mycket väl godkänt :good:
 #702367  by HighChaparall
 
Har sett hela dokumentären nu. Jag tycker att den kändes välarbetad och intressant. Det var väldigt intressant att höra Owe och Martin tala. Du tog ett brett grepp om Nintendo, vilket gjorde att man fick höra om väldigt mycket nytt man inte hade en aning om, medan vissa "givna" inslag fick ge vika för exempelvis någon obskyr japansk klenod. Tidslinjen var det enda som kändes långt. Du knöt ihop säcken riktigt väl. Din berättarröst är riktigt behaglig och du låter nästan tränad för det. Det är en stor bedrift att du gjort väldigt stor del av arbetet själv med. Det enda som jag måste ge dåligt betyg var ljussättningen som Martin Lindell intervjuades i. Det resulterade i att han fick reflektioner i glasögonen och en enorm drop shadow på väggen.


Skickas från min iPad via Tapatalk
 #702369  by Gazimaluke
 
Ja när Martin väl skulle intervjuas så blev det hemma hos min min vän och kollega Lennie på Videospelsklubben samtidigt som vi gjorde vår vinterstream och ja det fanns tyvärr inte så många ställen att välja på där. Enda ljuset som jag kunde få där var en lampa jag hade med mig. Jag försonade mig att de blev som det blev.
Tack för omdömet det gör allt jobb värt :)
 #702370  by i<3zelda
 
Precis kikat klart på hela dokumentären. Måste börja med att säga att den är otroligt sevärd och jag lärde mig många nya saker trots att man tror sig kunna ganska mycket, väldigt intressant! Riktigt bra uppbyggt och väldigt bra planerat, enda jag kan säga är att det var väldigt mycket att ta in och håller med Sebastian angående ljussättningen vid intervjuerna med Martin.
Men som sagt otroligt bra jobbat och ett stort tack ska du ha, helt fantastiskt!
 #702373  by Gazimaluke
 
Tack tack :)
Ja nu är det bara att börja att jobba på nästa DokTvspel. Som absolut inte kommer bli lika lång ^^ Det här var lite för mastigt som fritidsprojekt.
 #702398  by snotcrow
 
Done! Den var som ett storkok, så var tvungen att ta en del till middag, kvällsmacka och nattmacka :)

Nej men jäkligt bra jobbat gazi. Har lärt mig hur mycket som helst nu om NES och allt som berättades där runt om. Den kunde helt klart ha kortats ner en aning, men samtidigt så ser man(jag) bara dokumentärer en gång. Så skadade ändå inte i slutändan.

Grymt ambitiöst projekt och du fixar det galant!
 #702416  by MilleN
 
Har sett 1:50 nu innan familjen skulle upp och ha frukost men jag måste säga att jag är grymt positivt överraskad :) Jag var lite rädd att den skulle kännas för lång och visst är det mycket prat om datum och japaner man ändå inte lägger på minnet men allt knyts ihop jättebra med rolig info jag inte hade koll på :) Det är alltid kul när Owe och experten klipps in lite här och var :)

Skön p3-röst har du också :) Grymt jobbat!
 #702422  by Shor
 
Såg klart den nu på morgonen. Jag tycker du har gjort ett grymt bra jobb och jag har lärt mig mycket som jag inte visste förut.
Personligen har jag inget emot längden. Du fyller ut tiden bra utan att jag tycker att det känns segt. Mycket bra berättarröst som andra påpekat med.
Väldigt generöst att skänka din tid och arbete åt detta. Jag hade inte varit missnöjd om jag hade betalat för detta.
Ljudmixen var väl det svagaste kanske, men nu är jag petig. Ljudet clippar lite ibland, och ljudnivån är inte konsekvent på berättarrösten på några ställen. Sedan hade du kanske kunnat haft lite högre volym på musiken för att sedan sänka den då berättarrösten kommer in.

Överlag är jag ändå väldigt imponerad över ditt arbete. Ser fram emot kommande projekt.
Ett sista TACK för att du gjort det här är på sin plats med!
 #702445  by KarlChristianLund
 
Visste inte riktigt vad jag hade att förvänta innan jag kikade på denna nu denna morgon.
Oerhört grundlig information på detaljnivå där en hel del var nytt för min del gjorde det hela intressant för den inbitne entusiasten samtidigt som det är många utav stortitlarna som man får en inblick utav.

Fantastiskt jobbat och grundligt utfört.
Stort tack helt klart!
 #702462  by danskdynamit
 
Mycket bra jobb du har gjort! Har precis sett klart den och även om den va lång va den hela tiden intressant. Man blir grymt spelsugen av att titta på den :-)
 #702494  by Pinge
 
Har kommit en bit in i dokumentären nu, spontant så är det riktigt intressant, lite trist med musmarkören(?) i klippen från pistolspelen även om det är förståligt
 #702495  by Ufouria
 
Jag har kommit drygt halvvägs och gillar den skarpt. Lärt mig en del nytt om spelen. Owe säger vid ett tillfälle att de i början tog in alla av Nintendos titlar som släpptes i Europa. Men det stämmer väl inte (tänkte t ex på Urban Champ och DK Jr Math). Undrar hur många av spelen som kom som PAL-B i övriga Europa men inte i Sverige som var Nintendos egna spel? (går att kolla alla spelen men det orkar jag inte :P )
 #702498  by Gazimaluke
 
Pinge: Ja tyvärr var det svårt att få tag i video från Zapper-spelen i hög upplösning utan muspekare.

Edit: Jag är fruktansvärt glad att ni gillar den :)
 #702508  by Pinge
 
Och vi är glada att du gjorde den, personligen ser jag den mer som något för den som inte redan är helt insnöad än för alla här. Vore intressant att veta vad "vanligt folk" tycker om den.
 #702519  by joadoa
 
Gazimaluke wrote:Tack tack :)
Ja nu är det bara att börja att jobba på nästa DokTvspel. Som absolut inte kommer bli lika lång ^^ Det här var lite för mastigt som fritidsprojekt.
Jag har inte haft tid ännu att kolla på din dokumentär men att döma av recensionerna ovan lär jag inte bli besviken ;)

Vad kommer nästa DokTvspel att handla om!? G&W!? Det skulle jag iaf vilja se!

/J
 #702536  by Ufouria
 
Du har fått in musiken i bakgrunden väldigt bra! Tycker det är lagom högt i förhållande till rösten. Svårt att inte börja dansa när man hör Bubble Bobble musiken. Just nu är jag dock framme vid Tetris. Gillade Mega Man delen :MM

Skulle jag ha läxförhör på alla japanska namnen (skaparna och de som gjort musiken mm) skulle jag få ett rätt :lol:
 #702538  by Gazimaluke
 
Jag kan de flesta av dem nu för tiden. Mega man-delen fick mycket kärlek.

Resultatet av omröstningen är efter sluttexten om någon missat den ;)
 #702540  by pravda
 
jag tyckte det överlag var en mycket trevlig sammanställning, och jag lärde mig nya saker och anekdoter om sådant jag redan läst mycket om. de partier jag gillar särskilt är kring mjukvaruutvecklingen och de verktyg som användes. det hade för min del gärna fått ta mer plats och mer fördjupningar i mmc-chippen bl a.

till kritiken var väl att det hoppades lite mycket i inläggen kring de enskilda spelen. t ex partiet om faxanadu handlade mer om final fantasy än faxanadu, och hoppet mellan shadowgate och mr gimmick kändes lite långt. sedan att halva den episoden behandlade rare. med det menar jag inte att jag själv skulle gjort det bättre.

har dock förståelse att du inte ville fortsätta in över tre timmar som det annars skulle bli, och det täckte ändå mycket. personligen glad att flera favoritspel uppmärksammades. tack så mycket!
 #702577  by Gazimaluke
 
En del spel var med för att beskriva annat. Men alla spel som det hoppade in i skulle ha släppts i Sverige och Faxanadu var det första spelet som var lite mer rollspeligt som kom.

Jag jobbade hårt för att hitta folk som kunde berätta om hur saker gjorde i spel, musik och grafik. Det är sällan någon direkt pratar om det i intervjuer så jag var glad att jag kunde email intervjua Ste Pickford och Manami Matsumae om sådant.

Det var mycket jag hade velat fördjupa mig i men då hade jag nog aldrig blivit klar. Kommer att försöka göra det i mina kommande DokTvspel-videos istället.
 #702591  by rogerxy
 
Har precis sett igenom dokumentären och tycker den var väldigt intressant och välgjord. En stor eloge för det riktigt bra arbetet du lagt ner!

Min negativa kritik är ungefär densamma som pravda, att det inte riktigt finns en röd tråd. Det hoppas väldigt mycket mellan spel, årtal och olika sorters prylar. Och vilka spel som presenteras känns väldigt random.

Men på det stora hela som sagt, en riktigt stor eloge :good:
 #702595  by Gazimaluke
 
Det hela baseras på vissa spel som representerar antagligen just spelet i sig eller ett fenomen. Sen hoppas det in i det i ordningen spelen släpptes i Sverige. En röd tråd men gömd under lite annat ;) Det kom så mycket intressant att lägga in på väggen helt enkelt.

2000+ views på Youtube är ju bara sjukt.
 #702617  by Gazimaluke
 
Jag tänker återbesöka den om några månader och fixa lite småsaker. Mest justera ljud i så fall.
Ser framåt mot nya projekt istället. Det här har tagit mycket tid och jag räknar det som klart nu.
 #702641  by Ufouria
 
Så, nu har jag sett hela! Verkligen imponerande jobb! :good:

Ang. ordningen på topp 10:
Ettan var verkligen en värdig vinnare! Imponerande att den fick så mycket poäng. 234 av max 492 :o Slog 2:an med hästlängder \:D/
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21

Instagram #sndb.se