• DokumentNES - en dokumentärfilm om NES

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #702657  by Dannejaha
 
Riktigt trevlig att titta på för oss som inte samlat på hårdvara eller gottat ner sig i all litteratur. Så får verkligen säga att där var mycket fakta!

Måste fråga... "president" är inget ord som jag tycker man hör vanligtvis och det sägs några gånger i dokumentären, menar man ordförande eller VD?

Att <cencur> kom 3:a... kommer sova dålig i natt!
 #702660  by Shigeru
 
Mycket trevlig film!! Kände bara att det hade varit kul med mer rörligt material som Inte är från spelen men förstår det kräver "lite" stålar och tid att ordna :)

Edit: och rösten var mycket behaglig att lyssna på som många redan poängterat :P
 #702666  by Pinge
 
Har oxå sett hela nu, den kändes inte så lång (som flickan sa).

Har inget negativt att komma med men en synpunkt är att Mike Tysons påstådda misshandel/våldtäckt har ngt att göra med att licensens inte förlängdes är väl en myt?? Det snackas om en 3årig licens (?), misshandeln ägde väl rum ett par år efter relase + 3år om jag inte är ute och seglar.
 #702680  by Gazimaluke
 
Misshandeln inträffade innan det var våldtäcktsanklagelserns som kom kom efter och ofta nämns som anledning. Men ja det kanske inte ens var så att misshandeln inverkade.

Shigeru: Jag hade också velat ha mer rörliga bilder men det finns inte mycket sånt från eran att finna tyvärr.
 #702755  by snotcrow
 
Nice att det fanns en nyhet om dokumentären på FZ.se . Men vilka kommentarer folk ger, dömmer ut den innan de har sätt den ens.

Man hinner glömma bort sånna negativa keyboard warriors när man hänger på sndb för mycket :)
 #702759  by 0LD5K00L
 
Hatten av säger jag bara Gazimaluke, grymt jobbat! Vilken oerhörd tid det måste ha tagit att sammanställa all information. :o Har kollat genom filmen två gånger nu och själv önskar jag om något att Zelda II nämndes mer, tycker spelet har en ganska intressant historia bakom sig. Men visst, förstår att man inte kan ta upp alla spel som släpptes.
Last edited by 0LD5K00L on 09 Jun 2014, 13:03, edited 1 time in total.
 #702894  by StefanH
 
Fantastiskt bra jobbat! För min del hade den gärna fått vara dubbelt så lång =)
En idé vore kanske att texta den på engelska så fler får ta del av den.

Supertack för allt jobb du lagt ner!
 #702929  by Victor
 
Först och främst vill jag bara säga WOW! vilket jobb du har gjort genom att tagit reda på all denna detaljerade informationen. Toppklass! Riktigt, riktigt bra jobbat! :good:
Dock, har jag lite synpunkten som jag måste dela med mig utav som jag tror kunde gjort dokumentären lite bättre:

- Jag upplever dokumentären som en analog signal. Det kommer massa info och sen blir det svart, det kommer massa info igen och sen blir det svart.
Ungefär såhär:
Image
Varje gång det fejdade ut till svart kom jag ur denna dvala (the zone) man hade hamnat i när det verkligen var intressant. Ibland kan man vara så uppslukad av en film/dokumentär att man glömmer bort tid och rum och bara är i filmen. Jag hann aldrig riktigt göra det här kände jag. Du fick mitt fulla intresse och fokus många gånger men sen så dog det ut lite då det hela tiden fejdade ut till svart.

- Det känns som att du har jobbat med olika delar och sen slagit ihop dom. Det första jag noterade var att du sätter alltid en titel när nytt ämne kommer som t.ex Game & Watch och sen börjar det. Varför inte låta t.ex Game and Watch's reklam starta direkt efter föregående ämne och t.o.m låta musiken från föregående ämne överlappa reklamen lite, just för att svetsa samman dom olika delarna och på så sätt behålla tittarens fokus. Låt materialet tala för sig.

- Ljudet är i olika nivåer hela tiden. På vissa ställen är musiken för hög när du pratar och ibland för låg. Det jag inte gillar är att behöva sänka, höja, sänka, höja och anpassa min volym på TV'n efter filmens. Micljudet är lite på bristningsgränsen också. Ett tips är att spela in runt -12dB för att sedan boosta det efteråt i redigeringen. På så sätt skapar du ett utrymme för höga ljud och undviker att ljudet klipper. Det är svårt men hellre för låg än för hög gain på mic-inspelningen.

- Speldelen. När ett spel väljs och pratas om så blev det mot slutet mer och andra saker än om just spelet. När du t.ex pratar om Bionic Commando så blir det inte mycket snack om just spelet utan mer om censur i fokus. Sen när Probotector presenteras så tar du upp det här med att vi fick robotar istället för människor. Detta kunde kanske tagits med i censur-delen under Bionic Commando. Censur-delen kunde t.o.m varit ett enskilt ämne under dokumentären.

- Slutet kunde knutits ihop bättre. Jag tycker det avslutades för snabbt och för kallt. Du skulle haft en riktig klyschig mening med några fina ord som verkligen satte punkt för dokumentären.

Jag har lite fler småsaker som bara en video och ljud-redigerar ser/hör men det är inte så relevant här.

Hade dessa saker varit uppfyllda hade jag inte upplevt att dokumentären var för lång men det gjorde jag nu. Den åsikten jag tycker är viktigast är just det här med att delarna skulle suttit ihop bättre. Dokumentären är bra men det finns ställen jag tycker man kan finslipa. Jag vill se en röd tråd igenom filmen.

Du har gjort ett hästjobb och ska verkligen ha en stor eloge för det du har gjort! :birdo: Den är ju för fan gratis och vi sitter här och har mage till att komma med åsikter! :D
Jag hoppas inte du tar illa upp utav mina åsikter för det är sådana här åsikter jag själv vill ha när jag gör film men aldrig får.
 #702936  by SuperGamer
 
Mot slutet av dokumentären pratar Martin Lindell om det framväxande intresset för NES-samlandet och nämner årtalen 95-96, 99 och 2004-05, men är rätt så vag med vad som egentligen hände och årtalen tycks lite tagna ur luften. Martin säger bland annat: "Där någonstans runt 99 tror jag det började explodera på Tradera." Tradera startade 1999, men iBazar var den ledande auktionssidan fram till 2001 har jag för mig.

Min version är att NES-priserna föll varje år fram till 2001, och att en ökning sågs 2002, i synnerhet på Tradera. 2004 var starten för TUNG, och sedan är första Retrogathering (när det nu var) och Retrospelsmässan (2010) viktiga hållpunkter.
 #702939  by Gazimaluke
 
Ja då jag är klar är det inte mycket att göra åt det hela. Det är kanske lätt när man göra korta videos och kan göra bättre nästa gång. Men jag kommer inte göra det här igen. Så nu kommer jag mest se allt jag gjort fel och det är mest drygt att fler kommer se den. Tyvärr är det svårt att ta åsikter när det är över. Det skulle krävas för mycket jobb för att en rätta till det.
 #702948  by snotcrow
 
Så där ska du inte känna!
Du får inte glömma att det skrivs väldigt positiva saker om dokumentären också. Tänk inte på den konstruktiva kritiken för tillfället, utan titta tillbaka på dem senare när du börjar på nästa projekt och se om det är något nyttigt eller ej.


Några kommentaren från denna tråden:
"I övrigt tyckte jag det var mycket bra lärde mig lite nytt och det är alltid kul att se produktioner som handlar om NES! =) Bra!

8,5/10 !"

"Jag tycker att i helheten så har du gjort ett fantastiskt bra arbete! "

"Din berättarröst är riktigt behaglig och du låter nästan tränad för det"

"Grymt ambitiöst projekt och du fixar det galant!"

"Skön p3-röst har du också :) Grymt jobbat!"

"Jag hade inte varit missnöjd om jag hade betalat för detta."
OSV.
 #702950  by Gazimaluke
 
Edit: Sä nu när jag har fått äta frukost icy dricka kaffe kan jag väl komma med lite mer rationell respons på Victors åsikter.
Jag var uppe halv tre för att se Sonys E3 press briefing och jag är inte så bra på det här med lite sömn och reagerade verkligen uppåt väggarna.

Jag förstå hur du menar med att det blir lite avbrott. Min tanke med det var nog mer att ge en lite paus i all info. Men så länge delarna mellan pauserna håller i sig är jag nöjd. Egentligen skulle jag haft ut den i tre delar också vilket nog hade passat vissa.

Och alla delar ju inte din åsikt heller och tyckte inte att den kändes så lång som de trodde.

Det är spännande hur irrationellt man kan tänka när hjärnan inte är i toppform.

Men jag hade redan igår börjat fundera på att lägga ner mina planer för andra kortare Dokument tvspel. Främst för att jag känner att alla mina projekt hindrar mig från att faktiskt spela spel.
Kommer fokusera på min podcast och videos till Videospelsklubben nu. Det här projektet tog så mycket tid och energi. Jag ska återbesöka det senare i år och fixa lite.

Nu får jag väl mest vara glad att ha kommit över 4000 tittar på Youtube. Det lär inte hände mig igen ;)
 #703000  by sven666
 
såg denna idag och för att använda boktermer "vilken jäkla tegelsten!" , lite som en filmatisering av nes-xxx-scn kan man säga.

grymt bra jobbat iallafall, visst är filmen lång men tycer inte nåt känns utdraget eller ointressant/irrelevant, har nog inget att klaga på så förutom att den punkterade väl alla myter om NES och nintendos tidiga historia ;)

hade ingen aning om att james banana va en tjej heller.. coolt!

ed: skulle du vilja göra en fysisk utgåva (gärna BR om man får önska!) har du en given kund hos mig!
Last edited by sven666 on 10 Jun 2014, 13:45, edited 1 time in total.
 #703003  by Shor
 
^ om jag minns rätt så är det inte bara hon som är James Banana...jag har för mig det var fler kompositörer (eventuellt 2?) och de gick bägge tillsammans under James Banana.
De övriga namnen i credits är ganska roliga med :)
 #703462  by Oregondanne
 
Måste erkänna att jag inte hade särskilt höga förväntningar efter att ha följt de första faserna av projektet här på sndb, inklusive de betaklipp som laddades upp. Därför blev jag mycket positivt överraskad av vad jag till slut fick se. Dokumentären var riktigt mysig och tre timmar kändes inte alls långtradigt. Du ska framför allt ha cred för din gedigna research, och flera av de gamla klippen var riktigt underhållande att se. Allt som allt, härligt jobbat!

Nu vet jag inte om du är i behov av konstruktiv kritik eller inte (det verkar ju som att du är klar med projektet), men om du skulle få för dig att putsa till filmen i framtiden (eller göra en SNES-dok) kanske vissa av kommentarerna nedan kan komma till hjälp. Försöker att inte ta upp sådant som redan nämnts.

- En del av bitpoptolkningarna känns lite väl spejsade; till exempel hör man knappt att det är Super Mario Bros-musiken i bakgrunden när du pratar om Koji Kondo och hans ikoniska soundtrack till SMB, vilket är lite synd. Har för mig att du skrev att man inte får ha med originalmusiken på grund av upphovsrättsskäl, men det är alltså okej att ha med video från spelen? Måste dock säga att jag älskade introlåten!
- Jag har faktiskt ingenting emot skuggan på Martin Lindell; tyckte det blev stilistiskt ganska snyggt! Då stör mig framingen mer, och det roliga är att skuggan är rättframad (kanske därför jag gillar den). Medan Lindells ögon ligger lite för nära mitten (för lågt). Ett tips är annars att alltid separera bakgrunden från personen ett par meter. På så vis kan du sätta kamerafokus på personen så att bakgrunden blir suddig. Samt att använda sig av "rule of thirds" så mycket man kan (till exempel att inte placera intervjuobjektet precis i mitten utan lite till vänster eller höger).
- Ibland känns det som att samma information dyker upp fler gånger. Lätt hänt med tanke på hur långt manuset är samt att du förmodligen skrev det över en längre period. Kan dock vara värt att kolla igenom en extra gång inför framtida ingrepp.
- Att HAL i alfabetet ligger en bokstav före IBM var det inte grundarna av det japanska företaget som kom på, utan det låg även till grund för skeppsdatorn HAL i Stanley Kubricks 2001: A Space Odyssey från 1968. Och jag har svårt att tänka mig att den filmen skulle ha undgått dem.
- Under Tokuro Fujiwaras namnskylt står det att han skapat musiken till Mega Man. Måste ha blivit en miss där.
- Spolningen på tidslinjen innan inslaget om Mr. Gimmick är alldeles för snabb. Förstår att det är ett långt hopp, men samtidigt finns det nog folk som i lugn och ro vill se vilka spel som gavs ut emellan.
- De japanska uttalen är inte de bästa, men att klaga för mycket på dem vore fegt av mig som bott flera år i Japan. Och liksom många andra här gillar jag din berättarröst!

Tycker allt som allt att du ska ha en stor eloge för ditt jobb och jag har redan rekommenderat dokumentären till en massa människor. Samt planerar att snart se om den själv, för så bra är den!
 #703478  by Gazimaluke
 
Ja tanken är nog att göra en Director's Cut så både dina och Victors åsikter kommer tas i åtanke då.
Att jag missade ändra texten under Fujiwaras namnskylt är ju bara pinsamt.
Jag vet inte huruvida HAL-grundarna sett filmen eller inte men jag baserade det på att Iwata sagt det i en intervju.
Vissa låtar kommer bytas ut i en nyversion ja, de verkade fungera men sen har de stycken som är lite för mycket.
Tack för er kritik :) Men någon Dokument SNES blir det nog aldrig.
 #703920  by Chefren
 
Jobb i helgen så för mig blir det att krypa ner i sängen strax och glo igenom förhoppningsvis hela din dokumentär. Taggad som fan! :D
 #703942  by distoffer
 
Jag såg precis färdigt dokumentären och tyckte den var skitbra! Jag blev grymt peppad på att få se något liknande om SNES så jag håller tummarna för att du ändrar dig där.
Det är flera här som gett feedback på saker jag också tänkte på och den tycker jag absolut att du ska ta till dig av när du fixar med Directors´cutversionen (och om du bestämmer dig för att göra en SNES-film :)).

Grymt bra jobbat, hatten är av!
 #704020  by Viktor
 
Hej, jag vill bara tacka för arbetet du har gjort med den här dokumentären. Jag är inte aktiv inom kulturen längre, men fick syn på filmen via en annan sajt, och då NES alltid kommer behålla sin speciella plats i mitt hjärta blev jag sugen på att se den.

Det går förstås att peka ut småsaker som kan förbättras, och hade filmen t.ex varit ämnad att visas i TV hade man haft andra referensramar. Men i sammanhanget och med redan intresserade som målgrupp tycker jag allt det där är petitesser. Samtidigt tror jag att just ett grundintresse är mer eller mindre en förutsättning för att riktigt uppskatta en sån här dokumentär som går in på mycket detaljer.

För mig var filmen hur som helst ett superskönt sätt att återuppleva lite NES-nostalgi, med ny och intressant kuriosa och utan att bli tråkig någonstans. Till min förvåning tyckte jag inte den kändes det minsta lång utan snarare ville jag inte att den skulle ta slut.

Så stort tack för den här dokumentären, det var en fröjd att ta del av den! :good: :love:
 #704122  by Pinge
 
Jag har inte påstått annat, jag tolkade bara att det var det som menades :)
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21

Instagram #sndb.se