• Nintendo Hard - Svåra spel

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #682523  by Catoblepas
 
Nintendo Hard är ett begrepp som håller i sig sen barndomen. Vissa spel klarade man galant som liten men är svårt som äldre. Andra tvärt om!
Mitt var Dragons Lair... skitspel... fortfarande svårt. Annat svårt som liten var Shadow Warrior, svårt som liten men sen när man spelade det 15 år senare slank man igenom på några timmar, dock bara till sista bossen (nr 2) där gav jag upp.

Vilka spel har knäckt er?
 #682526  by Ufouria
 
De jag tyckte var svåra/omöjliga som barn var följande i denna ordning:
Cobra Triangle
Snake Rattle N Roll
Ghosts n Goblins

Kan dock inte säga att de är så värst svåra längre även om Cobra Triangle är ganska svårt, iaf mot slutet med isbergen, jump the waterfall och hajen. Snake är bara svårt sista trappan upp till slutbossen.
 #682557  by Catoblepas
 
Mhm håller med, The Guardian Legend är väl ett annat jag spelat till slutet men ej klarat, man ska möta alla bossar på raken - sen en sista boss, med ett liv
Inte helt ok.
kom och tänka på Gauntlets nästan oändliga banor, helt ologiska. Men en utmaning ;)
 #682597  by MilleN
 
Hade bara ett tiotal spel som liten men det som knäckte mig var Knight Rider :) Tror aldrig jag klarade andra banan, alla mina andra spel "varvade" jag men inte det.. Har inte ens försökt i vuxen ålder.

Ghost n Goblins testade jag även hos en kompis och där förstod jag genast att det var meningslöst att ens försöka så jag la ner innan jag blev knäckt :)
 #682632  by R.J
 
Castlevania är nog min största nemesis som jag kämpat med i typ 30år. Har klarat ganska många spel som många anser va bland de svårare som ninja gaiden osv men aldrig klarat Castlevania.

Nummer 2 på min lista måste vara Mike Tyson i punch out som jag nog gått flera hundra ronder mot utan att lyckas ta.


Skickas från min iPhone
 #682644  by frysy
 
Turtles 1
Även fast det är ett riktigt jävla skitspel så har jag spelat det sedan barnsben men kommer aldrig längre än till att förstöra båda Technodromens skjutgrejjer ovanför rullbandet!
 #682645  by MilleN
 
Turtles 1 är skitbra ju :) älskar ljudeffekterna och styrnigen medan man hoppar och vattenbanan :) Har dock aldrig klarat det (testade det bara korta stunder som ung) men ändå :)
 #682646  by Ufouria
 
Turtles klarade jag heller aldrig som barn men har klarat det på senare år flera gånger. Helt klart ett svårt spel som kräver tålamod. Gillar verkligen det spelet.

Turtles 2 däremot klarade jag som barn så det måste anses väldigt lätt.
 #682652  by MilleN
 
Turtles 2 klarade jag någon gång i veckan som ung :) mycket roligt spel, gillade skateboardbanan bäst :)
 #682655  by Ufouria
 
Teknodromen är av någon konstig anledning alltid i stället man går till sist. Den banan är svår men sista rakstreckan innan slutbossen är värst.
 #682962  by Gsmhacker
 
Image

i Turtles II är Shredder sista bossen

men i filmerna är det alltid Brain som är högsta bossen

någon som har en ide :-k
 #682988  by kapsylen
 
frysy wrote:Turtles 1
Även fast det är ett riktigt jävla skitspel så har jag spelat det sedan barnsben men kommer aldrig längre än till att förstöra båda Technodromens skjutgrejjer ovanför rullbandet!
Nej, där tkr jag helt annorlunda :)
Jag både hatar och älskar T1. Har aldrig klarat det ÄN, såg revansch (victor+björn) som klarade ut det :)
Det fick mig att bli taggad och börja spela det igen.

Love and hate game så att säga ;), lite buggar men vad gör det.

Rush'n attack Sjukt svårt, enformigt, men utmanande
Rygar
Deja Vu
shadowgate
 #683115  by Catoblepas
 
Rygar håller jag med om, men det är nog bara för att det är svårt att hitta mening med spelet/storyn... lite diffust så att säga!
Mega man det första var ju svårare än 2an och 3an, har ej klarat 1an än :(
 #684547  by Hveem
 
Rygar går ju bra ända till man kommer till borgen/slottet i himlen. Där tvärdör jag jämt.

Jag tycker iofs alla spel är ganska svåra (med vissa undantag såklart)
för jag är ganska dålig på tv-spel egentligen...
 #684561  by radioaktiv_hamster
 
Ninja Gaiden dock är ettan det lättaste i serien. Skulle säga att Ninja Gaiden 3 är överlägset svårast. Dock så är famicomversionen mer förlåtande då du inte har begränsat med liv.


Mega man 2 Famicom versionen där det är automatiskt på den svåraste svårighetsgraden.

Bucky o hare på hardmode. Hyffsat svårt i vanliga fall men du behöver inte vara perfektionst.

Gargoyles Quest 2 är svårt fram till du passerar mittensträcket av spelet där blir det istället busenkelt.

Xexyz är ett spel som är obalanserat. Men överlag skulle jag säga det är svårt.

The Krion Conquest är en Mega Man kopia som är tokigt svår.
 #684569  by pyton
 
Gradius har jag kämpat med sen barnsben, men på NES25 träffen klarade jag äntligen av det.
Nått jag klarade många ggr som barn var Batman och Blue Shadow, dessa 2 har blivit svårare på gammeldar. Har klarat Batman också i vuxen ålder men Blushadow har jag däremot inte klarat nu.
 #684941  by Oregondanne
 
Ufouria wrote: Kan dock inte säga att de är så värst svåra längre även om Cobra Triangle är ganska svårt, iaf mot slutet med isbergen, jump the waterfall och hajen. Snake är bara svårt sista trappan upp till slutbossen.
Nu ger du mig mardrömmar i natt... (isbergen! vattenfallen!) Cobra Triangle var omöjligt som barn och är oförlåtande svårt som vuxen, men man (läs: jag) känner ändå att man är så NÄRA. Snakes sluttrappa är ett helvete men när man väl bemästrat styrningen kan man i alla fall bara skylla på sig själv. Ingenting går dock upp mot att klara trappan i 2 Player och sedan spöa skiten ur rymdskeppet tillsammans med en god vän.

Ett spel jag hade lätt för som barn men har svårare med nu är Slalom (någon annan som känner likadant?). Annars är exemplen på det motsatta otaliga, till exempel Kid Icarus. Sedan jag som liten aldrig kom förbi de tre uppåtscrollande banorna har jag som vuxen klarat spelet ett par gånger nu. Ett annat spel jag nyligen tog mig igenom för första gången var Metal Gear, men där var det nog problemlösningen som satte käppar i hjulen på mitt nioårsjag.
 #684962  by Vippe
 
Spelade Street Gangs asmkt som liten men kom aldrig in på skolan.. fattade inte vad jag gjort för fel.. jag provade allt men kom aldrig in.. tills jag spelade det i helgen och sprang igenom det på mindre än en timme. Hur enkelt som helst... missade nog ngn boss som liten som bestämde sig för att inte dyka upp.

Ikari Warriors - spelade jag massvis också men det går ju inte att klara.. helt omöjligt.
Punch Out - Klarade aldrig Mike... never ever.
 #684989  by Oregondanne
 
Ikari Warriors - svårt att klara till och med med ABBA-fusket! Har dock några av mina bästa multiplayer-minnen någonsin med det spelet. Men vågar inte spela om det för att bryta illusionen...
 #685001  by Ufouria
 
Ja usch, så frustrerande när man spelat länge och fastnar :arg: Men det är ett härligt spel på något sätt. Nästan som meditation att spela med samma/liknande musik i typ 4 timmar :lol:
 #713489  by Skoberget
 
Hade sjukt svårt för Zelda II när jag var liten (tror aldrig jag ens klarade andra bossen)

Provade det igen i vuxen ålder - kom till Thunderbird utan att dö en enda gång. Sedan dog jag där ett antal gånger då det var lite svårt att dodga alla skott när det mest flimmrar på skärmen :)

Instagram #sndb.se