• Femkamp i Nes-spel

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #684078  by bjornfalla
 
Ska ha några nya bekantskaper på besök nästa helg. De blev intresserade av mitt Nes senaste gången de var här så jag har funderat lite på att styra upp en femkamp. Har lite vaga planer men kom gärna med synpunkter. Har inte hunnit testa mina idéer (inte säker på att alla spel fungerar som jag minns dem).

Typ så här hade jag tänkt mig:
Vi är fyra personer och varje gren kan ge 3 (rimligt?) poäng.
1. Duck hunt (helt osäker på vad nivåerna för poäng ska vara)
2. Excite bike (2 spelare kör ett race (går att köra i ett lopp va?) där 3 p delas ut till guldmedaljören i loppet/2p silver/1p brons)
3. Mariospel (antingen typ den som får högst poäng på första banan i smb1 får 3p eller någon bana i smb3 men vet inte vilken som skulle vara lämplig - var det inte någon smb3-bana med på Nintendo world cup?)
4. Mer racing? Mach rider, Knight rider är nog de jag har men funderar då hellre på något shmup som Alpha mission, Metal mission, 1942, Twin bee, gradius...
5. Lolo 2?

Spel jag har som kanske kan fungera; clu clu land, battletoads vs dd, ninja gaiden 2, mega man 2, paper boy, puzznic, Mario & Yoshi, ballon fight, Tennis, Street fighter 12 p.

Som ni ser är jag inte helt på det klara med upplägget. =)
 #684089  by bjornfalla
 
Alternativ är Punch Out! och ta tid på vem som klarar sig längst mot Tyson. (För 10 år sedan däckade jag han och tänkte häromveckan göra om det men kom inte ens förbi första attackserien med knock out-slag).

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk
 #684097  by MilleN
 
Tetris? :)
 #684131  by Sonefors
 
Om jag hade haft en femkamp med NES-spel:

1. Balloon Fight (Balloon Trip, högst poäng)
2. Track & Field 2 (3-steg, längst vinner)
3. Hogans Alley (Bäst resultat)
4. Tetris eller Dr.Mario (hög level, högst poäng)
5. Final - Super Mario Bros (1-1 till 1-4, snabbast tid). Ett visst tidsavdrag för varje seger i tidigare grenar så att alla ändå har chansen att vinna så att det inte blir tråkigt för de som har gjort dåliga resultat tidigare.
 #684164  by poppe
 
Tetris!
 #684171  by bjornfalla
 
Sonefors wrote:Om jag hade haft en femkamp med NES-spel:

1. Balloon Fight (Balloon Trip, högst poäng)
2. Track & Field 2 (3-steg, längst vinner)
3. Hogans Alley (Bäst resultat)
4. Tetris eller Dr.Mario (hög level, högst poäng)
5. Final - Super Mario Bros (1-1 till 1-4, snabbast tid). Ett visst tidsavdrag för varje seger i tidigare grenar så att alla ändå har chansen att vinna så att det inte blir tråkigt för de som har gjort dåliga resultat tidigare.
Tack för ett så välarbetat förslag =) tyvärr så saknar jag Hogans alley, Dr Mario, Tetris och Track & Field. Men jag gillar idén med en längre final.
 #684173  by Ufouria
 
Dr Mario tar så himla lång tid att spela så bättre med Tetris och hög nivå (snabbt).
 #684177  by Ufouria
 
Ja usch, så svårt det kan vara på den nivån. Ingen betänketid alls.
 #684202  by Storeriknr1
 
Vem klarar Dragons Lair på kortast tid? :badgrin:
 #684224  by MilleN
 
Vem klarar första skärmen i dragons lair på minst antal försök är nog lte mer underhållande om man inte vill vänta ett par dygn mellan varje spelare :)
 #684344  by MilleN
 
Pro am 2 i så fall och det rekommenderar jag varmt ;) pro am är ju tyvärr singleplayer.

Instagram #sndb.se