• Stiga eller sjunka i värde

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

Kommer kompletta NES spel sjunka eller stiga i värde?

Sjunka
75
30%
Stiga
149
59%
Behålla samma värde
29
11%
 #808982  by Tamagon
 
Jo nog går det i vågor men vet att i höstas var jag motiverad att pynta 5k för en viss kassett. Nu har det passerat en del av denna sort för just över 3k och jag har inte orkat engagera mig alls. Så jag hoppas iaf det fortsätter i rätt riktning så att folk hittar igen glädjen snart igen trotts att det finns de som har 10 ex av vissa "dyra" titlar. ;)
 #808986  by Ufouria
 
Ja man har ju svårt att tro att extremt överhypade titlar som är relativt vanliga ska kunnas hållas uppe i pris. Mr Gimmick är ett praktexempel. Finns extremt många kassetter och kompletta exemplar i omlopp så det borde inte krävas särskilt mycket för att priserna ska sjunka ganska rejält. Problemet är väl dock om de som sitter på dessa spel endast säljer för det överpris de har betalat, för då kommer priserna ju behållas höga.
 #808989  by Tamagon
 
Till allas förtret..
 #808991  by Ufouria
 
Ja eller hur :) Svårt att veta hur man själv skulle göra om man totalt ledsnade på samlandet eller måste göra sig av med det mesta av någon annan anledning. Behöver man inte pengarna eller är i behov av att göra sig av med spelen så kanske man inte vill släppa spelen för ett mycket lägre pris än vad man gett för dem . Vill man dock bara bli av med "skiten" eller är i behov av pengar så kan man ju lägga upp dem på Tradera för 1:- utrop. Finns trots allt många som gör så fortfarande. Johnny t ex som var medlem här tidigare bestämde sig ju för att sälja sin samling och la ut spelen på Tradera med 1:- utrop (knappt ett halvår sedan som han sålde NES spelen på detta sätt). Tror iofs att han säkert fick det dubbla än vad han gett för spelen då de köptes innan priserna gick upp.
 #809009  by kimsimonsson
 
Rimligen borde väl intressegruppen för NES/SNES stagnera snart. Om den inte redan gjort det. Finns så klart undantag, men tror inte dagens ungdomar har samma sug att ha ett Gimmick i hyllan. Själv är jag född -88 och det är knappt att jag hann med NES. Det är ju inte så att jag trånar efter något som kom innan NES. Å andra sidan var NES en boom, och det kanske inte riktigt är jämförbart att mitt ointresse av Atari 2600 skulle återspegla sig i ungarna som spelade PS2 som sin första konsol.

Folk lär ju fortsätta samla dock. Intressant att se hur populariteten bland konsoler och titlar kommer skifta framöver. Om 10 år är det inplastade Call of Duty 4 till Xbox 360 som kommer säljas för 10k :)
 #809778  by Aladdin
 
Det är rätt läge nu att köpa på sig spel nu. Om några år så har värdet höjts på spelen tror jag på.
 #810076  by Aladdin
 
SuperGamer Ja sant :) . Köpte på mig 13 exemplar förra året med A4/ svensk manual och finska manualer.

I år är jag uppe i 10 st redan ESP så gått all in detta år :)
 #810299  by julianlegind
 
Hvad med CIB med danske manualer? er det også noget du går efter?


Jeg tror priserne har toppet og at de er kommet ned på et niveau hvor de ikke kommer meget højere - dog oplever jeg at hvis man mangler titler i god stand så må man betale for dem - hvis ikke man er sygt heldig på tradera.
jeg tror at der bliver mange små/mellem titler som kommer til at stige - de som ikke kommer så tit - men igen kun i fornuftig/god stand.
jeg ser hvertfald at mange nye samlere er startet oppe fra - de kommer vel til at mangle mange af de små/mellem titler såfremt de går efter komplet.

Jeg så da gerne at spillene stiger i pris når nu jeg har dem alle (næsten) men jeg tror det ikke - som nævnt længere oppe er de som havde nes som barn sidste generation der samler nu. Men altså....
Last edited by segasonic on 08 Mar 2017, 09:28, edited 1 time in total. Reason: Citera inte senaste inlägget, tack!
 #834787  by toffe-86
 
Fan har hänt med priserna senaste halvåret. Kan ju få en komplett samling för småslantar numera...
Har intresset svalnat?
 #834788  by Omega Supreme
 
Vad tänker du på för priser lite mer exakt?

Jag upplever att sedan Facebook kom in i bilden som handelsplats så är det fler köpare på marknaden. Den generella köparen på Facebook har dock för lite kunskap om marknaden för att kunna göra bedömningen vilka spel som brukar ligga i vilken prisnivå. Det är väldigt många skräptitlar senaste året som har slagit nytt prisrekord om man kollar statistiken. Måste vara ett Facebook-symptom.
Ett konkret exempel som jag själv har uppmärksammat var försäljningen av Stealt ATF för 5550 kr i paritet med Sannas försäljning av Clu Clu Land för 6050 kr. Det är i min värld heeeeeeeelt sjuk hur Clu Clu inte kunde gå för femsiffrigt. Det var det finaste kompletta exemplaret som jag någonsin sett ute på budgivning i det öppna. Lika sjukt är det att Stealth ATF gick över 2000 kr. Det är så många nya spelare på banan så det blir en enda stor gröt av priserna och toppar och dalar jämnas ut på grund av att majoriteten har för lite erfarenhet i ryggsäcken. Jag pratade med killen som köpte Stealt för 5550 kr och NES Open för 3750 kr (eller vad det nu var) och han hade samlat i 1 år. Jättetrevlig men inte järnkoll på tidigare försäljningar.
Hade varit intressant att se lite statistik för hur många prisrekord som satts senaste året vs. till exempel 2014. Jag är dessutom övertygad om att vi har ett par prisrekord till framför oss innan året är slut.

Det enda som är konstant är ESP-spelen, dom bara fortsätter att sjunka och sjunka och sjunka :)
 #834789  by Lirod
 
Håller med, kreti och pleti samlar allt mer idag. Kom ihåg, det är också skillnad på samling och samling.
 #834790  by kimsimonsson
 
Ligger nog mycket i det Omega säger. Facebook har blivit en enorm plattform för köp/sälj numera. Det jag personligen reagerat på är att dussintitlar i dussinskick legat för högt. Det kan nog mycket bero på ett förvirrat segment av köpare som har halvdålig koll. Tycker dock mig se tendenser till stabilisering senaste tiden. Har inget konkret exempel utan det är väl mest magkänslan som talar baserat på vad man observerat för pris på affärer. Fortsätter Sanna sälja av så lär det nog bli ett par rekord till. För samlare i premiumsegmentet känns det som att köpkraften finns kvar när något i bra skick väl kommer upp till försäljning. Skick i mid-range och nedåt, lösa carts osv kan nog vara lite mättat.

Hade ju varit intressant att veta mer konkret vad det är du reagerat på så kraftigt under de senaste sex månaderna? Eller är det bara en sammantagen slutsats som gör att du upplever att allt säljs för småpengar?
 #834796  by Lirod
 
Kassetter håller väl samma höga priser? I alla fall på Tradera upplever jag det så.
 #834802  by krille
 
vad är det för skillnad på min annons och den andra.
mitt gick för 152kr och den andra är uppe i 220kr
Nått man ska tänka på då man skriver för att som i detta fallet få 100kr mera?
https://www.tradera.com/item/300918/309 ... intendo-64
https://www.tradera.com/item/300918/309 ... -item-main
 #834804  by krille
 
Ja okej det är väll så det är.
 #834805  by kimsimonsson
 
Kollade avsluta annonser på Super Metroid nu och lösa carts verkar ligga runt 400-500kr, vilket känns ganska rimligt. Ett tag tyckte jag dock de gick för 600 och uppåt. Nu har förvisso region en betydelse, och de avslutade på tradera var främst UKV vad jag såg. En var tydligt märk SCN i annonsen och den hade gått högre. Tycker efterfrågan borde vare mindre mtp att alla spelen finns att få tag på väldigt enkelt idag, via virtual console eller i from av en mini-maskin.

@Krille: Din annons gick ut på morgonkvisten. Tradera tenderar att röra på sig söndag på kvällen. Sluttiden tror jag är av yttersta vikt om dina chanser för maximal utdelning ska vara höga.
 #834806  by Ufouria
 
Tycker också det är konstigt att kassettpriserna har behållit sitt värde och många t om ökat, för det kan ju inte vara så många som samlar på enbart kassetter. Gissar att de som köper lösa kassetter gör det för att spela och då finns det ju tusen andra sätt nu att spela spelen. Jag kanske inte ska säga så mycket då jag själv föredrar att ha originalkassetten när jag ska spela.

Undrar hur länge NES och SNES kassetterna kommer att fungera. Livet ut tro? Tänker väl iofs mest på sparfunktionen i t ex Zelda och Shadowgate. Har just nu två spelex av de spelen ifall att batteriet tar slut för jag vet inte hur jag skulle gå tillväga för att löda fast ett nytt.
 #834812  by kimsimonsson
 
Om något borde det bara blivit krångligare att spela original då dagens TV-apparater inte är så sugna på gamla ancient maskiner. Och vad jag förstått är bildåtergivningen skit om man väl kopplar in det. Ska man fö det att funka bra behövs massa sidoapparater och signalomvandlare vilket borde limitera segmentet till riktiga retropuritaner. Inget fel i det alls, men inte kan det vara speciellt många. Att lösa carts håller så pass bra som de gör mtp alla alternativ. Och urladdade batterier är ytterligare en sak som talar mot att spela på carts, vilket i förlängningen borde innebära färre intressenter sådana annonser.
 #834813  by Worebit
 
Jag samlar i huvudsak kassetter till Nes. Jag tycker det blir tråkigt om man får tag på cib som är i för fint skick för då vågar man ju knappt spela. Om jag ska ha cib så är det såna med "historia" lite sliten och använd helst så man vågar röra.

Ett tag så tröttnade jag på nes på grund av överpriserna som folk ville ha så fokuserade samlandet på Sega Master System och fick samlar glädjen tillbaks :)

Nu när Nes priser sjunker så har jag råd att börja samla igen :D jag ska få minst 100 kassetter innan året är slut, har c:a 90 just nu

Tror att priserna sjunker för folk skaffar retropie istället och kör med
 #834814  by Braxels
 
Jag själv samlar också bara på kassetter i nuläget då det är mycket billigare än att köpa cib som man sedan måste vara väldigt försiktigt med. Såklart skulle det vara fint att ha cib i hyllan, men jag köper hellre 5 spel som jag kan spela än att köpa ett spel i väldigt fint skick som jag sedan inte kan spela då man försämrar skicket osv. Jag har tänkt längre fram i tiden köpa cib av de spel som jag känner är speciella för mig, tex som något favorit spel från när jag var yngre eller som jag har speciella minnen med. Annars kommer jag låta hardcore samlarna ta de fina Cib istället för mig.
 #834825  by Sonefors
 
krille wrote: 06 May 2018, 13:56 vad är det för skillnad på min annons och den andra.
Den största skillnaden är sluttiden. Nu har iofs inte den andra annonsen en optimal sluttid heller, men att ha sluttid på förmiddagen avråder jag starkt. Det kan även ha med säljarens övriga auktioner att göra. Samt det eviga lotteriet då många i regel använder minneslistan och struntar i att kolla liknande objekt innan det är dags att lägga bud.
Omega Supreme wrote:Den generella köparen på Facebook har dock för lite kunskap om marknaden för att kunna göra bedömningen vilka spel som brukar ligga i vilken prisnivå.
Just så. Något man dock bör ha med i beräkningen är att det förmodligen finns fler samlare idag än för sju-åtta år sedan, som även du nämner. Fler samlare brukar i regel ge högre priser och om det då dyker upp spel som är ovanligt fina brukar det ju dra iväg, även på skräptitlar. Fast jag håller med om att det är lite twistat när man ställer enskilda titlar mot varandra.
 #834829  by mickednk
 
Min uppfattning har varit att dom vanligare titlarna till NES sjunker i pris, iaf när man pratar lösa kassetter. suttit och tittat lite på Tradera nu inför prissättning av det jag ska sälja på RSM och min magkänsla är att det sjunkigt men har inte tittat på den historiska datan vi har här på sndb utan mest jämfört med vad jag trott spelen varit värda.

Kan dock meddela att jag var på loppis i helgen och såg ett antal NES maskiner byta ägare till priser av 800kr/st utan spel och i rätt dassigt skick så känns som antingen är det folk som dammsuger upp allt vad TV-spel heter och tror att dom är värda mer än vad dom är eller så tror gemene man att NES ska kosta så mycket, gissar själv på det första alternativet alternativt en kombination av de båda.
 #834831  by Lirod
 
Man får ju också fundera på varifrån man mäter, Ufouria startade tråden 2007 och jämfört med priserna då är nivåerna höga idag.

Vilka kassetter var billigare än du trodde, mickednk?
 #834832  by mickednk
 
Jo självklart, jag mäter väldigt kortsiktigt på 1-2 år när jag gör den bedömningen, jämför man med 2007 så är det långt kvar innan man kan kalla det en dipp.
Ett exempel är Probotector som jag fått för mig ska ligga på 350kr för en SCN kassett, nu ser jag snarare 230-300kr och då verkar det vara många rätt låga. sen Super Mario Bros 3 är väl världens mest sålda NES spel men brukar väl ligga på 200kr, nu ligger det mer och nuddar på 100kr strecket.

Sen kan jag vara helt off i min värdering men som jag skrev i tidigare inlägg så är det mer vad jag i huvudet har trott att spelen haft för värde.
 #834841  by Ufouria
 
Helt galet att jag startade den här tråden för över 10 år sedan (mindre än ett år efter att jag köpt första kassetten efter ett ca 15 års uppehåll) :o Fick för mig att den var något nyare än så. Ja jmf med då så har ju priserna stiget något enormt. Kommer så väl ihåg att de lite mer etablerade samlaren då (jag var nykomling) tyckte att 2000 kr för ett komplett Mr Gimmick var helt galet då Nes_Nerd_No1 vann det på Tradera. Little Samson kassett låg på 200 kr. HH komplett med A4-blad för tusenlappen.

Vanliga spel i mediokert skick typ 7-8/10 verkar inte ha stigit senaste åren utan kanske t om sjunkigt i pris. De finns ju i överflöd så det är inte konstigt att priserna för sånt inte ökar.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14

Instagram #sndb.se