• Stiga eller sjunka i värde

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

Kommer kompletta NES spel sjunka eller stiga i värde?

Sjunka
75
30%
Stiga
149
59%
Behålla samma värde
29
11%
 #615184  by Andreas No 1
 
Lirod: Varför skulle kompletta titlar minska i värde? Det blir inte direkt lättare att hitta dem i fint skick... ;) Så länge vi inte pratar om sämre titlar så tror jag att kompletta (särskilt i mintskick) kommer att öka. Om inte samlandet dör ut... Men det lär det aldrig göra, samlare kommer och går.

Huddik (för er som vet vem det är, ni andra: sök på Huddiks svarta serien) är övertygad om att NES kommer att ha samma status som antikviteter inom några år, och öka rejält i värde. Bukowskis har väl precis börjat med retro?

Men spännande är det ju såklart. :)
 #615194  by Lirod
 
Läste du endast första meningen i mitt inlägg?
 #615252  by Andreas No 1
 
Du motiverade att kompletta spel för att dagens gamers (xbox360 och PS2+3?) inte bryr sig om
SCN och inte vill betala höga priser.

Så länge det är ungefär samma antal aktiva samlare, nya och gamla, så lär
kompletta spel i mkt fint skick öka. Nån ambitiös nörd kanske kan göra ett schema och
Diagram över prisutvecklingen år efter år.
 #615256  by Lirod
 
Det finns mer om du hade läst ordentligt, som till exempel svar på ditt sista stycke.
 #615346  by Andreas No 1
 
Det där med SCN-inriktning exempelvis, är kanske sann för helt nya samlare, men när dessa blir varma i kläderna så köper de allra flesta SCN till slut ändå. Det finns hur många forumexempel som helst. Och med samma antal, menar jag inte samma samlare, utan totalsumman. ;)

Men, vi får se helt enkelt. :)
 #615438  by danielpettson
 
Tror absolut NES-spelen är på topp nu rent värdemässigt. Vår generation som spelat NES är nu typ 25-35(?) år och är nu i en köpstark ålder (ofta billigt boende, inga barn), och därför beredda att betala dyrt för barndomsspelen. Tror inte att vår generation vid ålder 35+ kommer att prioritera att lägga sin pengar på NES-spel. Då läggs pengar på hus och barn :) Kompletta spel har varit en investering de senaste 10 åren, men helt ärligt nu: Kommer ni lägga typ 10k på Lion King istället för solresan med alla barnen?

Och generationen under kommer väl inte vara beredda att betala dessa summor för spel de inte växt upp med (?).
 #615474  by Lirod
 
Precis, speciellt när de inte ens vet vad en spel-kassett är för något.
 #615490  by smid
 
danielpettson wrote:Då läggs pengar på hus och barn :) Kommer ni lägga typ 10k på Lion King istället för solresan med alla barnen?
Jag tror att det finns folk som kommer att göra det, alla vill ju inte passa in i samma mall ;)
 #615492  by Grenoli21
 
De resonemanget känns väldigt märkligt =)

Ja menar gaming är tidlös de kommer ju ny konsoler hela tiden & retro blir ju bara mer och mer populärt =)

Folk samlar ju på nyare spel också. Skulle kunna hålla med dig och Nintendo spårlöst gick upp i rök och någon brände upp alla Nintendo spel som någonsin producerats =)

Tror själv att nes & snes kommer öka i värde. Är som vad som helst som har samlarvärde ju äldre och rare desto mer cash =)

Känns väldigt osannolikt att värdet skulle minska.
 #615512  by Lirod
 
Haha, det enda ni vill är att intala er själva att ni gör bra affärer och investerar inför framtiden! Jag spår i kulan ett "I told you so..."
 #615513  by smid
 
Nja jag ser helst att priserna sjunker, dock ser jag inte hur det ska gå till egentligen. Det är ju inga jätteinvesteringar det handlar om, per spel. Därför lär det väl snarare bli så att ägarna till spelen håller i dom om priset inte är "rätt". Det är en marknad där säljarna har lätt hålla priset uppe, speciellt när etablerade butiker ger sig in i leken.
 #615514  by aerobert
 
Men hur många av er tycker att Atari 2600 eller Colecovision etc, är det absolut tuffaste och bästa som finns? Förmodligen ingen eller väldigt få, eftersom ni inte växte upp med det.
 #615516  by Lirod
 
Men butikerna bryr sig inte om SCN eller ej, således lär inte nästa generation heller göra det. De har ju varken koppling till koden SCN eller kassetten. Retrospel kommer säkerligen att fortsätta vara populärt men inte med samma materialitet som idag. Vi får väl vänta och se.

aerobert: Precis... igen!
 #615520  by Ufouria
 
Vid någon tidpunkt borde priserna sjunka. För hur stor chans är det t ex att era barn (om ni vill skaffa er sådana) får bra betalt för era spel om de säljer de när ni är döda och begravda? Risken är då att alla som växte upp under NES-eran sover fridfullt :) Då finns det säkert inte så många (ingen) som vill lägga ut 10k på Lejonkungen. Men man ska aldrig säga aldrig. Kanske är andra generationer som blir intresserade för gamla NES spel.

Resonemanget att man hellre skulle åka på en solsemester tror jag dock inte på. Själv skulle jag välja Lejonkungen då det andra alternativet inte lockade alls. Eller så skulle jag köpa både lejonkungen och åka på solsemester (men utan ungar). Det ena utesluter inte det andra.
 #615526  by Sonefors
 
Nu tänker ni galet. Spelen (kompletta) är som gjorda för att samla på (pappkartong) och ser man på t ex Antikrundan så spelar det oftast roll varifrån objekten kommer (nej, jag tänker inte på Japan här). Man kanske inte kommer att kunna sälja en stor samling och i gengäld få guld och gröna skogar, men de lär inte droppa ner till ett par hundra kr/st oavsett titel. Priset bör fortfarande ligga på minst en tusenlapp per komplett spel om det är i fint (samlar)skick. Där har ni sanningen ;)
 #615648  by Andreas No 1
 
Sone: Så tror jag också. Är helt övertygad om att Huddiks "antikhandelsliknelse" för NES var väldigt slående. Mkt fina/nyskicksspel lär icke minska så mycket, medan ett spel i hyfsad-skiten kartong inte går för alls lika mycket.

Lirod: Men vem bryr sig om butikerna, helt ärligt? Hur många ex säljer de fysiska butikerna egentligen? Tänker du större kedjor som ändå inte är särskilt intresserade av retro? Det är inte dem som påverkar marknaden, inte i jmf med alla samlare och säljarna på tradera.

Intressant diskussion, vad som verkar stå säkert är att priset inte lär ligga kvar iaf. Antingen upp eller ner, precis som bostadsmarknaden. ;)

Men, rent personligt, så hade jag blivit mycket glad om priserna tokdök nu, då försvinner alla spekulanter och kvar blir entusiasterna som brinner för spelen. :yes:
 #615649  by Lirod
 
Jag svarade smid... Det var han som tog upp butikerna.
 #615651  by danielpettson
 
Sanna: Resonemanget angående solsemester var ett exempel på att jag tror att när samlarna blir äldre, kommer prioritera andra kostnader än kompletta nes-spel. Jag menar att samlarna av nes-spel är just nu i en väldigt köpstark ålder, fast inkomst med
låga utgifter, vilket oftast ändras när man skaffar hus och barn. Pengarna behöver läggas på annat håll. Ett X antal samlarna kommer därför försvinna, och frågan är då: kommer samma antal X tillkomma från yngre generationer, alternativt kan ett mindre antal samlare hålla samma/högre priser uppe? Troligtvis inte.

Att du kan göra båda - kul för dig. Majoriteten med barn får nog prioritera lite iaf :) Spara pengar till barnen eller köpa kompletta nes-spel ;)
 #615652  by smid
 
Jag vet ju dock flertalet användare här som både har hus, barn och åker på solsemester men ändå köper spel som aldrig förr.

Lirod: Butikerna gör ju att ännu fler får upp ögonen för retrospel, minskat utbud, dessutom till högre priser... Ja du vet ju hur den går ;)
 #615654  by znyder
 
Nu har jag inte läst alla inlägg men ingår det inte i uppfostran av ett gamerbarn att gamla spel är underbara? ;)

Det är upp till alla retrogamers att föra denna tradition vidare, det ska jag satsa på iallafall :P
 #615657  by JBH
 
+1 på den :good:

Har fått min lillebror att bli intresserad av NES/SNES och han brukar spela 3-4 gånger i veckan och tycker det är hur kul som helst.
Hans favorit spel är "Gimmit" (Mr.Gimmick) och "Mickey Morris" (Super Mario Bros) :D

Image
Last edited by JBH on 06 May 2013, 22:41, edited 1 time in total.
 #615658  by Lirod
 
Men butikerna gör ingen skillnad på region, således sjunker SCN-priserna till samma nivåer som övriga Europa.

Jag var själv inne på GAME idag och frågade vad jag fick för min Lolo 1-kassett (FRG) och SMB/DH-kassett (SCN), han kollade på EEC-koden som finns på SMB/DH-framsidan och kollade inte ens regionen på Lolo-kassetten.

Detta kommer köparna i dessa butiker ta efter om det inte sker en förändring hos butikspersonalen.
 #615659  by smid
 
Hmm när dom filmade på Gaminggrannar så gjorde dom skillnad vid försäljning iaf.
 #615661  by Sonefors
 
Det man även bör tänka på är att spelsamlande fortfarande är inne i ett väldigt tidigt skede. TV-spel i allmänhet och NES i synnerhet kommer så klart att vara ett hett samlarområde om ett par decennier också. Något som kan vara både till en fördel och nackdel för oss svenskar med SCN-hets är all import av andra regioner (som Lirod har tagit upp tidigare). Det kommer i framtiden bli allt svårare att hitta SCN-märkta kompletta spel medans det även blir lättare att hitta just spel pga att antalet exemplar ökar för varje dag som går. Jag kan inte riktigt bestämma mig för om det är bra eller inte men det kan väl jämföras med kopior på kinesiska vaser t ex. En kopia är ju värd skräp ;)

Ett problem som redan nu finns är att det finns falska SCN-märkta spel, folk byter baksidor på kassetter, reproduktioner av kartonger etc. Troligtvis lär dessa problem eskalera ju högre priset stiger och det är antagligen något som är väldigt dåligt för priskurvan i längden. Det kan redan idag vara svårt att se skillnad på dessa och en äkta och det lär bara bli svårare med tiden eftersom kunskapen om originalen kommer att gå förlorad tids nog. Det kommer helt enkelt att finnas för många kopior, falska etiketter/kartonger mm.

Jag är kluven när jag tänker lite längre...
 #615664  by Lirod
 
Då verkar det onekligen vara beroende på butik eller personal. De saknar ju kompetens i Skrapan i alla fall, kanske vore kul att åka omkring med sina dyrgripar och kolla deras värderingar, haha!

Sonefors: Problemet är att du förutsätter en tillväxt av samlare som har ett liknande utgångsläge som oss (generationens samlare som växt upp med NES). De kommer knappt veta vad en CD är för något och speciellt inte vad en kassett är till för. Morgondagens kids kommer säkerligen gilla retrospel men jag tror att de kommer att konsumera spel via den kanal som all annan av deras mediekonsumtion sker, nämligen digitalt.

Usch vad jag ogillar att skriva längre inlägg på iPhonen.
 #615665  by Sonefors
 
En samlare behöver inte ha växt upp med NES, det räcker väl med att man har ett intresse för spel i allmänhet. Det finns gott om exempel på samlarområden där samlarna knappast har växt upp med de första/tidiga modellerna. Frimärken, bilar, mynt, konst, prylar från världskrigen, serietidningar etc.
 #615670  by Lirod
 
Men det är ju saker som används än idag och som är knutna till sin materialitet på helt annat sätt än vad spel är idag och än mer kommer att vara i framtiden.
 #615671  by Sonefors
 
Visst. Men snart kommer vi knappt att skicka brev (epost, sms etc), använda kontanter (bankerna hanterar knappt kontanter längre) eller köpa papperstidningar (pdf, läsplattor och smartphones har redan plockat en stor del av marknaden). Inte tror jag att de samlarområdena kommer att störtdyka i pris för det, snarare tvärtom. Att spelen försvinner från sin fysiska form och blir digitala tror jag bara är positivt för utvecklingen av värdet på (kompletta) spel.

Men som jag sa till dig tidigare, i den här tråden GISSAR vi bara eftersom det är omöjligt att sia om framtiden efter Saidas död (R.I.P.).
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 14

Instagram #sndb.se