• Stiga eller sjunka i värde

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

Kommer kompletta NES spel sjunka eller stiga i värde?

Sjunka
75
30%
Stiga
149
59%
Behålla samma värde
29
11%
 #388496  by Arkiv N
 
När det kommer till spelsamlande kommer nog kartongspelen länge vara intressanta ur samlarsynpunkt. Hur knepigt kommer det vara att ha fina PS3 spel om 20 år när det bara är köpa en hög med billiga skitspel och byta ut fodralet.
 #388909  by SuperGamer
 
Som har nämnts tidigare så kan det vara idé att titta på inflationen också, för att inte lura sig själv. 1986 var ett prisbasbelopp (http://sv.wikipedia.org/wiki/Prisbasbelopp) 23 300 kronor, de senaste åren har det legat på 40-42 000 kronor. Inte riktigt en fördubbling alltså men inte långt ifrån. Ser man till prisbasbeloppet så motsvarar 400 kronor, som var ett normalt nypris på ett NES-spel, cirka 800 kronor idag, men spelen är ju ofta värda mycket mer än 800 kronor så en prisökning har det varit ändå.

Andra starka inflationsindiktatorer, främst guld och silver, har stigit mycket mer i pris än basbeloppet och det kan man ju också ha i åtanke. Det beror på hur man väljer att definiera inflation. Bortser man helt från inflationen tvekar jag inte ett dugg om att priserna på samlarspel kommer att stiga på sikt, kanske fem eller tio år.

Re:

 #388937  by Pinge
 
BelfegorC4 wrote:Jag tror att vi har sett den högsta prisnivån nu.
känns det fortfarande så belfe sågär 2,5 år senare?

det är lite Ines Uusman över det uttalandet! :DOG
 #388954  by Pinge
 
precis, det var det jag var ute efter! :)

bono skrev ju även detta en gång som svar på hur mkt han skulle kunna lägga på ett nesspel
Bonomaul wrote:1500-2000:- för min del.
Eftersom jag bara samlar på NES så är det ytterst sällan ett spel når de nivåerna (har aldrig sett det faktiskt). Ett MINT ex av Lion King skulle säkert gå att sälja för mer än 2000:-, men jag lägger defenitivt gränsen där.
 #389061  by Gixen
 
Inplastade FF XII kommer iaf att stiga ofantligt med åren. Hoppas jag iaf.... :-w

Annars tror jag att NES-spelen kommer att fortsätta uppåt. Finns väl inget som tyder på nåt annat...
Det kommer även att komma fler spel som ökar, se på North & South t.ex. , det har skjutit i höjden rätt bra den senaste tiden av någon anledning.
 #389126  by smid
 
Priserna kommer att stiga tills Pinge, Sanna och Omega slutar samla.
 #389296  by Pinge
 
så era nessamlingars värde ligger i våra händer... så skicka oss varsitt fint spel annars börjar vi sälja av! :yes:
 #389338  by instinqt
 
Du har väl varit "på väg att sälja" och byta jobb i 23 års tid vid dethär laget, så jag tror knappast att någon behöver muta dig ;)
 #389630  by Pinge
 
:lol:

nytt jobb e iaf 99% klart!
 #389706  by segasonic
 
:good:
 #399157  by nes_nerd_no_1
 
Det tror jag också!
Vi har ju pratat ända sen jag började samla (2004, och säkert har folk pratat om det innan det oxå) om att priserna ska krascha, men det verkar ju inte hända, iaf inte på kompletta spel i fina skick!
 #399162  by Mango
 
Allt eftersom amerikanerna börjar hitta alla NTSC-spel "Out in the wild" så borde ju priserna stiga där också när de hamnar i händerna på samlare.

Skulle aldrig betala dessa hutlösa priser för spel om de fanns att hitta på loppisar och gamla TV-spelsaffärer. Var flera år sedan jag hittade något vettigt till NES på en loppis som inte var överpris. Sist var nog runt 2003 när brorsan fann en NES-konsol med ~10 spel för 50 spänn. När jag frågade honom om den i höstas hade hans morsa slängt den ](*,). Och det var många roliga spel också, som Journey to Silius och Mega Man.

Det borde ju också öka värdet en aning. Alla spel som slängs av okunniga människor. Undrar hur många ovanliga spel i nyskick det ligger på soptippen.
 #399167  by smid
 
Pratade nyss med tjejens syrra och hon slängde sitt NES med 30 spel för något år sedan då det "va trasigt och bara blinkade" :o Jag anklagade henne givetvis för kulturmord :(
 #399169  by Pinge
 
mango:
din brorsa morsa borde väl även vara din morsa?
annars e han din halvbror
 #420049  by Ufouria
 
Undrar hur snacket gick för 6-7 år sedan. Tyckte man spelen var dyra redan då? Trodde man att priset skulle stiga?

Måste finnas folk här som fanns med på den eran.
 #420052  by Mango
 
Jag kommer iaf. ihåg när jag var inne på TV-spelsbörsen i Sthlm nån gång runt millennieskiftet och fick se vilka hutlösa priser de tog för gamla NES-spel. Idag hade det troligen varit fyndpriser ^^. Särskilt de gamla Super Mario och Zelda-spelen till NES/SNES tog de rikligt betalt för.
 #420158  by smid
 
Haha ja Mario har alltid varit mycket värt medan man troligtvis skänkte bort vad som idag är rariteter.

Här är ett kul foruminlägg om det:
Behold! A Funcoland price sheet circa March 1999. For those too young to remember or not blessed to live in a select part of the country, Funcoland was a new/used video game store in the '90s and early 'aughts. Looking back, the stores were pretty amazing for their time with their walls and racks filled with classic plastic. I guess they got a lot of phone calls from kids or parents wanting to know how much a certain game cost, so to circumvent this (or maybe to let kids save up their allowance money) the stores produced a monthly newspaper-like price sheet for all of their used games.

It's funny (and heartbreaking) to read the prices on the sheet. Most of the games are less than $4, including many that are less than $1. If only I had a time machine and $20...

Here's a quick sample of the 1999 Funcoland Price and the current lowest "Buy it now" price on evil eBay (which should never be used as a guide to what a game is actually worth, but it's convenient for this list):

Bandit Kings of Ancient China - $0.29 ($36.99)
Gun Nac - $1.99 ($29.99)
Flintstones 2 - $6.99 ($249.99)
Pesterminator - $0.29 ($25.19)
Panic Restaurant - $2.49 ($96.99)
Power Blade 2 - $0.79 ($119.99)
Little Samson - $3.99 ($195.89)
Wayne's World - $0.49 ($32.35)
Zombie Nation - $1.99 ($64.99)

and...

STADIUM EVENTS - $0.29 ($39,999)
 #420162  by Japanspel
 
Priserna sjönk efter att emulatornerna blev vanliga, kring 1997-98.

Hade Funco land verkligen ett Stadium Events till salu? Det såldes väl bara 20 stycken eller nåt i USA.

Men det är inte konstigt att priserna var låga 1999. Vem bryr sig om gårdages skåpmat, så att säga. Jag är själv glad att jag haft ett liv, och inte ägnat mig åt game boy de senaste 15 åren...
 #420170  by Draedon
 
Priserna kommer säkert stiga när alla nostalgiska 80-talister blir äldre, får en stabilare ekonomi, barnen flyttar ut och ännu mer leksakspengar frigörs etc. etc.
 #421866  by MXS
 
Det blir nog en ökning på ovanliga spel och populära spel.
North & South är ju ett exempel på spel många tycker är roligt, samtidigt många samlare som vill ha det, de gör att priset dras upp snabbare tor jag, faktumet är ju att det bara finns ett visst antal ute som ständigt cirkulerar, medans samlarna & spelarna troligtvis ökar för varje år som går.

Angående dumpning av priser. Nordic Games sålde ut NES/SNES spel och andra spelprylar (32X, Neo Geo Pocket m.m.) till riktigt låga priser, detta var 98-99, jag köpte då just en 32X, helt ny, kostade 49 eller 99 kr :)

Har kvar gamla Nordic Games kataloger, de är rätt roliga att kolla i, många nya NES spel för 99 och 199 kr.
De borde fotas eller scannas, ska kolla om jag hittar dom.
 #422279  by Nils
 
De stiger nog så i värde så länge ni lever. Sen kan vi unga hugga in :P

Men jag hoppas verkligen att retrosamhället inte går upp i rök om 40 år. Då sitter man här med typ 5 andra pers i samma ålder som gillar NES, och hur kul är det? Ni får alla göra som Kreese, spela NES på ålderdomshemmet, där ni förhoppningsvis inte hamnar...

Öh... typ så :)

Själv tror jag aldrig NES kommer dö. Det är för kult för att bara försvinna. Nintendo gör ett bra jobb med Virtual Console tycker jag. Fortsätt så!
 #422317  by Japanspel
 
Nu finns både PowerPak och Virtual Console, så de som enbart vill spela har bra alternativ. Därför tror jag inte priserna på lösa kassetter kommer öka generellt, kanske t.o.m. sjunka på vissa. Däremot kanske öka på kompletta ex i fint skick!
 #422319  by smid
 
Men hittar verkligen Svensson till retrousb.com och lägger en tusenlapp på ett Powerpak? Det kommer ju ständigt nya generationer som vill ha en bit av retrokakan, kolla på NesDB. Priserna kommer säkert gå lite upp och ner i fortsättningen precis som det har gjort fram till nu. Men det kommer säkert alltid finnas minst två personer som slåss över ett spel i fint skick. Annars tror jag helt enkelt att ägaren behåller det istället för att sälja det "billigt".

Originalgrejer är ju trots allt roligare att ha i hyllan :)

Trender tycks ju dessutom hålla i sig jävligt länge och många priser på spel är väldigt märkliga. Ett bra exempel är Mr Gimmick som sällan går för under 3000kr när det kommer ut ett halvsnyggt komplett exemplar, 1-2 gånger i månaden. Medans Ghostbusters 2 som jävligt sällan ses komplett går för runt 3-500kr. Trots att SMB3 är ett av de bäst säljande spelen så går kassetter för minst 100kr, helst sjukt då i princip alla ägde ett exemplar. Medans "mer ovanliga" spel sällan säljs för 30kr. För 2-3 år sedan kunde man köpa en Pro Am 2 kassett för 500kr medans man nu får räkna med runt 1200kr. Det handlar bara om vad folk har fått för sig är ett dyrt spel, inte för att det är svårt att få tag på utan bara för att det ska kosta så mycket, punkt slut.

Detta kan ju svänga när som helst, det är bara frågan om när eller om det sker. Själv är jag jävligt glad att Ghostbusters 2 inte är lika dyrt som Mr Gimmick, snygg kartong :yes:
 #422355  by instinqt
 
Vem vill ha Ghostbusters 2 när man inte får lika många ryggdunkar genom att äga det som genom att äga Gimmick? Vi vet alla att många samlar mer för ryggdunkarna än för spelen :)
 #422363  by Pinge
 
ja så är det nog verkligen!
Ibland kan jag få känslan att jag har samlingen mer för andra än mig själv :o
 #422365  by astroleif
 
Jo dyrere spillene blir, dess færre vil være interessert i å kjøpe de. Dessuten øker sjansen for at spillene havner hos noen som aldri selger. Dette gjør at det blir svårt å samle, så nye samlere gir opp. Da ender man opp med at noen få sitter med store samlinger som er vanskelige å selge. Ergo er de ikke verd like mye som man tror.

Om ikke verdien synker, så gjør interessen det. Noen vil sitte med store samlinger de ikke vil selge fordi de ikke får igjen det de har betalt for de.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14

Instagram #sndb.se