• Stiga eller sjunka i värde

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

Kommer kompletta NES spel sjunka eller stiga i värde?

Sjunka
75
30%
Stiga
149
59%
Behålla samma värde
29
11%
 #422438  by smid
 
instinqt: Det första är precis vad jag ville komma fram till, frågan är varför det blir så? Vad gäller samlandet pga ryggfunkar kan det säkert stämma in på en del, men inte på majoriteten hoppas jag. Själv gratulerar jag alltid folk som har fina kompletta Ghostbusters 2 då jag vet hur svårt det är att komma över det. Mr Gimmick växer istället på träd så länge man är villig att lägga ut en stor summa :D

Pinge: Så hoppas jag inte att du känner :)
 #422440  by instinqt
 
Underskatta inte "statusjakten" här i världen. Folk definierar sig genom konsumtion och ägodelar nu för tiden och varför postar man bilder på sin samling och sina inköp flera gånger i veckan om uppmärksamheten inte är en stor del till varför man samlar?

Men jag tycker det är tydligast när man ser nya samlare komma in "i svängen" och DIREKT efter att de fått reda på vilka "dyrgriparna" är så ska de börja jaga dem. De kände inte till spelet 1 vecka tidigare och sedan blev det helt plötsligt mål #1 i livet att få tag på just det spelet...
 #422446  by Nils
 
Jag tycker du har helt rätt instinqt. Man märker ju själv :P
 #422478  by Gixen
 
astroleif wrote:Jo dyrere spillene blir, dess færre vil være interessert i å kjøpe de. Dessuten øker sjansen for at spillene havner hos noen som aldri selger. Dette gjør at det blir svårt å samle, så nye samlere gir opp. Da ender man opp med at noen få sitter med store samlinger som er vanskelige å selge. Ergo er de ikke verd like mye som man tror.

Om ikke verdien synker, så gjør interessen det. Noen vil sitte med store samlinger de ikke vil selge fordi de ikke får igjen det de har betalt for de.
Ligger nog mycket i det :yes:
 #422481  by smid
 
Det finns en bra tråd på VG angående det som astroleif skriver. Där beklagar sig alla över att dom egentligen vill sälja, men bara gör det om dom får tillbaka vad dom anser vara "marknadsvärdet". Dock lär dom inte få det och därför sitter dom inne på omänskligt mycket skräp som dom egentligen inte vill ha.

Instiqt: Jag vet att det ligger sanning i det, men jag hoppas att du inte har rätt till 100%. Att folk vill skryta kan jag även tycka är lite trevligt. Själv älskar jag att se bilder på andras samlingar, så något gott för det med sig. Vissa borde dock bli lite bättre på det tycker jag, skönt att jag har sparat bilderna på din samling ;)
 #422484  by Lindholm
 
instinqt wrote:Men jag tycker det är tydligast när man ser nya samlare komma in "i svängen" och DIREKT efter att de fått reda på vilka "dyrgriparna" är så ska de börja jaga dem. De kände inte till spelet 1 vecka tidigare och sedan blev det helt plötsligt mål #1 i livet att få tag på just det spelet...
ja det är väldigt konstigt, jag har samlat "ett tag" dock har jag knappt köpt något dyrt spel (enligt min definition), det spelet jag, i särklass, lagt ut mest på är lille nemo (dock var det sjukt billigt i jämförelse med glädjen det skänkte)
 #422488  by Mango
 
Bäst är ju att köpa spel för att man tycker om dem själv, inte för att andra gör det :) Mitt tyska Panic Restaurant är dyrast i min NES-samling och lätt ett av de spelen jag gillar bäst. Ändå spyr vissa galla för att det är tyskt. Huvudsaken är att JAG tycker om de spel jag köper och inte någon annan :yes:. Men visst är det trevligt med "ryggdunkar" också. Sånt får en att vilja fortsätta samla!

De riktigt sällsynta spelen (De man ser till salu max 1-2 gånger om året eller ännu mer sällan) tror jag kommer fortsätta öka i värde i takt med att vi 80-talister växer upp och får mer välbetalda jobb. Nostalgin blir ju inte mindre med åren heller ;)
 #422508  by Nils
 
Jag har har det ju lite såhär: Jag köper endast SCN spel. Är de dyra så får jag helt enkelt ta och spara till dem. Köper absolut inte tyska spel, tycker det låter fult (hehe). Använder hellre emulator isf. Köper gärna vanliga bra spel först, vilket är ganska klart. De är lättare att få tag jag boxade. Jag tycker kartongerna är fina.

Vanliga SCN CB spel är väl det jag gillar mest för tillfället :) När det gäller spel som Mega Man 4-5 har jag inget annat val än att bara köpa kassetten. Dock har jag inte höga krav på kartongskick. Men vissa spel skulle jag aldrig köpa som t.ex. Lion King. Load of Shit! Flintstones 2 skulle jag nog helst ha. Snygg box, najs spel och, hehe, RARE!
 #422542  by MilleN
 
Jag är lite inne på Astroleifs spår också, har tänkt skriva i denna tråden länge men har inte funnit orden :)

De mest seriösa samlarna med hyfsad ruljans på pengar (många figurerar här ;)) köper helt enkelt spel till det priset de kommer upp till på auktionerna, när flera vill ha samma spel når auktionerna ibland sjukligt höga höjder. Problemet är ju att sedan samlar de damm i en samlarhylla. Till slut är alla fina exemplar slut och då blir det jäkligt svårt/tråkigt för de som vill börja samla.

Spel med kartonger i fint skick kommer nog alltid gå upp i pris just av den anledningen att när de väl säljs så är det alltid flera som är sugna, carts däremot kommer nog öka långsammare men ändå öka.. När vi 80-talister blir runt 40-50 kommer antagligen priserna sjunka som en sten för då finns ingen efterfrågan längre. De flesta som är under 20 idag (förutom vissa visa själar) skrattar rått åt våra spel när de sitter där med sina 600 kronors headsets och lirar COD.

Jag är nog ett sjukt vanligt exempel på en svensson på nostalgitripp, köpte ett NES med typ två spel, lovade mig själv att bara ha tre-fyra tysksålda billiga spel.... Sedan eskalerade det och då ville jag ha alla spel jag hade som ung och även de spel jag gillade eller hörde gott om och ville spela (men jag spelar fan aldrig ;)). Sedan har jag blivit lite kräsen på senare och köper gärna SCN-spel men egentligen bryr jag mig inte. Priserna på Tradera t.ex. skiljer sig inte särskilt mycket tycker jag, bara på boxade spel och på rariteter. Nu har jag för övrigt drygt 30 spel och det är egentligen inget av dem jag vill sälja. Får se om det blir fler ;) Nu har jag börjat leta lite efter manualer till spel jag har och även boxade spel om de är till bra pris... Fan jag är kanske körd nu ](*,)

Slutligen i detta mycket visa (tycker jag) fylleinlägg, ge mig en Pro Am 2-cart för 1000 spänn någon!!! :)
 #422551  by astroleif
 
Anledningen til at prisene er så høye nå, og noen år fremover, er at den generasjonen som voks opp med nes og snes er midt i livet nå. Nå tjener vi penger og er relativt unge. Dette gjør at vi kan betale mye for nostalgitripp, og vi har fritiden til å holde på med det. Når vi blir eldre blir ikke dette like viktig for oss. Ok, vi har kanskje en hylle med spill, men som 60 åring er man vel neppe aktiv på scenen... og å vise frem til sine kompiser at man har mange spill fra gamle dager blir ikke like kul som nå.

Å samle spill er fremdeles et nytt fenomen. jeg tror at nes og snes bare vil gå inn i rekken av alle andre spill som finnes, og prisene vil flate ut. Hvorfor skulle nye generasjoner opphøye nes spill mer enn noen andre spill?
 #422559  by astroleif
 
Må bare tilføye: det er noe merkelig når de som betaler mest for spill gjerne er de som redan har det spillet de byr på!
 #422583  by Gixen
 
Det där sista handlar om att bjuda upp det till samma prisnivå som de själva köpte det för. Dvs rädsla för att det sjunker i värde....
 #434039  by YellowBird
 
Om det nu går så illa att värdet på spelen/intresset sjunker generellt, så tror jag att dom som fortfarande samlar kommer att leta exemplar i finare skick.
Detta leder till att carts och spel i dåligt skick kommer minska i värde, medans dom fina kommer stanna upp eller stiga i värde.

Även om värdet sjunker, kommer man få en hel del för sin samling.
Om man helt tappat intresset och säljer sina spel förlorar man en del pengar man lagt ut för flera år sedan.
Jag skulle nog inte gräma mig så mycket i det utan vara glad för summan jag får för mina gamla spel.

Har ju dessutom fått lite valuta för pengarna då jag fått äga spelen medans intresse funnits! :D
 #463482  by instinqt
 
Känns som det säljs väldigt mycket NES nu för tiden...men jag inbillar mig nog bara.

Undrar om NES-generationen, när den går in i den fas av livet då den skaffar familj osv, verkligen kommer vara så villig att betala multum för just NES-spel (som inte kommer att spelas) av alla saker.
 #463503  by instinqt
 
Vissa verkar ju knappt gå utanför dörren, än mindre ha någon form av partner. Frågan är kanske om dessa någonsin kommer släppa samlandet till fördel för barn/familj, hehe.
 #463912  by Widar
 
Hur det ser ut om 10-15 år? Ungefär samma som nu, men inga fynd görs i det "vilda", det mesta är hittat vid det laget, 20 års NES-jagande i Sverige tar ut sin rätt. En ny generation börjar ta vid, den nu samlande generationens avkomma.

Om 50 år? Inget kommer vara värt ett bjaffs. Det ekonomiska systemet världen över har failerat totalt, naturkatastoferna byter av varandra och allt handlar återigen om att överleva.

Jag hoppas jag har fel. :)
 #463933  by smid
 
Haha det hoppas jag också :D

Vad gäller hitta spel i det vilda så tror jag nästan aldrig att det kommer att upphöra, Sverige är väl förrådens land?
 #463948  by Ufouria
 
Ja det kommer nog att hittas i förråden ett bra tag till. Någon som hittar mormors gamla NES-samling (mormorn var 10 år när hon fick sitt NES 1990) på vinden, förrådet eller ute på landet när mormorn gått bort.
 #463950  by poppe
 
Även "samlare" kan ju packa ner sina spel och glömma bort dom på vinden. (Jag hade rätt dålig koll på vad som fanns i mitt förråd innan jag kollade).
 #471198  by kralleman
 
Känns som om marknaden är lite turbulent nu. Många av de dyrare spelen har bytt händer ovanligt många gånger den senaste tiden. Till exempel har de tio ESP-spelen sålt i klump vid två tillfällen under hösten. Några stora samlingar som säljs av. Är det för att spelen gått upp så mycket i värde som dessa samlare inte längre kan stå emot lockelsen i att sälja?

Hur tror ni att detta kommer att påverka marknaden inom det närmaste?
 #471203  by rogerxy
 
Ja det är många som sålt mycket den senaste tiden, utan att det känns som det tillkommit några nya samlare (Svensson-samlare ej medräknade). Om man ska tro på någon sorts logik så borde ju NES-marknaden bli ganska mättad efter detta, men tidigare erfarenheter visar ju på att NES-marknaden är allt annat än logisk så...
 #471243  by Ufouria
 
Har oxå tänkt på detta! Känns lite skakigt just nu!

Men... jag tror att det kommer att vända. Kommer hela tiden nya samlare till nesdb så någon sänkning tror jag inte kommer att ske.
 #471255  by kralleman
 
Jag tycker inte att det hade gjort något om priserna sjönk lite. Alldeles för många spel som ligger på 3k+ kronor nu. Är det någon som är nära och aktivt jagar en komplett 210-samling nu?
 #471265  by Grenoli21
 
rogerxy wrote:Ja det är många som sålt mycket den senaste tiden, utan att det känns som det tillkommit några nya samlare (Svensson-samlare ej medräknade). Om man ska tro på någon sorts logik så borde ju NES-marknaden bli ganska mättad efter detta, men tidigare erfarenheter visar ju på att NES-marknaden är allt annat än logisk så...
Vad menar du med de jag heter Svensson i efternamn :arg:

:DOG
 #471288  by Hrossharsgrani
 
kralleman wrote:Jag tycker inte att det hade gjort något om priserna sjönk lite. Alldeles för många spel som ligger på 3k+ kronor nu. Är det någon som är nära och aktivt jagar en komplett 210-samling nu?
Nära och nära, men jag siktar på komplett under 2012. Har ca 170 CIB i nuläget. Är väl i princip bara RC Pro Am 2 och en Mr. Gimmick-box kvar av de riktigt dyra + några halvsvåra.
 #471293  by Gooner
 
Jag räknar med att vara klar inom 4 år. Har 81 av 210
 #471298  by many
 
Jag skyndar långsamt, med tanke på att folk verkar sälja av så fort de når 210/213/whatever så drar jag hellre ut på det. Det är resan som är roligast...eller?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14

Instagram #sndb.se