• Stiga eller sjunka i värde

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

Kommer kompletta NES spel sjunka eller stiga i värde?

Sjunka
75
30%
Stiga
149
59%
Behålla samma värde
29
11%
 #471299  by tjibynn
 
Resan e absolut rolig.. så e de.. men när som i mitt fall, de 212 var samlade å bestämde jag mig för att höja skick-standarden på min samling..då blir ju det en ny resa för mig ;)
 #471301  by Ufouria
 
Bra att du är kvar på banan! :good:
(fick mig att tänka på jalla, han var det längesedan man såg här :( )

Jag tycker det tar emot att ha spel som inte håller måttet i samlingen. Ibland har det blivit att jag behållt spel som jag inte är nöjd med bara för att jag "behöver" det, men det slutar alltid med att jag rensar ut dem så jag är tillbaks på ruta 1 igen... eller ja, det kanske är två steg fram och ett tillbaks så långsamt frammåt går det. Problemet är med spel som dyker upp väldigt sällan -- behålla exemplaret man inte är nöjd med eller sälja och vänta 10-20 år tills ett nyskicks ex eventuellt dyker upp.

Edit: Hittade det roliga banan-inlägget! :DOG
jalla wrote:
nes_nerd_no_1 wrote:Känns jättekul att vara tillbaka på banan igen! :yes:
Tillbaka på banan, typ så här?

Image

Hehe bara skojar :D Kul att du har börjat att samla igen :)
 #472039  by instinqt
 
Tycker forumet känts rätt dött på senare tid. Kan den minskande aktiviteten kanske ge en fingervisning om att folk inte lägger lika mycket tid/pengar/engagemang i samlandet eller är det bara så att folk inte orkar prata med samma gamla individer om samma gamla saker på samma gamla forum? :)
 #472046  by Gooner
 
Lugnare aktivitet är har det helt klart varit på sistone..

Tror ni priserna på nes spel hade sett annorlunda ut ifall nesdb inte funnits? dvs aldrig funnits
 #472049  by instinqt
 
Utan ett community där folk kan sitta och upphetsat visa upp sin (svindyra) skit tappar många förmodligen intresset, eller åtminstone en stor del av betalningsviljan.
 #472053  by Ufouria
 
Tror inte priserna hade skiljt sig nämnvärt utan nesdb. Finns många som inte hänger på nesdb eller som inte var medlemmar tidigare som bjuder/bjudit högt på NES auktioner. Nästan alla här var ju från början icke-nesdb medlemmar och bjöd friskt på auktionerna på Tradera och vi undrade var det var för en tok innan de kom hit. :lol:
 #472655  by Andreas No 1
 
Jag tror att kompletta spel i mycket fint/nyskick kommer att öka. Definitivt! Resten är väl lite oklart, men det har väl inte minskat någon gång under de senaste 10 åren vad jag vet. Jag började samla 2001 och det har ökat varje år faktiskt. Har svårt att se en baisse eller krasch. Och för varje år som går blir ju nya spel och spel i nyskick allt mer sällsynta så... Investera mao! :yes:
 #473232  by Kreese
 
Gooner wrote:Lugnare aktivitet är har det helt klart varit på sistone..

Tror ni priserna på nes spel hade sett annorlunda ut ifall nesdb inte funnits? dvs aldrig funnits
Det har ju i vilket fall som helst inte lett till att priserna sjunkit. Men svårt att säga egentligen. Men intresset för retrospel verkar ökat i allmänhet. Vilket bidrar....
 #486280  by Ufouria
 
Det känns väldigt "svalt" på NES-marknaden just nu. Antingen är det så eller så är det bara jag som har den känslan pga att jag själv känner mig lite sval på NES marknaden. Tidigare NES samlare har antingen lagt av eller sadlat om till SNES istället. Undrar om N64 kommer få en uppsving i priserna när den generationen av nostalgiker får jobb och pengar. Har svårt att tro att det blir samma priser på N64, men priserna kommer säkert att öka. NES var ändå det som mer eller mindre startade TV-spelsmarknaden. Tror inte någon annan konsol kan få samma uppmärksamhet som NES:en.
 #486305  by Japanspel
 
Läste nyligen på NA pga att nesdb var nere att de trodde GC skulle öka också. N64 kommer väl snart? Men ärligt talat, har inte NES de bästa spelen? Fanns ju också längst som konsol och många som älskar NES. Vem älskar GC eller N64?

I :birdo: famicom
 #486308  by Nils
 
Jag älskar GC. Bästa konsolen någonsin.
 #486319  by Ufouria
 
Antalet som växte upp med NES borde vara betydligt högre än antalet som växt upp med GC och N64. Så "risken" att det blir en lika stor efterfrågan på GC och N64 som på NES är svårt att tro. GC spel har dessutom fodral och skiva --> inte vara lika hett att samla på som spel som kom i kartong. Möjligt att inplastade GC spel kan bli värda 1000-2000 kr men inte komma upp i 5000 som vissa NES spel gör idag. Hur är det med tillgången på GC och N64 spel? släpptes de i lika liten skala som visa NES spel, typ ESP spelen som kom i en upplaga av 300-1000 exemplar.
 #486359  by Andreas No 1
 
Framförallt så har de allra flesta 70- och 80-talister hyfsat bra jobb och VILL köpa tillbaka sin barndom (NES/SNES). Tyvärr skiljer det sig så mycket från generation till generation - för ärligt talat; hur många 90-talister (och 00-or) köper cd-skivor, dvd:s och Blu Ray? Min lillebror som är 89:a (jag är 81:a) köper ALDRIG cds, dvds, bd:s utan köper bara de bästa "online-spelen" till 360:n (för att inte bli bannad/få en låst enhet), resten laddar han ner. Jag själv har 500+ skivor, 500+ dvds 120+ BDs osv. Om ingen köper musiken och filmerna så kommer endast det som spelas på radion och sänds på tv:n att göras. Visst laddar jag ner då och då med, men jag köper allt som oftast det jag tycker är bra (vilket jag till viss del inte hade gjort annars). :good:

NES har överlägsen störst fan-base (särskilt i Skandinavien, USA och Japan) och har enligt mitt tycke väldigt många underbara och fantastiska spel (för sin tid, men som håller även idag), mer än någon annan konsol jag upplevt. SNES på god 2a plats, PS1/2 på 3:e plats. :D

Sanna: Det är du som känner dig sval, det säljs ju mycket nu, både på tradera och här. Att samlare lägger av och sadlar om händer hela tiden! Förr var det Hundägaren, Bonomaul, Jalla, J.Lilja, NNN1, Stiv (som väl sålde av ALLT?) osv osv. Det går upp och ner som alla andra intressen och samlarinriktningar. Jag var borta i över ett år (tror jag, har inte så bra koll), just för att annat blev viktigare och jag behövde lägga pengarna på något annat. Även om jag har ett bra jobb med bra lön så går det snabbt mycket pengar, för mycket för mig. Och då köper jag sällan eller aldrig de där riktigt fina spelen i nyskick för att jag inte kan lägga x antal tusen på ett enda spel. Hade jag varit miljonär så... :) Jag köper ffa kassetter och kartonger till rimliga priser och spelar dem flesta liren då och då. Risken är ju att den som köper över sin förmåga och ordnar en komplett samling av allt från alla SCN-kassetter till kompletta SCN+ESP-spel lägger ner pengar som de i långa loppet och därför börjar sälja av snabbt efter att de uppfyllt målet, för att frigöra kapital och för att det inte var lika roligt/värt det längre. Det är ju resan som är målet helt enkelt, även om jag inte tror att jag klarar av att sälja av alla mina spel (160 SCN tror jag, häften boxade) :mario
 #486496  by Ufouria
 
NES spel som har sålts de senaste månaderna har gått lågt (både på Tradera och nesdb) och det vekar inte vara något vidare intresse för spelen som olika nesdb:are lägger upp till försäljning på forumet. Men det kanske har med julen att göra och att folk har sämre med pengar denna tid på året. Tycker dock att det verkar finnas ytterst få kvar som samlar på NES.

Vi klagar ofta på att det är trist att det är så dyrt att samla. Men tänk vad tråkigt det vore om det fanns en oändlig tillgång på alla titlar och spelen såldes för 20-100 kr/st. Då hade det inte heller varit skoj. Då hade ju inte resan blivit särskilt lång.

Edit: Vad tror ni förresten om värdet på kassetter? Det är ju så lätt nuförtiden att bara köpa en powerpack med alla spelen eller spela från datorn och koppla upp den mot TVn. Eller att köpa NES klassikerna och spela på Wii konsolen. Detta lär väl snart mer eller mindre ta död på kassettpriserna? Som grädde på moset kanske kassetterna inte kommer att fungera om typ 5-10 år.
 #486510  by Japanspel
 
Som jag skrivit tidigare så tror jag värdet på lösa kassetter kommer sjunka. Det finns inte tillräckligt många som orkar köpa lösa kassetter och krångla med dem. Överallt annars i världen så har de sjunkit. Om spelet finns till virtual console är det dessutom lagligt och man slipper krånglet med att beställa powerpak och ladda ner r*ms.
35-49 kr för ett NES spel som på VC är ett lämpligt pris för en lös kassett om det är ett vanligt spel. Tycker jag. Ett ovanligt spel som Gimmick kommer nog ändå ligga kring 1000 kr, eller låt säga att det pendlar mellan 500-1500 de närmsta 10 åren kanske.
Kommer spelen verkligen sluta fungera? Inte säkert, de kanske håller i 100 år till.

Än så länge är emulatorer sämre än originalet eller iaf tråkigare att spela, men det lär väl bli bättre det med. Då behöver man inte NESen heller.

Men samlarspel lär ändå hålla ett bra pris, som sagt av andra så finns det alltid någon som är beredd att betala för det absolut bästa. Så att göra Sanna-köp håller nog bäst på sikt. Om man har pengar och intresse ! :MM :MM :MM :MM :MM :MM
 #486541  by Andreas No 1
 
Sanna: Du har säkert rätt till viss del, blev ju aktiv igen först i Nov så jag har svårt att se trenden över 2011. För min del hade spelen gärna fått kosta vad dem gjorde 1996-2001. :) Då hade jag haft en komplett samling för mindre än vad jag lagt på allt fram till idag. Den enda fördelen med högre priser och att fler och fler är medvetna om att de har dyrgripar på vinden/i garderoben osv är att det borde innebära att fler saker säljs, vilket i sin tur innebär att priserna bör sjunka (om inte efterfrågan är enorm) och att tillgång och efterfrågan möts, men allt är ju inte logiskt. En del spel superhypas medan andra sällsynta går för ingenting för att de inte är lika roliga att spela. Angående antal samlare så kanske det har minskat totalt, kan inte riktigt avgöra det. Vet dock att samlare kommer och går medan hardcore-samlare som hållt på i 10+ år (som jag själv, även om jag inte spenderar lika sjuka summor som ni andra) med största sannolikhet består. Men å andra sidan trodde jag inte att ex Stiv skulle lägga ner helt och sälja allt. Ofta har det att göra med att man behöver/vill få loss stora summor pengar till bil, hus, lägenhet, whatever, eller skaffar tjej/familj alt hamnar i en livskris då allt känns meningslöst (då man eg kanske behöver samlingen mest men inte orkar med nåt och säljer av allt). Eller när man vill bli kvitt alla materiella begär som vår kära Early90s. Dock kommer det ju nya samlare hela tiden känns det som, ta bara såna grabbar som Ahnelövs, justschill och Hrossharsgrani. Dem såg jag inte till för 3-5 år sen direkt.

När jag blev sugen på riktigt att börja samla, på slutet av 90-talet var det en dam som sålde kompletta spel runt 80-100 st i Göteborg (annons i Göteborgs Posten) för 20 kr st (!) Jag var tyvärr några minuter för sent ute för hon hade redan lovat bort alla. ](*,) ](*,) ](*,) Jag hade också chans (precis som flera andra) att köpa på mig massvis med hyrex för jag tror att det var 30-50 kr st, men gjorde inte det. ](*,) Och man hade nog kunnat få köpa/få en hel del ouppvikta kartonger från video- och spelbutiker vid den tiden då nästan ingen trodde att det låg nåt värde i dem. Tänk om man visste för 15 år sen vad vissa spel skulle vara värda idag... :cry: Å andra sidan har man ju gjort en del sjuka fynd (fått en samling med 38 SCN-kassetter samt en tidig basenhet gratis av en nära vän), köpt 24 SCN-spel (varav CnD2) för 375 SEK i November. :D

Det tråkigaste med prisläget är att det är så svårt att köpa riktigt fina spel som man vill ha om man inte vill lägga vad jag anser är för mycket pengar per spel. Om 10 år kanske man ser tillbaka på denna period som billig för mint-spel, det skulle jag nog nästan våga lova. Tror dock att kassetter kommer att minska i värde, då folk kanske inte köper NES om 10-20 år för att spela (om det ens går). :s

Edit: Fjosefsson: Var är överallt annars? I USA är det ju så billigt för att det var en enorm marknad vilket innebär att ett spel inte bör kosta mer än 1-4 US$ om det inte är ovanligt. Jag tror att en hel del av samlarvärdet är att dem fortfarande går att spela så bra som dem gör. Vad händer med basenheterna om 10 år? Jag tror att kassetterna klarar sig bättre iom att dem är kretskort. Hur bra funkar Wii/Xbox360/PS3 om 10 år? ;)
 #486555  by instinqt
 
Har svårt att se att SNES kommer bli lika hett för samlare som NES. NES är så otroligt simpelt egentligen. SCN eller inte SCN, med något ESP om man vill festa till det (vilket knappast alla vill). Med ett hyfsat utbud på marknaden (tradera) och hög omsättning mellan samlare blir det också lagom utmanande för att många ska våga ge sig på det. Detta gör det tillgängligt för den "breda massan".

Så är det inte i SNES-fallet eftersom utbudet är lågt och samlarkretsen knappt existerar. Försöker du samla SNES inser du dessutom att det är lite bökigare, sen inser du att det är mycket bökigare, sen inser du att det är helt jävla hopplöst. Men man kan såklart avgränsa sig till enbart SCN till SNES med...men då återstår ändå massor av titlar man kanske ser en gång vartannat år om man har riktig tur. Detta talar emot hela mainstreamgrejen eftersom folk gillar att göra framsteg, och när det blir svårt ger många upp.

Vissa titlar kommer självfallet att stiga till skyarna av den enkla anledningen att folk alltid kommer vilja ha fina exemplar av bra spel. Men jag tror inte direkt att folk kommer jaga rätt på skräpet (ex. Arcades Greatest Hits, Mr Do, George Foreman) som importerats i små upplagor med A4-manualer...vilket är surt för mig :lol:
 #486594  by Andreas No 1
 
Jo, det finns några få kända (du och Gix framförallt) - men på tradera frodas galningar som tydligen går runt med alldeles för mycket pengar... Är det nåt riktigt fint ex av random spel så får man vara beredd på att bjuda högt för att ha en chans, så känns det iaf.

Jag samlar också på SNES, vilket en hel del här säkert gör också, men bara på bra spel och i normalt/bra skick för annars blir det alldeles för dyrt. Drömmer om att hitta Castlevania IV, Castlevania - Vampire´s Kiss, UN Squadron, Super Probotector, Turtles in Time, Zelda i nyskick för en lagom låg summa, men det är ju bara att glömma. Kanske via loppisar/annonser, aldrig annars... :cry: Jag har de fyra första med bra/helt ok skick, men nyskick vågar jag inte ens tänka på vad det skulle kosta...

Men visst är NES det som har flest samlare, utan tvekan. Men sedan såldes det väl mer än dubbelt så många NES-konsoler gentemot SNES och precis som du säger så blev det ju knepigare och stökigare varje år som gick med fulimport osv. ](*,)
 #513397  by pyton
 
kralleman wrote:Jag tycker inte att det hade gjort något om priserna sjönk lite. Alldeles för många spel som ligger på 3k+ kronor nu. Är det någon som är nära och aktivt jagar en komplett 210-samling nu?
Mitt mål är iaf att ha en boxad 210 samling, som jag formodligen aldrig kommer sälja av. "Om jag inte behöver på gatan då" Men man vet ju aldrig.

Jag tror och hoppas att kompletta spel i fint skick kommer stiga i värde.
En komplett 210 samling i fint skick är nog värd "några" tusenlappar om 20-30 år.
Vem vet man kanske ser nån gammal gubbe eller tant på Antikrundan som visar upp sin gamla samling då. :D
 #513402  by segasonic
 
Vi behöver inte antikrundan för att värdera 8)
 #614547  by daniel131
 
Jag röstade på stigande, som sagt är ny här men varit aktiv på tradera länge. Vad jag kunnat bedömma har väl priserna på spel i bra skick stigit rejält. Som exempel, har vi ju Zelda Alttp inplastat. Som låg stadigt på tradera för runt 2000-3000kr i flera år. Nu har det sålts två stycken i våras för 6000 och 9000kr.
Tror som många andra att dagens spel med plastfodral inte kommer att komma upp i så höga summor, Nintendo borde ta tillbaka pappkartonger :)
 #614563  by Styris
 
Jag tror det kommer sjunka i värde, fast det har jag iofs trott om bostadspriserna i flera år nu. Man tycker det är dyrt men det blir bara dyrare.
 #614566  by aerobert
 
Nintendo borde ta tillbaka pappkartonger
Kan vara det mest vedervärdiga beslut som någonsin tagits av en speltillverkare. Det håller väl förmodligen kostnaderna nere till en början, men Segas beslut att ha alla sina spel i plastfodral är ju så mycket mer tacksamt. Allt är oftast i bra skick och komplett och håller framförallt för tidens tand!
 #614591  by Andreas No 1
 
En standard som alla andra tog efter, Sony, Microsoft och Nintendo.
Konstigt att dem (N) höll fast vid papp så länge.
 #614891  by Lirod
 
Efter att ha tillbringat en hel del tid med folk inom spelbranschen och framförallt andrahandshandlare så tror jag att NES-spel i sig kommer att sjunka medan en komplett samling kommer att ligga kvar på dagens prisnivå, möjligtvis stiga en del till och med.
 #614900  by Ufouria
 
Du menar att kassettpriserna sjunker men kompletta spel ökar i värde? Eller hur menar du med komplett samling?
 #614902  by aerobert
 
Tror nåt liknande som Lirod. Enstaka kassetter kommer fortsättnings kosta lika mycket eller kanske till och med åter sjunka till skrotvärde allt eftersom vi åldras och yngre generationer glider längre och längre bort från 80/90-tal, åtminstone vad gäller dussinkassetterna. De mer ovanliga titlarna kanske kommer vara lite dyrare, i varje fall i våra samlarkretsar.

Något som är komplett i fint skick har givetvis alltid ett högre samlarvärde (återigen, i våra kretsar).
 #614909  by Ufouria
 
Dussinkassetterna har ju legat relativt konstant (liten ökning kanske) så länge jag vill minnas (alltså från Jan 2007). Så chansen att de kommer att öka i värde är iaf minimal. Troligen minska då efterfrågan minskar. Nu kan man ju spela många av de gamla spelen på t ex Wii.
 #614983  by Andreas No 1
 
De sällsynta spelen, även lösa kassetter, har ju ökat hela tiden; Mega Man 5, Flintstones 2, Jetsons, Gimmick, RC Pro Am II. Jag tror att dessa och även kompletta kommer att öka i värde även de närmaste åren.

Möjligtvis att en drop kommer om nåt år, men det är ju ingenting som har märkts av ännu, iaf inte prismässigt.
 #615046  by Lirod
 
Jag menade faktiskt att även kompletta spel kommer att sjunka medan en komplett (stor) samling kommer att kosta som idag. Jag tror inte att kidsen som aldrig spelat på en kassett kommer att betala lika mycket som vår generation som har gjort det. Tillväxten av samlare som bryr sig om SCN-spel istället för någon annan region tror jag kommer att minska samt att de som fokuserar på SCN kommer redan att ha spelen som de vill ha. Den som lever får se helt enkelt!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 14

Instagram #sndb.se