BBOOTS

Alwa's Awakening
Retrospelsmässan 2017
  • Stiga eller sjunka i värde

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

Kommer kompletta NES spel sjunka eller stiga i värde?

Sjunka
66
28%
Stiga
143
60%
Behålla samma värde
28
12%
 av Tamagon
 21 feb 2017, 06:06
\:D/
 av Tamagon
 22 feb 2017, 08:17
Jo nog går det i vågor men vet att i höstas var jag motiverad att pynta 5k för en viss kassett. Nu har det passerat en del av denna sort för just över 3k och jag har inte orkat engagera mig alls. Så jag hoppas iaf det fortsätter i rätt riktning så att folk hittar igen glädjen snart igen trotts att det finns de som har 10 ex av vissa "dyra" titlar. ;)
 av Ufouria
 22 feb 2017, 09:04
Ja man har ju svårt att tro att extremt överhypade titlar som är relativt vanliga ska kunnas hållas uppe i pris. Mr Gimmick är ett praktexempel. Finns extremt många kassetter och kompletta exemplar i omlopp så det borde inte krävas särskilt mycket för att priserna ska sjunka ganska rejält. Problemet är väl dock om de som sitter på dessa spel endast säljer för det överpris de har betalat, för då kommer priserna ju behållas höga.
 av Tamagon
 22 feb 2017, 09:26
Till allas förtret..
 av Ufouria
 22 feb 2017, 10:07
Ja eller hur :) Svårt att veta hur man själv skulle göra om man totalt ledsnade på samlandet eller måste göra sig av med det mesta av någon annan anledning. Behöver man inte pengarna eller är i behov av att göra sig av med spelen så kanske man inte vill släppa spelen för ett mycket lägre pris än vad man gett för dem . Vill man dock bara bli av med "skiten" eller är i behov av pengar så kan man ju lägga upp dem på Tradera för 1:- utrop. Finns trots allt många som gör så fortfarande. Johnny t ex som var medlem här tidigare bestämde sig ju för att sälja sin samling och la ut spelen på Tradera med 1:- utrop (knappt ett halvår sedan som han sålde NES spelen på detta sätt). Tror iofs att han säkert fick det dubbla än vad han gett för spelen då de köptes innan priserna gick upp.
 av kimsimonsson
 22 feb 2017, 17:04
Rimligen borde väl intressegruppen för NES/SNES stagnera snart. Om den inte redan gjort det. Finns så klart undantag, men tror inte dagens ungdomar har samma sug att ha ett Gimmick i hyllan. Själv är jag född -88 och det är knappt att jag hann med NES. Det är ju inte så att jag trånar efter något som kom innan NES. Å andra sidan var NES en boom, och det kanske inte riktigt är jämförbart att mitt ointresse av Atari 2600 skulle återspegla sig i ungarna som spelade PS2 som sin första konsol.

Folk lär ju fortsätta samla dock. Intressant att se hur populariteten bland konsoler och titlar kommer skifta framöver. Om 10 år är det inplastade Call of Duty 4 till Xbox 360 som kommer säljas för 10k :)
 av BangPong
 01 mar 2017, 15:44
Det är rätt läge nu att köpa på sig spel nu. Om några år så har värdet höjts på spelen tror jag på.
 av BangPong
 04 mar 2017, 18:54
SuperGamer Ja sant :) . Köpte på mig 13 exemplar förra året med A4/ svensk manual och finska manualer.

I år är jag uppe i 10 st redan ESP så gått all in detta år :)
 av julianlegind
 08 mar 2017, 08:50
Hvad med CIB med danske manualer? er det også noget du går efter?

Jeg tror priserne har toppet og at de er kommet ned på et niveau hvor de ikke kommer meget højere - dog oplever jeg at hvis man mangler titler i god stand så må man betale for dem - hvis ikke man er sygt heldig på tradera.
jeg tror at der bliver mange små/mellem titler som kommer til at stige - de som ikke kommer så tit - men igen kun i fornuftig/god stand.
jeg ser hvertfald at mange nye samlere er startet oppe fra - de kommer vel til at mangle mange af de små/mellem titler såfremt de går efter komplet.

Jeg så da gerne at spillene stiger i pris når nu jeg har dem alle (næsten) men jeg tror det ikke - som nævnt længere oppe er de som havde nes som barn sidste generation der samler nu. Men altså....
Senast redigerad av 1 segasonic, redigerad totalt 8 gånger. Anledning: Citera inte senaste inlägget, tack!
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13