• Stiga eller sjunka i värde

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

Kommer kompletta NES spel sjunka eller stiga i värde?

Sjunka
75
30%
Stiga
149
59%
Behålla samma värde
29
11%
 #617539  by Andreas No 1
 
Fram till ´91-92 någongång, då dem började kosta 469 och uppåt.
 #617579  by instinqt
 
Är det verkligen så enkelt som att jämföra nypriser och andrahandspriser? :-k

Nypriser överskattar det initiala värdet på spelet iom att det innehåller 10-50% luft som privatpersoner aldrig någonsin kan komma åt (gäller alla varor i princip). Sen kostar spel väldigt olika beroende på var i livscykeln man tar sin prisbild (99 kr eller 600-800 för Zelda ALttP) samt vilken priskälla man använder. Vilket nypris är det rätta nypriset och vilken källa är den rätta?
 #618079  by SuperGamer
 
Begagnatpriserna innehöll också mycket luft, när postorderbutikerna tog låt säga 599:- för ett nytt spel, 400:- för samma titel begagnad och gav 180:- vid inbyte.

I princip alla spel har ju sålts till nypris (inkl. moms m.m.) en gång, så när man kunde köpa begagnade SNES-spel superbilligt var det ju för att någon annan sålde för en bråkdel av vad de hade köpt för. Nypriserna finns med i bilden, men de har till största delen betalats av andra än spelsamlarna.
 #618585  by Andreas No 1
 
Ja, och sen ska vi ju faktiskt inte glömma att b.la. Bergsala blev dömda för att (olagligt) hålla upp priserna, kämpa mot importspel som var billigare, så ett av våra favoritaktiebolag har en stor del i de då höga priserna.

Fast "alla" spel, kompletta i nyskick går ju för mer nu än då. Eftersom det finns så mycket färre kända exemplar i just detta skick.

Som sagt, en spännande diskussion.
 #618613  by MilleN
 
Tänk också på hur sjukt mycket pengar ~599 spänn var på 80-talet. Dussinspelen är nog knappt värda mer nu än då egentligen.
 #618616  by Andreas No 1
 
Men bästa Millen, på åttiotalet kostade de NES-spel som fanns mellan 299-369... ;) Var väl först i början på nittiotalet som spelen ökade till 469 osv. 599 kostade bara de sista, anpassade efter SNES-priser.

Dussinspel som Quantum Fighter, Silent Service osv går nog inte för mer, men tänk hur mycket ett Kid Icarus/Metroid/Zelda1+2/MTPO!!/Castlevania/Mega Man och andra kostar i nyskick idag, och då är dem inte sällsynta spel.
 #618620  by MilleN
 
Jasså dom var såpass billiga ändå? Undrar vad morsan gnällde över då... ;)

Nä dom bra titlarna är såklart värda mängder i nyskick men av dom 210 vete fasen om det hade varit värt att investera i så många av dom när det begav sig, ingen vidare avkastning på 25 år :)

Hade man vetat då vad man vet nu hade man kunnat välja ut ett par spel att investera i dock :)

Hur som helst tror jag att kompletta spel i bra skick kommer fortsätta att ligga stadigt eller öka i alla fall under 5-10 år till sedan får vi se hur intresset är..
 #618674  by Andreas No 1
 
Fast det var ju iof en hel del pengar då. Så det förstår jag.

Nej, men de mest sällsynta och populära titlarna - definitivt. Särskilt när allt såldes ut. Quartex hade runt 20-30 nya spel som sålts i omgångar på RSM, förra året kostade dem 600/st och i år 1000. Hyfsad avkastning för titlar som Kabuki Quantum Fighter, Solar Jetman osv. ;) Vet inte vad han gav då, men kanske 100-150 st, om ens det.
Ägaren (?) till Kapten Krok sade att Bergsala sålde ut de inplastade UKV Zelda Alttp för 10 kr/st det sista. Hade man vetat om det... :-k Jag visste redan ´99 när jag började samla att det skulle bli en boom om runt 10 år, skulle fylla 17 när jag började. Men jag gjorde det inte för att tjäna pengar utan för att jag älskar konsolen (och SNES b.la.) och fortfarande spelar spelen, både gamla och nya favoriter. :) Och jag har kvar det mesta jag har köpt, även om man sålt av titlar för att sedan köpa tillbaka dem och fram o tillbaka en del - men aldrig med mina favoriter, de har stått stadigt i lådor och hyllor länge nu. :good:

Ja, minst några år till att börja med iaf. Det tror jag. Marknaden är långt ifrån mätt och nöjd nu, med tanke på att priserna ökar något varje år (tokmycket för de sällsynta liren och kompletta i mintskick). Undra hur många som börjar samlar efter att ha varit på RSM exempelvis. :)
 #619025  by Ufouria
 
(tänkte på väg till jobbet)
Tror ändå att NES spel kan fortsätta att stiga i värde eller stå stabilt mååånga år framöver (minst 50 år till). De har bra musik och är roliga att spela än idag. Dessutom finns de att köpa hem på de nyare konsolerna som Wii vilket leder till att även den yngre generationen kan spela dem och fatta tycka för dem. Låt säga att Sam 12 år spelar mycket Mega man 2 på sin Wii konsol idag. Om 10-20 år blir det spelet nostalgi för honom och han kanske vill börja samla på originalspelen (trots att han spelade det nedladdningsbara spelet på sin Wii). Det är ju trots allt många yngre (12-20-åringar) som gillar NES som inte hade det när de var 7-10 år. Så varför skulle priserna på kompletta spel sjunka?

Andra spelkonsoler har det aldrig varit något värde i då spelen har dålig musik eller har åldrats dåligt spelmässigt, t ex Intellivision och Atari. Eftersom priserna på de spelen inte stigit ännu så lär de aldrig göra det. Samma sak med Game Boy tror jag. De spelen är inte särskilt roliga att spela (en del spel är okej för att vara GB men kommer inte upp i NES/SNES klass) så den yngre generationen som inte växte upp med Game Boy kommer aldrig att se tjusningen med dem spelen och vilja börja samla.

Däremot lär ju SNES och kanske även N64 spelen (fast de har väl inte lika hög kvalitet som NES/SNES?) stiga i värde då de precis som NES är roliga att spela än idag och har grym musik.
 #619289  by Andreas No 1
 
Kanske inte i 50 år, men 5 år till att börja med. Precis som du säger Sanna så spelar spelbarheten en väldigt stor roll, jag menar hur svårt är det att välja mellan Atari/Intellivision/Colecovision och NES/SNES för nya samlare? Allt är bättre på de sistnämnda konsolerna och Nintendo har en väldigt stor fanbase, även i Sverige (300.000 + medlemmar i Nintendo Videospelsklubb och alla nya fans o samlare).

SNES lär nog bli nästa konsol att tokhaussas, smygstartade ju lite med Secret of Mania-hysterin tidigare. Ligger ju dessutom relativt nära i tid gentemot NES:en, många som samlar både på båda systemen. N64 är väldigt tveksamt, finns alldeles för få bra spel, men dem lär väl iaf öka i värde.

Hur är värdeökningen på Gameboy det senaste?
 #619307  by aerobert
 
Tycker SNES redan är uppe i en del galna priser. N64 är nog sista riktiga samlarformatet på grund av kassettmediumet men det är samtidigt ett ganska snävt spelbibliotek, och övergången till den (inte lika välåldrande) 3D-polygongrafiken uppskattas nog inte av alla.

Gamecube har en del riktigt bra titlar, men har svårt att se samlarvärdet i det framöver.
 #619309  by Tronin
 
Andreas No 1 wrote:jag menar hur svårt är det att välja mellan Atari/Intellivision/Colecovision och NES/SNES för nya samlare?
Framtidens samlare kommer knappast välja NES/SNES, jag menar hur svårt är det att välja mellan NES/SNES och XBOX360/PS3. Allt är bättre på de sistnämnda.
 #619311  by Lirod
 
Den här tråden behöver en del kritiskt tänkande, minst sagt.

:yes:
 #619315  by Ufouria
 
Andreas No 1 wrote:Hur är värdeökningen på Gameboy det senaste?
Väldigt låg eller ingen ökning alls (?). Någon mer insatt som har samlat länge kanske vet bättre men det är sällan man ser GB spel gå för över 500 kr på Tradera. Några enstaka populära titlar som sticker iväg i pris. Priset har varit "högt" (relativt för GB spel) för några spel som sålts på nesdb, fast då har det oftast bara varit en person som tillslut köpt spelet för priset som säljaren ville ha.

Game Boy spel borde ju ha samma förutsättningar som NES/SNES att säljas dyrt och stiga i värde då de såldes i samma veva (samma generation). Antar att bristen på värdeökning beror på att de inte är så roliga att spela och därför får lägre samlarvärde? Precis som med Intellivision/Atari/Colecovision.
 #619330  by SuperGamer
 
Spelen till Game Boy är med väldigt få undantag förenklingar och försämringar av koncept som var lyckade på stationära konsoler, i synnerhet NES. Game Boy spelades i avsaknad av NES, på skolan, resor etc. Det enda stora undantaget är väl egentligen Pokémon, som verkligen tar tillvara fördelarna med konsolen, men det räcker knappast för att göra andra Game Boy-spel till samlarobjekt.
 #619364  by Andreas No 1
 
Lirod: Det är mer eller mindre begåvade gissningar och en diskussion. Inte en C-uppsats eller avhandling. ;) Du tror att värdet kommer minska (p.g.a. en mättad marknad och för få nytillkomna samlare, inom några år?) och vi är en hel del som tror på (fortsatt) ökning av olika anledningar.

Tronin: Var du på RSM? Det fanns många unga killar och tjejer där som började att köpa på sig NES/SNES. Vem fan vill samla på Xbox/PS3? :DOG Köpa för att spela, ja - samla, nej (för nya konsoler). Och då har jag ändå 60-70 360-spel.

Aerobert: Jag med, kolla tråden med de dyraste SNES-spelen som sålts. Inga småsummor direkt (även om det är spel i nyskick)

Jag kan ärligen säga att Gameboy är totalt ointressant, spelade lite Tetris förr, men jag blev aldrig fast. Kul och smart koncept med bärbart dock och Nintendo drog säkert in stora summor. Fina små kartonger dock. Men det finns väl inte såå många samlare? Och då blir det ju aldrig några tokhöga priser heller.
 #619372  by Tronin
 
Du missar poängen. Du klankar ner på Ataris etc. spel för att de inte håller samma nivå som NES etc. På samma sätt kommer man i framtiden klanka ner på NES kontra senare generationer.
 #619387  by Ufouria
 
Atari var inte ens populärt när den hade lika många år på nacken som NES har nu, vilket borde säga en del om kvalitén på de spelen och hur dåligt de ha åldrats i jmf till NES. NES har åldrats bra och spelen är bra även nu (tillskillnad från t ex Atarispelen). NES skulle kunna fortsätta att åldras bra i 50 år till.
 #619394  by Ufouria
 
Jag är uppväxt med Intellivision och kan säga att de spelen inte har åldrats bra. Atarispelen är jämförbara med Intellivisionspelen.
Dessutom kan man jmf värdet på Atari och NES spel och se en klar skillnad. Kan även kolla på den yngre generationen som inte växte upp med varken Atari eller NES och se att de väljer att samla på NES (för att de spelen fortfarande är roliga) och inte Atari.
 #619398  by aerobert
 
Vet inte om det är så enkelt att säga att spelen bara är bättre. Givetvis finns det mycket magi och kvalitet i de gamla NES-spelen, men framförallt är det en ikonisk maskin som i stort sett ensam räddade hela spelindustrin (i USA) och som sedermera accelererade industrin världen över (även här i Europa när vi som mest lallade med främst hemmadatorer) till vad den är i dag.

Barnen känner ju till NES/SNES för att vi än i dag lever med varumärken som Super Mario, Zelda och Metroid. Utan dessa hade ingen brytt sig ett jota om det, eller åtminstone lika mycket utan frälsta föräldrar. Innan NES var inte spelindustrin ens i närheten av det som Nintendo kom att skapa.

Resten är så att säga, historia.
 #619399  by Andreas No 1
 
Jag anser kvaliteten på Atari/Intellivision/Colecovision vara mer eller mindre skräp, och Atari 2600 är den första konsol jag spelade som fyra-femårig grabb (så det borde gjort större avtryck). Självklart är det "ljusår" mellan NES/SNES och dagens konsoler, MEN det finns en spelbarhet hos våra favoriter, och precis som Sanna säger, underbar musik, spelglädje osv. Det kan man knappast säga om Atari och dylika konsoler.

Tronin: Jag förstår vad du menar, men jag håller inte med dig. Det är nåt speciellt med NES och Super Nintendo - det vet vi alla om, och det är inte bara nostalgi utan konsolerna och dess spel är bra på riktigt! :yes:

Aerobert: Ja, de har ju trots allt världens mest kända spelfigur och maskot. Och dessutom även Zelda och Metroid som grädde på moset. Sen finns ju flera av spelen tillgängliga på Wii också. Jag skulle gå så långt till att säga att NES även räddade marknaden i Europa, även om den inte var lika katastrofal som i USA så var den långt nere i skiten. Enligt Lars Jarhamn så var alla handlare brända på Atari/osv och var väldigt sketiska till Nintendos nya gråa låda.
 #619407  by aerobert
 
Det framgick inte riktigt i mitt inlägg, men jag håller med dig om att NES delvis räddade marknaden här också. Fast till skillnad från i USA, där Nintendo hade ett olagligt monopol, så gick Sega ganska bra här med sitt Master System och senare ännu bättre med Mega Drive.

Innan NES spelade vi i Europa främst på C64, och 1987 kom ju Amiga 500 som commodore-folket gick över till medan "Nintendo Videospel" inte riktigt var till för entusiasterna.
 #619963  by instinqt
 
Spelade förmodligen mer (mycket mer) ATARI ST än SNES och NES i unga dar.

ATARI ST-musik är mer nostalgi för mig än något annat och spelen ligger mig mycket varmt om hjärtat. Spel är inte dåliga på något sätt utan många är riktigt bra, men jag skulle nog aldrig börja samla på dem ändå. För jag hade aldrig några boxar eller annat till spelen, jag ville aldrig ha några boxar heller och det var ingen annan i min omgivning som hade boxar till ST-spelen de ägde. Läste aldrig tidningar om spel jag missat osv och kände aldrig något ha-begär alls egentligen.

Alla system som jag (teoretiskt sett) skulle kunna få för mig att samla på, där har ha-begäret funnits. Man har läst om spel som verkar häftiga, någon har ett spel som är skoj osv osv osv. Jag vet inte om det är nyckeln, men för mig känns det som inkörsporten för många åtminstone - habegär som aldrig riktigt dövades utan mer glömdes bort för att återuppstå ett-ett par decennier senare.

Tror nog klubbtidningarna och liknande var ett riktigt bra drag från B-sala och Nintendo.

Tror f.ö. att vi når toppen (för SNES) om 2-3 år :good:
 #620538  by Andreas No 1
 
Jag med, hade en 520STFM tillsammans med min bror. Säkert 400+ kopierade spel och 20-30 orginal. Underbar maskin, även om Amigan alltid kändes strået vassare. Hittar jag ett stort paket hade jag kunnat plocka fram plånboken, min mamma skänkte bort hela samlingen till vår fotbollsklubbs loppis. :arg: Läste Attack och Dator Magazinet b.la. plus nån mer tidning, men bara enstaka nummer.

När är du född I? 1979-1982?

Du har helt rätt, jag hade inget NES (lånade hela tiden av samma person, som f.ö. gav mig sin samling för några år sen, 35 spel plus NES med lågt serienr) och även om jag hade haft det så hade jag velat köpa spelen jag inte hade som barn. Varje dag när man får hem spel är som julafton eller födelsedag nu för tiden. :good:

Definitivt! Snacka om att bygga upp en fanbase, 300000+ medlemmar säger en hel del om hur duktiga de var och hur bra de jobbade. Innan de blev för giriga och startade kartellverksamhet. :evil:

Jag litar på din bedömning av SNES, känns som att det kommer att springa iväg ganska snabbt nu - fram till peaken.
 #620685  by s97prof
 
Värde vet jag inte, men försäljningspriset kommer att gå upp rejält närmsta åren då skattemyndigheten gör crackdowns på alla som säljer svart på blocket och tradera. Detta kommer medföra att priserna kommer gå upp då det inte är lika lätt att göra någon förtjänst alls när man tvingas lägga på moms, skatt och sociala avgifter på priserna.

All hobbyverksamhet som genererar överskott är skattepliktig, och du får sälja lösöre upp till 50kkr per år, men då ska det vara saker du ägt länge och de ska vara varierande art, dvs en soffa, en bil, en lampa, inte 234 NES kassetter som du fyndat på marknaden veckan innan :)

Vi får se hur det går, det är väldigt spännande eftersom vi redan 2008 sålde för över 50kkr och blev tvungna att registrera vårt företag, så har vi nog igen försprånget nu när resten av världen kommer in i NES-träsket.

Off-topic:
Värdet på ett spel avgörs väl inte av traderaauktionerna? Det är auktionens syfte att säjaren ska försöka hitta tillräckligt många desperata köpare som betalar ett överpris (dvs högre försäljningpris än marknadsvärdet), och köparnas jobb att hitta en auktion där säljaren inte vet marknadsvärdet / har få budgivare för att få ett underpris (lägre än marknadsvärdet)
Det man kan få ut av tradera är väl någon slags medelvärde på auktionsförsäljningar, men det säger väl egentligen mer om tradera än om ett givet spels värde? :)

//Niklas
 #620693  by Storeriknr1
 
Det är alltid svårt att sia i framtiden men en liten iakttagelse som jag gjort när jag sålt konsoller via blocket är att för ca 5-6 år sedan så såldes de allra flesta konsoller och spel till killar i åldern 25 - 35 år. Någon enstaka tjej. Men av de 4 senaste jag sålt i år har 3 av dessa blivit köpta av ungar i åldern ca 8 - 10 år. De har föräldrar som haft Nes och vill nu köpa sina egna för sparade pengar. Detta borgar ju lite för en fortsatt samlarkår. Jättekul! Brukar ge dem lite extra rabatt. :) Någon annan som sett något liknande på sina försäljningar?
 #620704  by Ufouria
 
s97prof: Får hoppas att det blir så :good: Tror dock att det kan vara svårt för skattemyndigheten att "fånga" de som köper och säljer enbart för att göra vinst.
 #620705  by Tronin
 
s97prof wrote:Värdet på ett spel avgörs väl inte av traderaauktionerna?
"Market value is the price at which an asset would trade in a competitive auction setting."
 #620790  by SuperGamer
 
Det man kan ifrågasätta är hur rationella budgivningarna är på Tradera. Det är ofta kraftiga prisskillnader mellan likvärdiga exemplar och budgivningar till överpris är vanliga. Nu senast är det framförallt inplastade Zelda 3 som har utmärkt sig, med köpeskillingar på i tur och ordning 6210, 9000 och 6100 kronor de senaste månaderna. Före de auktionerna hade jag värderat ett inplastat Zelda 3 till allra högst 3000 kronor. Nu tycks priset ha nått en lägstanivå på det dubbla, vilket gör mig konfunderad. På bloggen har jag tittat på vad inplastade Zelda 3 har sålts för ända sedan 2007 och försäljningshistoriken visar på kraftiga variationer i priset, men inget som motsvarar jättehöjningen de senaste månaderna. Försäljningshistorik för inplastade Zelda 3.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 14

Instagram #sndb.se