• Stiga eller sjunka i värde

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

Kommer kompletta NES spel sjunka eller stiga i värde?

Sjunka
75
30%
Stiga
149
59%
Behålla samma värde
29
11%
 #775632  by daniel131
 
Känns generellt som priserna börjat sjunka det senaste halvåret. Efterfrågan är inte så stor längre, samt att fler personer insett att man kan tjäna pengar på att sälja och köpa spel. Se bara på Tradera, en massa köpnu priser m.m men inte mycket blir sålt. Tror att många sällsynta NES spel köps i rena spekulations syften nu mera!

Vad tror ni ?
 #775877  by kralleman
 
De absolut dyraste spelen brukar få sig en skjuts upp i pris när det är typ två eller fler samlare som börjar närma sig en komplett CIB-samling. I nuläget är det väl inte så många samlare som bara saknar några få? Är det några som aktivt jagar komplett CIB (svensksålda inkl. ESP-spelen)?
 #775891  by Omega Supreme
 
kralleman wrote:De absolut dyraste spelen brukar få sig en skjuts upp i pris när det är typ två eller fler samlare som börjar närma sig en komplett CIB-samling. I nuläget är det väl inte så många samlare som bara saknar några få? Är det några som aktivt jagar komplett CIB (svensksålda inkl. ESP-spelen)?
Nej, ingen som man kan ta på allvar som jag känner till i alla fall :DOG
 #775909  by Ufouria
 
Det är åtminstone bara de få "komplettionister" som kommer, om de nu kommer det, att få priserna att stiga eller bestå på ESP spelen och annat skit som inte är värt att spela. Skitspelen kommer nog sjunka i värde medan priserna på klassikerna som Zelda, Mega Man och andra spel värda att spela kan bestå eller stiga. Många av ESP spelen med A4-blad verkar ha tappat i värde på sista tiden, då även de bättre som Shadow Warriors, Panic Rest och HH men även C. Skyhawk etc.
 #775945  by Pinge
 
Omega: :DOG
 #776519  by kralleman
 
Lirod wrote:8-[
Sorry :) Försökte komma på någon nytillkommen så mitt mindset var inställt på det.
 #778132  by Sonefors
 
Jag håller tummarna för en superkrasch som vanligt så man kan köpa på sig ett gäng spel igen. Jag har på tok för litet bibliotek nu. Fast å andra sidan kommer jag aldrig att bli intresserad av en komplett samling då just den biten enbart har med samlande att göra, jag är ute efter en känsla i ett spelrum där man ska spela. Men det vore absolut häftigt att ha allt komplett, men inte till vilket pris som helst.

Då lägger jag hellre pengarna på snygga skyltar eller arkad- och flipperspel. :good:

Jag upplever också en viss dipp. Eller åtminstone att spel som sålts snabbt för en viss summa inte säljs lika lätt längre. Då räknar jag från när jag började sälja en del spel fram tills nu. Många spel som jag värderade till 1500-2500 (baserat på liknande tidigare försäljningar) fick jag inte mer än hälften för.
 #778631  by SuperGamer
 
Här är ett som har sjunkit. Gäller nog ESP-spelen generellt i varierande grad.
Attachments:
intestigit.JPG
intestigit.JPG (57.19 KiB) Viewed 14232 times
 #778638  by Ufouria
 
Ja utan att ha statistik (som jag inte har) så har jag fått en stark känsla av att A4-bladsspelen har sjunkit i värde. Det är iofs förståeligt med tanke på att man inte vet vad man får längre (äkta eller kopia). Är glad att jag fick tag på alla utom tre av A4-bladsspelen innan det spårade ut med osäkerheten.

Känner att jag lika gärna kan ha en kopia (köpt för 0:-) utskrivet på ett rosa A4-papper (för att skilja det från eventuella original som finns) för de A4-bladen jag saknar :lol:
 #779112  by kralleman
 
Tror det är för att det för tillfället inte är så många som jagar dessa alternativt inte kommit så långt i sitt jagande på komplett bergsala. Många nya facebooksamlare verkar gå igenom "OMFG Mr Gimmix är det ovanligaste spelet i världen"fasen just nu. Några tröttnar, några kommer vilja ha ESP-spel senare.
 #779116  by Lirod
 
Får en se A4-pappret och kan jämföra med andra exemplar så brukar det ju inte vara så svårt att avgöra huruvida pappret är gammalt eller ej. Vilka A4-papper saknar du, Ufouria?
 #779118  by MilleN
 
Jag har sålt av nästan allt av mitt Nes/Snes/N64 i väntan på bubbleburst :)

Min tes är att repros, lurendrejare, överdrivna priser på skräpspel och Everdrives gör att folk tröttnar på att lägga X antal månadslöner för att få en komplett samling. Hur många aktiva 210+ samlare (eller motsvarande andra konsoller) finns ens nu? Vissa spel kommer säkert fortsätta öka i rena investeringssyften men randomspelen kommer nog bli svårsålda..

Tar på mig pessimistmössan :MM
 #779121  by Ufouria
 
Lirod: Jag saknar Spiderman och Foreman bladen (och Iron Tank om det finns).

Problemet är att man oftast inte kan avgöra om bladen är fake förrän man ser dem i verkligheten. Och inte ens då kan man vara 100% säker även om det ser tvättäkta ut.
 #779134  by Lirod
 
Vi har diskuterat den i en annan tråd, förmodligen falsk A4-manual.
 #782923  by Acidman77
 
Tycker det känns allmänt som det går neråt eller åtminstone stannat av sen typ november.
Sen har ni nog rätt i att dom riktigt ovanliga inte kommer tappa så mycket på ett bra tag iallafall...

Btw Vet ni om det finns nån retromässa / event nära Göteborg iår då Rsm uteblir?

:mario
 #784566  by Noll3fem
 
Jag tror att priserna kommer fortsätta stiga tills vanliga svenssons
börjar sälja av sina spel de håller kvar i hopp om att de ska stiga mer i värde eller av nostalgi
och då kommer priserna rusa neråt men tills slut kommer det gå upp igen om inte allt repromög på marknaden kommer
få folk att tröttna på att inte veta om ett spel är äkta eller kopia :@

Och jag är en av de stackarna som fått för sig att samla ihop
en cib nes 210+ samling , är på 75 nu tror jag och har en låååååång men rolig dock dyr väg
framför mig kvar :p
 #785344  by smid
 
Vafalls, börjar priserna sjunka nu precis när jag ska på ett längre besök i Sverige och försöka tid till att kränga av allt som ligger nerpackat? Hoppas att det inte är lägre priser än 2010 när de senaste spelet köptes iaf... :/
 #785347  by Sonefors
 
Men dra mig långsamt baklänges på en skottkärra. Smid!!

Man ska smida medans järnet är varmt. Jämfört med 2010 alltså? Du har inget att oroa dig över, ökningen från 2010 till 2015 är brutal på vissa håll.
 #785349  by smid
 
Hej igen gullet, jag drar alltid varsamt :birdo:

OK då får jag hoppas att den är hygglig på mina håll iaf...
 #785356  by Ufouria
 
Heeeej, kul att se dig här smid! :D

Nä, precis, du behöver inte oroa dig över det du ska sälja.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14

Instagram #sndb.se