• Scaler

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #713335  by Megadeth
 
Godkväll!

Nu har regeringen tvingat mig att göra mig av med min köra Sony Trinitron 32" :nogood:
Det är för övrigt bara att komma och hämta den om du bor i Umeå 8) Har provat köra nintendot på min LCD och plasma tv och skillnaden är helt enorm, inte ens nära kvaliten på CRT apparaten.

Min fråga är nudå hur man skall göra för att få lika bra eller lite bättre bildkvalité på min LCD eller Plasma tv? Behöver man någon typ scaler för att få till det någorlunda?

Tips och idéer mottages gärna.
 #713439  by Farbror Barbro
 
Info finns här.
http://retrogaming.hazard-city.de/
Dock har Nes enbart kompositutgång, så om du vill ha riktigt läcker bild så är det en bra idé att leta efter utrustning som behövs för att göra en RGB-modd innan du införskaffar en videoprocessor.
 #713454  by Elrinth
 
Precis som du säger, för att få till bra bild på dagens LCD/LED/Plasma så behöver du en uppscaler. Sen så bör konsollen stödja RGB, ifall den inte gör det så finns moddar för de flesta konsoller för att göra om dom för RGB.

finns bara en du vill ha och det är XRGB-mini framemeister. ;) värt att tänka på är att när man använder upscalers så ökas delayen ifrån då du trycker på en knapp tills något händer på tvn. Med xrgb-mini framemeister så är det 0.024 sekunders delay som läggs på.
 #713557  by Farbror Barbro
 
Elrinth: Har du Framemeister? Jag har själv kikat lite på Micomsofts VPs men känner att min DVDO Edge fyller mina nuvarande krav (bortsett från att den har ett rätt dåligt kamfilter) och då jag spelar Dreamcast och Playstation betydligt oftare än t.ex. Nes så känns det inte som att den är värd att köpa just nu.
 #713621  by Megadeth
 
Tack för svaren hörrni!

Får kolla hur man gör en RGB mod, har ju fake stereo sen tidigare på maskinen :-w Du som har framemeistern har ingen möjlighet att försöka ta bilder då den är in action?

Hittade den här! Beställer nog vid lönehelgen :)

http://etim.net.au/shop/shop.php?crn=20 ... how_detail

//Mega
 #713639  by Farbror Barbro
 
Bilder finns här.
http://retrogaming.hazard-city.de/framemeister.html

Hittade också dessa bilder som han tagit med en RGB-moddad Nes och använt Displ som videoprocessor (högra bilderna har scanlines). Så läckert! Helt annorlunda mot vad man får från en CRT med komposit.
Image
Och ja, det är en LCD-TV.
 #713677  by Megadeth
 
Ja fyfan! det är ju enorm skillnad, ska se om jag hittade bilderna från min Sony Trinitron som jag jämförde med min Sharp lcd. Annars är ju saken helt klar! RGB mod och en framemeister blir det framöver!
 #713682  by Farbror Barbro
 
Annars finns den här. En nyproducerad Nes med samma processorer som originalet (inget emulerat skräp) men med HDMI-utgång i 1080p, så om man bara ska spela Nes så vore det kanske allra enklast att införskaffa en sådan. Med den är det tämligen onödigt att ha en videoprocessor. Dyr förstås, men den överträffar faktiskt originalet på samma sätt som Ps3:an då den är överlägset bäst för just Ps1-spel (en Ps1/Ps2 med den bästa videoprocessorn kommer att vara mindre lyckat än en ensam Ps3:a). Sedan kan jag förstå att man vill ha originalkonsolen då det vore riktigt coolt att få ut så bra bild från den.
 #714485  by Megadeth
 
Vilken maskin tänkte du på isåfall?

Jag tror ändå det blir att modda originalet, sitter på några maskiner så jag är inte rädd att modda en av dom :) Har sambon tvingat bort min kära TV så skall jag fanimig få lägga lite pengar på extrautrustning :DOG
 #714517  by R.J
 
Analogue Nt är så jävla snygg! Sjukt sugen på en men har för många håll att lägga min surt förvärvade stålar i just nu.
 #714520  by Shor
 
Håller med..
Hade det även funnits en SNES/SFC inbyggd däri så hade jag dock slagit till på en gång. Det hade varit trevligt att kunna köra bägge enheterna på 1 strömuttag och 1 kabel för video/ljud.
 #718444  by billyohgren
 
Har någon hittat alternativ till Xrgb mini eller är det bara att hosta upp närmare 2500kr?
En tjocktv vore ju kul att ha men ska man spela nyare konsoller också och bara vill ha en tv/projektor så verkar scaler vara den enda vägen att gå :(
 #718449  by aerobert
 
Inser inte regeringen att genom att göra sig av med en pryl, skapar han/hon en ny (stor) utgiftspost och bara byter ut en pryl mot en annan? För att inte tala om energin/tiden som går åt för hela processen.

Nåväl, RGB och nån uppskalare som folk säger är rätt väg isåfall.
 #718455  by Shor
 
Tänkvärt är att en xrgb verkar lägga på 20ms input lag. Kanske inte spelar nån roll för de flesta beroende på vilket slags spel det är, men om ni kör på en TV som redan har en del input lag så är inte mer alltid så välkommet.

Ett alternativ till är en sån här från Arcade Forge:
http://arcadeforge.net/SLG-in-a-Box/SLG ... x::71.html
Den kräver RGB-in via scart, men enligt Q&A verkar du kunna koppla in komposit om du har en konverterare till scart dock (jag har inte provat, så kan inte bekräfta eller dementera dock).
Vet ej hur mycket input lag den lägger på, men den är billigare än framemeistern. €169 + frakt.
Den där enheten inkluderar scan line generator med.
 #718795  by Farbror Barbro
 
20ms lägger man inte märke till. Jag har spelat Wii med fördröjning på lite mer än 32ms och det märkte jag aldrig av. Det finns trots allt ingen uppsättning som inte har fördröjning och då Framemeister är avsedd för just Tv-spel så är de mycket medvetna att det är viktigt att få signalen att gå fram så fort som möjligt.
 #718800  by aerobert
 
Har för mig att Revansch-Victor provade en framemeister och han märkte bara av den lilla laggen som fanns när man jämförde sida vid sida.

EDIT: Här viewtopic.php?f=21&t=16719&hilit=framemeister&start=0#p621853
När man väl spelar på HDTV'n märker man knappt något lagg. Det är enbart när man gör en jämförelse såhär som man märker den extremt minimala fördröjningen. Lirade igenom Battletoads utan problem med Framemeistern och där krävs det ju en hel del reflexer :D
Sen får man ändå tänka på att den gör om en analog signal till en digital signal och sedan skalar upp den till 1080p.
 #718801  by Shor
 
20ms lägger man inte märke till nej, men när du lägger ihop flera faktorer som producerar lagg så blir resultatet ändå att du kommer sitta med nånstans mellan 50-70ms på en platt-tv.
Som jag sa i min första kommentar så spelar det ingen roll för de flesta, men om man är en av de som faktiskt bryr sig och tycker det är viktigt så är det bra att veta i förhand :)

Personligen hade jag blivit tokig i plattformsspel som kräver lite mer precisa hopp om jag hade laggen som visades i videon ovan.

edit: Det som faktiskt stör mig mer är att ljudet kommer ur synk med, så jag skickar ljudet direkt till min receiver.
 #718933  by Megadeth
 
Köpte självklart ett RGB chip till nintendot :) Har lött två kvällar i rad nu :) Resultaten är kanon! Kan inte bli lyckligare.

I nuläget har jag bara kopplat in en S-video utgång så jag tror det kan bli ännu bättre med RGB utgången! Har även beställt en scaler men den har inte kommit än.

Här kommer några bilder! Jag är sämst på att ta foton och dom är vid olika tidpunkter och vid färgskiften så dom är inte rättvisa om man ska göra en bra jämförelse.
Dock ser man skillnaden väldigt väl för S-video.

Composite:

Image
Image
Image
Image

S-video:

Image
Image
Image
Image
Image

Bilderna blev helt enorma, men hoppas en mod kan ordna detta. Sorry på förhand.
 #718934  by Megadeth
 
aerobert wrote:Inser inte regeringen att genom att göra sig av med en pryl, skapar han/hon en ny (stor) utgiftspost och bara byter ut en pryl mot en annan? För att inte tala om energin/tiden som går åt för hela processen.

Nåväl, RGB och nån uppskalare som folk säger är rätt väg isåfall.
Tyvärr inser hon inte värdet :badgrin: men men! Happy wife happy life.

Kolla bilderna jag postade, RGB modden är klar.
 #718935  by Megadeth
 
billyohgren wrote:Har någon hittat alternativ till Xrgb mini eller är det bara att hosta upp närmare 2500kr?
En tjocktv vore ju kul att ha men ska man spela nyare konsoller också och bara vill ha en tv/projektor så verkar scaler vara den enda vägen att gå :(
Jag skall prova en annan version av denna http://arcadeforge.net/SLG-in-a-Box/SLG ... x::71.html återkommer när jag får alla delar.
 #718937  by aerobert
 
Klar tydlig skillnad med RGB. Så jävla sexigt.
 #718939  by Megadeth
 
Än så länge är det bara s-video. Rgb kommer om någe dagar när delarna kommer :)
 #719344  by billyohgren
 
Shor wrote:...
Ett alternativ till är en sån här från Arcade Forge:
http://arcadeforge.net/SLG-in-a-Box/SLG ... x::71.html
Den kräver RGB-in via scart, men enligt Q&A verkar du kunna koppla in komposit om du har en konverterare till scart dock (jag har inte provat, så kan inte bekräfta eller dementera dock).
Vet ej hur mycket input lag den lägger på, men den är billigare än framemeistern. €169 + frakt.
Den där enheten inkluderar scan line generator med.
Har faktiskt kollat på den också men ska den kosta 169€ så tror jag att jag köper en xrgb mini så får jag dessutom HDMI vilket kommer att resultera i mindre kablar :)
 #719374  by Farbror Barbro
 
Jag har nu köpt mig en XRGB-mini från Solarisjapan som troligtvis kommer om någon vecka eller två. Om någon mer tänker göra det så är det viktigt att ni köper en lämplig SCART-kabel då den japanska adaptern som medföljer inte är avsedd för den europeiska varianten. Rätt kabel finns här.
http://www.retrogamingcables.co.uk/euro ... -sale.html
Snygg S-video, Megadeth. Ser fram emot att få prova mitt Nes med RGB-mod. En klart nackdel med Framemeister är att den saknar VGA-ingång men i övrigt kan jag inte hitta något med den som inte är bättre eller lika bra som någon annan videoprocessor för Tv-spel.
 #719522  by billyohgren
 
Är det inte så att du kan bygga dig en vga -> "xrgb mini din"? tror den faktiskt stödjer 15hz eller vad nu vgastandarden säger.

Velar fortfarande otroligt mycket över hur jag ska göra :P Pengarna är inte största problemet i det här fallet utan snarare plats, smidighet osv...
Jag har för mig att Viktor från Revansch sa något om att man vill köra på olika inställningar beroende på vilken konsol man har inkopplad, är det verkligen så? Det känns ju lite drygt.

Sedan så verkar de som om det nästan blir bättre att köra rgb från ps2, GC samt xbox istället för komponent till XRGB då den inte jobbar så bra med 480i/p vad jag har förstått.
 #719527  by Farbror Barbro
 
Jodå, den ska vara riktigt bra med 480i vad jag har hört. Till och med bättre än DVDO Edge/VP50 (jag som själv har en Edge vet att den är utmärkt för 480i). Däremot så lär Crystalio II vara bättre med 480p men då den är svindyr och i huvudsak inte ens avsedd för Tv-spel så vet jag inte om det är lönsamt. Dessutom får du ändå ut 480/576i om du kör Playstation 2*, Gamecube och Xbox genom SCART så då kan man lika gärna använda YPbPr.

Har själv aldrig hört att använda VGA på Framemeister men jag ska kolla upp det.

*Vissa Ps2-spel är dock i 240p.
 #719531  by billyohgren
 
http://junkerhq.net/xrgb/index.php/Dreamcast

"It is possible to connect the Dreamcast's VGA output to the XRGB Mini's RGB IN via a sync combiner."
Om det är funkar för alla VGAkällor kan jag ju inte svara på. Vad hade du tänkt koppla in via VGA om inte dreamcast?

Ang. 480i så blev jag glad! :) kanske blir ett köp snart för min del
 #719533  by Farbror Barbro
 
Det var bara Dreamcast som jag tänkte på, vad annars? ;) Ska hur som helst försöka kolla på olika lösningar och reda ut det hela.

Om du ska köpa en Framemeister så är Solarisjapan bra. Jag köpte min därifrån som sagt och utöver att priserna där är lägre än på t.ex. eBay så kan de skriva ner värdet på försändelsen så att man slipper momsen. Bara att fråga om det vid kassan.

Instagram #sndb.se