• Scaler

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #719759  by Phredreeke
 
För så gott som alla andra konsoler så förespråkar jag RGB, men på NES så ger kompositartefakterna intryck av mer detalj än vad grafiken faktiskt innehåller.

Titta till exempel på träden här

Image
Tänkvärt är att en xrgb verkar lägga på 20ms input lag. Kanske inte spelar nån roll för de flesta beroende på vilket slags spel det är, men om ni kör på en TV som redan har en del input lag så är inte mer alltid så välkommet.
Ja, men ibland så har TVn lägre input lag i vissa upplösningar, så det behöver inte nödvändigtvis bli mer input lag med XRGB än utan.
 #719761  by Elrinth
 
RGB på vilken konsol som helst där det är möjligt tycker jag. ;) Även om original-nes-bilden har en viss charm och att färgerna grötar ihop som skapar nya detaljer, så tycker jag fortfarande att klarheten av RGB:n är solklart mycke bättre.

Min setup

TVs
42" Samsung LED (HDMI)
21" Bang Olufsen BeoVision MX 4200

Mina riggade tvspel:
Saturn med rgb-kabel + action replay+ 4m för regionsfri saturn med bästa bildkvalitet.
MegaDrive med rgb-kabel.
Pc-Engine DUO RGBModdad
Amerikansk SNES JR (originalSNES klarar rgb-signal direkt) RGBmoddad. (Har även en PAL SNES, men den tar för mycke plats så den får läggas in i garderoben)
Sharp Twin Famicom rgbmoddad med viletims rgbmod
PAL Gamecube via D-Terminal-kabel
PS3 med DVI converter som omvandlar hdmin till ickeskyddad bildsignal, vilket i sin tur tillåter mig streama bilden.
Wii U
PC-FX omoddad som levererar kass komposit-signal.

Ytterligare mellanhårdvara
RGB-signal-distributör för att kunna visa bild på båda tvapparaterna samtidigt.

Saker som kan improve:as och/eller saknas
* Mastersystem adapter till Megadriven
* Dreamcast-special-kabel: http://dcemulation.org/?title=Dreamcast ... ster_Cable
* Gamecuben skulle varit en amerikansk gamecube. Fler spel stödjer bättre bild @ amerikanska & japanska marknaden.
* Atari-dator
* Amiga-dator
* MSX-dator

Saker som det ej verkar finnas RGBguider för
PC-FX
Last edited by Elrinth on 08 Sep 2014, 00:40, edited 7 times in total.
 #719777  by Farbror Barbro
 
Phredreeke wrote:För så gott som alla andra konsoler så förespråkar jag RGB, men på NES så ger kompositartefakterna intryck av mer detalj än vad grafiken faktiskt innehåller.
Fast om kompositbilden tar upp dithering och skapar illusioner att fler nyanser skulle finnas i bilden så ska vi ha det väldigt klart för oss att återgivningen inte är bra öht då den skiljer sig ännu mer från källan. Bilden skall återges, inte skapas eller förvrängas. Och det räcker med att titta på den högra bilden som du har länkat så ser jag direkt att så fort den rör sig någorlunda så kommer flimmer och punktkrypning att uppstå i träden.
 #719849  by Megadeth
 
billyohgren wrote:
Shor wrote:...
Ett alternativ till är en sån här från Arcade Forge:
http://arcadeforge.net/SLG-in-a-Box/SLG ... x::71.html
Den kräver RGB-in via scart, men enligt Q&A verkar du kunna koppla in komposit om du har en konverterare till scart dock (jag har inte provat, så kan inte bekräfta eller dementera dock).
Vet ej hur mycket input lag den lägger på, men den är billigare än framemeistern. €169 + frakt.
Den där enheten inkluderar scan line generator med.
Har faktiskt kollat på den också men ska den kosta 169€ så tror jag att jag köper en xrgb mini så får jag dessutom HDMI vilket kommer att resultera i mindre kablar :)
Jag hadde en SLG3000 sedan tidigare så jag behövda bara beställa en GBS-8200 från ebay för typ 20 dollar :) Syncstriken har jag byggt en clon av så jag har kommit billigt undan på det sättet. Jag tänkte jag provar och se hur den fungerar om inte annat så får jag köpa en xrgb-mini i framtiden.
 #719850  by Megadeth
 
billyohgren wrote:
Shor wrote:...
Ett alternativ till är en sån här från Arcade Forge:
http://arcadeforge.net/SLG-in-a-Box/SLG ... x::71.html
Den kräver RGB-in via scart, men enligt Q&A verkar du kunna koppla in komposit om du har en konverterare till scart dock (jag har inte provat, så kan inte bekräfta eller dementera dock).
Vet ej hur mycket input lag den lägger på, men den är billigare än framemeistern. €169 + frakt.
Den där enheten inkluderar scan line generator med.
Har faktiskt kollat på den också men ska den kosta 169€ så tror jag att jag köper en xrgb mini så får jag dessutom HDMI vilket kommer att resultera i mindre kablar :)
EDIT: Dubbelpost.
 #719852  by Megadeth
 
Farbror Barbro wrote:Jag har nu köpt mig en XRGB-mini från Solarisjapan som troligtvis kommer om någon vecka eller två. Om någon mer tänker göra det så är det viktigt att ni köper en lämplig SCART-kabel då den japanska adaptern som medföljer inte är avsedd för den europeiska varianten. Rätt kabel finns här.
http://www.retrogamingcables.co.uk/euro ... -sale.html
Snygg S-video, Megadeth. Ser fram emot att få prova mitt Nes med RGB-mod. En klart nackdel med Framemeister är att den saknar VGA-ingång men i övrigt kan jag inte hitta något med den som inte är bättre eller lika bra som någon annan videoprocessor för Tv-spel.
Ser fram emot bilder!
 #719874  by billyohgren
 
Nu har jag i princip bestämt mig!
Jag ska sälja av massor av extrakonsoler jag samlat på mig sen blir det en beställning på en xrgb mini.
Sedan måste jag fundera på om jag ska bygga mig en egen switch för alla scartkablar.
 #719884  by Farbror Barbro
 
Varför bygga en SCART-switch när de finns att köpa? Tror knappast att det är värt besväret att bygga en.
 #719898  by billyohgren
 
Jag skulle vilja bygga en switch med alla kontakter som jag behöver. Tänkte ev bygga egna kablar för bl.a mega drive och saturn som är mini din->mini din.

Känns som att scartkontakterna tar onödigt mycket plats + att jag skulle vilja att samma switch klarar av komponent också.
Kommer att ha alla konsoler från NES till PS3 stående framme samtidigt är tanken och då vill man undvika onödiga kablar och daisy chainade switchar.
 #720013  by Elrinth
 
Testade streama lite ikväll:
Spola till 7:28 för att se actual Famicom gameplay. Jag svamlar mycke och säger säkert en del fel.
Testade även kort därefter streama till youtube och fick betydligt bättre resultat för tittarsidan.
Last edited by Elrinth on 08 Sep 2014, 23:40, edited 1 time in total.
 #720015  by Farbror Barbro
 
Ja PAL-B var inte standard i Storbritannien. ;)
 #720016  by Phredreeke
 
Storbrittanien använde PAL-I. Sverige använde PAL-B/G, liksom större delen av Västeuropa (Frankrike undantaget, som använde SECAM-L)

Dock så skiljer sig PAL-B/G, PAL-I och PAL-D/K i hur signalen moduleras på en radiofrekvens. Använder man RCA-kabel så är signalerna identiska.
 #720019  by Elrinth
 
Tack, så äre! ;) Kommer hädanefter streama på youtube och då kan man enkelt rätta till sånt där i efterhand med meddelanden i videon för de som tittar via VOD.
Sen så ska jag givetvis försöka rigga så jag se kommentarsfältet eftersom jag har planer på att streama mer.
 #720054  by Shor
 
Elrinth, Sjukt snygg bild på din stream. Hade jag inte vetat bättre så skulle man tro att det var från emulator då det blev så pass snyggt.
 #720076  by Megadeth
 
Elrinth wrote:Tack, så äre! ;) Kommer hädanefter streama på youtube och då kan man enkelt rätta till sånt där i efterhand med meddelanden i videon för de som tittar via VOD.
Sen så ska jag givetvis försöka rigga så jag se kommentarsfältet eftersom jag har planer på att streama mer.
Hej!

Holmsundare? Vafan trodde jag var den enda nintendonörden i Umeå :)
 #720124  by Elrinth
 
Shor, tackar! :D Aa det är nån annan som trott jag suttit och lirat på emulator också.

Megadeth, you're not alone! :D Du får fara på nästa tvspelsjam som är på klossen @ ålidhemcenter så kommer det troligtvis vara likasinnade.
 #720134  by Megadeth
 
Elrinth wrote:Shor, tackar! :D Aa det är nån annan som trott jag suttit och lirat på emulator också.

Megadeth, you're not alone! :D Du får fara på nästa tvspelsjam som är på klossen @ ålidhemcenter så kommer det troligtvis vara likasinnade.

Wow! det har jag helt missat! :)

Vet du några datum?
 #720137  by Elrinth
 
Det borde väl dyka upp här: http://www.tvspelsjam.se/
Om inte annat så ifall du har vägarna förbi Skellefteå så läru ju besöka det nya kaféet som öppnat: https://www.facebook.com/cafepabit
Där spelas det nog mycke nintendo :D
 #720237  by Megadeth
 
Nu har jag äntligen lött ihop en riktig RGB utgång! Inte någon jättestörre skillnad jämfört med S-video men lite grann :)

Suddig megaman
Image

Image

S-video längst nere till höger, RGB uppe till höger, Komposit och ljudutgångar
Image
 #720238  by Shor
 
Wow vad snyggt det blev!
Det plockar ju fram många extra detaljer med tydligen. Jag har aldrig sett fönstret med en lampa i på gemini mans bana förut..det är ju ett helt vardagsrum där! :lol:

Men åter igen..ser grymt snyggt ut - bra jobbat! Man blir lite avis, men jag har inte ork eller kunskap att fixa något liknande på min AV Famicom (som jag spelar mest på) om det ens går? För dålig på att löda :)
 #720306  by Mikegyver
 
Fan är så jävla vackert med RGB kvalla! synd att man är helt obegåvad när det gäller moddning/lödning eller något tekniskt för den delen :/

I dags läget är det i princip bara saturnen och Super famicomen man får avnjuta i riktigt bra bild
 #720393  by Megadeth
 
Shor wrote:Wow vad snyggt det blev!
Det plockar ju fram många extra detaljer med tydligen. Jag har aldrig sett fönstret med en lampa i på gemini mans bana förut..det är ju ett helt vardagsrum där! :lol:

Men åter igen..ser grymt snyggt ut - bra jobbat! Man blir lite avis, men jag har inte ork eller kunskap att fixa något liknande på min AV Famicom (som jag spelar mest på) om det ens går? För dålig på att löda :)
Ja det är det som är det negativa med denna mod! Att få lös en 40-pin chip i intakt skick var inte helt lätt. Det slutade med att jag köpte en avlödningsstatin. (bygger och moddar mycket i övrigt så det var rättfärdigat) men jag började med tennsug och lödfläta men det var så jäkla tidskrävande och inget jag rekommenderar, rätt lätt att värmeskada chippet och omgivande pcp. :nogood:
 #720474  by Farbror Barbro
 
Snyggt där! Men se till att ordna bildförhållandet (1.33:1 aka. 4:3) så blir det ännu bättre. Det kan vara jobbigt i början med svarta ränder men man vänjer sig väldigt snabbt och spelen ser SÅ snygga ut då. :)

Min Framemeister ska förmodligen skickas imorgon. Köpte ett spel samtidigt som försenade ordern.
 #720507  by Farbror Barbro
 
Jo, jag spelar bara NTSC när det gäller Nes (främst för utbudets och hastighetens skull). Men på en del videoprocessorer går det att justera bildens placering och zoom (både horisontell och vertikal) in i det minsta för att få rätt bildförhållande. Vissa CRTs har en likvärdig funktion.
 #720628  by Megadeth
 
Phredreeke wrote:Fast om man ska ha rätt aspect ratio är det ju NTSC som gäller.
Visst blir det fullstort på ntsc maskiner?
Farbror Barbro wrote:Snyggt där! Men se till att ordna bildförhållandet (1.33:1 aka. 4:3) så blir det ännu bättre. Det kan vara jobbigt i början med svarta ränder men man vänjer sig väldigt snabbt och spelen ser SÅ snygga ut då. :)

Min Framemeister ska förmodligen skickas imorgon. Köpte ett spel samtidigt som försenade ordern.
De har du givetvis helt rätt i! Tyvärr visar min tv gråa linjer istället för svarta :(
Last edited by segasonic on 12 Sep 2014, 14:05, edited 1 time in total. Reason: Dubbelposta inte med så kort mellanrum, tack!
 #720718  by Farbror Barbro
 
Kan du inte ändra det i inställningarna? Det kan man på min Tv vet jag.

Nu har min Framemeister skickats! :D
 #720720  by Megadeth
 
Måste undersöka om det går att ändra till svart. Det är fan bättre med widescreen än att köra med gråa linjer :)

Instagram #sndb.se