• KMB Invest AB

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #714203  by Riva
 
Nån som vet nått om KMB Invest AB när det gäller import/försäljning av NES och Sega back in the day?

Fick med en lunta papper i ett paket jag köpte för ett tag sedan. Det står med en massa titlar, priser, multikassetter, "vi moddar din konsoll åt dig" mm mm
Mycket titlar jag känner igen men en massa okända oxå.

Roligaste titeln måste vara: Megaman's Girl till NES för 350:- :D

Verkar vara papper från 3st olika aktörer, men KMB är det enda företagsnamnet som står med.
Har sökt på alla namn å telefonnummer men hittar inte ett smack.
 #714204  by segasonic
 
Inte mycket till hjälp, men hittade detta:
http://www.martinshemsida.se/htm/historia.htm (NES)
Efter att ha spelat massor av spel såsom Castlevania, Ghost'n goblins, Zelda 2, Super Mario bros 2 och massor av andra var det dags igen.
Super Mario bros 3 var nästan klart att släppas i Japan och gissa om mina förväntningar var höga....för att inte tala om otålighet.
Och det var ju så att japan fick spelen väldigt mycket tidigare än vi stackare här i Europa.
Men så en dag dök min kusin upp med spelet...innan det ens hade släppts i japan.
Jag fattade ingenting och kassetten var i två olika delar, själva spelet och en converter.
Han hade hittat ett ställe som sålde piratkopior av nintendospel.
Så där satt jag plötsligt med med Super mario 3 flera månader innan Europarelease.
Och även denna gång var jag fast.
Och när min kusin hade åkt kunde jag inte få spelet ur skallen, det var det roligaste jag någonsin upplevt i hela mitt liv.
Så jag fick numret till detta företag som hette KMB invest (nedlagt sedan många år tillbaka) och några dagar senare kunde jag sitta ostört framför ett av världens bästa spel....innan ens japanerna hade fått testa det.
Gissa om polarna var avundsjuka.
Och när spelet kom till Sverige flera månader senare var jag klar med det sedan länge.

Jag köpte även fler spel långt innan dom hade kommit hit.
Det var Mega man 3, Chip'n dale och Double dragon 2 & 3.
Ja, vilka tider.
http://www.martinshemsida.se/htm/Del2.htm (SMD)
Mina nya vänner på KMB invest fick en del beställningar kan man lugnt säga.
Nu var det inga piratkopior utan japanska importversioner av spel som inte skulle hitta hit på flera månader.
 #714209  by Riva
 
Ja du ser, betydligt mer än jag hittade iaf =)

Kan förstå några av titlarna när det verkar handla om piratkopior, iaf till en början.
Ska ladda upp alla sidor så kan jag lägga ut dem här sen =)
 #740580  by Martin
 
Det är inte jag som skrivit ovan refererade länk, men jag handlade också av KMB Invest. Det låg i Skåne, de skickade ut listor med spel. Oftast ringde man dit för att kolla ifall de hade ett visst spel som man läst om Game Players Strategy Guide to Nintendo Games eller annan amerikansk/brittisk speltidning eftersom det tog tid innan de uppdaterade listorna. Köpte Super Mario Bros 3 och Chip n Dale via dem, de släppte dem långt tidigare och billigare. Det var naturligtvis piratkopior. Spelen de tillhandahöll var både Famicom-format som såldes med konvertor och NES-format.

Det var postorder, men gick att besöka dem. I princip åkte man till en villa ute i skogen. Minns att de hade två stora vakthundar, schäfrar om jag inte minns fel. Den ena var snäll, den andra släpade de in i en inhängnad när man kom på besök. Sedan klev man in och gick upp på ovanvåningen. I ett rum med fönster mot uppfarten låg det kassetter utspridda över hela golvet. De hade väldigt många olika spel, flera som man aldrig hört talas om, men om jag inte minns fel så var allt piratkopior och inga importerade original. Misstänker att allt kom via Hong Kong eller Sydostasien och inte via Japan.

Ryktet om dem spred sig i Kristianstad, så jag tror säkert de hade en negativ inverkan på spelförsäljningen i stan. Många av mina vänner köpte väldigt många spel därifrån av samma anledning som jag nämnde - pris och tillgängliga innan officiell europeisk release.
 #740587  by daniel
 
Påminner mycket om stället där min första konsol, en famiclon inhandlades. Tror de kallade sig Caldi, låg i varje fall på vischan utanför Ängelholm. I samma veva, tror det var julklapp till mig och min storebror, fick vi en 42-in-1-kassett med klassiker som Ramio Bros. Har på äldre dar upptäckt att flera av spelen inte egentligen ser ut som de gjorde på famiclonen eftersom den uppenbarligen inte klarade av att köra spelen ordentligt.

De hade också en massa import och piratmulticarts, bland annat köpte vi en vit multicart med Turtles II/Double Dragon nånting/Magical Doropie kanske nåt mer och en multicart med zapper-spel, Gotcha!, Wild Gunman och Hogan's Alley tror jag.
 #740618  by Cleareyes
 
påminner mig om nån saga där barn lockades ut i skogen till en stuga...
 #740622  by poppe
 
Fantastiska historier. Mina pirater inhandlades alltid på marknader i stan.
 #750765  by yip_man
 
Jo, i det huset i skogen har man varit. Minns att det låg relativt för sig själv och de hade då alla spel på ovanvåningen där man kunde gå upp och kika.

blev stolt ägare till 31 in 1 efter besöket.

Det fanns även ett ställe i Malmö som låg "nära" heleneholm om jag inte minns fel som hade hela vardagsrummer fullt med famicom (kloner?)
 #750933  by Pinge
 
Kan ingen åka till huset idag o ta bilder? :)
 #778096  by Gory-Glory
 
Det låter som kul anekdoter :good:

Jag köpte en 8-in-1-multikasset i normal grå NES-storlek med klistermärkesettikett och ingen pappask så det var en lös spelkassett av en man som sålde piratspel i Skåne, jag och pappa åkte hem till honom och köpte multikassetten hemma i hans villa på landet i Skåne, jag tror det var i Genarp som ligger några mil från Malmö och Lund.

Detta måste ha varit våren år 1991.
Han annonserade om Nintendospel i någon lokaltidning typ Sydsvenskan, Kvällsposten eller Gula Tidningen/Lila Tidningen om jag minns det rätt.

Multikassetten innehöll bla Super Mario Bros. 3 på japanska så detta var några månader innan Super Mario Bros. 3 kom officiellt ut i Sverige, så jag klarade hela spelet innan det fanns släppt officiellt i Sverige. :good:

Instagram #sndb.se