• NESRGB

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #730235  by berkman
 
Hej, hej!

Är det någon som har erfarenhet av NESRGB modifiering av en svensk NES-enhet? Modifieringen gör att man får ut RGB-signal, något som ju är trevligt för bildkvalitén på större TV-apparater. Har noterat att det ibland dyker upp, vad jag förstår det som, amerikanska förmodifierade enhter på ebay, men då är det ju NTSC.

Mvh

Berkman
 #730238  by Farbror Barbro
 
Det finns olika NESRGB-kit beroende på vilken typ av Nes du har. Den som fungerar till de vanliga amerikanska går bra att använda på den svenska också, men det finns särskilda kit för Nes 2 (hundmodellen) och Famicom. Se till att du köper ett kit för en Nes med frammatning med andra ord.
 #730243  by Elrinth
 
Viletim nesrgb har det du behöver. En snubbe i australien.
 #730735  by berkman
 
Tackar för tipsen! Kvarstår att bestämma mig för om installationen är något jag kan fixa själv, eller om det är någon där ute som skulle vilja ge sig på en installation mot ersättning?

Berkman
 #730744  by Elrinth
 
Jag föreslår att du låter någon annan löda, det är tokigt lätt att förstöra kretskortets paths och även komponenter när man löder. viletims kretskort har väldigt små lödpunkter och här kan det vara lätt att sabba något också. Jobbigaste processen är att löda loss gamla grafikkretsen (PPUn) och det är lätt att skada den i samband med avlödningen.

yxkalle på http://shmups.system11.org/ forumen gjorde installationen åt mig och jag är mycket nöjd.
 #741993  by Megadeth
 
Elrinth wrote:Jag föreslår att du låter någon annan löda, det är tokigt lätt att förstöra kretskortets paths och även komponenter när man löder. viletims kretskort har väldigt små lödpunkter och här kan det vara lätt att sabba något också. Jobbigaste processen är att löda loss gamla grafikkretsen (PPUn) och det är lätt att skada den i samband med avlödningen.

yxkalle på http://shmups.system11.org/ forumen gjorde installationen åt mig och jag är mycket nöjd.
Jag håller med! låt någon med riktig lödvana göra det.

PPUn är väldigt svår att få lås utan en riktig avlödningsstation.
 #742015  by Kibbe
 
Elrinth wrote:Jag föreslår att du låter någon annan löda, det är tokigt lätt att förstöra kretskortets paths och även komponenter när man löder. viletims kretskort har väldigt små lödpunkter och här kan det vara lätt att sabba något också. Jobbigaste processen är att löda loss gamla grafikkretsen (PPUn) och det är lätt att skada den i samband med avlödningen.

yxkalle på http://shmups.system11.org/ forumen gjorde installationen åt mig och jag är mycket nöjd.
Hur mycket tog han för själva moddningen? Vore intressant att veta till nästa gång det är dags. Jag lät en snubbe i Tyskland (veteran inom RGB-moddning) modda för en spottstyver. Men fraktkostnaden blev såklart lite högre.
 #742016  by Farbror Barbro
 
Kibbe wrote:Jag lät en snubbe i Tyskland (veteran inom RGB-moddning) modda för en spottstyver.
Vem var det? Fudoh?
 #742022  by Kibbe
 
Nope, men jag blev tipsad av Fudoh att kontakta denna person. Moosemann kallar han sig. Riktigt enkel att ha att göra med och han kan sina grejer.
 #769854  by Werrock
 
Tänkte sparka liv i tråden. Jag köpte förra veckan en NESRGB-kit som jag stoppade in i min gamla amerikanska frontloader. Idag lödde jag ihop det och testa med svideo-utgången och det ser väldigt bra ut. Har dock inget som kan ta emot rgb-signal och undrar vad folk kör med? Då borde bilden bli ännu bättre.
 #769990  by Lirod
 
 #770075  by atman
 
Kevtris HDMI-kit är ju riktigt nice, OM man bara ska spela på en modern tv.
 #787839  by 0LD5K00L
 
Hej på er gott folk! Tar och bumpar den här tråden. Jag köpte nyligen ett RGB-kit för Sharp Twin Famicom men har nu ångrat mig med att löda på egen hand. :( Det är särskilt det där med att avlägsna PPU:n som gör mig skraj.

Finns det då någon här som kan tänka sig hjälpa till med detta? Eller vet ni någon som jag kan kontakta som ordnar konsolmodifikationer? Har inga problem med att skicka utomlands men ser hellre till att betala extra för mig om någon här vill göra jobbet.

Image
 #787844  by Farbror Barbro
 
Jag känner en kille i Täby som kan fixa det åt dig men han är rätt seg dessvärre. Dock kan du räkna med att få en väldigt bra modd i slutändan.
 #787851  by 0LD5K00L
 
Härligt, du har PM! :) Har ingen brådis med detta så länge jag vet att jag får tillbaka grejerna.
 #787876  by Elrinth
 
Jag kan rekommendera japanspel.
 #787912  by atman
 
Har möjlighet att modda också om behov finns kvar.

Instagram #sndb.se